Bernico R7

 

Luxueuze straaljager

Varen brengt in primeur de R7, de eerste Belgische RIB, ontworpen en gebouwd door Bernico in Willebroek. Het is een erg snel en stabiel vaartuig, dat profiteert van de romp van de Bernico powerboats. Het in Willebroek gevestigde Bernico International bouwt raceboten voor F1, F2 en F3 en produceert ook powerboats als de Bernico 42 Leverage. De werf opende vorig jaar een bekledingsafdeling (Bernico Upholstery), en pakt nu voor het eerst uit met een rigid-inflatable: de Bernico R7. In een eerste oogopslag ziet de R7 eruit zoals vele andere RIBs van deze klasse. Een klassieke indeling met een grote passagiersbank tegen het hek en een centrale stuurconsole. Maar het vaartuig valt op door de mooie lijn, geaccentueerd door een voor dit soort boten uniek zonnebed met concave rugleuning op het voordek, en een riante bestuurderszetel achter de stuurconsole.

Gebouwd met bekende Bernico-romp

De tubes van de R7 zijn uit Hypalon, hebben een diameter van 47 cm en vertegenwoordigen zeven verschillende luchtcompartimenten. Dat betekent dat het drijfvermogen intact blijft bij een doorborende impact. Maar het geheime wapen van deze gloednieuwe rigid-inflatbale is het onderwaterschip, de romp die overgenomen is van de wereldbekende Bernico raceboten. Met een uitgekiende diepe-V boegtilling en haar constructie uit vinylester is de romp van dusdanige kwaliteit dat zij over heel de wereld wordt gewaardeerd. Ze is razendsnel en toch stabiel, en we zijn dan ook erg benieuwd welke prestaties de R7 op het water zal tonen. Maar daarover straks meer.

Goede kuipindeling

Het vaartuig heeft een kuipindeling volgens het walk around-principe. De stuurconsole staat centraal en goed gepositioneerd in de kuip (balans, rondgang). Zij beschikt over een erg solide bestuurderszetel voor twee personen, die rust op een kolom uit extra dik composiet. Het mooi, licht hellend windscherm wordt beschermd door een overlangse handgreep uit RVS. De voeten rusten op een RVS-steun, die misschien wel iets langer mag zijn en de totale breedte van de console mag beslaan, eventueel met een voetplank. Aan weerszijden van de console zijn voldoende brede gangpaden, zodat comfortabel kan worden gewandeld en afgemeerd.

Mooie bekleding en sterk smeedwerk

Laten we het interieur en het smeedwerk onder de loep nemen. Het zonnebed is het meest opvallende kenmerk van het interieur. Het ligt dankzij de holle rugleuning gewoonweg heerlijk, en dat betekent dat passagiers op de meest comfortabele manier kunnen genieten van de RIB. Alle meubelen zijn overigens ontworpen en uitgevoerd door de specialisten van Bernico Upholstery, de nieuwe bekledingsafdeling die we in een vorige Varen onthulden. Eigen fabricaat geldt ook voor het smeedwerk. Meest in het oog springend is de RVS handgreep van de stuurconsole, die rond het windscherm slingert en van erg hoge kwaliteit is: sterk. Het mag klinken als een detail maar in zwaar gemotoriseerde RIBs is dit natuurlijk een belangrijk veiligheidselement, dat in Willebroek met de nodige zorg is uitgetekend en gesmeed.

Handig zwemplatformpje

Altijd leuk bij een RIB is de aanwezigheid van een zwemplatform, dat hier naast de buitenboordmotor aan bakboordkant van de spiegel is gebouwd. Een mooi en functioneel element, want met trapje naar de kuip én met een schuin uitschuivende zwemtrap. Zo’n schuine zwemtrap is zelden gezien. De meeste zijn volledig verticaal, en dat vraagt veel kracht voor de zwemmer of waterskiër om zichzelf uit het water te hijsen. Met deze trap gaat het makkelijker.

Veel bergruimte

We zien in deze RIB veel mogelijkheid om spullen op te bergen en dat is erg praktisch. Samen met de passagiersbank achteraan, bevatten alle rustmeubelen immers bergruimte waarvan het totaal bij de grootste hoort in deze RIB-klasse. Het zonnebed, waarvan het matras alleen al 179 bij 126 cm meet, dekt dezelfde oppervlakte bergruimte af. Onder de stuurzetel zit nog een bakskist met een luik van ruim 52 bij 27 cm, en een diepte van 23,5 cm. Wie de passagierszetel openklapt ontdekt bovendien het grote ruim van de bilge, ideaal voor veiligheidsmateriaal als fenders en wand. Lopen we terug helemaal naar voor. Het anker steekt weg in een ankerkist in de voorpiek, een ruimte die overigens een handig detail herbergt: de vuldop van de brandstoftank. Als er al ‘ns benzine gemorst wordt dan kan die met een druppeltje detergent makkelijk gereinigd worden, waarna de ankerkist eenvoudigweg wordt afgesloten. Heb je hetzelfde voor wanneer de vuldop ergens in de kuip zit, dan blijven er wel ‘ns hinderlijke benzinegeurtjes achter.

Het zit ‘m in de details

Het oog voor detail van deze Vlaamse botenbouwer zie je werkelijk overal. Onder het dashboard van de stuurconsole zitten de elektrische circuits en batterijen. Niets speciaals, zou je denken, maar het feit dat ze ondanks het grote zonnebed erg goed bereikbaar zijn is wel opmerkelijk. Klap de rugleuning van het zonnebed open (geholpen door gasveren), en je ziet immers het hele elektrisch pakket in een oogopslag en kunt er bovendien makkelijk bij. De bekabeling tegen de polyesterwanden is erg verzorgd: goede vergrendeling, maximale tussenafstanden en vanzelf afwaterende (lees: verticale) clusters. Wie een blik werpt in het achterluik stelt vast dat alle bekabeling door waterdichte darmen loopt, terwijl de verbindingen nauwgezet met waterdichte slotjes zijn uitgevoerd. Fenders uithangen is een fluitje van een cent, want Bernico rust haar RIBs standaard uit met Quick Picks uit RVS. Aldus kan de hoogte van de fenders in een vingerknip afgesteld worden want je hoeft de knoop niet te verleggen.

Elektronisch dashboard

Tijd om plaats te nemen in de knap gecapitonneerde stuurzetel en een blik te werpen op het dashboard. De zetel zit erg comfortabel en oogt al even luxueus als het zonnebed van deze boot. Bernico houdt bovendien van mooie stuurwielen. We leggen onze handen op het Italiaans Gussi-stuur met metalen spaken en een wiel dat door Bernico zelf overtrokken werd met dezelfde stof als de zetels. Het dashboard? Evenwichtig ingedeeld en niet te druk. Opvallend: er steken geen analoge klokken in. Centraal beschikt de schipper over een Garmin 7012 GPSmap, de grote en gebruiksvriendelijke plotter met touch screen.

Rechts van het stuur staat de controle van de Digital Throttle & Shift (DTS) die bij de Verado buitenboordmotor van Mercury hoort die aan de spiegel hangt. Samen met de plotter beschik je dus over een pak informatie voor wat betreft navigatie en motorstatus. Bij de DTS hoort ook de elektronische gashendel van Mercury. Zes schakelaars links van het stuur zorgen voor eenvoudige bediening van elektrische elementen als boordverlichting en bilgepomp. De muziekinstallatie bestaat uit de waterdichte Fusion MS-IP600, waarvan de speakers onder de passagierszetel zijn geplaatst. Nog een prettig detail in de stuurconsole, tenslotte, is de 12 volt-ingang voor aansluiting van elektrische apparaten.

Krachtige en geluidsarme Verado

De rigid-inflatbale boat is een lichtgewicht maar erg performant vaartuig dat over heel de wereld en zelfs in de zwaarste condities voor heel wat pret en sensatie zorgt. We stonden dan ook te popelen om deze splinternieuwe creatie van Bernico in actie te zien. Watervlak van dienst was het Zeekanaal Brussel-Schelde met startpunt Bernico-werf in Willebroek. De condities waren zo goed als neutraal: 21°C bij haast windstilte. Maar laten we eerst het power pack bekijken. Aan de spiegel van de R7 zit de bekende 300 pk Verado viertakt van Mercury gemonteerd, gewapend met een Trophy 24 pitch propeller en met elektronische besturing. Mercury is een logische keuze voor Bernico, dat al jaar en dag samenwerkt met de Amerikaanse motorfabrikant. De Verado is erg krachtig vanwege zijn super charger, maar het is ook een erg stille motor. Dat laatste bleek al wanneer Nico Bertels, zaakvoerder van de werf, de motor startte. Het geluid van de vrijloop ging haast helemaal op in de atmosfeer. Nico Bertels is natuurlijk een echte toppiloot, dus lieten we hem eerst aan het stuur om zijn kunsten te tonen, terwijl wij de prestaties opnamen.

Sensationele vaareigenschappen

We verlieten de dokken van Bernico tegen een snelheid van 6 km/u. Nog steeds was de Verado nauwelijks te horen. Maar wat evengoed opviel was de rustige respons van de gashendel, zodat traag varen een echt gemak is. Da’s altijd handig voor het manoeuvreren in de kleine ruimte. Aangekomen in de snelvaartzone begonnen we de RIB uit te meten. In fases van 500 RPM bracht Nico het vaartuig naar topsnelheid. Bij 3000 RPM en al lang in glijvaart noteerde ik 36 km/u en een consumptie van 22 l/u. Sterke waarden. De kruissnelheid – 60 km/u – overschreden we bij 3.800 toeren, om vervolgens bij 4.500 RPM bijna 75 km/u te bereiken.

Tijd voor vol gas, en met de Willebroekse skyline op de achtergrond trokken we maar liefst 108 km/u (5800 RPM) in het kanaal, en dat was ook onze maximumsnelheid. Wat een kick! Volgens Nico haalt de R7 met een aangepaste schroef zelfs 120 km/u. Prompt keerden we de RIB terug, om de hoge hekgolven van een groot beroepsschip aan te vallen. Nico racete er recht in, terwijl ik vast stelde dat de romp goed klieft zonder veel snelheid te verliezen. De klappen werden probleemloos opgevangen, ook dankzij de dikke zetelbekleding. Spray was er dankzij de sprayrails en de brede, wegleidende tubes amper te bespeuren. Mijn indruk van dit vaartuig? Uitmuntend gedrag.

Maar die indruk kreeg nog een krachtige impuls wanneer we tegen kruissnelheid (60 km/u) vol in de bochten gingen. De R7 rolde goed over en zette zich dan als een mes in het water, uiterst scherpe bochten makend: diameter 1/0,8 bootlengte tegen het wieleffect in, en amper 0,6 met het effect mee. Dit gedrag wil bij sommige RIBs met stepped hull wel ’s heel anders en minder betrouwbaar zijn. Nu werd het tijd om zelf het stuurwiel in handen te nemen. Eerst de achteruit bekijken om vast te stellen dat de stuurinstallatie lekker reageert bij traag manoeuvreren. Even de trim doorvoelen en vervolgens gooiden we eigenhandig het gas vol open. De Bernico schoot weg als een straaljager, planerend in geen tijd. Na met nog enkele brutale bochtrollen een zigzaggende hekgolf te hebben achtergelaten, wisten we voldoende. Deze RIB doet de reputatie van Bernico eer aan.

Conclusies

Het is knap om vast te stellen hoe snel Bernico de kunst van het RIB-bouwen onder de knie heeft gekregen. De R7 is niet enkel een mooi ontworpen boot, hij is ook erg stabiel, zeer snel en erg scherp in de bochten. De Verado is bovendien een genot voor schippers die niet alleen houden van erg performante maar ook niet te luidruchtige motoren. Maar ook het vakmanschap waarmee elementen als casco, besturing, elektrische bedrading, smeedwerk en zwemtrap zijn aangepakt, is knap. Het innovatieve zonnebed met concave rugleuning zorgt voor een net iets andere RIB-beleving, en nodigt tevens uit tot een rustige cocktail na het racen en dollen. Een goed gebouwde en veelzijdige boot, die echte sportievelingen maar ook avontuurlijke gezinnen zal weten te bekoren. Belangrijk om weten is dat Bernico haar boten volledig met de hand bouwt, en dat elke RIB naar de wensen van de klant wordt ontworpen.

Info: www.bernico.be

Tekst: Koen Vanderpoorten

Bernico R7 technische fiche

Werf: Bernico International – Victor Dumonlaan 6 – 2830 Willebroek
LOA:   7.50 m
LOW:  6.50 m
BOA:   2.50 m
Doorvaarthoogte:        1.45 m
Waterverplaatsing:       1.250 kg (incl. motor Mercury Verado 300 pk)
Brandstoftank: 180 l
Materiaal casco:           vinylester
Materiaal tubes:           Hypalon
Max. pers.: 7
Prijs:    vanaf 32.350 euro ex. btw (zonder motor)