Jeanneau Sun Fast 3600

Jeanneau Sun Fast 3600

Puur zeilplezier

Steeds meer zeilers kiezen er voor om er met een kleine bemanning op uit te trekken. Zowat alle merken pikken deze trend op en rusten de boten uit zodat ze alleen of met zijn tweetjes gevaren kunnen worden. De Franse werf Jeanneau kwam in 2008 uit met de Sun Fast 3200 en het werd een succes met de bouw van 200 exemplaren. De roep om een groter exemplaar kwam voor een deel uit de Engelse markt waar Nigel de Quervain Colley, dealer van Jeanneau in Hamble met Sea Ventures, en de Solo Offshore Racing Club een mooie werking uitbouwden. Ondertussen liggen daar al vijf exemplaren samen. Het succes van solo- of shorthanded zeilen groeit en de doelgroep bestaat vooral uit ‘oudere, sportieve zeilers’. Getuige de 90 duo’s die aan de start verschijnen van de Transquadra 2014/2015 of de 45 teams aan de start van de Fastnet 2013, maar liefst een verdubbeling tegenover 2011. Varen trok naar de Solent voor een zeer gesmaakte testvaart.

Opvallende boot in ruime gamma Jeanneau

De meeste productiewerven focussen op cruisers en in mindere mate op cruiser/racers, laat staan pure racers. In Les Herbiers, nabij Nantes, werd met de nieuwe Sun Fast 3200 en nu dus met de 3600 opnieuw een nieuwe markt aangeboord. Ergens hoort dat wel bij het DNA van het bedrijf. We denken hierbij aan de Rush (1982), de Sélection (1984) en de Jeanneau One Design (1991) als boten voor de Tour de France à la voile. Het concept eenheidsklasse werd verlaten om een IRC-geoptimaliseerde boot te bouwen waarmee je zowel shorthanded als in team kon scoren. De architect Daniel Andrieu tekende beide schepen en het is nauwelijks te vatten hoeveel het design in vijf jaar veranderd is. Waar de Sun Fast 3200 een erg afgeronde boot was is de 3600 nu een erg hoekige boot geworden. En toch is het geen pure racer zoals de Figaro’s of de Mini’s. Dit schip scoort goed in IRC, de voorganger domineerde dubbelhanded race’s en van de opvolger wordt hetzelfde verwacht. De uitrusting binnenin is erg compleet voor een prettige, snelle cruise maar wel heel erg minimalistisch.

Lange reis naar het zeilparadijs

Hoewel Southampton op slechts 450 kilometer van Gent ligt is het toch niet de vlotst bereikbare haven voor een vaartest. Reken gerust zeven uur reizen. We worden uitstekend onthaald door Nigel Colley, een Brit met Franse roots die met Sea Ventures een mooi bedrijf op de rivier Hamble beheert. Het personeel zwermt door de burelen maar Nigel neemt de tijd voor een koffie, een praatje en een prettige zeildag richting Gosport. Samen met een groep vrienden varen ze al een aantal jaren alleen of met zijn tweetjes en ze zijn niet aan hun eerste schip toe. Fastrak X is Nigels tiende boot en hij heeft al liefst drie 3600’s aan het ponton en twee die weldra zullen geleverd worden. Zijn Fastrak X is de nummer 2 van de serie die in Polen werd gebouwd. Ondertussen worden alle rompen in Frankrijk gebouwd. Nigel heeft een mooi curriculum en was als ondernemer actief bij de bouw en promotie van de Melges 24 in Europa.

Opvallende verschijning

De boot valt nog nauwelijks te vergelijken met de voorganger uit 2008. De vormgeving is veel hoekiger met een sterk uitgesproken knik in de romp, een zeer brede spiegel en vierkante opbouw. De boot is nochtans niet opvallend breder dan zijn concurrenten, het is alleen zo dat de maximale breedte van 3,55 meter bijna tot aan de spiegel doorgetrokken wordt. De open kuip is getooid met twee opvallende helmstokken achter de overloop van het grootzeil. De voetsteunen (XXL) voor stuurman en eventuele grootzeiltrimmer zijn immens en heel functioneel. Vanaf de helmstok beschikt de stuurman over heel wat trimmogelijkheden. Bij Jeanneau geven ze toe dat ze zich bij de keuze van het beslag hebben laten gaan in de mooie Harkencatalogus. Geen rommel, alles ergonomisch geplaatst en met voldoende ontdubbelingen. Dat geeft natuurlijk wel wat touwwerk in de kuip maar alles kan netjes weggeborgen worden in de cockpitzakjes. Voor de schootvoering zijn overigens verschillende opties mogelijk. Vanaf de stuurstand trim je de sterk ontdubbelde achterstag, de wagen van het grootzeil, de grootschoot met bijkomende fijnafstelling. Heel wat trimmogelijkheden om de machine aan de praat te houden. Toch blijft het zelfs met de eindeloze ontdubbelingen hard werken aan de fine tune van het grootzeil, de wagen daarentegen is de manier om snel druk te lozen en loopt uiterst gesmeerd. De brede open spiegel en achterdek zijn getooid met een dekluik waaronder een heel grote berging gevonden kan worden en een beugel om het reddingsvlot te bevestigen. Dit waterdichte compartiment herbergt tevens het goed bereikbare stuursysteem. De lichte en stijve romp is uitgerust met een diepstekende kiel (2,18 meter) en twee roerbladen. Deze worden bediend door twee helmstokken of desgewenst twee stuurwielen al lijkt deze optie erg overbodig bij dit publiek. De schootvoering van de voorzeilen verloopt over de Harken 44 winches en op gebied van dekontwerp is over alles goed nagedacht en de constructeur laat zich op geen enkele fout betrappen. Zo zal de solist de genuaschoot vanaf de hoge kant gaan regelen. De kuip is ergonomisch voor een beperkte bemanning maar op deze 36-voeter kan je even goed met een bemanning van acht rond de tonnen gaan varen. De afhellende voetrail is zelfs een zegen voor de crew in the rail. De deckstepped mast wordt gesteund met twee stel zalingen en breed geplaatste verstaging. Standaard wordt de boot uitgerust met een aluminiummast en -giek maar optioneel kan voor de Southern Spars, carbon versie, gekozen worden. De kuipbanken zijn kort maar bieden een uitstekend plaatsje voor de rustende solsozeiler. De piano voor vallen en trimlijnen is uitgerust met de Quattro winches van Harken. De zeereling is degelijk met een extra steuntje voor de scepters. Verder zijn alle luiken flush in het dek weg gewerkt. Vooraan het schip een (te) klein ankerkluisje maar wat hier vooral opvalt is de knappe carbon boegspriet voor asymmetrische voorzeilen. De open spreekstoel vooraan is handig voor de werking van de symmetrische spivoeringen maar soms moet je het voorzeil even helpen om binnen de reling te blijven.

Benedendeks

Aan dek krijg je werkelijk het beste wat de zeiler kan dromen. Onderdeks gaan we over naar de cruising modus en we worden niet teleurgesteld… of toch? De Sun Fast 3600 herbergt een erg ruim interieur met een zeer mooie stahoogte over bijna het hele schip. Je komt onderdeks via een korte steile trap die wellicht wat meer laterale steun op de treden verdient. Aan bakboord treffen we een zeer grote navigatietafel met handzame kuipzetel erbij. Een keuken aan stuurboord met ook aan die zijde dezelfde kuipzetel. Hier zal je rusten tijdens de lange wedstrijden of croisières. De keuken met wasbekken en driepitsvuur heeft een klein werkblad en je kan er beslist op koken. Of dit vaak in cruising modus zal gebeuren durven we betwijfelen. Centraal in het schip een grote tafel en vooral twee lange (1,96 x 0,82 meter) zitbanken die tijdens het zeilen omgebouwd kunnen worden tot ligplaatsen. Aan plaats overigens geen gebrek met twee symmetrische achterhutten met dubbele bedden. Deze cabines worden afgesloten met een textieldeur en de opbergmogelijkheden zijn opgehangen zakken. Leuk is dat de achtercabines een luik richting kuip meekregen maar algemeen kan toch gesteld worden dat het aantal ventilatiemogelijkheden eerder beperkt is. Het vooronder van het schip omvat een ruime natte cel met daarvoor nog een zeilberging. In de boeg vinden we de crashbox met waterdicht compartiment. Hoewel dit alles erg compleet is mist het zeker wel sfeer. Alles te wit met geen ruimte voor kleur en natuurlijke materialen zoals hout. Alles in functie van onderhoudsgemak en functionaliteit tijdens het zeer snelle cruisen. Zo veel karakter als de boot aan dek toont, zo weinig inspirerend is het toch complete en goed uitgeruste interieur, een dat is een gemiste kans.

Gemaakt om te zeilen

Eind november trekken we naar Hamble, nabij Southampton, voor een testvaart waar we al langer naar uitkeken. We worden er beloond met mooie zeilcondities maar vooral door de kennismaking met Nigel Colley, een zeer gepassioneerde solozeiler. Drie Sun Fasts 3600 liggen netjes naast elkaar afgemeerd. Rob Craigie van Bellino zal vandaag onze sparringsparter en fotomodel zijn voor de tocht richting Gosport. We starten de erg stille (en dus goed geïsoleerde) Yanmar 21 pk en manoeuvreren met gemak de 4,7 ton zware boot uit de box. Tijdens het buitenvaren richting Solent licht Nigel het concept van de boot toe. Een lichte en stijve boot met een goede stabiliteit en voldoende zeil, de voorganger, de 3200, kon immers best wat meer zeil verdragen. De stabiliteit wordt ondermeer verkregen door de 2 ton zware kiel wat een ballastratio van 44% betekent. We slingeren over de Hamble en genieten van de erg soepele sturing. Aangezien we een ervaren solist mee hebben kijken we toe hoe de zeilen aangeslagen worden en vervolgens gehesen. Opvallend is dat er voor eenvoud en degelijkheid gekozen wordt. Leuvers in plaats van een voorlijkprofiel bij de voorzeilen, hetzelfde voor het grootzeil en aangezien performance hoog in het vaandel staat geen furling sails. De Fastrak X is uitgerust met 3Di voorzeilen en 3DL grootzeil van North Sails terwijl Bellino gekozen heeft voor One Sails. Het grootzeil heeft een kleine uitgebouwde vierkante top. Dit kan meer maar solisten kiezen meestal voor wat minder zeil om minder snel te moeten reven. Op het voordek kan de genua 2 met eenvoudige ingreep aan hals- en schoothoek gereefd worden tot genua 3. Er staat 10 tot 14 knopen wind en we gaan aan de wind aan de slag. Het sturen gaat prima en het comfort aan het roer is uitstekend. Het is wat zoeken naar de juiste stand van het grootzeil, we spelen met de wagen en de schoot waarbij de fijnafstelling nog steeds veel kracht vereist. Met de achterstag kunnen we aardig wat twist in het grootzeil krijgen zodat we de opkomende windvlagen beter aankunnen. In deze condities gaat de boot vlot richting 7 knopen met een ware windhoek van 40°. Alleen aan het roer of met een trimmer aan je zijde. Rob aan boord van Bellino zijn we alleen rondhossen over zijn schip terwijl de hydraulische pilot uitstekend werk verleent. De instrumenten op de testboot zijn ronduit schitterend, het nieuwste packet B&G met prachtig scherm. De polairen van het schip werden ingevoerd zodat je altijd ziet hoeveel procent van de theoretische target je haalt. De zeilers bekennen dat de automatische piloot het beter doet op zowat alle koersen. Voor het opladen van de batterijen kiezen deze zeilers voor de hydrogenerators van Watt and Sea. Mits een kleine drag leveren die tot 8 Ampère per uur, in zonnepanelen en windgenerators lijken deze zeilers minder te geloven. Na een mooi kruisrak richting de forten kan de gennaker er op. Aangezien de wind aangesterkt is gaan we voor de A2 van 100 vierkante meter, de grootste meet 122 vierkante meter en de fractionele ongeveer 80 meter. Nadat de tackline strak getrokken wordt vult het zeil zich en schiet de boot in actie. Dit is de koers bij uitstek voor dit schip, even loeven en de boot wil er vandoor. Even vrezen we uit het roer te lopen maar zelfs zonder veel bij te trimmen kunnen de soepele dubbele roeren het schip onder controle houden. Er waait ondertussen 16 tot 18 knopen wind en de boot glijdt al snel naar 11 knopen bij een windhoek van 140°. Het is nu echt genieten aan boord van Fastrak X, bij de Bellino komt de solist in de problemen met het voorzeil en we bekijken hoe hij dat moet oplossen. Solo zeilen is beslist een cerebrale activiteit. Alles verloopt via goed voorbereide procedures.

Een wolf in wolfsvacht

We moeten niet flauw doen over de Sun Fast 3600. Het is een fantastische zeilboot en het roer afgeven deden we dit keer niet graag. De prestaties van dit schip gebouwd volgens de nieuwste infusietechnieken zijn die voor zeilers die snel willen varen, alleen, met zijn tweetjes of zelfs met een volledige bemanning. In dit segment is de concurrentie heel stevig maar Jeanneau bewijst in deze Transquadra dat ze alweer een topmodel op de markt hebben gebracht. Is het een sportboot? Neen, toch niet! Daarvoor is hij te ‘zwaar’ en dat is te danken aan zijn zeer complete en functionele interieur. De kaartentafel is prachtig, de kuipzetels beiderzijds voor de matrozen op wacht is comfortabel en beide dubbele achterhutten zijn enorm. De natte cel vooraan, samen met de zeilenberging, is erg functioneel en het salon met twee lange zitbanken is erg groot. De stahoogte is perfect. En toch. Gezellig kan je dit interieur niet noemen, alles is wit, koud en onderhoudsvriendelijk. Toch blijft het een uitdaging om een gebrek of fout in het interieur te vinden maar dat zal de passionele zeiler, al helemaal de solist, op weg tijdens de Transquadra of de Fastnet Race een zorg wezen. De boot werd alvast genomineerd voor de European Yacht Award bij de Performance Cruisers en staat na de eerste etappe van de Transquadra op een mooie derde plaats. Vanf 20 knopen gaat de boot planeren en daar dromen de pure zeilers van.

Transquadra – de wedstrijd voor 40+

De formule van deze wedstrijd blijft aan succes winnen. Liefst 90 boten vertrokken vanuit St.-Nazaire of Barcelona voor een eerste etappe richting Madeira. Hetzij solo of met twee opvarenden, mits ze 40 jaar oud zijn. De eerste etappe ging door in de maand augustus terwijl de tweede start, richting Martinique, gepland staat voor 24 januari. De Sun Fast 3600 werd zeker ontworpen met dit soort wedstrijden in gedachten en meet succes, zowat alle podia werden bevolkt met vooral Sun Fast 3200’s. Van het nieuwe model zijn nog niet veel boten actief. Concurrenten zijn vooral de Fransen JPK en Archambault naast de Amerikaanse J/Boats. De vier Belgische concurrenten in de eerste etappe haalden geen opmerkelijke resultaten maar zijn dolgelukkig dat ze het gehaald hebben. Christian Deffrennes en Pierre Alexandre Jurancon eindigden derde in de vorige editie en staan nu elfde aan boord van de Flor Da Rosa (A31). Philippe Pirard en Fabrice Wolters aan boord van Blue Circle Proximédia (First 31.7), Christian Poncelet en Gonzague Lefèbvre aan boord van Les Ponpons sur jubilations (JPK1010) en Philip De Coninck en David Saeys op Electro Rent (JOD35) kijken alvast uit naar een snelle surf richting caraïben.

Info: www.transquadra.com

 Kaderstukje

Technische gegevens

Lengte over alles:        10.8 m
Breedte: 3.55 m
Waterverplaatsing:       4.700 kg
Diepgang:       2.13 m
Brandstoftank: 75 liter
Watertank;       100 liter
Motorvermogen:         21 pk
CE Categorie:  A6/B8/C10
Info werf: www.sunfast.fr
Dealer: Marina Oostende – Dokter E. Moreauxlaan 3 – 8400 Oostende
Tel.: 059/32.00.28 – www.marinaoostende.be