Elling E4

Elegant en doordacht

In tegenstelling tot een aantal andere jachtwerven van Nederlandse bodem is de orderportefeuille van Neptune Marine Shipbuilding nog steeds goed gevuld. Niet zo verwonderlijk, want de al 17 jaar op de markt zijnde Elling motorjachten zijn nog helemaal van deze tijd. Het schip heeft bewezen zeer betrouwbaar te zijn en vertegenwoordigt bovendien een respectabele restwaarde.

Nog even terug naar de oorsprong. Neptune Marine Shipbuilding startte al in 1972 met de productie van glasvezelversterkte polyester schepen en behoort daarmee tot een van de pioniers op het gebied van dit destijds nieuwe bouwmateriaal. In 1997 kwam Anton van den Bos als directeur aan het roer van de Jachtbouw divisie. Een van de eerste zaken die hij ter harte nam was het uitvoeren van een uitgebreid onderzoek om een nauwkeurige blauwdruk te kunnen maken van een compleet nieuw te ontwikkelen – niet te evenaren – model: de Elling. De naam is een samenvoeging van de namen Ellen en Ingrid en werd pas definitief geïntroduceerd nadat met zekerheid kon worden gesteld dat er in andere talen geen vreemde betekenissen aan waren verbonden. Tijdens de 1998-editie van Boot Düsseldorf beleefde de Elling haar debuut en werd de visie van Van den Bos onderstreept; gedurende dat jaar noteerde hij maar liefst 18 contracten. De zorgvuldige voorbereidingen ten spijt oogstte de eerste Elling toch enige kritiek als het gaat om de vaareigenschappen bij hoge, achteropkomende golven. Maar na aanpassing van het onderwaterschip bleek zelfs de grootste criticaster er niets meer tegenin te kunnen brengen. Inmiddels werden meer dan 250 nieuwe exemplaren afgeleverd.

De in het Nederlandse Aalst gevestigde werf maakt gebruik van een uiterst efficiënt productieproces waarbij vrijwel alles in eigen huis wordt vervaardigd. De productiehallen zijn een toonbeeld van netheid, vergelijkbaar met Duitse autohuizen als Mercedes en BMW. Daarnaast gaat veel aandacht uit naar opvang en hergebruik van schadelijke stoffen zoals bijvoorbeeld aceton. De vraag is natuurlijk of dit zich ook vertaalt in de kwaliteit en de vaareigenschappen van het onderwerp van deze test: de Elling E4. Om hierop een antwoord te krijgen hebben wij gevaren met een gloednieuw, met een tegen meerprijs leverbare Volvo D6 krachtbron van 435pk, meer dan het dubbele dan de 190pk waarmee de Elling E4 standaard wordt afgeleverd. Als extra is er een 30pk sterke Volvo D2 hulpmotor met klapschroef aan boord. Veiligheidshalve wordt deze krachtbron gevoed door een aparte dieseltank met een inhoud van 100 liter, terwijl ook de elektra volledig separaat is uitgevoerd. Dit is gedaan om er zeker van te zijn dat bij uitval van de hoofdmotor altijd adequate voortstuwing beschikbaar is. Enige dissonant in dit verhaal is de bekende, grote en kabelbediende afstandsbediening van Volvo. Deze kreeg een plaats aan boord ter hoogte van de zitting van de bestuurdersstoel. Maar eerlijk is eerlijk: mocht het boordnet deels zijn uitgevallen door bijvoorbeeld blikseminslag, dan is een lelijke pook altijd beter dan stuurloos te zijn. Nu we het toch over veiligheid hebben: om de CE-A certificering te kunnen krijgen is het grote schuifdak voorzien van een opblaasbare rubbervoering die het geheel hermetisch afsluit. Dat deze voorziening voldoet bewees Neptune Marine door begin 2014 met succes een heuse kantelproef uit te voeren. Een test waar normaal gesproken alleen reddingboten aan worden onderworpen… De laatste generatie Elling E4 beschikt standaard over aluminium raamprofielen met koudebrug en het dek is voorzien van Flexiteek met de licht vergrijsde ‘looks’ van ouder teak.

Trans-Atlantische oversteek

Op het eerste gezicht oogt de Elling door het relatief hoge vrijboord een beetje gedrongen, maar dit wordt optisch gecorrigeerd door het kleurcontrast tussen de romp en opbouw. Verder zien we een zwaar uitgevoerde, 80 centimeter hoge, zeereling die voldoende houvast biedt als je over de 35 cm brede gangboorden loopt. Het polyesterwerk van de opbouw is strak en het (optionele) teak op het voordek is vakkundig gelegd. De romp is verstevigd met maar liefst twee lagen van het oersterke Twaron; een toepassing die je niet vaak tegenkomt op een motorjacht van deze afmetingen. Het geeft daarentegen een veilig gevoel tijdens Trans Atlantische oversteken. Overigens voegde Neptune wat dit betreft in 2008 de daad bij het woord door gewapend met extra vaten diesel met drie Ellings E4 in ruim twee weken tijd een probleemloze oversteek te maken van La Palma naarste Caraïbische Sint-Maarten. Aan dek beschikt de Elling E4 over ruim voldoende opbergruimte, te vinden bij het zwemplatform, aan weerszijden van de kuip, in de grote (over rails verplaatsbare) kuipbank en in de luiken aan beide boorden. De doorvaarthoogte blijft beperkt tot 3,45m dankzij de elektrisch/hydraulisch neerlaatbare radarmast. Het jacht is zodoende ook geschikt voor de Franse kanalen.

Interieur

De stuurstand is overwegend zwart en reflecteert daardoor nauwelijks. Alleen de steile hoek van de motorinstrumenten maakt het aflezen in zitpositie wat lastig. De zitpositie zelf is prima en het zicht rondom is uitstekend. Leuk detail: het middelste cockpitruitje is elektrisch bedienbaar; ideaal voor gedoseerde frisse wind bij hogere temperaturen. De Elling beschikt bovendien over de laatste generatie Raymarine instrumenten, ook bedienbaar met smartphone of tablet. Het scheepstimmerwerk is van uitzonderlijk hoge kwaliteit en wordt geleverd door Ritmeester in Alblasserdam. Qua indeling van het stuurhuis is de Elling redelijk traditioneel met een grote zitbank aan bakboord, die naar wens ellipsvormig of rechthoekig kan worden geleverd. De echte verrassing komt na het afdalen van de trap, waar een luxueuze, ellipsvormige zithoek is gesitueerd waar tegenover twee luxe fauteuils met ertussen een pop-up tv. Via de ruime en rijk uitgeruste keuken bereik je de grote eigenaarshut met een immens, dwars geplaatst bed. De hut beschikt over een gescheiden douche en toilet en volop bergruimte. Kies je voor een hulpmotor, dan gaat dit ten koste van een kastje. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. Tegenover de keuken bevindt zich een bureau, ideaal voor kantoorwerk aan boord. Desgewenst kan in plaats hiervan ook in een extra slaapplaats worden voorzien. Ook de gasten in het voorschip hebben de beschikking over een inmiddels verbreed bed en een ruime natte cel met een gescheiden douche. Nergens in het schip is de stahoogte minder dan 1,92 meter en vaak zelfs centimeters meer.

Op de afgedamde Maas zijn de testmogelijkheden helaas nogal beperkt. Toch hebben we een goed beeld gekregen van de vaareigenschappen. Ons testschip liep maximaal 17,2 knopen en laat zich zelfs bij deze snelheid zowel over stuurboord als bakboord zonder helling van betekenis keren, waarbij de snelheid nauwelijks terugloopt. 360 graden rond over bakboord vergt twee scheepslengtes en over stuurboord komt er een halve lengte bij. Geen slechte waarden. Bij de diverse toerentallen bleef iedere vorm van resonantie uit en het schip luistert plezierig nauwkeurig naar het roer. Mede met behulp van de standaard aanwezige boegschroef laat de Elling E4 zich gewillig manoeuvreren. Met een Sidepower hekschroef erbij (standaard op de Ultimate-uitvoering) is het helemaal geen kunst.

Conclusie

Neptune pretendeert met de Elling E4 het beste schip ter wereld te bouwen. In onze ogen gaat dit wel erg ver, maar dit neemt niet weg dat hier sprake is van een uiterst degelijk gebouwd schip met verrassende interieur details. Op gebied van installatietechniek kunnen we niets negatiefs opmerken en de vaareigenschappen – in ieder geval op een kalme rivier – zijn prima. De trans Atlantische overtocht heeft echter bewezen dat de CE-A certificering bepaald geen gebakken lucht is. Deze Elling E4 is uitermate geschikt voor langer verblijf met twee personen aan boord en tijdelijke gasten hebben qua comfort ook niets te klagen. Het gebruik van Twaron-versterkt polyester maakt dit jacht relatief onderhoudsarm en vooral ongekend sterk. En dankzij de afmeting die juist onder de 15 meter blijft is ook de Rijn zonder extra patent toegankelijk. Een Elling is beslist geen budgetboot, maar biedt daarentegen veel waar voor haar geld, ook bij latere verkoop. Bovendien is de basisuitrusting al zeer compleet.

Bekijk de capsize test (360° turn)

 

Technische gegevens

Lengte:            14,95 m
Breedte:           4,25 m
Diepgang:       1,25 m
Kruiphoogte:   3,45 m
Waterverplaatsing:       16.000 kg
Bouwmateriaal:           Twaron versterkt polyester
CE-Categorie:  A
Slaapplaatsen:  6
Brandstoftank:             1500 ltr + 100 ltr. reservemotor
Watertank:       850 ltr
Vuilwatertank: 150 ltr
Motorisering:   Volvo  D5 190pk
Reservermotor :           Volvo D2 saildrive 30pk
Basisprijs:        598.000 euro incl. btw
Basisprijs met Volvo D6: 713.987 euro incl. btw (Elling E4 Ultimate, Volvo D6 435pk)

Ontwerpers

Naval architect:           Frank Mulder (Mulder Design)
Interieur ontwerp:        Ken Freivokh

Bouw

Neptune Marine Shipbuilding b.v – Veerdam 1 – 5308 JH Aalst (Gld) Nederland
T +31(0) 418 673 103 – F +31(0) 418 673 222 – E info@neptunemarine.nl

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer