Koopmans 28 SQ

Koopmans 28 SQ

 

Nog meer zeiler!

In 2010 kwam Ruud Didden met een opmerkelijke daysailor op de markt. Vier jaar later kreeg dit unieke ontwerp van Dick Koopmans jr een opvolger. Varen toog naar Scheveningen om de test van 2012 over te doen met de SQ en werd aangenaam verrast door het tweede model van Didden Jachtbouw uit Den Haag.

Het kind moet een naam hebben moet Ruud Didden gedacht hebben en dus werd SQ toegevoegd aan de naam. De verwijzing naar het ‘square top’ grootzeil heeft daar mee te maken maar er is heel wat meer aan de hand bij deze opvolger. De SQ is de sportversie, een snelvarend schip voor solisten en duo’s die gewoon willen genieten van een lekker dagje zeilen. De opvolger moest vooral sneller, zeewaardiger en mooier worden. En dat is zeker gelukt!

Daysailors winnen nog steeds aan succes. Niet geheel toevallig want heel wat tweede verblijven vinden we terug aan de oevers van de plassen. Als je daar aan de steiger of in de jachthaven een lekker zeilend bootje kan hebben waar je alleen, met de familie of een paar vrienden op uit kunt heb je het helemaal voor elkaar. Bedenker Ruud Didden was eerder aan de slag met sportieve catamarans en klassieke cruisers maar bleef op zijn honger zitten voor een nieuwe boot. Hij bedacht zelf een concept en trok er mee naar Dick Koopmans jr, na de daysailor voegt de SQ daar nu heel wat aan toe. Zo is de boot krachtiger en zeewaardiger geworden en nog steeds trailerbaar. Want ook dat stond in het lastenboek van Ruud. Hij wilde een boot die in een 40 voetscontainer kon vervoerd worden en met zijn 2.000 kilo inclusief trailer en breedte van 2,45 meter kan een flinke wagen je boot trekken naar mooie vaargebieden.

De romp

Bij aankomst in de jachthaven in Scheveningen halen we de Koopmans 28 SQ er al snel uit. De opmerkelijke rompvorm met hoge zeeg, het knappe kleurenspel en ruime kuip springen in het oog. De romp en het dek, gebouwd in vinylester sandwich composiet met glasvezelversterkingen op de juiste plaatsen, zien er strak uit. Om de zeewaardigheid te verhogen kreeg de SQ waterdichte compartimenten voorin en achterin mee. De 13 pk Volvo Penta Saildrive met klapschroef is bovendien opgesteld in een waterdicht compartiment. De diepe kuip is liefst 9 voet lang en heeft een hoge rugsteun. Het ontbreken van de zeereling zorgt dus niet voor onrust, je zit immers voldoende diep en beschermd tegen boegwater en brekers achterin.

Lay-out van het dek

Ruud Didden nam het ontwerp van het dek voor zijn rekening. Het verschilt aanzienlijk van de voorganger, de Koopmans 28 Daysailor. Om een groter zeil te kunnen voeren werd gekozen voor een sterk gepijlde Seldén mast zonder achterstag. Hierdoor kan een groter grootzeil gebruikt worden. Het een square top noemen is niet correct en bovendien geeft de ontwerper toe dat dit soort zeil erg moeilijk op te bergen is door de stugge bovenlat. Het is eerder een ‘fat hat’ zoals we dat bij de windsurfzeilen begin de jaren 90 kenden. De winst in oppervlakte is 6 vierkante meter en dat is aanzienlijk. Om de mast voldoende steun te bieden bij zware condities kan het tuig uitgerust worden met wegneembare bakstagen. Het is opvallend hoe ver de mast naar voor geplaatst is. Op het testmodel kregen we te maken met de zelfkerende fok van12 vierkante meter wat beslist handig is als je met zijn tweetjes gaat varen. De fok met verticale latten zit op rolsysteem van Furlex. Standaard wordt deze boot geleverd met zeilen van Quantum. Het grootzeil is helemaal doorgelat en meet 26 vierkante meter. Een opvallende verbetering is de overloop van het grootzeil achter de roerkoning. De wagen laat zich dermate makkelijk bedienen dat we het wagen eerder zullen laten zakken naar lij dan wel het grootzeil te vieren. De grootschoot in de klem zullen we pas in tweede instantie gaan bijtrimmen. De trim van de keerfok vinden we op de piano met vier stoppers beiderzijds. Achter deze batterij klemmen vinden we een handige berging voor het touwwerk in een bakje. Zo blijft het grootste deel van het dek vrij van touwwerk. Achter de hoog oplopende boeg met stoer dekluik vinden de dekstepped mast op scharnierpunt. Hiermee kan je op een vrij eenvoudige wijze de mast zonder kraan oprichten. Waar je normaliter de dekopbouw vindt treffen we een enorm luik met gasveren aan. Een schuifluik was hier niet mogelijk omwille van de maststeun onderdeks, het luik gaat vlot open maar de constructie lijkt ons niet oersterk en is misschien voor verbetering vatbaar. De toegang tot een zeer net benedendek gaat vlot. Het luik is waterdicht en voldoende open zodat je niet naar binnen hoeft te kruipen. In de grote kuip vinden we twee ruime bakskisten, op het achterdek is dat er één. Vooraan onder de kuipvloer komt je tot bij de motorruimte. De kuip en het dek stralen op alle punten een grote rust en eenvoud uit terwijl je toch over alle nodige tools beschikt om fijn te zeilen. De uitrusting met Harken en Andersen lieren mag gerust uitstekend genoemd worden.

Het geheel is bekleed met Flexiteek dek. Op de boeg is de carbon uitschuifbare boegspriet definitief vervangen door een kortere RVS boegspriet.

Benedendeks

Hoewel dit vooral een boot met sportieve aspiraties wil zijn mag ook de inrichting benedendeks gezien worden. Via het enorme dekluik kom je in een vooronder waar je natuurlijk geen stahoogte geniet. Op de vier speciaal voorziene comfort seats zit je echt comfortabel en beschik je over voldoende beenruimte. Door de ronde patrijspoorten in de romp, echt scheeps, valt aangenaam licht binnen. Binnen beschik je standaard over een compressor koelbox, ingebouwde espresso machine, tweepits spiritus gestookt kooktoestel, een plotter, AIS en vrij groot dubbel bed voor het hoofdschot. Het chemisch toilet maakt het plaatje compleet al zal verblijven op een daysailor wel altijd wel een beetje op kamperen lijken. Het kan, maar liever niet. De afwerking binnenin is overigens zeer netjes en functioneel.

Op tocht

Het is een prachtige zomerdag en het is over de koppen lopen in Scheveningen. Er staat niet veel wind maar we trekken er toch op uit. Na een korte rondleiding starten we de tweecilinder Volvo Penta Saildrive van 13 pk. De voorganger was uitgerust met de 9 pk Yanmar maar Ruud Didden wilde het schip zeewaardiger maken en daar hoorde een sterkere motor bij. De grote brandstoftank moet garant staan voor van een autonomie tot meer dan 100 mijl. Door het nieuwe en grotere zeilplan moest het schip uitgerust worden met diepstekende bulbkiel van 1,60 meter en een JEFA balansroer, kwestie van voldoende oprichtend koppel te garanderen. Met zijn drieën is comfortabel toeven in de ruime kuip. We horen de motor amper en hijsen het grootzeil, het oogt groot met de uitgebouwde top. We ontrollen de keerfok met verticale latten en zetten de motor af. Met de helmstok, overloop en schoot gaan we op zoek naar wat druk om het schip te laten lopen. Niet makkelijk met 5 knopen wind maar het is heerlijk om de drukte aan de kade achter je te laten. Gaat het daar niet om bij de dagjeszeiler, er gewoon snel en eenvoudig een paar uurtjes tussenuit en genieten van je boot, het zeilen en de rust. Dat je daar geen bemanning bij nodig hebt is beslist een plus maar je kan hier ook makkelijk met 4 tot 5 comfortabel mee zeilen en wil je eens 10 man voor een borrel in de kuip dan kan dat ook. Omdat de wind niet echt mee wil kiezen we al snel voor de 40 vierkante meter grote gennaker op rolsysteem. Het monteren op de boegspriet vergt enige intelligentie maar eens het grote zeil vol valt trekt de Koopmans 28 gewillig aan. We loeven er mee op tot 70 graden aan de wind, het balansroer blijft ondanks de toegenomen druk makkelijk meester over het schip. Bij veel wind zou je de tuigage kunnen ondersteunen met de wegneembare bakstagen maar dat is vandaag niet aan de orde. De boot reageert vlot op roeruitslag en zeiltrim al blijven de grote sensaties uit, een goed gevoel houden we hier wel aan over. De boot is, ook al standaard, uitgerust met een stuurautomaat en dat is nodig want van aan de helmstok, zelfs met joystick, is de batterij stoppers van de piano te ver weg. Deze kuip is echt heel groot. Dus het solozeilen vergt wel enige inventiviteit. Richting voordek heb je goed grip op het kunstteak al is het altijd even wennen aan de afwezigheid van de zeereling.

 

Een knappe opfrissing van de high end daysailor

De Koopmans 28 SQ ziet er uit als zijn voorganger maar is nu een wolf in schaapsvocht geworden. Deze uitvoering is zoveel performanter en zeewaardiger en daar hangt een behoorlijke meerprijs aan vast. Niet verwonderlijk als je ziet wat je allemaal meer krijgt op dit charmante trailerbare bootje. De standaard inventaris is nauwelijks te verbeteren en daar dien je zeker rekening mee te houden als je de vergelijking met topconcurrenten Saffier of Tofinou aangaat. De Koopmans 28 SQ blijft vooral een oer-Hollandse schitterende verschijning waarmee je scoort op de Hollandse plassen, de Middellandse Zee maar nu ook op de Noordzee. Zo zeewaardig is de nieuwe gebalanceerde versie geworden. Het is een heerlijk bootje voor dagrecreatie, alleen, met de familie of een paar vrienden. En wees gerust, het zeilend potentieel met zes vierkante meter meer zeil mag er zijn. Stijlvol en snel dat zou het motto kunnen zijn van deze daysailor. Het eenvoudige maar mooi uitgevoerde interieur maakt het bovendien een leuke pleisterplaats voor een zomers weekendje met zijn tweetjes. Te ontdekken!

Technische kenmerken
Lengte romp:   8,5 m

Lengte waterlijn:         7,3 m
Breedte romp:  2,45 m
Diepgang Standaardkiel:         1,6 m
Diepgang:       1,6 m
Waterverplaatsing:       1,7 m3
Ballast: 750 kg
Masthoogte boven waterlijn:   11,5 m
Aandewinds zeiloppervlak:     40 m2
Motor: Volvo Penta 13 pk
Inhoud brandstoftank: 42 liter
Inhoud watertank:       60 liter
Slaapplaatsen:  2-4 (max )
Prijs vanaf:       99.900 euro
Dealer: Didden Jachtbouw – www.koopmans28.nl – 0031/642.975.697

Tekst: J. Lundegaard
Foto’s: VAREN
(Verschenen in VAREN april 2015)