Mulder 55 Explorer

Mulder 55 Explorer

Mooie Nel

Feitelijk valt de door Guido de Groot in samenwerking met Mulder getekende Mulder 55 Explorer buiten het gamma van de Nederlandse werf. Maar de reacties op het tot dusver enige gebouwde exemplaar zijn dusdanig veelbelovend, dat deze ‘built by Mulder’ stalen rondspant vast en zeker een vervolg zal krijgen. Varen beleefde de primeur met Mooie Nel.

De zonder meer fraai gelijnde Mulder 55 Explorer valt spreekwoordelijk een beetje buiten de boot omdat dit model een pure verdringer is, waar de andere Mulders zich kenmerken door een half- glijdend karakter. Bovendien is sprake van staalbouw in plaats van aluminium. De eerste vraag die op onze lippen brandt is dan ook: hoe is dit jacht tot stand gekomen? Het antwoord is simpel: de opdrachtgever en Dick Mulder kennen elkaar al langer vanuit het lokale ondernemerscircuit. Eerstgenoemde is zeiler van huis uit. Hij kende en waardeerde het Mulder-programma, maar de wens om effectief hoge snelheden te kunnen bereiken was absoluut niet aan de orde. Wel stond vast dat hij zijn toekomstige bezit met gemak in zijn eentje moest kunnen varen. Daarnaast zouden drie volwaardige hutten beschikbaar moeten zijn om zowel de kinderen als kleinkinderen comfortabel te kunnen faciliteren. Met deze wensenlijst gingen Mulder en De Groot aan de slag met als resultaat deze bijna 17 meter lange Explorer 55.

Hoewel hier sprake is van een anders-dan-anders concept, is uitwendig de hand van zowel De Groot als Mulder bij de Explorer nog steeds duidelijk herkenbaar; dit jacht straalt grandeur uit zonder overdreven te zijn. Het is en blijft een kwestie van smaak, maar de combinatie van een donkergekleurde romp met witte opbouw met daarin groen getinte ramen klopt als een bus. Volgens Dick Mulder is de metaalkeur van de romp wel degelijk een grijstint, maar het komt bij ons meer over als taupe. Hoe dan ook, het exterieur is veelbelovend. Volgens algemene opvattingen zouden ex-zeilers per definitie prijs stellen op een ruime open kuip en dat zien we bevestigd bij deze Explorer 55. Toch is er een significant verschil met een zeiljacht: salon en kuip bevinden zich op hetzelfde niveau. Los van het ontbreken van een trap is het grote voordeel hiervan dat de roerganger en zijn opvarenden direct met elkaar in contact staan. Bovendien vormt de kuip een verlengstuk van de salon. Nog even terug naar de strakke en blinkende romp: over nagenoeg de volledige lengte dient een RVS-profiel als berghout. Optisch gezien onderstreept deze voorziening de fraaie lijnen van het jacht, maar het biedt bovenal goede bescherming; wel zo plezierig als je er alleen voor staat. De gangboorden zijn bovendien van voldoende breedte om veilige doorgang te garanderen en de zeereling is hierbij van voldoende hoogte.

Interieur

De eigenaar van ons testschip heeft gekozen voor klassieke, scheepse betimmering in combinatie met donkerbruin leer. Toch baadt de salon in het licht dankzij het grote raamoppervlak van de opbouw en het eveneens grote schuifdak doet er nog een schepje bovenop. Aan bakboord bevindt zich een comfortabele langsbank en ter hoogte van de stuurstand biedt de iets hoger geplaatste tweepersoonsbank een ideale gelegenheid om tijdens lange tochten comfortabel ‘mee te varen’ en te genieten van het uitzicht. De captain heeft overigens ook geen reden tot klagen, want de stuurpositie is prettig en de weloverwogen indeling van het dashboard straalt veel rust uit. Geen overvloedig aanbod van schakelaars maar slim gebruik van een tweetal grote schermen waarop naar wens informatie op kan worden getoond als het gaat om navigatie, motormanagement of radarbeeld. Uiteraard is het ook mogelijk om camerabeelden te tonen van de motorkamer of hetgeen zich achter het schip afspeelt. Het relatief grote en verticaal geplaatste houten stuurwiel vinden wij net iets teveel van het goede maar is wellicht een knipoog naar het zeilverleden van de eigenaar. Ergonomisch gezien valt er echter niets op af te dingen en dit geldt eveneens voor de plaatsing van zowel de boeg- en hekschroefpookjes als de afstandsbediening van de John Deere krachtbronnen. Er is zelfs gedacht aan rode LED-nachtverlichting.

Voorbeeldig afwerkingsniveau

Een niveau lager treffen we een gezellige lounge & pantry ruimte die dankzij de open verbinding met de salon niet alleen communicatie gemakkelijk mogelijk maakt, maar ook plezierig licht is. De aan stuurboord geplaatste pantry is geheel naar verwachting van alle gemakken voorzien. Compliment aan de timmerlieden die Mulder-getrouw met groot vakmanschap aan het werk zijn geweest en her en der fraaie ronde hoeken hebben vervaardigd. Vanuit deze ruimte heb je toegang tot de ruime eigenaarshut in het voorschip met een Frans bed en een eigen natte cel inclusief gescheiden douche. In het achterschip (dat wil zeggen: grenzend aan de motorkamer) bevindt zich een tweede luxueus uitgevoerd verblijf waarin eveneens een ruim bemeten Frans bed en directe toegang tot een eigen natte cel. Ook deze voorziening is uitgerust met een gescheiden douche. Op gelijke hoogte bevinden zich aan zowel stuur- als bakboord nog eens twee kleine hutten; in het geval van Mooie Nel ideaal voor als de kleinkinderen aan boord zijn. Zo geniet iedereen optimale privacy. Wellicht overbodig om te melden dat het afwerkingsniveau zowel interieur als exterieur voorbeeldig is.

Motorgeluid perfect onder controle

Gedurende het bestaan van VAREN stuitte de redactie op de meest uiteenlopende condities tijdens de inmiddels honderden testvaarten. Maar nog niet eerder maakten wij mee dat de voorgenomen route naar open vaarwater geblokkeerd bleek te zijn. Reden: in de stad Leiden was een levenloos lichaam in het water aangetroffen dat uiteraard eerst geborgen diende te worden. Op verzoek van de havendienst blokkeerde Mooie Nel de betreffende route met haar volledige 17 meter lengte, met als gevolg dat van varen naar open water helaas niets meer is gekomen. Dit houdt helaas ook in dat wij niets kunnen zeggen over de vaareigenschappen bij hogere snelheden en derhalve moeten vertrouwen op eerdere goede ervaringen met rondspant Mulder jachten. Daarentegen stelde de trieste calamiteit ons bij uitstek in de gelegenheid om zelf te ervaren hoe dit 30 ton metende jacht zich tot op de centimeter laat manoeuvreren en dit bovendien met een stevige bries van een kleine 4 Bft. dwars op het schip. Met behulp van de afstandsbediening en de aanwezigheid van een boeg- en hekschroef van ruim voldoende vermogen bleek dit een peulenschilletje te zijn. Uiteraard is de beschikbaarheid van twee motoren sowieso een goede voorwaarde om gemakkelijk te kunnen manoeuvreren, maar tegen fikse dwarswind doe je in zo’n geval ook weinig. Ondertussen maakten wij van de gelegenheid gebruik om een indruk te krijgen van het motorgeluid en het moet gezegd: Jachtwerf Mulder heeft dit fenomeen mede dankzij toepassing van zwevende vloeren zeer goed onder controle. Nogmaals, van testen onder vollast was geen sprake, maar de ervaring leert dat vaak vooral in de lagere toerengebieden de meest hinderlijke resonanties optreden. Hiervan is bij dit jacht nergens sprake.

De verdringende Mulder 55 Explorer mag feitelijk een buitenbeentje zijn, ook met dit type jacht heeft Jachtwerf Mulder overduidelijk een visitekaartje afgegeven. Het is een uitstekend varend en tegelijkertijd luxe familiejacht dat met een CE-A certificaat prima geschikt is voor ruimere wateren. Vanuit België binnendoor naar de Middellandse Zee is weliswaar ook mogelijk, maar met haar breedte van 4,90 meter blijft er in de sluizen van de Franse kanalen heel weinig speelruimte over.

De keuze voor een set John Deere diesels van elk 200pk kunnen wij goed begrijpen; bij 1.500 toeren en een alleszins plezierige snelheid van 7 knopen vloeit per motor slechts een kleine 6 liter diesel per uur door de leidingen. Toch is er op de grote rivieren genoeg vermogen en snelheid voor handen om gelijke tred te kunnen houden met de grote beroepsjongens. Kortom: wat ons betreft is de Mulder 55 Explorer een geslaagde en welkome aanvulling van het gamma.

Specificaties Mulder 55 Explorer

Lengte over alles:        16.40 m
Breedte:           4.80 m
Diepgang:       1.30 m
Kruiphoogte:   3.45 m
Waterverplaatsing:       30.000 kg
Rompvorm:     rondspant (staal)
Aantal slaapplaatsen:   6
Brandstoftank: 4.000 liter
Verswatertank: 1.500 liter
Zwartwatertank:           600 liter
Motoren:         2 x John Deere 200pk
CE Categorie:  A
Prijs:    semi-custom bouw, vanaf 1.200.000 euro exclusief 21% BTW
Werf:   Mulder Shipyard – Hoge Rijndijk 277 – 2382 AN Zoeterwoude Rijndijk
Tel.: +31/715.612.325 – www.jachtwerfmulder.nl

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer/ AJB Productions