Jetten 50 MPC Fly-bdrige

Jetten 50 MPC Fly-bdrige

Doordacht tot in de finesses

Mede dankzij de uitzonderlijk efficiënte bouwwijze in samenwerking met gespecialiseerde partners en het JIT-principe (Just In Time Delivery) bedraagt de bouwtijd van een imposante Jetten 50 MPC Fly-Bridge slechts zeven maanden. Maar toch zult u er langer op moeten wachten. De verkoop van de nieuwe Jetten-serie loopt als een trein en wij snappen nu wel waarom.

In Sneek, de bakermat van de Hollandse staalbouw, woont een bepaald niet alledaagse jachtbouwer met de naam Marcel Jetten. Samen met zijn vrouw Petra, zijn vaste staf en een geselecteerd team van partners op gespecialiseerde deelgebieden tekent hij voor een reeks kwaliteitsjachten die gretig aftrek vinden in heel Europa. Aan internationale waardering ontbreekt het evenmin, getuige de verkiezing van de Jetten 35AC tot European Motorboat of the Year 2014 en de recente nominatie voor de minstens zo prestigieuze titel HISWA Motorboot van het Jaar 2015. Ruim twee jaar geleden hield Jetten een onderzoek onder zijn trouwe klanten om zich een helder beeld te kunnen vormen over een nieuw te bouwen model. Hier werd ruim gehoor aan gegeven en met een grote stapel papieren onder zijn armen klopte Jetten op loopafstand aan bij huisontwerper Vripack. Het resulteerde in de revolutionaire Jetten 50 MPC 50 die in september 2014 haar opwachting maakte tijdens de HISWA te water. De bouw ervan komt op dezelfde wijze tot stand als de andere Jetten-telgen; volgens een vastomlijnde procedure die de kans op fouten nagenoeg volledig uitsluit; zes weken na ondertekening van het koopcontract ontvangt de opdrachtgever een uiterst gedetailleerde bouwspecificatie die na uitvoerig overleg over specifieke wensen in Sneek middels een slim computerprogramma resulteert in een strakke planning à la vliegtuigindustrie; groene indicaties tonen afgeronde beslissingen en fases en een enkele rode indictie duidt op extra aandacht. Het aankoopproces is bovendien gericht op volledig op voorhand specificeren omdat aanpassingen achteraf per definitie zouden resulteren in vertragingen en verstoring van het bouwproces van andere schepen. In samenwerking met Vripack wordt elk detail doorgerekend en weten de afzonderlijke partners precies wat hen te doen staat. Dit strakke proces van eerste pennenstreek tot aflevering heeft geleid tot extreem laag foutpercentage en verrassingen achteraf.

Mooi stijldetail

De Jetten 50 MPC-serie is gebaseerd op een ontwerp met een stalen romp en opbouw in combinatie met een dak van composiet, hetgeen het zwaartepunt ten goede komt zoals wij tijdens onze testvaart onder andere konden vaststellen door het nauwelijks overhellen in een snel genomen bocht. Kiel en vlak hebben een dikte van 5 millimeter; de romp telt 4 millimeter en is voorzien van twee waterdichte schotten ter hoogte van de voor- en achterzijde van de motorkamer, waarvan het achterste deel beschikt over een zware kneveldeur. Uiterlijk onderscheidt de Jetten 50 MPC Fly-Bridge zich door een opvallend ontwerp dat ondertussen al meerdere keren is gekopieerd. Alle componenten zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd tot de Fly-Bridge aan toe; deze doet totaal geen afbreuk aan het fraaie lijnenplan en is samen met de radarbeugel bovendien op ingenieuze wijze scharnierbaar met als resultaat zo’n anderhalve meter minder doorvaarthoogte. Een mooi stijldetail vinden wij het op de zijramen doorgetrokken sierelement dat vanuit het interieur op geen enkele wijze storend is vanwege de schier onzichtbare montage. Dit laatste is overigens typerend voor Jetten jachten waar standaard veel aandacht wordt besteed aan detailwerk en dit zeker niet alleen voor het zicht. Een treffend voorbeeld hiervan is de RVS zeerailing; ter voorkoming van corrosie is deze galvanisch gescheiden van de stalen romp. Daarnaast mag ook de elektrische installatie gezien worden. Deze is toegankelijk via een groot luik onder het stuurwiel. De testboot waarmee wij mochten varen is in opdracht gebouwd van een kapitein op de grote vaart en dat is te merken ook; er is goed nagedacht over de inrichting van de navigatieapparatuur en een console boven de stuurstand biedt ruimte voor extra apparatuur. Toch is er geen sprake van overdaad, hetgeen mede te danken is aan de twee grote schermen van Yachtcontrol waarop alle benodigde geven oproepbaar zijn. Ook op dit jacht zien we weer de speciaal door Jetten ontwikkelde klusters van schakelaars; niet alleen fraai om te zien, maar ook functioneel. Wat wij overigens niet vaak zien is de aanwezigheid van een repeater en een marifooninstallatie in de eigenaarshut, uiteraard op speciaal verzoek van de opdrachtgever. Typisch voor Jetten is de toepassing van consumentenwitgoed als het gaat om koelkasten en andere zaken; niets mis mee, want deze apparatuur kent standaardmaten, is overal verkrijgbaar en minstens zo belangrijk: geen concessies als het gaat om capaciteit!

Deze diashow vereist JavaScript.

Eerst maar eens 50 uur varen

Bij de Fly-Bridge uitvoering ontbreekt logischerwijze het schuifdak, maar via de grote raampartijen dringt meer dan voldoende licht naar binnen. De keuze voor lichte bekledingsmaterialen speelt hierbij natuurlijk ook mee. De klant heeft de keuze uit eiken, kersen of walnoot, waarbij subtiele stijlelementen zogen voor extra cachet, zoals de gefreesde diagonalen in de deuren en de contrasterende elementen bij de deurgrepen. En over grepen gesproken: het valt ons op dat er in het interieur nauwelijks mogelijkheden zijn om in een knobbelige zee houvast te bieden. Sales Director Hans Visser geeft desgevraagd het verhelderende antwoord: “Wij vragen onze klanten na aflevering de eerste 50 uur in de buurt te willen blijven. Want vergis je niet, tijdens de instructie komt er zo veel informatie op je af, dat je dit onmogelijk kunt vasthouden. Gedurende diezelfde 50 uur kan een eigenaar bovendien op zijn gemak vaststellen op welke plaatsen hij beugels aangebracht wil hebben.’ Via een trap met negen treden bereik je het onderscheidende element van dit type 50 MPC: de flybridge. Ons oog valt direct op de centraal geplaatste stuurstand, van waaruit de stuurman of

-vrouw op een hoogte van plm. 4,5 meter uitstekend zicht heeft over de volledige 360 graden. Daaromheen bevindt zich een ruime loungebank wat betekent dat je niet -zoals gebruikelijk- tegen de rug van de stuurman aankijkt. Aan de achterzijde van de flybridge heeft deze Jetten de beschikking over een ruim zonnebed. Waar het geluid van de beide Deutz-krachtbronnen al nauwelijks doordringt in de salon, is op dit niveau al helemaal geen sprake meer van motorgeluid. Over nagedacht: het grote Raymarine plotterscherm ondervindt nauwelijks enige reflectie dankzij de donkere omlijsting en de fraai vormgegeven bimini draagt ook een steentje bij.

Optionele pakketten

Bijna overbodig om te melden is de aanwezigheid van een ruime en luxe natte cel met gescheiden doucheruimte. Daarentegen vraagt de eigenaarshut met het diagonaal geplaatste Franse bed wel speciale aandacht. Ruim 2 meter stahoogte (geldt ook voor de gastenhut) en ook hier werkelijk schitterende afwerking met mooie materialen en zowel fraaie als functionele kastsloten. Benieuwd hoe deze Jetten 50 MPC FlyBridge vaart? Daar kunnen we kort over zijn; we constateren geen verschil tussen de MPC 50 met vast dak waarmee wij vorig jaar in het kader van de HISWA Motorboot van het jaar verkiezing al mochten varen. Dit jacht laat zich zelfs zonder gebruik van boeg- of hekschroef tot op de centimeter manoeuvreren. Qua koersstabiliteit stellen wij vast dat de beproefde rompvorm in combinatie met een Naca-profiel roer niets te wensen over laat. Hierbij zei wel aangetekend dat er tijdens ons testprogramma hoegenaamd geen wind stond. Daarentegen waren de condities vorig jaar oktober met de 50 MPC ronduit slecht met zware storm en zelfs toen voer de Jetten als een scheermes. Draaien geschiedt over beide boorden binnen 1,5 scheepslengte; een mooie waarde. Wat betreft het brandstofverbruik laat de Jetten 50 MPC Fly-Bridge ook geen slechte cijfers zien; bij een toerental van 1.500 consumeren de Deutz-diesels 19,4 ltr/u bij een (voor de binnenwateren al veel te hoge) snelheid van 14,5 km/h. Met een paar honderd toeren lager en een brandstofcapaciteit van 2.250 liter behoren lange oversteken op groot water veilig en wel tot de mogelijkheden. Jetten levert dit vlaggenschip met drie optionele pakketten, respectievelijk een Europa-, Sea- of Med package. Deze pakketten zijn specifiek afgestemd op het vaargebied. Daarnaast zijn talloze opties mogelijk, variërend van een hydraulisch zwemplatform tot een Rotorswing stabilisatiesysteem of extra zware generatorset. Een ding is ons andermaal duidelijk geworden: Met de 50 MPC Fly Bridge brengt JettenYachting een degelijk geconstrueerd, doordacht en tot in details afgewerkt jacht op de markt dat niet alleen subliem vaart, maar ook het toonbeeld is van hedendaags jachtontwerp. Dit alles tezamen zal over een aantal jaren ongetwijfeld borg staan voor een aantrekkelijke restwaarde.

Specificaties

Lengte over alles:        14,92 m
Breedte:           4,88 m
Diepgang:       1,30 m
Doorvaarthoogte:        6,32 m / 4,87 m (met gestreken mast)
Waterverplaatsing:       25.470 kg
Aantal slaapplaatsen:   6
Brandstoftank: 2.250 ltr
Verswatertank: 820 ltr
Vuilwatertank: 350 ltr
Motorisering:   2 x Deutz DTA66 170 pk
CE Categorie:  A
Ontwerp:         Jetten / Vripack
Prijs:    Vanaf 606.524 euro incl. btw
Werf:   Jetten Yachting
Website:          www.jettenyachting.nl

Tekst: Alfred J. Boer
Foto’s: Jetten Yachting

(verschenen in VAREN mei 2015)