27/08/2014 - Hyères (FRA,83) - Chantier Fountaine-Pajot - Saba 50

Fountaine Pajot – Saba 50

 

 

Ruimteschip

De werf met emblematische leider Jean-François Fountaine viert volgend jaar zijn 40 jarig bestaan en blijft verder evolueren in de markt van de luxueuze catamaran. Naast de zeilboten ontwikkelde de werf al een aantal succesvolle motorboten op basis van hun catamarans. Ze combineren de voordelen van grote stabiliteit, ruimte, comfort, een leven boven de waterlijn met gebruiksgemak. Varen trok naar La Rochelle, bezocht de werf en ging op pad met de Saba 50. Daarnaast maakten we kennis met de nummer 1 van de Ipanema 58 en voeren we met het nieuwste motorjacht MY37 richting Fort Boyard. De baai is er prachtig en was die dag getooid met een grote vloot Draken die er hun wereldkampioenschap beslechtten.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ruimteship

Het platform van de Saba 50 is enorm en toch ogen zijn 15 x 8 meter vanaf de steiger geenszins plomp. Van vlot opstappen op het gangboord is geen sprake maar langs de beide spiegels vergt dat helemaal geen inspanning. Via enkele treden komen we op het achterterras onder een grote vaste bimini. De zithoek met tafel is uitnodigend en ook op de achterbank is het prettig toeven. Het is opvallend hoe je langs verschillende wegen alle richtingen uit kan. Via de achterzijde naar beide zeer brede gangboorden of langs een trap naar de stuurstand. De schuifdeur naar het salon kan helemaal open en alle opvarenden kunnen makkelijk met elkaar communiceren. Bovenop de vaste bimini, onder de giek, vinden we een zeer ruim en comfortabel bovendek. Het zicht van hieraf is prachtig, je bent er op een hoogte van ongeveer 2,50 meter boven de waterlijn en alleen de uitgebouwde genua ontneemt er je zicht. Achteraan de bimini vinden we over de hele breedte zonnepanelen en een grootzeilrail terug. Ben je toch nog op zoek naar een rustig plekje dan biedt het enorme voordek met zonnebedden een leuk alternatief. Wie wil zwemmen kan terecht op beide spiegels die ruime platformen aan baders bieden. Designerbureau Berret-Racoupeau tekent voor de romp en dek terwijl het ontwerp van het interieur door Isabelle Racoupeau bedacht werd.

Eenvoudige bediening

De grootte van het schip zal wellicht wat angst inboezemen maar dat is onnodig. Deze catamarans met Volvo motoren laten zich erg makkelijk sturen. De optie boegschroef is hier niet aan de orde al kan deze sommige eigenaren wel een extra gevoel van veiligheid bezorgen. Daarnaast zou je ook voor het IPS systeem van Volvo kunnen kiezen wat de boten nog docieler maakt. De catamarans hebben een geoptimaliseerde rompvorm die bij een kruissnelheid van 8 knopen resulteert in een verbruik van minder dan 1 liter per gevaren mijl. Cijfers die motorboten als de Cumberland 47 LC (Long Cruise) een autonomie van meer dan 1.000 mijl garanderen.

Op de Saba 50 voeren beide motoren van 55 pk (75 pk in optie) de boot bij 2.000 toeren vlot boven de 8 knopen. Als we het toerental opdrijven wordt dat 9,5 knopen maar gaat het verbruik aanzienlijk omhoog.

De boot is getuigd met een flinke mast die zijn steun vindt op het dek. Aangezien de krachten hierop niet miniem zijn is in het dwarsschot een carbon steun verwerkt die de druk over de hele breedte van de boot verdeelt. Een catamaranmast weegt een flink stuk meer door de zalingdriehoeken en het enorme grootzeil dat de motor van de boot blijkt te zijn. Met Voiles Incidences is gekozen voor de Franse specialist in de materie. Het doorgelatte grootzeil heeft een enorme uitbouw in de top (83,5m2). Door het gewicht van het zeil valt het vlot in de lazy jack en het hijsen vanaf de stuurstand, met de enige elektrische lier aan boord, gaat vlot. Vanaf deze centrale plaats kan je alle lijnen aan boord vlot bedienen en dat zijn er verrassend weinig. De schoot van het grootzeil staat meestal vrij strak en voor de trim wordt vooral met de overloop gewerkt. Voor de grote overlappende genua vinden we twee eenvoudige schoten met rail op het dak van de boot terug. De asymmetrische zeilen zullen naar blokken op het gangboord gevoerd worden maar deze konden we jammer genoeg niet testen. De stuurman staat onder zijn eigen canvas bimini met venster richting grootzeil aan het stuurwiel. De zichtbaarheid voorwaarts is goed maar je kan maar beter iemand af en toe onder de genua laten gluren want daar zit je met een serieuze dode hoek. Frustrerend is ook dat je eigenlijk nauwelijks zicht hebt op je mooie grootzeil. Handig zijn wel de camera’s van Garmin die bij de havenmanoeuvres een uitstekend zicht op bijvoorbeeld de spiegels geven. De boten zijn overigens volledig uitgerust met apparatuur van Garmin wat de integratie van de systemen bevordert.

Op tocht door de baai

La Rochelle is het centrum van de Franse botenindustrie. Naast de talloze werven en vele toeleveranciers vinden we hier ook een van de grootste jachthavens van Europa. Opvallend is hoe verschillende werven hier volledige pontons inpalmen en het is dan ook de uitgelezen plaats om de zeer diverse markt van Franse catamarans te ontdekken, een permanent Salon du Multicocques dat hier overigens tweejaarlijks georganiseerd wordt. Het mag niet verwonderen dat Fountaine-Pajot hier een volledige steiger inpalmt. Jean-François Fountaine is naast bedrijfsleider ook de burgemeester van de mooie en zeer druk bezochte stad. In de haven staat een klein briesje en op deze vroege zaterdagochtend is de bedrijvigheid al erg groot. Architect Daniël Andrieu tekende de nieuwe MY37 van Fountaine Pajot, maar trekt er vandaag met zijn Sun Fast 3200 op uit voor de clubwedstrijd, tientallen Draken maken zich klaar voor de oefenwedstrijd van het wereldkampioenschap en de zeilscholen stomen naar buiten met grote groepen jongeren. Ondanks het feit dat we met een tiental opvarenden zijn lopen we elkaar geen seconde voor de voeten. Het havenmanoeuvre verloopt simpel en het hijsen van het enorme grootzeil gebeurt door de schipper zonder enige inspanning. Alle hulp is overbodig. We ontrollen de grote genua en de boot trekt gewillig aan. Met 12 tot 14 knopen ware wind en een vlakke zee gaat de grote boot op halve wind vlot naar 8,5 knopen. Bij elke kleine vlaag voel je de zin om te versnellen. Het werken met de kar van het grootzeil toont zijn effect en we loeven naar een aandewindse koers. Belangrijk is eerst laag te blijven en de boot goed te lanceren en pas dan te gaan loeven. Erg hoog gaan deze schepen niet al wordt een windhoek van 40 graden meegedeeld. Tijdens de testvaart konden we aan de wind een snelheid van 7,5 knopen aanhouden. Deze boten zijn niet uitgerust met steekzwaarden maar met lange scheggen die onderin de romp in een soort zwaardkast gelamineerd zijn. Handig want je kan er mee stranden, ze dragen de boot moeiteloos en bij een aanvaring zullen ze loskomen uit de zwaardkasten en de boot zo behoeden voor grote schade onder water. De korte roeren zullen de grond niet raken bij een bezoekje aan het strand. Na een korte tocht vallen we af naar ruime wind en missen we het grote asymmetrische zeil op rolsysteem om de boot ten volle te kunnen testen. Jammer want je voelt dat de boot er zin in heeft en vlot boven de 10 knopen zal gaan. Er bestaan voldoende YouTube filmpjes waarop je deze boten flinke snelheden ziet ontwikkelen, naargelang het model van 15 tot liefst 22 knopen maar laten we zeggen dat dit geen standaardgebruik van het schip is.

Ruimte, comfort en privacy

Via het grote schuifraam komen we in een zeer ruim salon met zicht rondom. Links de grote keuken met alle moderne comfort en meer. Zo is de frigo met grote schuiven erg gerieflijk en aan berging is er geen gebrek. Vooraan een zitbank en navigatiepost met een perfect zicht naar voor, hier kan je de boot perfect sturen met de verschillende afstandsbedieningen. Aan een ruime tafel, die op gasveren naar beneden kan gelaten worden als extra bed, vinden 8 gasten plaats voor een gezellig etentje. Een gelijkaardige tafel vinden we ook in de cockpit. Dat moet ook wel want naargelang de gekozen versie kan deze boot uitgerust met liefst 6 cabines en dan tel je al snel 12 opvarenden. Het charterverhaal zeg maar al gaat slechts de helft van de 120, jaarlijks geproduceerde, boten die richting uit. De testboot is een eigenaarsversie waarbij de bakboordromp voorbehouden is voor een enorme hut met loungegedeelte en ruime natte cel. In de stuurboordromp vinden we drie dubbele hutten met eigen sanitair. Alle kamers beschikken over mooie raampartijen, een groot bed en veel bergruimte. Alles is erg stijlvol afgewerkt en vrij van overdaad. Bij Fountaine-Pajot weten ze perfect dat gewicht een cruciale rol speelt in de prestaties van deze boten, in het hele bouwproces staat gewicht dan ook centraal. De werf bouwt nu schepen van 37 voet (motor) tot 67 en 80 voet en wellicht staan nog grotere eenheden op de kalender. Met 120 boten per jaar moeten ze alleen de Franse marktleider Lagoon met 200 eenheden voor hen dulden.

Een boot voor jou?

Klanten voor deze boten hebben vaak een project voor ogen. Een lange reis, een langer verblijf in leuke haven of charteractiviteiten. De catamarans bieden hierbij een aantal zeer sterke troeven. De grote ruimte, het gebruiksgemak, de stabiliteit, de snelheid en het comfort. Hier daal je niet af in de catacomben van het schip maar geniet je van de enorme raampartijen in de leefruimte en het zeer grote terras aan dek. Is het wat fris dan kan je de hele cockpit sluiten met windschermen. In Scandinavië zetten ze daar een Webasto bij om het leefbaar te houden tijdens voor- en najaar. Het aantal slaapplaatsen is erg groot met vier tot zes hutten. De manoeuvres zijn erg makkelijk en onder zeil is de boot beslist snel. Wat betreft de problematiek van de ligplaatsen in de havens wordt daar op ingespeeld. Bovendien zorgt De geringe diepgang zorgt ervoor dat sommige plaatsen in de haven, die niet geschikt zijn voor diepstekende kieljachten, aangeboden kunnen worden aan de catamarans. Nu krijgen ze vaak de kopsteigers toegewezen waar ze kunnen genieten van een prachtig zicht en al zeker vanaf de flybridge van de Saba 50. Een prachtige boot om op wereldreis te vertrekken. Dromen mag maar weet dat je voor deze knappe Fountaine-Pajot over een stevig budget moet beschikken. Voor onthouden: als je de boot snel wil houden mag je hem niet volstouwen.

Ontdek ook de Ipanema 58

Nieuw in het gamma 2015 biedt dit schip nog meer ruimte en comfort. Zeiltechnisch zijn de verschillen tussen de verschillende types vrij klein maar op gebied van leefcomfort is de standaard nog hoger gelegd. Weerom een gigantische eigenaarshut met erg veel licht. In de Europese versie is de keuken in het salon aan stuurboord geplaatst maar klanten uit het oosten en Zuid-Amerika kiezen er vaak voor om die achteraan in de stuurboordromp te plaatsen samen met het verblijf voor de schipper en de hostess. Zo wordt de ruimte in het salon naast salonbanken uitgerust met een grote tafel en stoelen. Op de nummer 1 van de serie vonden we een heel licht interieur terug waarbij de werf aangeeft dat er een aantal aanpassingen zullen moeten gebeuren. Zo zal het houtwerk niet langer blinkende vernis meekrijgen maar een matte kleur hebben. Op een vraag van een klant om een kleur (lichtgrijs) in de gelcoat te krijgen wenste de werf niet in te gaan. De mate van personalisering van deze boten is vrij beperkt, de optielijst natuurlijk niet.

MY37 Catamaran – Twice the space, twice the comfort, twice the efficiency.

Eveneens nieuw bij Fountaine-Pajot is de kleinste motorboot. De 37-voeter oogt heel knap met op het voorplan ook hier de ruimte, het comfort en de stabiliteit. Naast de ruime cockpit torst de boot een erg ruime flybridge die via een stijlvolle, maar te steile, trap bereikt wordt (de werf werkt er aan). Via de grote schuifdeuren kom je in een stijlvol interieur. De designer van de keuken aan bakboord heeft uitstekend werk geleverd, de stuurstand vooraan is prima maar de zithoek met tafel vinden we dan weer wat smal. Benedendeks alweer dezelfde verwondering door de ruimte die we op alle catamarans terugvonden. Een zeer grote eigenaarshut in de bakboordromp met lounge en knap eigen sanitair. Aan bakboord twee dubbele hutten met bijgaand sanitair. Desgewenst kan je voor 4 hutten, de Quator versie, kiezen. Op de flybridge nemen piloot en co-piloot plaats in comfortabele kuipzetels terwijl rondom lange zitbanken en een zonnebed te vinden zijn. Op de werf werkt men in samenwerking met het dealernetwerk aan de optimale motorisatie. De testboot was de nummer een en was uitgerust met Volvo Penta D3 en miste wat aan kracht om de boot in glijvaart te brengen. Hij gaat vlot naar 10-12 knopen maar bij 16 knopen en een vlakke zee bereikt hij zijn maximum.

Met de D4 moet een beter rendement gehaald kunnen worden. Er wordt tevens aan een Z- drive gedacht in plaats van de klassieke schroefas en ook de IPS zou bijdragen tot groter vaarcomfort kunnen leiden. Binnen de werf wordt nagedacht aan manieren sneller te maken en daar zijn binnen het gamma van Volvo Penta voldoende mogelijkheden voor handen.

Het moet wel gezegd dat het puur genieten was om bij het prachtige weer te gaan motoren tot Fort Boyard en niet als een razende diesel te zitten verstoken. Bij de kruissnelheid van 8 knopen was ook hier het verbruik beperkt tot 1 liter per mijl. Klein minpunt was de geluid van de motoren maar bij de keuze van andere motoren moet dit euvel opgelost kunnen worden. De voordelen van de catamaran zijn alweer legio. Buitengewoon veel ruimte en leefcomfort voor een 37-voeter al betaal je natuurlijk een stuk meer dan voor de tweede romp. Het vaargemak is een troef die ook hier speelt.

Woord van de dealer

‘Er is wereldwijd een serieuze groei in de markt van de catamarans. Fountaine Pajot is hier één van de oudste en tevens succesrijkste groeiers. Hun troeven zijn ruimteschepen met diverse indelingen met ‘luxe’ suites voor eigenaren en charterboten met buitengewone leefruimtes in de slaap cabines, in de kajuit met 360° zicht rondom, de cockpit (een echte terras), het voordek , gebruik als zonneterras en het bovendek met zicht over de horizon. De schipper kan vanuit zijn plaats alle vallen en schoten bedienen. Ieder vindt hier ‘zijn’ hoekje. Een tweede troef is het gewicht. Weet dat een catamaran van nature een ‘lichtgewicht’ moet zijn. De kracht van het grote zeiloppervlak moet omgevormd worden in snelheid. Extra gewicht is heel penaliserend. De sandwich constructie van de rompen maakt de boot extra stijf, een must voor een catamaran. Eenvoud van bediening, zowel onder zeil kan de schipper de manoeuvres doen zonder enige in spanning en in de haven is alle hulp overbodig.’

Technische gegevens

Saba 50

Lengte:            14,98 m
Breedte:           7,99 m
Diepgang:       1,25 m
Leeg gewicht:  15,7 ton
Motorisatie:     Volvo Penta 2 x 55 pk – 75 in optie
Architect:         Berret-Racoupeau Yacht Design
Interieur Isabelle Racoupeau
CE A 14/CE B 14/CE C 24/CE D 30 personen
Werf en dealerinfo: www.fountaine-pajot.com

Prijs

Motor Yacht 37 (MY 37): 348.800 euro incl. btw
Saba 50:          725.395 euro incl. btw
Ipanema:         1.207.580 euro incl. btw

Tekst: J. Lundegaard
Foto’s: J. Lundegaard en Fountaine Pajot
(Verschenen in juli/augustus 2015)