Super Lauwersmeer Discovery 45 AC

 

Varend luxeappartement

Afgelopen lente kwamen de Gentse grachten op een bijzondere manier in de media. Voetbalclub AA Gent was kampioen en vierde dat met een heuse parade in plezierboten dwars door het centrum van de stad. Enkele weken later was het onze beurt. We mochten een Super Lauwersmeer Discovery 45 uitproberen en maakten een tocht van de Lindelei naar de Ringvaart. Wat meteen opviel: de Super Lauwersmeer geeft helemaal het gevoel van een luxeappartement op het water. Een bijzonder geslaagd ontwerp. Ook een kampioen, als je ’t ons vraagt.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Soms heeft een mens geluk. We vinden een parkeerstek voor onze auto vlakbij de jachthaven aan de Lindelei. Er schijnt een mooie zonnetje, en wat later ontmoeten we de managers van Super Lauwersmeer en de booteigenaren aan boord van het statige motorjacht. Via het zwemplatform leidt een kronkeltrap (wat een mooi exemplaar) naar het achterdek, dat voor de gelegenheid is voorzien van een enorme buiskap. We zijn er klaar voor, en vragen meteen na de kennismaking om een blik te mogen werpen benedendeks.

Super

De tweede helft van vorige eeuw was een sensationele tijd voor de pleziervaart. Werfjes schoten als paddenstoelen uit de grond, de markt veroverend met een grote variëteit aan boten. Die waren aanvankelijk, vergeleken met het huidige aanbod, bijna allemaal klein van gestalte. Het moest immers ergens beginnen. Zo was er ene Piet Wouda, een landbouwerszoon die op een dag bootjes begon in elkaar te knutselen onder een perenboom op het erf van vaders boerderij. Hij werd al snel erg succesvol. Maar wat doet een botenbouwer die helemaal gelanceerd is en plots besluit een heel grote boot te bouwen? In het geval van Wouda dacht hij voornamelijk aan de naam van zijn vaartuigen. Zo werd de Nederlandse werf ‘Lauwersmeer’ in 1972 omgedoopt tot ‘Super Lauwersmeer’. Groter dan ooit. Vandaag vertegenwoordigt de werf vier verschillende gamma’s: Discovery, Evolve, Kotter en Empire. Ondertussen is er al een 450-tal vaartuigen van stapel gerold, en worden er jaarlijks zo’n zes tot acht nieuwe bijgebouwd.

Boot of appartement?

De Discovery die ons zal meenemen door de grachten van Gent is een 17 ton wegende waterverplaatser, een knikspant voorzien van een zescilinder dieselmotor, de Iveco NEF150. Een echte Hollandse staalbouw, evenwel op een erg doordachte manier vorm gegeven. We hebben intussen beneden rondgekeken en ontdekten niet alleen een erg mooi ingericht schip, ook een erg huiselijk. Gezeten in het salon, met de grote raampartij en de praktische indeling met veel rechte hoeken, is het echt speuren naar elementen die nog aan een jacht doen denken. Het lijkt echt alsof je in een knusse en luxueuze flat zit. Via een trapje dalen we af naar de pantry, en ook die lijkt in alle opzichten op een echte keuken. Veel kasten, een apothekerskar die vanachter een hoge deur komt uitgerold, zelfs een vuilbakje dat verscholen zit onder een trede van de trap. Niet alleen een grote koelkast, ook een ruime diepvriezer. Maar de huiselijkheid gaat nog veel verder. Eén van de kajuiten van deze Discovery is zowaar gebouwd als washok: inclusief een uitklapbare strijkplank. Laat een uitklapbare strijkplank nu net iets zijn dat we nog nooit eerder zagen in een jacht van deze klasse. In geen enkel jacht, om eerlijk te zijn. De master bedroom, bovendien, heeft een schuin geplaatst bed waardoor extra loopruimte vrij is. Erg leuk detail: in de achterste wand, in feite de spiegel van het jacht, zit een groot raam, dat een uniek zicht vlak over het water en de hekgolven aanbiedt. Een raam, geen patrijspoort. Het appartementsgevoel, weet je nog?

Super Lauwersmeer geeft helemaal het gevoel van een luxeappartement op het water

Prestaties op het water

Wie de Super Lauwersmeer over de bucolische grachten van Gent ziet glijden, – we zijn ondertussen onderweg naar de Ringvaart – zal nooit verwachten dat het vanbinnen zoveel huiselijkheid biedt. Een echte luxeappartement. De buitenkant is dan wel strak getekend, het blijft toch een typische Hollandse toervaarder van gestalte, ook met die grijsbruine tint gecombineerd met wit. Waar overigens niks mis mee is. De Ringvaart biedt de mogelijkheid om wat meer gas te geven. Enkele cijfers die we in Gent optekenden. In neutraal draait de Iveco 775 RPM (verbruik: 0,3 l/uur). Ingeschakeld dalen de toeren tot 640, om 4 km/uur te halen. De kruissnelheid van de Discovery schommelt rond de 12 km/uur (1.885 RPM, 9,9 l/u), waarbij meteen de koersvastheid van het stabiele onderwaterschip opvalt. Duwen we de hendel volledig open, dan haalt het vaartuig 16,4 km/uur bij een verbruik van 33 liter. Door de specifieke vorm van het onderwaterschip blijft de hekgolf erg bescheiden. Iets dat opvalt. Goed voor de boorden van het water en voor andere vaartuigen in de buurt.

Alles ademt kwaliteit

Alvorens conclusies te trekken speuren we nog rond op het dek met het spreekwoordelijke vergrootglas. De stuurstand is breed en laag, zodat je gezeten in de bank op het achterdek nog steeds een mooi uitzicht hebt. Relingen, ankerwinch, smeedwerk, de prachtige trap naar het zwemplatform. Alles ademt kwaliteit. Bovendien, wat is er veel ruimte om te zonnen voordeks. Het zonnebed heeft zelfs een verdieping. Dat belooft voor de zomer. Deze Discovery is een van die jachten die je het als reporter moeilijk maken. Het is immers niet gelukt om iets fout te ontdekken. Een praatje met de eigenaren leert ons bovendien dat zij enorm tevreden zijn over hun jacht, waarmee ze ondertussen al maanden aan het varen zijn onderweg naar Frankrijk. Eerlijkheidshalve nog vermelden dat het washok met de uitklapbare strijkplank een idee is van de eigenaar. Standaard in de brochure is het een slaapcabine.

Conclusies

De Super Lauwersmeer Discovery mag zonder aarzelen een van de betere Nederlandse staaljachten worden genoemd. De ontwerpers hebben een erg knap staaltje interieurarchitectuur aan de dag gelegd: een inrichting die niet alleen enorm praktisch is, maar ook luxueus en duurzaam afgewerkt. Een echt jacht om op te leven. Voluit te genieten van het leven. Koersvastheid is een kwaliteit die veel toervaarders op prijs weten te stellen, want voortdurend opvallend moeten bijsturen op het kanaal is niet zo leuk. De prestaties zijn algemeen goed, en de hekgolf opvallend kalm. Een erg geslaagde impressie van een kampioen op het water.

Info: www.superlauwersmeer.nl

Technische fiche

Super Lauwersmeer Discovery 45 AC

Werf: Super Lauwersmeer, Rijksstraatweg 80, 9257 DV Noordbergum (NL)
LOA:   13,50 m
BOA:   4,36 m
Diepgang:       +/- 1,15 m
Waterverplaatsing:       17.000 kg
Doorvaarthoogte met windscherm: +/- 3,15 m (onder scherm: 2,80 m circa)
Stahoogte binnen:       1,95 m / 1,98 m / 2,00 m
Motor: Iveco NEF150 diesel
Materiaal romp en opbouw:    staal
CE-classificatie:           B
Prijs: vanaf 288.429 euro ex. Btw
Prijs Luxury Line: 321.487 euro ex. btw met o.a. multifunctionele kap, vluchtluik in spiegel en tv-lift in salon
Prijs Exclusive Line: 370.165 euro ex. btw met o.a. extra t.o.v. Luxury Line centraal stofzuigersysteem, Flexiteek en vloerverwarming. Het geteste schip is voorzien van de Exclusive Line-uitvoering.

Tekst: Koen Vanderpoorten
Foto’s: Super Lauwersmeer
(Verschenen in VAREN juli/augustus 2015)