Belgische waterwegen: 2.000 km surfen

Belgische waterwegen: 2.000 km surfen

Een boottocht over de Belgische vaarwegen. Wat kunnen we daarover op het internet vinden? Varen ging op onderzoek.

Wie wegwijs wil worden op de Belgische vaarwegen, surft best eerst naar www.binnenvaart.be. Deze site is een initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. Goederentransport en recreatie gaan hier hand aan hand. De site geeft niet alleen veel praktische informatie, maar fungeert ook als een goede wegwijzer met tientallen nuttige adressen en telefoonnummers. Geïnteresseerde watersporters kunnen er ook on-line brochures en vaarkaarten bestellen. Deze dienst werkt zeer efficiënt: binnen twee dagen hadden we de gevraagde documentatie in de bus.

Het gebruik van de waterwegen in het Waals gewest wordt gestimuleerd door het Office de Promotion des Voies Navigables ( www.opvn.be ). Behalve scheepvaartberichten vinden we hier interactieve kaarten van de vaarwegen met aanduiding van de jachthavens. Klikken we op een jachthavenlogo, dan verschijnen alle praktische gegevens ervan op het scherm. Ook hier is het weer mogelijk om on-line brochures te bestellen.

Overheid

Voor de gebruikers van de binnenwateren gelden heel wat regels en zijn er tal van officiële papieren vereist. Op de Varen-website www.varen.be is hier al veel over te lezen. Ook de federale en gewestelijke ministeries zijn de watersporter op hun sites echter niet vergeten.

Federaal

Voor informatie op federaal vlak kan men terecht bij het ministerie van Verkeer en Infrastructuur ( mobilit.fgov.be ), dat o.a. uitleg geeft over Stuurbrevetten, het waterwegenvignet en de vakken voor hoge snelheid. Er is ook een formulierencontainer met o.a. aanvraagformulieren voor een vliegexamen op straalvliegtuigen, maar het scheepvaartgedeelte is helaas nog leeg.

Vlaams gewest

Het dagelijks beheer over de Vlaamse waterwegen ligt in handen van de Administratie Waterwegen en Zeewezen (AWZ), die over een voorbeeldige website beschikt ( www.lin.vlaanderen.be/awz ). We vinden hier niet alleen scheepvaartberichten, tijvoorspellingen en waterstanden, maar ook gegevens over de organisatie en de infrastructuur (vaarwegen, sluizen en beweegbare bruggen). Interessant is ook het magazine “Waterspiegel” dat on-line te lezen is.

Waals gewest 

De zuidelijke tegenhanger van de AWZ is de Division Générale des Voies Hydrauliques van het Ministère Wallon de l’Équipement et des Transports ( met.wallonie.be ). Behalve een presentatie van de activiteiten en een organigram staat er niet zoveel praktische informatie op deze site. Wel interessant is het on-line magazine “Les cahiers du MET” dat diepgaande historische en technische artikels over de bruggen, kanalen en scheepsliften in het Waalse landgedeelte biedt. Helaas dateert het nieuwste on-line nummer van 1996.

Scheepvaartpolitie

De Zeevaart- en Rivierpolitie behoren sinds de politiehervorming tot de Federale Politie en heten voortaan Scheepvaartpolitie. Momenteel heeft deze dienst nog geen eigen website.

Rivieren, kanalen en binnenhavens

Schelde

Een rivier met een eigen site? De Schelde heeft zo’n grote invloed op een uitgestrekt leefgebied dat in het Nederlandse Middelburg het Schelde Informatie Centrum werd opgericht. Op de website van het Rijksinstituut voor Kust en Zee ( www.scheldenet.nl ) staan niet alleen bestuurlijke berichten, maar ook algemene en wetenschappelijke artikelen over de natuur (vissen, vogels en planten) en de historie van de Schelde. De andere rivieren zoals de Dender, Leie, Maas en Samber stromen voorlopig nog zonder internetbelangstelling naar zee.

Zeekanaal

Het Zeekanaal Brussel-Schelde, het Kanaal Leuven-Dijle en het Kanaal naar Charleroi worden beheerd door de NV Zeekanaal en WGV. Op de pas vernieuwde website van deze maatschappij ( http://www.wenz.be/ ) wordt het 250-jarige Kanaal Leuven-Dijle uitgebreid in het zonnetje gezet. We vinden er niet alleen de afmetingen en openingstijden van de sluizen, maar ook veel toeristische en historische informatie. Hopelijk worden ook de pagina’s over beide andere kanalen nog eens zo uitgebreid gemaakt.

Canal du Centre

De lokale site van de gemeente Hoedeng-Goegnies ( users.skynet.be/sky14352/ ) besteedt onder meer aandacht aan het Canal du Centre met z’n bijzondere, geklasseerde scheepsliften. Eén lange pagina geeft uitleg over dit bijzondere kanaal dat intussen tot een belangrijke toeristische attractie is uitgegroeid.

Havens

De websites van de Belgische binnenhavens bieden nauwelijks informatie voor de pleziervaart. Ook de beroepsvaart wordt er in de meeste gevallen trouwens niet veel wijzer van. De haven van Gent ( www.portofghent.be ) geeft in samenwerking met “De Lloyd” slechts de namen van zeeschepen die er liggen of verwacht worden, verder totaal niets. Van Antwerpen ( www.portofantwerp.be ) hadden we meer verwacht, maar hier zijn de pagina’s vooral bestemd voor buitenlandse rederijen. Wie de haven van Brussel wil bereiken, surft het best naar de Bruxelles Royal Yacht Club ( www.bryc.be ), waar een kaart en routebeschrijvingen vanuit alle windrichtingen te vinden zijn. Het Gewestelijk Vennootschap van de Haven van Brussel ( www.brussel.irisnet.be ) en Luik ( www.liegeonline.be/fr/entr/pal.html ) houden het bij lijsten met adressen en telefoonnummers, terwijl de andere binnenhavens zelfs nog geen eigen site hebben. De meeste algemene inlichtingen per haven zijn evenwel te vinden op www.binnenvaart.be.

Zwemmen

Een warme, zomerse dag nodigt uit voor een frisse duik in rivier- of kanaalwater. Maar is dit wel zo gezond? De Vlaamse Milieumaatschappij geeft een uitgebreid overzicht van de zwemwaterkwaliteit op www.vmm.be. Hoewel er de laatste jaren verbetering intreedt, zien we helaas nog veel waarschuwingen op de lijsten.

De lijst van de Direction Générale des Ressources Naturelles et de l’Environnement van het Waalse gewest ( mrw.wallonie.be ) is een stuk korter. Het DGME beperkt zich – behalve de Semois – uitsluitend tot de meren.

Toerisme

Wie informatie over een bepaalde plaats zoekt, typt gewoon www.gemeentenaam.be in ( b.v. www.gent.be ). Meestal verschijnt dan de plaatselijke website wel op het scherm. Zoek vervolgens naar het hoofdstuk Toerisme en u krijgt de plaatselijke bezienswaardigheden en adressen van hotels, recreatieparken en campings voorgeschoteld.

Helaas is er meestal geen informatie over jachthavens te vinden. Spijtig, want met een beetje extra inspanning op hun website kunnen de gemeenten ook pleziervaarders tot een bezoek verleiden. Dat het anders kan, bewijst de site van de Maaslandse Recreatiecentra ( www.marec.be ), die promotie maakt voor de jachthavens De Spaanjerd te Ophoven-Kinrooi en Heerenlaak bij Maaseik. Onder het thema “Grenzeloos genieten aan de Belgische Maas” spoort men watersporters aan om koers te zetten naar het groene hart van Limburg.

Cycling Belgian’s Waterways

Ten slotte nog een site van een “landrot”. Dan Gamber ( www.gamber.net/cyclebel/ ) is verliefd op de Belgische waterwegen. Sinds hij naar ons land kwam, fietst hij op zijn stalen ros langs rivieren en kanalen, over jaagpaden waar schippersvrouwen, scheepstrekkers en paarden ooit de binnenschepen voortsleepten. Dan maakte – in het Engels – een mooie on-line reisgids, waarin gedetailleerde informatie over de waterwegen en de bezienswaardigheden onderweg is terug te vinden.

In totaal heeft België meer dan 2.000 km vaarwegen die zich uitstekend voor de pleziervaart lenen en niet moeten onderdoen voor veel andere Europese waterlopen. Helaas wordt er op het internet nog niet zo veel aandacht aan de vele waterrecreatiemogelijkheden in ons land besteed. Een uitdaging voor webmasters van overheid en privé om daar snel verandering in te brengen!