Saffier Se 26 en Sc 8 Cabin

Saffier Se 26 en Sc 8 Cabin

Knappe tweeling met verschillende karakters

Vorig jaar deden wij uitgebreid verslag van de destijds fonkelnieuwe Saffier 33 UD van het Nederlandse Saffier Yachts. Deze zomer hadden wij het genoegen een dubbeltest te mogen doen met twee ‘edeljachten’ die weliswaar dezelfde romp delen, maar qua uiterlijk en ontwerpfilosofie behoorlijk verschillen: de Saffier Se 26 en de Saffier Sc 8 Cabin.

In een relatief kort tijdsbestek heeft Saffier Maritiem, zoals de werf officieel heet, een ongekend goede reputatie opgebouwd die tot ver buiten de landsgrenzen reikt. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want de Saffier-lijn is met ongekende passie ontworpen door en voor zeilers en munt uit door constante hoge bouwkwaliteit en ongekende zeileigenschappen. Wellicht wat minder bekend, maar tot op de dag van vandaag zijn werfeigenaren Dennis en Dean Hennevanger gevreesde concurrenten in het wedstrijdcircuit met hun one-off Saffier 36 Nitro. En uit deze competitie stammen tal van slimme vondsten die vervolgens weer worden toegepast op de seriejachten. Het gamma omvat een lijn genaamd Elegance waarin de Se 23ft, Se 26ft en Se33ft, alsmede de Classic-lijn bestaande uit de Sc 8.0 m Cabin en de grotere Sc 10m Classic. De productie van de succesvolle, maar aloude Sc 6.5 is weliswaar gestopt, maar daarvoor in de plaats komen twee nieuwe modellen. Een daarvan is een trailerbare 22-voeter met uitgebouwd grootzeil à la V60. Volgens Dennis Hennevanger moet je er ultiem mee kunnen vlammen. Saffier Maritiem ontving inmiddels een respectabel aantal prestigieuze nominaties naast zowel nationale als internationale onderscheidingen en wie weet is deze nieuwkomer hiervoor straks een serieuze kandidaat.

Deze diashow vereist JavaScript.

De romp van een Saffier wordt gebouwd bij een gespecialiseerde onderneming in het eveneens Hollandse Enkhuizen, de rest van het bouwproces vindt plaats in IJmuiden. Voor de heren Hennevanger is het aldaar woekeren met de beperkte ruimte, maar tot hun grote vreugde zal daar binnenkort een einde aan komen. Dennis Hennevanger: ‘In september starten wij met de bouw van een nieuwe hal. Deze uitbreiding stelt ons niet alleen in staat om efficiënter te kunnen produceren volgens onze hoge kwaliteitseisen, maar biedt straks ook de mogelijkheid om onze klanten op passende manier te kunnen ontvangen.’ Een goed plan, want als Dennis een kopje koffie wil gaan drinken met een klant, dan zit het gezelschap bij wijze van spreken op het bureau van broer Dean. De situatie is veelzeggend voor Saffier Maritiem, waar kwaliteit nu eenmaal prevaleert boven uiterlijk vertoon.

Single handed

Het bleek trouwens nog een ware opgave om tijdens de zomervakantie twee verschillende types Saffier bijeen te krijgen, voor welke gelegenheid wij ons op een warme, maar jammer genoeg bijna windstille ochtend meldden in Jachthaven Naarden aan het Hollandse Naardermeer. De windverwachting geeft aan dat er in de loop van de morgen mogelijk een knoopje bij komt op basis waarvan we besluiten te beginnen met een ‘familieportret’ vanuit de fotoboot. De zwarte Saffier Se 26 passeert als eerste het havenhoofd, kort daarna gevolgd door de witte Saffier Sc 8.0 Cabin. (Gemakshalve omschrijven wij beide jachten verder als 26 en 8). Hoewel beide modellen gebruik maken van dezelfde romp, is het uiterlijke verschil evident. Hierbij moet overigens wel worden aangetekend dat de 26 is uitgerust met de optionele carbon mast, giek en dito, fors bemeten stuurwiel in plaats van een helmstok. In combinatie met de zwarte romp en het ontbreken van een kajuitopbouw maakt dit het optische onderscheid des te groter. Daarentegen blijkt het potentieel tussen beide Saffiers bij ultra lichtweer nauwelijks te verschillen. Toch zijn er naast de identieke, moderne romp tal van al dan niet onderhuidse overeenkomsten. Zoals de sandwichconstructie van het dek, de fraaie teakhouten voetrail, de zelfkerende fok met onderdeks geplaatste reeftrommel, de Spinlock valstoppers en Harken lieren. Dit geldt ook voor de 14 pk Yanmar diesel met saildrive. Bovendien zijn beide modellen zelfrichtend en onderscheiden zij zich door de slimme plaatsing van alle benodigde lijnen binnen handbereik van de stuurman. Deze Saffiers laten zich dan ook met gemak single handed zeilen. Met een maximaal gewicht van 1.800 kilo bij een dito breedte van 2,45 meter zijn deze zeilboten bovendien legaal trailerbaar. Dit vraagt uiteraard wel om een passende auto…

Elektrische schootlier

De huidige Saffier Sc 8.0 maakt weliswaar gebruik van dezelfde romp als die van vorige versie, maar ten faveure van een grotere kajuit met eveneens grotere ramen heeft de kuip iets aan grootte moeten inleveren. Qua ruimte in de (zelflozende) kuip is dit nauwelijks merkbaar, want je kunt er even goed met gemak met zes opvarenden vertoeven of zelfs een hapje eten aan de optionele kuiptafel. Een typisch Saffier ontwerp detail is de mogelijkheid om al dan niet achteraf onderdeks een stuurautomaat te kunnen monteren. In het voorschip is plaats voor een ruime V-kooi met een lengte van 2 meter waaronder desgewenst een toilet kan worden geplaatst. Aan beide zijden is aflegruimte beschikbaar. Achter het hoofdschot zien we aan beide boorden zitbanken die vernuftig om te toveren zijn tot slaapplaats. Aan stuurboord is een kleine pantry aanwezig en er is ook rekening mee gehouden om een koelkastje te monteren. Een groot (nood)luik op het voordek zorgt voor zowel ventilatie als lichtinval.

Afgezien van een compleet ander uiterlijk is de Saffier Sc 26 van een compleet ander kaliber en dit geldt helemaal voor de uitvoering waarvoor de eigenaar van ons testschip heeft gekozen vanwege de al eerder genoemde koolstof opties. Hij opteerde bovendien voor een elektrische schootlier van Harken waarmee ook het grootzeil met het grootste gemak kan worden gezet. Waar de kajuit lay out van de 8 ergonomisch al prima is, daar doet de 26 nog een schepje bovenop. Het grootschootsysteem is zowel aan bakboord als aan stuurboordzijde bedienbaar en alle vallen, schoten, smeerrepen en neerhouder zijn vanaf het stuurwiel (of de helmstok) door een man te bedienen d.m.v de beide winchconsols. Er is Saffier-getrouw verbluffend goed over nagedacht en dit geldt ook voor de slimme manier waarop lijnen onderdeks worden geleid en netjes kunnen worden opgeborgen in de daartoe aanwezige ruimte onder de winchconsols. De grootschootoverloop heeft een plaatsje gekregen op het achterdek, zodat niemand van de opvarenden er ook maar enigszins hinder van ondervindt, zelfs de stuurman niet. En onder een luik op het achterdek is ruimte om spullen te kunnen opbergen zoals fenders, lijnen enzovoorts. De Raymarine kaartplotter op het testschip daarentegen zit op een wat merkwaardige plaats aan bakboord naast het grote en overigens zeer fraaie carbon stuurwiel; niet zo handig, zeker niet als je er vlak naast zit. Ondertussen is dit probleem opgelost: de kaartplotter prijkt nu op een nieuw ontwikkelde stuurkolom. De stuurpositie is trouwens uitstekend te noemen en dit geldt ook voor het directe contact met het balansroer. Beide modellen kenmerken zich trouwens door een relatief diepe, beschutte kuip. Zowel de 8 als de 26 laten zich feilloos en strak manoeuvreren, achterwaarts incluis. Onderdeks beschikt de 26 voorin over een behoorlijk ruime V-kooi; in combinatie met de beide banken brengt dit het aantal slaapplaatsen op vier.

Conclusie

We schreven het al: tijdens onze testdag ontbrak het ons totaal aan wind, als gevolg waarvan het log van de 8 onder zeil niet verder kwam dan 1,4 knoop en dat van de 26 nauwelijks meer. Met feitelijk slechts dobberen op het water was van een serieuze zeiltest dan ook geen sprake en kunnen we onmogelijk over spetterende cijfers of aansprekende zeileigenschappen verhalen. Toch durven we op basis van eerdere testvaarten met Saffiers met grote stelligheid te schrijven dat de vaareigenschappen van beide modellen zonder meer uitstekend zullen zijn. Saffier Maritiem bouwt degelijke zeiljachten die klassiek ogen, maar dankzij hun moderne rompen uitstekend presteren en in het wedstrijdcircuit geduchte concurrenten zijn. Bovendien weten de broers Hennevanger hun ontwerpen feilloos af te stemmen op de verschillende doelgroepen. Een standaard Saffier is niet goedkoop en optionele, maar aantrekkelijke zaken (zoals Esthec rondom, stuurautomaat, klapschroef en walstroom) doen er nog een behoorlijke schep bovenop. Maar dan beschik je wel over de Aston Martin onder de dag- en weekendzeilers!

Specificaties

Saffier Sc 8M Cabin / Saffier Se 26ft

Lengte over alles:        8.00 m 8.00 m

Breedte:           2.45 m 2.45 m

Diepgang:       1.03 m (race 1.30 m)   1.03 m (race 1.30 m)

Doorvaarthoogte:        10.60 m          10.60 m

Waterverplaatsing:       1.800 kg         1.600 kg

Gewicht kiel:   760/720 kg     780/720 kg

Aantal slaapplaatsen:   4          4

Oppervlakte grootzeil: 2 m2    19 m2

Oppervlakte fok:         10.85 m2        14 m2

Oppervlakte genaker:  45 m2  45m2

Brandstoftank: 32 liter 32 liter

Verswatertank: 32 liter 32 liter

Vuilwatertank: 20 liter 20 liter

Motorisering:   Yanmar 2YM 15 pk saildrive  Yanmar 2YM 14 pk Saildrive

CE Categorie:  C         C

Ontwerp:         Dean Hennevanger      Dean Hennevanger

Prijs vanaf incl. BTW: 69.900 euro     66.200 euro

Werf: Saffier Maritiem B.V. Rondweg 20, 1976 BW IJmuiden, Nederland

Dealer voor België: Saffier Yachts Belgium (Escape N.V.) Hooiweg 24a, 2222 Itegem

Website:          www.saffieryachts.be

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer, verschenen in VAREN september 2015