Sabre 42 Salon Express running in Oxford, MD.

Sabre 42

Stoere Amerikaanse

Het is een prachtige dag wanneer Varen in de jachthaven op Linkeroever in Antwerpen aan boord stapt van de Sabre 42 Salon Express. Meteen valt de mooie lijn op die de hele reeks Sabres typeert tot en met het huidige vlaggenschip, de Sabre 66 Dirigo. De Amerikaanse scheepswerf viert overigens dit jaar haar 45-jarig bestaan.

Ik kreeg rustig de tijd om dit jacht te verkennen alvorens we de Schelde opvoeren. Aan bergruimte geen gebrek zowel binnen als buiten. De aandrijving wordt voorzien door twee Volvo’s Penta IPS 600. IPS staat voor Inboard Performance System en bracht destijds de hele botenwereld in beroering. Er zijn vele voordelen aan dit systeem waarvan een lager verbruik een van de belangrijkste is. Standaard wordt deze Sabre uitgevoerd met twee 380 HP Cummins QSB en Zeus pods. Maar je kunt ook voor Volvo Penta kiezen. Testen wezen uit dat je met het IPS systeem inderdaad beter af bent: minder verbruik en dus langere afstanden. Tussen 14 en 31 knopen verbruik je bijna evenveel.

Deze diashow vereist JavaScript.

Via twee luiken in het achterdek bereik je de beide pods. Het revolutionaire IPS wordt getypeerd door propellers die naar voren gericht zijn. Er is meer dan voldoende ruimte die ingericht kan worden naar de smaak van de eigenaar. De motoren bevinden zich onder de kajuit. Met een laddertje daal je af in het motorcompartiment waar ook de generator staat. Alle elektriciteitskabels en andere zijn netjes weggewerkt. Je ziet er net als bij het ruim waar de pods ingebouwd zijn de immense ribben op de binnenkant van de hull. Dat schept alvast veel vertrouwen.

Aangenaam verrast was ik toen ik met mijn bijna twee meter lengte naar de eigenaarshut vooraan in de punt kon gaan zonder het hoofd te stoten. Dit jacht heeft slaapplaats voor vier personen. Ik passeerde aan bakboord de keuken die iets lager ligt dan de kajuit maar hoger dan de slaapruimtes en badkamer. Ze is goed uitgerust en voorzien van de nodige toestellen. Deze keuken heeft zelfs een ijskast met dubbele laden en er is ook een aparte diepvriezer ingebouwd. Overal zie ik een afwerking van hoog niveau. Overigens is deze Sabre 42 goed uitgerust. Een aangename optie is het elektrisch schuifdak in plaats van twee dakluiken. Een aanrader. Er zijn nog tal van opties zodat je dit jacht volledig naar je eigen wensen kun uitrusten. Op deze Sabre was er op het achterdek ook een grill en ijsmachine ingebouwd. Neen, geen vanille of mokka maar puur ijs.

Tijd om te varen. Het IPS systeem laat zich meteen zien van zijn beste kant. Alles wat met docking te maken heeft, verloopt via een joystick en is heel intuïtief. Maar dat is nog niet alles. De joystick kan ook gebruikt worden tijdens het varen. Het stuurwiel zelf wordt dan automatisch geblokkeerd. Ook nu voel ik de kracht en reactiesnelheid van het IPS systeem. In combinatie met een performante romp is dit een gouden combinatie. Het DPS (Dynamic Positioning System) werkt volgens het principe van een GPS alleen veel leuker: een eenvoudige druk op een joystickknop tijdens het stilliggen houdt de boot op dezelfde plaats en wijzende in dezelfde richting. We hadden het nodige bekijks van de vele mensen aan wal. Zelfs met wind op kop en stroming tegen deed het DPS wat het moest doen. Dat kan erg handig zijn als je moet wachten om je box binnen te varen op een moment dat er veel wind is bijvoorbeeld of om een sluis in te varen.

De boot komt snel in plané en vaart heel stabiel. In het bochtenwerk voelde ik pas echt hoe fijn de boot zich legt. Het motorgeluid binnenin is aanvaardbaar ook bij snelvaren. Dit type boot wordt ook gekocht door mensen die een zeiljacht hadden en die overstappen op een motorjacht want je kunt rustig op kruipsnelheid varen of meer dan 30 knopen gaan. Vooral dat laatste is bij een eerste aanblik van dit jacht niet hetgene waar je eerst aan denkt.

Het zicht rondom in de mooi ingerichte kajuit is uitstekend en er komt veel licht binnen. Nagenoeg overal heb je vensters die je kunt openen. Behalve de voorste vensters aan de stuurstand zijn alle andere verduisterbaar. Ik kon tijdens het varen alles volgen op twee grote schermen. Het geheel oogt strak. Smaken verschillen, misschien zie jij liever alle metertjes naast en onder elkaar. Het zullen er in elk geval een behoorlijk aantal wil je de info via de schermen evenaren.

Conclusie

Het is erg aangenaam varen met de Sabre 42 Salon Express. Het jacht voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Met de standaarduitvoering kom je al een heel eind. Het aantal opties is ruim en geeft je de kans dit jacht te personaliseren. De bootlengte is 12,45 m zonder anker en zwemplatform. Beide motoren zijn er al vanaf 380 pk elks. Het geteste model had tweemaal een Volvo Penta IP 600 in het ruim. Dankzij de joystick is afmeren en varen een waar plezier. Het niveau van afwerking is hoog en het zicht rondom vanuit de stuurstand is prima. Nog enkele troeven zijn de brede gangboorden met goede grip, het geluidsniveau van beide motoren, een ruim voordek en de performante romp. Deze versie bestaat ook met fly bridge. Er is al een Sabre vanaf 510 000 euro. Toegegeven een hoog bedrag. Je krijgt er wel topkwaliteit voor terug alsook een hoge inruilwaarde.

Technische gegevens

Lengte:            12.45 m
Breedte:           4.27 m
Diepgang:       1 m
Gewicht:          11.800 kg
Minimale stahoogte:    1.98 m
Motor: vanaf 2x 380 pk Cummins of Volvo Penta
Prijs:    vanaf 510.000 euro in. btw

 Verdeler

BMA Yachting Services, Tabakvest 30 E, 2000 Antwerpen, 03/288.18.18, info@bma-group.be

Tekst: Karel Overlaet, verschenen in VAREN september 2015