Agapi 950

Agapi 950

 

De SUV onder de boten

De naam Agapi Boats klinkt niet bepaald Scandinavisch maar dat is het wel. Het woord Agapi komt evenwel uit het Grieks en betekent niets anders dan liefde. VAREN ging met een Agapi 950 aan de haal in de wateren rond Stockholm om zelf te kunnen vaststellen of er een vonkje zou overspringen…

Uitnodigingen voor het maken van een testvaart vallen met grote regelmaat op de digitale deurmat en moeten we soms keuzes maken. Maar toen we van de werf vernamen dat het ging om een veelzijdige kajuit RIB werden toch nieuwsgierig; te meer omdat de naam Agapi ons volkomen onbekend was. Toch werden we enigszins argwanend toen wij de website bezochten en lazen dat de makers tevergeefs voor zichzelf naar een boot op de markt zochten en daarom besloten er zelf maar een te gaan ontwikkelen. Deze verhalen horen wij wel vaker en meestal zijn dergelijke projecten gedoemd te mislukken. Meestal niet als gevolg van ontwerp- of productiefouten, maar bijna altijd vanwege gebrek aan gedegen marketingkennis. Dat uitzonderingen nog altijd de regel bevestigen bewijst Agapi Boats van de van oorsprong Argentijnse Alejandra en haar Zweedse man Peder Asplund. Nu eens geen mensen afkomstig uit de maritieme wereld, maar academici die eerder gedurende lange tijd in topfuncties werkzaam waren bij grote multinationals.

Deze diashow vereist JavaScript.

Na vele internationale omzwervingen nestelde het echtpaar Asplund zich in Zweden en raakten al snel betrokken bij een bootcharteronderneming. Er werd gevaren met RIB’s die qua vaareigenschappen uitstekend voldeden. Toch werd het plan opgevat om multifunctionele RIB’s te gaan ontwikkelen. Dit leidde in 2008 tot de introductie van de Agapi 900, in 2010 gevolgd door de Agapi Walk around. Daarnaast ontving Agapi Boats de prestigieuze onderscheiding van ‘Rookie of the Year’. Maar de ambitie van Alejandra en Peder reikte veel verder dan alleen de productie van een veelzijdige RIB; zij ontwikkelden een compleet vaarconcept, waarbij Agapi-eigenaren gebruik kunnen maken van een uitgebreid dienstenpakket. Daartoe organiseerden zij in 2013 een tour de chant door heel Europa. Zo kwam een een goed vertakt Europees dealernetwerk tot stand van toegewijde ondernemingen die bovendien fungeren als ambassadeurs. Zo is bijvoorbeeld Kris de Raedt van Brugge Marine Center verantwoordelijk voor de Benelux.

Totaalconcept

Belangrijke uitgangspunten van Agapi zijn gemakkelijk te kunnen varen door zowel onervaren als door doorgewinterde bootjesmensen, veelzijdigheid en minstens zo belangrijk: optimale brandstofeconomie. Om dit alles te kunnen vervatten in een bewust beperkte range van slechts twee modellen werd de Zweedse en internationaal befaamde ontwerper Håkan Södergren (o.a. bekend van de Super Maxi 100) gevraagd een compleet nieuwe RIB op papier te willen zetten en aldus geschiedde. Aanvankelijk vond de productie van de Agape 750 plaats in China, maar sinds 2014 is het Poolse Delphia hiervoor verantwoordelijk. Niet zo verwonderlijk, want deze familieonderneming produceert naast de eigen lijn motor- en zeilboten voor verschillende merken waaronder Brunswick en Axopar. Met het oog op gewichtsbesparing maakt Agapi onder andere gebruik van carbon en voor de tubes is gekozen van Hypalon 668 van militaire kwaliteit. Voordat we dieper ingaan op de tijdens Boot Dusseldorf 2015 geïntroduceerde Agapi 950, eerst nog even iets over het totaalconcept van Agapi Boats. Alejandra en Peder realiseren zich dat de markt voor pleziervaartuigen aan het veranderen is en dat booteigenaren vandaag de dag ook tijd willen besteden aan andere zaken zoals bijvoorbeeld golf, tennis of het maken van een citytrip. “Ons concept gaat veel verder dan alleen het bezit van een boot; bij Agapi draait het eerder om het gebruik en de beleving. Dit houdt in dat een Agapi-eigenaar desgewenst gebruik kan maken van een full service pakket waarbij zaken als onderhoud, schoonmaken en winterstalling zijn inbegrepen. Het is voor eigenaren zelfs mogelijk om de boot naar en van een ander vaargebied te laten traileren zodat zonder inspanningen grenzen kunnen worden verlegd,” aldus Peder. Een andere mogelijk om elders van een Agapi te kunnen genieten is deelname aan de community; zo zijn er alleen al op Palma de Mallorca vier eigenaren die hun boot tegen bepaalde condities beschikbaar stellen aan ‘lotgenoten’ uit andere landen. Peder vervolgt: “Daarnaast organiseren wij met grote regelmaat bijeenkomsten om ervaringen met elkaar te kunnen uitwisselen.

Houvast

Tijdens het aan boord stappen van de Agapi 950 blijkt al snel dat de aanvangsstabiliteit van deze RIB behoorlijk hoog is; bovendien is de instap gemakkelijk dankzij een handige trede en de aanwezigheid van een stevige RVS beugel. Agapi past standaard Flexiteek toe op alle horizontale delen en bovenden zijn de tubes op strategische plaatsen voorzien van brede strippen anti-slipprofiel. Veiligheid voor alles. Op het voorschip ontdekken we fraaie inklapbare kikkers en er is een redelijk diepe ankerkluis onder een -niet afsluitbaar- deksel. Opvallend is de extreem zwaar uitvoerde en lange vlaggenstok op de boeg; desgevraagd blijkt dit een wezenlijk onderdeel te zijn van het concept: deze dient om vooral dames extra houvast te bieden om zonder vrezen via de boeg aan of van boord te kunnen gaan. Met het oog op gewichtsbesparing is de targabeugel van carbon vervaardigd en dit geldt ook voor sommige delen van de stuurconsole waar bovenop, tot onze niet geringe verbazing, een rvs spoelbakje is geïntegreerd… Desgevraagd zal deze voorziening vanaf productiejaar 2016 een ander plaatsje krijgen.

Een andere kritische noot verdient de plaatsing van de stuurbank; staande kom je een paar centimeter te kort om comfortabel te kunnen sturen, maar dit kan simpel worden opgelost hetgeen de werf ook heeft beloofd te zullen gaan doen. Wij zijn trouwens erg te spreken over het enorme zonnebed in de kuip, waarvan de leuning over bijkans een meter afstand kan worden verplaatst om zowel voor- als achterwaarts te kunnen zonnen. Verder zien we aan beide boorden banken die voor meer staruimte à la Boston Whaler naar beneden kunnen worden geklapt. Er is voldoende veilige houvast in de kuip voorhanden. Het interieur is verrassend groot, voorzien van een comfortabel bed met goede matrassen en zowel verlichting als ventilatie zijn prima in orde. Ook de natte cel voldoet aan alle eisen om met een klein gezelschap een weekeind lang aan boord te verblijven. In dat geval kan de leefruimte worden vergroot met gebruikmaking van de cabrioletkap, waarbij het zonnebed plaats biedt aan twee extra slapers.

Hoe vaart ‘ie?

Agapi levert de 950 met een of twee buitenboordmotoren tot maximaal 300 pk elk, terwijl ook een inboard krachtbron tot de mogelijkheden behoort. Maar volgens Alejandra kiest bijna iedere klant voor een of meerdere krachtbronnen aan de spiegel. Wij hebben gevaren met zowel 1 x 350pk als 2 x 350pk en richten ons in deze vaarimpressie vooral op de laatste versie. Terwijl wij de beide Yamaha’s tot leven roepen en op temperatuur laten komen nestelen wij ons op de comfortabele stuurbank en eenmaal los van de steiger slaan wij in een mooie rechte lijn achteruit. Vervolgens varen we met maximaal 6 knopen in westelijke richting langs de kapitale Standvågen boulevard en gaan even later bakboord uit, langs het Wasa museum en het Gröna Lund pretpark naar ruimer water waar we onbeperkt op het gas mogen; in exact 5 seconden brengen de 600 Yamaha pk’s ons in glijvaart, het duurt 10 seconden om 30 knopen op het log te zien verschijnen en 35 seconden vanaf stilstand bereiken we een topsnelheid van 53.9 knopen. Zelfs zittend op de comfortabele stuurbank houd je prima zicht naar voren en het windscherm biedt goede bescherming tegen wind en regen. Met korte bochten op volle snelheid (onder trim) heeft deze Agapi 950 absoluut geen moeite; de cabin RIB neemt zijn eigen hekgolven met gemak, zonder heftige bootbewegingen. Hierbij moeten we wel aantekenen dat de uitvoering met een enkele 300 pk Yamaha in dat geval overmatig caviteert en rond 2.600 t p/m merkwaardig veel spray laat zien. Dit vraagt nader onderzoek naar de oorzaak. Als we de hekgolven van een grote ferry met gepaste snelheid bewust onder een verkeerde hoek nemen toont onze Agapi 950 zich uitermate stabiel; geen moment van beginnend ongemak.

Conclusie

Agapi Boating laat qua afwerking weliswaar hier en daar nog wat steekjes vallen, maar deze moeten vanaf modeljaar 2016 tot het verleden behoren. Toch is de totaalindruk ronduit positief en lieten wij ons verrassen door slimme details en niet te vergeten: uitstekende vaareigenschappen. De Agapi 950 is een veelzijdige familieboot met een hoog ‘fun karakter’ waarachter bovendien een doordacht marketingconcept schuil gaat. Haar hypalon tubes zorgen ook nog eens voor optimale bescherming van de kostbare gelcoat en op onze drukke binnenwateren is dit mooi meegenomen!

Specificaties

Lengte over alles: 9,50 m
Breedte: 3,00 m
Diepgang: 0,75 m
Doorvaarthoogte: 2,50 m
Waterverplaatsing: 2.200   kg (excl. motor(en)
Aantal slaapplaatsen: 2-4
Brandstoftank: 2 x 240 ltr
Verswatertank: 90 liter
Vuilwatertank: 40 liter
Motorisering: 2 x Yamaha 300 pk
CE Categorie: B
Ontwerp: Håkan Södergren
Prijs: Vanaf 95.000 euro af fabriek, exclusief motor en btw
Werf: Agapi Boating, Stockholm, Zweden
Dealer: Brugge Marinecenter – www.bruggemarinecenter.com
Website werf: www.agapiboating.com

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer/VAREN – verschenen in VAREN oktober 2015