Linssen 52.9 GS AC Wheelhouse

Linssen 52.9 GS AC Wheelhouse

Bevestigt de indruk

De afgelopen jaren hebben wij tal van Linssen-producten aan de tand mogen voelen, op basis waarvan de lat behoorlijk hoog is komen te liggen. De vraag is dan ook of de gloednieuwe Linssen uit de 9-serie, de 52.9, de hoog gespannen verwachtingen kan waarmaken. Wij namen de proef op de som vanuit de Duitse havenplaats Emden.

Het in het Nederlandse Maasbracht gevestigde Linssen Yachts timmert inmiddels al 66 jaar aan de weg met meerdere series stalen jachten die mede dankzij de hoge bouwkwaliteit en goede vaareigenschappen ook in het gebruikte circuit bijzonder gewild zijn. Er varen in Europa en – zelfs ver daarbuiten – inmiddels zo’n 3.000 Linssen’s rond. De 9-serie, waar onze testboot ook onder ressorteert, vangt aan bij de 30.9 AC/Sedan en krijgt er volgend jaar zelfs een nog groter model bij. Evenals onze 52.9 is de ontwikkeling van deze 58.9 het gevolg van het grote succes van de serie en de werf speelt hiermee adequaat in op de vraag van haar clientèle. Op het RVS-werk na vindt de productie van Linssen-jachten volledig plaats in eigen huis. Dit geschiedt door een team van ruim honderd medewerkers dat zich qua instelling laat vergelijken met dat van gerenommeerde autohuizen als Ferrari of Aston Martin; mede dankzij de hoge mate van handwerk zijn de individuele productiemedewerkers er nog trots hun werk.

Deze diashow vereist JavaScript.

Indachtig de Linssen-filosofie krijgen de jachten standaard een rijke specificatie mee en onze 52.9 Wheelhouse vormt hierop geen uitzondering; dit varieert van een slim weggewerkte was/droger combinatie in de gastenhut tot een elektrisch verstelbare stuurbank of met vakmanschap gelegd teak op de enorme dekoppervlakken. Ook dubbelglas rondom en vloerverwarming van Kabola behoort tot de standaarduitrusting van dit jacht. Wij varen met de CE-A-gecertificeerde Wheelhouse-uitvoering, maar Linssen levert dit model ook met de Variotop, in welk geval een B-certificering van toepassing is. Het enorme schuifdak in ons testschip sluit hermetisch als een autoportier van Duitse origine; het geeft een veilig gevoel. Niet dat wij hier enigszins aan hebben getwijfeld en daar komt bij dat de testomstandigheden helaas geen spetterwerk beloven. Slechts de hekgolven van een op hoge snelheid uit tegenovergestelde richting komende werkboot doet onze Linssen enigszins beheerst rollen. Overigens krijgt dit jacht standaard speciale montageflenzen mee met behulp waarvan achteraf probleemloos alsnog een Rotorswing anti-slingersysteem kan worden ingebouwd. Slim!

Doordachte indeling

Uiterlijk is de 52.9 Wheelhouse duidelijk als Linssen product te herkennen met haar bekende ‘Black Green’ romp, de knalgele waterlijn, de ‘Sand Beige’ opbouw en de onmiskenbare, stoere kabelaring. De groen getinte, dubbele ramen (gevat in thermisch geïsoleerde raamprofielen) geven nog eens extra cachet aan het fraaie silhouet. Aan de achterzijde zien we een groot zwemplatform en in de spiegel domineert een groot panoramaluik van waarachter de eigenaren fraai uitzicht genieten. Brede gangboorden maken het mogelijk om ook onder minder plezierige omstandigheden veilig te kunnen bewegen; met 84 cm is de zeerailing prettig hoog en het teakdek is lekker slipvast. Voldoende, zwaar uitgevoerde, handrails geven dat extra beetje zekerheid. Vanaf de stuurstand aan bakboord kan de roerganger gemakkelijk met de buitenwereld communiceren dankzij het zwaar uitgevoerde schuifraam (met kantelstand!) dat zich verbluffend goed waterdicht laat knevelen. Vanuit de grote kuip bieden strak gelakte deuren toegang tot het stuurhuis, waar onvervalste lederlucht van de bekleding je tegemoet komt. Een zee aan zitruimte voor de opvarenden is beschikbaar en desgewenst kunnen uittrekbare bankdelen de capaciteit extra vergroten. Twee clubfauteuils completeren het zitcomfort in de salon. Zoals het een jacht van dit topsegment betaamt is de aanwezigheid van een drietal flatscreen TV’s standaard.

Veel eigenaren zullen tot de aanschaf van een Linssen overgaan vanwege de solide bouw, de grote betrouwbaarheid en de fijne vaareigenschappen die zo kenmerkend zijn voor de producten uit het Hollandse Maasbracht. Tientallen jaren jachtbouw expertise vertaalt zich bovendien in een doordachte lay out; niet alleen die van de salon, maar ook de lager gelegen vertrekken zijn dusdanig ingericht dat de beschikbare ruimte optimaal is benut. Neem de aan stuurboord geplaatste pantry; dankzij de U-opstelling kan zelfs bij zwaardere zeegang veilig een compleet diner worden gekookt en met een inhoud van 281 liter is aan koelruimte geen gebrek. En zoals overal in dit jacht zit het raffinement in praktische details. Neem bijvoorbeeld de afgeronde bodem van de talloze lades; gemakkelijk te kuisen en de kostbare inhoud blijft dankzij antislipmatjes keurig op zijn plaats. Uiteraard is ons testschip ook voorzien van de bekende ‘Linssen Yachts’ glazenset. Verder zien we hier een vaatwasmachine met voldoende capaciteit, een inductiekookplaat en een magnetron/oven/grill. Tegenover de pantry is de gezellige dinette gesitueerd; dé plaats om te genieten van een mooie maaltijd, maar ook een prima ruimte om je even te kunnen afzonderen met een goed boek of tablet. De was/droger-combinatie heeft een plaatsje gekregen in de middencabine met twee 1-persoonsbedden, welke accommodatie in een handomdraai kan worden geconverteerd in een 2-persoonsbed. Al eerder beschreven wij de riante eigenaarshut in het achterschip, waar grote lades onder het vrijstaande bed naast de kasten in veel opbergruimte voorzien. Wij zijn bovendien erg gecharmeerd van de twee afzonderlijke en ruimbemeten voorzieningen voor douche en toilet. Ook de gasten in het voorschip hebben de beschikking over een vrijstaand bed en een eigen douche/toiletruimte. Alle compartimenten zijn voorzien van dimbare LED-verlichting en Linssen Yachts heeft gelukkig nergens bezuinigd op 230 V wandcontactdozen.

Varen maar

Ons testschip heeft een Duitse eigenaar met als thuishaven het Noord-Duitse Papenburg. Speciaal voor ons magazine heeft zij het dichtbij gelegen Emden als tijdelijke domicilie. Het is een evenwel koude, maar mooie voorjaarsdag en er blaast een kleine 4 Bft over de Eems. Voordat we van wal steken werpen we een blik in de zwaar geïsoleerde machinekamer met de twee viercilinder Volvo’s D4 met elk een vermogen van 180 pk. De overbrenging op de geluidsarme 5-blads schroeven geschiedt door middel van homokinetische koppeling en een watergesmeerde stuwdruklager-unit. Opvallend is de geordende inrichting waarbij Linssen gebruik maakt van het gepatenteerde FIS (Floor Integrated System) voor integrale en beschermde opname van kabels en leidingen. Linssen past voorts een Canbus systeem met Empirbus NXT modules toe waarbij gebruik wordt gemaakt van één voedingskabel (ringleiding). Na een uitgebreide rondgang over het schip onder leiding van agent voor België, Luc Carael, laat schipper Jan Linssen de Volvo’s tot leven komen en maken wij ons gereed voor de testvaart. Een stevige zijwind ten spijt komt de Linssen 52.9 Wheelhouse probleemloos los van de steiger met slechts minimale inzet van de proportioneel aanstuurbare SidePower boegschroef. Mede dankzij de beschikbaarheid van twee motoren laten we de tuimelschakelaar van de standaard hekschroef (evenals de boegschroef met eigen accu’s) ongemoeid. Bij een stationair motortoerental van 700 t/pm geeft de GPS een snelheid aan van 3 knopen en als we rond 2000 t/pm aanhouden, meten we 7,6 knopen waarbij het totale brandstofverbruik slechts 25 liter per uur bedraagt. Reken dus maar uit wat het bereik is met een tankinhoud van 2.300 liter! Op elk willekeurige snelheid gedraagt dit ongeveer 35 ton metende jacht zich voorbeeldig en vraagt nauwelijks enige stuurcorrectie om strak op koers te blijven. Met de beide gashendels horizontaal draaien de Volvo’s nog net geen 2.800 toeren en consumeren gezamenlijk een slordige 66 liter diesel per uur. Het geluidsniveau bereikt geen moment een storend niveau en een gesprek in de stuurhut/salon blijft mogelijk zonder stemverheffing. Onze Linssen 52.9 Wheelhouse vaart bovendien plezierig droog en mocht er sprake zijn van zware zeegang, dan houden de drie zwaar uitgevoerde ruitenwissers het zicht ongetwijfeld vrij. Overigens biedt de kuip prima bescherming tegen opstuivend water en voor een regenbuitje hoef je ook niet bang te zijn dankzij het tot de spiegel doorgetrokken kajuitdak. De optioneel aanwezige Rotorswing dwarsstabilisatie is in dit geval dan ook volkomen overbodig, maar er zullen tijdens lange reizen op groter water ongetwijfeld momenten zijn die de forse meerprijs snel doet vergeten. We nemen nog even tijd voor een draaicirkeltest die over beide boorden uitkomt op ongeveer 1,5 bootlengte. Zoals al eerder belicht laat dit jacht zich uiterst gemakkelijk manoeuvreren. De zitpositie is prima en we ondervinden nauwelijks enige hinder van reflectie op het instrumentarium.

Conclusie

De jongste telg uit Linssen Yachts’s 9-serie bevestigt zonder enige twijfel de degelijke reputatie van de Limburgse werf. Er is bovendien niets overdreven aan de aanduiding ‘Grand Sturdy’; dit vertaalt zich zichtbaar in solide bouw, de toepassing van degelijke systemen op veiligheidsgebied, zoals extra aandacht voor de filtering van brandstof, perfect aangelegde bekabeling en ga zo maar door. Daarnaast is de indeling doordacht en profiteren de opvarenden van veel ruimte en luxe. Deze 52.9 is uitermate geschikt voor een lang verblijf aan boord, zelfs met twee meevarende gasten. Los van de afwezigheid van rode nachtverlichting in het stuurhuis hebben wij geen concrete punten van kritiek kunnen vinden. Maar tegelijkertijd rijst de vraag of een rood pitje nog wel zo nodig is met de regelbare achtergrondverlichting van de tegenwoordige instrumenten en beeldschermen…

Specificaties

Lengte over alles:       16,24 m
Breedte:          5,13 m
Diepgang:       1,30 m
Doorvaarthoogte:       3,82 m 3,57 m (Variotop)
Waterverplaatsing: +/- 31.000 kg
Aantal slaapplaatsen:  6
Brandstoftank:            2.300 liter
Verswatertank:           1.000 liter
Vuilwatertank:                       500 liter
Motorisering:  2x 4 cyl. Volvo Penta Type D4-180pk
CE Categorie: A (Wheelhouse) B (Variotop)
Ontwerp:        Anne Elsinga / Linssen Yachts B.V.
Prijs:   Vanaf 1.560.900 euro incl. btw.
Werf:   Linssen Yachts BV, Brouwersstraat 17, Maasbracht – www.linssenyachts.nl
Agent voor België:     Linssen Yachts Belgium, Kriekenstraat 36, 2520 Ranst – www.linssenyachtsbelgium.be

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer (verschenen in VAREN nov/dec 2015)