Bayliner Ciera 8

Bayliner Ciera 8

Ruimtewonder van Bayliner

Tijdens de voorlaatste Cannes Boat show editie 2014 presenteerde Brunswick met veel tamtam een compacte cruiser: de Ciera 8. Tijdens een uitgelezen pré-zomerse voorjaarsdag dag onderwierpen wij dit ruimtewonder van bescheiden afmetingen aan een uitgebreide test in een passende omgeving; de Golf de la Napoule in de Méditerranée.

Nadat Bayliner de productie van de rond de eeuwwisseling populaire Ciera 2655 had gestaakt, moest het Amerikaanse Brunswick een compacte cruiser ontberen. In dit geval laten wij de Bayliner 245 Cruiser gemakshalve even buiten beschouwing omdat dit model feitelijk een tot cruiser geconverteerde bowrider is. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar de Ciera 2655 oogstte niet bij iedereen hoge scores; vooral met aangebrachte dektent was namelijk sprake van een vrij hoog ‘Pausmobiel gehalte’. In combinatie met de relatief hoge opbouw leidde dit silhouet tijdens het manoeuvreren met stevige dwarswind bovendien soms tot verrassende bewegingen. Wij waren dan ook razend benieuwd naar de vaareigenschappen van de nieuwe Ciera 8 die zich, evenals haar voorganger, kenmerkt door een enigszins gedrongen postuur. Toch zijn de ontwerpers er in geslaagd om dit model en profile goed te laten ‘smoelen’ dankzij slim gebruik van twee verschillende kleuren gelcoat en fraai gelijnde, donkere raampartijen. De negatief geplaatste targabeugel geeft de Ciera 8 een extra sportieve uitstraling en dient tevens als basis voor de optionele bimini, waarover later meer.

Deze diashow vereist JavaScript.

De cockpit van de testboot waarmee wij varen is voorzien van een optionele wetbar aan bakboord; in standaard uitvoering loopt deze bank nog een stuk door en zijn een à twee extra zitplaatsen beschikbaar. De stuurbank is juist breed genoeg voor twee niet al te corpulente personen. De rugleuning is verstelbaar om deze zetel ook ‘spiegelwaarts’ te kunnen benutten. Hiermee creëer je een prima loungebank voor gebruik in de haven of op een idyllische ankerplaats. De rugleuning van de bank (waaronder veel bergruimte) op de spiegel beschikt over dezelfde functionaliteit; met de voetjes op het zwemplatform genoten wij er volop van de overdadige zon. Met een breedte van 2.55 is de Bayliner Ciera 8 nog net over de weg te transporteren. De wetgever stelt immers dat de breedte 2,55 meter of 2,6 meter mag zijn indien het voertuig een breedte heeft van 2,6 meter overeenkomstig het technisch reglement van de auto’s. Ten faveure van maximale binnenruimte zijn de gangboorden bewust weggelaten. De ontwerpers vonden echter een slimme manier om het voordek toch veilig en wel via het scharnierende middendeel van de voorruit  te kunnen bereiken; de schuifdeur naar de kajuit dient namelijk tevens als trapje en verdwijnt in geopende positie achter het dashboard. Voor het relatief fors bemeten voordek kan tegen meerprijs een comfortabele kussenset worden besteld met een apart deel dat het vlucht- c.q. ventilatieluik in het voorschip bedekt. Varend en al is het hier veilig toeven dankzij de hoge en bovendien stevige zeereling. Onder een luik bij de (gedeelde) preekstoel bevindt zich een goed toegankelijke ankerkluis en er is vanaf de fabriek in Polen rekening gehouden met de montage van een elektrische ankerlier. Onze testboot is hier ook mee uitgerust.

Houvast

Alvorens een kijkje te gaan nemen in het interieur richten we onze blikken eerst nog even op de kuip. Onder de banken is veel bergruimte beschikbaar en verborgen onder een mooi afgewerkt luikje aan bakboord bevindt zich een paneel met onder andere de accukeuzeschakelaar. Ernaast, achter een RVS deksel, is de buitendouche te vinden. Zoals eerder aangegeven beschikt onze testboot over een wetbar voorzien van kooktoestel, wasbakje en koelkast; wat ons betreft een goede keuze en maakt telkens in- en uitgaan van de kajuit voor een hapje of drankje overbodig. Op verschillende plaatsen zijn stevige RVS beugels aangebracht zodat altijd wel houvast kan worden gevonden. De stuurstand is compleet met genoeg ruimte voor een kaartplotter in het midden en aan weerszijden symmetrisch geplaatste aanwijsinstrumenten en schakelaars. Door het gebruik van verschillende paneeltjes doet het geheel enigszins druk aan, maar de afleesbaarheid is daarentegen prima. De stuurpositie is eveneens prima met goed zicht rondom en de standaard aanwezige stuurverstelling maakt het geheel compleet. Tot dusver mogen we best tevreden zijn met hetgeen de ontwerpers allemaal hebben bedacht, maar hoe zit het met het inwendige?

Volwassen pantry

Een compacte cruiser met een lengte van slechts iets meer dan acht meter kan feitelijk niet meer zijn dan een verzameling compromissen van de eerste orde. Uitzonderingen bevestigen gelukkig nog altijd de regel, want het is werkelijk fenomenaal wat deze Bayliner Ciera 8 inwendig te bieden heeft. Bayliner maakt bewust gebruik van lichte houtsoorten en subtiele elementen teneinde een ruim interieur te bewerkstelligen. De kajuittrap is hiervan een treffend voorbeeld; functioneel, maar luchtig en bovendien een privacy bevorderend element voor de open, erachter gelegen tweepersoons accommodatie. Aan bakboord zien we een volwassen pantry met alles erop en eraan waarvan het donkere Corian blad mooi contrasteert met het lichte hout. De L-vormige bank biedt plaats aan 5 à 6 personen en zit verrassend goed. Met geopend dekluik en dito kajuitdeur kan goed worden geventileerd en er zijn ruim voldoende, sfeervolle, lichtpunten aanwezig. Nagenoeg nergens is kaal polyester te zien en mede dankzij de vloerbedekking is ook de akoestiek dik in orde. Hoewel de kastdeurtjes nogal dun zijn uitgevoerd monteert de Poolse werf zwaar hang- en sluitwerk en op de afwerking in het algemeen valt niets aan te merken. De bank in de kajuit kan met behulp van inzetstukken worden getransformeerd tot een gerieflijk 2-persoonsbed. Bij de ingang bedraagt de stahoogte 1,84 meter; geen slechte waarde voor een compacte boot als deze. In een cruiser mag een natte cel uiteraard niet ontbreken; Bayliner tekende deze ruimte in onze Ciera 8 aan stuurboord, direct grenzend aan de stuurstand. De natte cel is weliswaar klein, maar daarom niet minder functioneel. Tijdens een douchebeurt schermt een gordijn een gedeelte af en het toilet gaat schuil onder een klep waarop je bovendien prima zittend kunt douchen.

Het water op

Nadat we de 4.5 liter Mercruiser op temperatuur hebben laten komen varen we, Brunswick captain Gaby Copini en uw redacteur, in alle rust de gezellige haven van Port de Mandelieu La Napoule uit om te kunnen vaststellen wat deze Bayliner Ciera 8 qua vaareigenschappen in huis heeft. Tot dusver heeft de motor zich amper laten horen, maar als wij het gas openen ontstaat een aantrekkelijke, en naar later zal blijken, nooit hinderlijke brom. Waar het zicht zittend vanachter de stuurstand bij rustig  (waterverdringend) varen uitstekend is, verheft de boeg zich op weg naar glijvaart echter nogal prominent met als gevolg tijdelijk beperkt zicht naar voren. Met zwaardere motorisering zal het tijdsbestek ongetwijfeld korter zijn, maar meer vermogen vereist in onze ogen bij de Ciera 8 een behoorlijke dosis ervaring om onder alle omstandigheden een veilige vaart te garanderen. Zo is ons testschip nogal trimgevoelig en onjuiste trim kan haar vervaarlijk doen hellen. Een duidelijk punt van aandacht, maar daarentegen ook simpel op te lossen met bijvoorbeeld een automatische (met sensoren) triminstallatie van bijvoorbeeld Mentemarine. Verder luistert ons testschip goed naar het roer en laat zich bovendien gemakkelijk manoeuvreren. Een GPS gemeten topsnelheid van 33 knopen bij 4.000 toeren met twee man aan boord en een 80% gevulde brandstoftank is een prima waarde, hoewel dit als familieboot wellicht slechts zelden worden bereikt. Overigens biedt het relatief hoge windscherm ongekend veel bescherming en van wervelingen in de kuip is nauwelijks sprake. Bovendien vaart deze Bayliner telg opvallend droog.

Conclusie

Het is beslist geen sinecure om binnen bescheiden afmetingen een cruiser te bouwen die, weliswaar op schaal, in alle gemakken voorziet en waarin je ook mag worden gezien. Wij zijn het er over eens: Brunswick is hier in alle opzichten in geslaagd. De Bayliner Ciera 8 is in basisuitvoering een aantrekkelijk geprijsde familieboot waarmee een gezin met twee kinderen prima uit de voeten kan. Dit laatste geldt ook voor de prestaties, waarbij zij aangetekend dat de standaard motorisering van 250 pk meer dan voldoende is; meer pk’s zou voorbehouden moeten zijn aan ervaren watersporters. Met cabrioletkap en al oogt zij een stuk minder fraai, maar dit neemt niet weg dat het Amerikaanse met deze Bayliner Ciera 8 een welhaast ideale en bovendien alleszins bereikbare familieboot op de markt gebracht.

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer/VAREN
Verschenen in VAREN februari 2016

Specificaties

Lengte over alles:Specificaties 8,15 m

Breedte: 2,55 m
Diepgang: 0,99 m
Waterverplaatsing: 3.100 kg
Aantal slaapplaatsen: 4
Brandstoftank: 265 liter
Verswatertank: 76 liter
Vuilwatertank: 76 liter
Motorisering: 1 x 4.5L MerCruiser MPI B3 ECT 250 pk
CE Categorie: CE-B
Prijs: Vanaf 87.795  euro incl. btw
Dealer:

Powerboatscenter – Noordkaai 30 – 8870 Izegem – 051/30.81.12 – www.powerboatscenter.be
Mons Nautic – Avenue Du Parc Scientifique 8 – 7080 Frameries – 065/67.40.73- www.mons-nautic.be