Jeanneau 64

Met de 64 verlegt Jeanneau haar grenzen en hoe!

Onder de vele noviteiten tijdens de laatste Cannes Boat Show schaarde zich de nagelnieuwe Jeanneau 64. De belangstelling voor het vlaggenschip van de Franse werf was echter zo groot, dat wij onze nieuwsgierigheid moesten bedwingen tot een -helaas- nagenoeg windstille dag in december. Niettemin liet deze blue cruiser een onuitwisbare indruk bij ons achter…

Een fonkelnieuwe Jeanneau 54, een compleet nieuw interieur voor de 57 en last but not least: de overtreffende trap in de vorm van de 64. Jeanneau laat geen kans onbenut om zowel bestaande als nieuwe klanten te verrassen. Maar ook op het gebied van innovatief denken laat de Franse werf zich niet onbetuigd. Een treffend voorbeeld hiervan is de prestigieuze IBI/METS onderscheiding met ‘Assisted Sail Trim’ in de categorie ‘Boat Builder & Equipment Manufacturer Collaborative Solution’. Terug naar de vaarimpressie van de Jeanneau 64. Als we op uitnodiging van Marina Yachting Service op een winterse, maar zonovergoten dag arriveren in de drukbezette haven van La Napoule, kost het nauwelijks moeite om ons testonderwerp in het vizier te krijgen. Want zelfs voor mediterrane begrippen is een zeiljacht met een lengte van ruim 20 meter niet alledaags. De eigenaar van ‘onze’ 64 liet zijn vriend/schipper Simon Tattersall de vrije hand om de opvolger van zijn Jeanneau 57 aan te kleden en dat is te zien ook; waar de ontwerpers van Jeanneau, Philippe Briand Yacht Design en Andrew Winch Designs (interieur) zich al mochten uitleven deed de ervaren Engelsman er nog een schepje bovenop. Zo zorgde hij voor eenheid in de vorm van bijvoorbeeld in kleur bij de mast passende mast steps en bolders in rompkleur. Zelfs het reddingsvlot is gecertificeerd en al in kleur gespoten. Maar ook op het gebied van functionaliteit liet Tattersall zich niet onbetuigd. Zo zien we in de nabijheid van de stuurwielen handige korven om lijnen of kleding even snel in op te kunnen bergen en liet hij bij de ingang stevige RVS beugels aanbrengen die niet alleen veilige houvast bieden, maar onder helling ook voorkomen dat losliggende attributen per abuis in het interieur verdwijnen. Een andere slimme vondst is het gordijn met scheepsnaam en thuishaven in grote letters voor de garage; een inkijk bevorderende voorziening die bovendien nieuwsgierige douaneambtenaren zal geruststellen en daarmee de kans op tijdrovende inspecties aanmerkelijk vermindert.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Doordachte lay out

Mede dankzij haar forse lengte oogt de Jeanneau 64 en profil uitermate slank en valt de doorgaans ontsierende targabeugel waar de grootschoot op aangrijpt nauwelijks op. De antracietkleurige, in metallic lak gespoten romp en het vakkundig gelegde teakdek straalt luxe en grandeur uit. Tegelijkertijd oogt hetzelfde dek sportief dankzij de grote hoeveelheid perfect ‘flush’ gemonteerde luiken. Dit effect wordt nog eens versterkt door de dubbele stuurwielen en de fraaie zwarte aluminium mast met drie sets gepijlde zalings. De eigenaar van ons testschip koos voor een grootzeil met lazy jacks, maar Jeanneau levert naar wens ook een in-mast rolsysteem. Een blik vanaf de steiger op de spiegel onderstreept niet alleen de respectabele grootste breedte van 5,40 meter, maar toont ook een immens luik annex zwemplatform dat met een simpele druk op de knop kan worden neergelaten. En gemak dient de mens, want dankzij een doeltreffend railsysteem kan de tender probleemloos door een persoon te water worden gelaten of binnenboord worden gehaald. De tender van ons testschip is nu eens geen Williams, maar een kleine rib met meer capaciteit en bovendien voorzien van een handig systeem waarmee de buitenboordmotor -zonder los te nemen- volledig binnen de contouren van de tender kan worden weggeschoven. Als we via de passerelle aan boord stappen realiseren we ons direct dat de benaming ‘kuip’ welhaast een vloek in de kerk zou betekenen. Want mede dankzij de doordachte lay out hebben de ontwerpers hier een loungeruimte gecreëerd die zijn weerga niet kent en volledig appelleert aan het gebruiksdoel van een blue cruiser. Het is hier buitengewoon goed toeven; of je nu lekker van de zon wenst te genieten of als stuurman probeert alles eruit te halen wat erin zit. Voor dit laatste is trouwens weinig fysieke inspanning nodig, want alle noodzakelijke functies bevinden zich onder handbereik, uiteraard ondersteund door een stevige portie elektriek of hydrauliek. De Harken schootlieren van onze testboot zijn door de eigenaar voorzien van extra schakelaars onder de stuurkolommen; bewust eronder geplaatst om ongewilde aanraking te voorkomen met behoud van functionaliteit. De beide stuurkolommen zijn van het formaat speeltafel en voorzien van stevige RVS beugels. Op het stuurboord exemplaar zijn links van het kompas alle benodigde instrumenten geplaatst inclusief tuimelschakelaars voor de boeg-en hekschroef en de elektronische morse van de 180 pk sterke Volvo D4. Aan de rechterzijde is plaats gemaakt voor een roerstandaanwijzer, een bekerhouder en een forse 12 inch Raymarine kaartplotter die het gebruik van een leesbril volstrekt overbodig maakt. De doorloop naar de ingang van de kajuit is onbelemmerd, want Jeanneau opteerde voor twee gescheiden kuiptafels die bovendien op verschillende manieren elektrisch verstelbaar zijn. Zo kunnen er ook twee grote zonnebedden worden gerealiseerd. Voorts beschikt de kuip over een koelbox en een wetbar. Naar voren lopend over het brede gangboord en de relatief hoge zeereling missen we de nodige beugels op het kajuitdak. Daarentegen is wel gedacht aan voldoende ogen voor lifelines. Er is een overvloed aan dekluiken, een mooie genuaroller van Facnor en een 64-voets waardige ankerinstallatie. Waar je ook kijkt, het afwerkingsniveau is hoog, het staand- en lopend want niet uitgezonderd.

Oog voor detail

Het hoge afwerkingsniveau vinden we ook terug in het luxe interieur, dat voor een seriejacht in zo veel verschillende indelingsvarianten kan worden geleverd, dat een beschrijving goed beschouwd zinloos is. Een eigenaarshut in het voor- of achterschip, het aantal gastenhutten, een werkplaats, al dan niet een aparte crewruimte, plaatsing van de navigatiehoek en ga zo maar. Voor welke indeling ook wordt gekozen, elke hut beschikt over eigen, hoogwaardig sanitair en een zee aan bergruimte. Daarnaast kan de Jeanneau 64 met alle denkbare hulpmiddelen worden uitgerust om zowel in tropische als arctische oorden in alle luxe lange tijd buitengaats te kunnen verblijven. Denk hierbij aan een watermaker met extra hoge capaciteit, een stevige 17,5 Kw Onan generator in combinatie met een in alle ruimtes individueel regelbare airco, een wijnkoeler, kingsize koel- en vrieskasten en nog veel meer. Ook binnenin is sprake van subtiele afwerkingsdetails; zo zijn alle handgrepen voorzien van soepel lederen bekleding, is door het hele schip heen warmwitte, dimbare LED-verlichting aanwezig en ontelbare luiken zorgen voor voldoende ventilatie. Qua uitrusting en keuze wat betreft indeling biedt Jeanneau effectief bijkans een regelrechte one off. De vraag is echter of de werf zich niet alleen beperkt heeft tot hetgeen direct zichtbaar is. Daarom hebben we deze keer extra kritisch naar de techniek gekeken. Om met de deur in huis te vallen: alle technische installaties zijn uiterst vakkundig aangelegd. Zowel de elektrische- als vloeistofleidingen zijn op de juiste wijze gezadeld en nergens is gevaar voor slangen die onderhevig zouden kunnen zijn aan schavielen. De motorruimte is uitstekend bereikbaar door middel van twee, 3-voudig geknevelde deuren en de wegneembare kajuittrap, maar de Volvo diesel is voor ons gevoel toch iets te nadrukkelijk aanwezig. Dit moet beter kunnen. Daarentegen zijn we erg enthousiast over de mogelijkheid om alle boordsystemen door middel van een groot touch screen te kunnen monitoren en waar nodig aan te passen. Zo is er ook een knop die bij het verlaten van de boot alle verlichting centraal uitschakelt, maar die bij terugkomst de laatst bekende situatie herstelt, inclusief dim standen. Hoe luxe wil je het hebben! Het boordnet is 24 Volt en de capaciteit van de Mastervolt omvormer is 2000W. Bedenk wel dat de walstroom installatie tot maximaal 64 Ampère trekt…

Hoe zeilt Jeanneau’s vlaggenschip?

Het vaargedrag: een prangende vraag, waar wij eerlijk gezegd zelf geen eerlijk antwoord op geven kunnen. Want waar Zaventem zowel bij vertrek als aankomst kon rekenen op uitschieters tot 80 km/u, noteren wij in de haven van La Napoule maximale waarden van slechts 3 knopen; zelfs de code 0 zetten is volstrekt zinloos en een herkansing zit er helaas ook niet in. Er rest ons dus weinig anders dan te verwijzen naar het polar diagram van de werf dat er overigens veelbelovend uit ziet. Dit wordt overigens gestaafd door de als zeer kritisch bekend staande Engelse titel Yachting World, waarvan de redacteur samen met Jeanneau’s Erik Stromberg gedurende 24 uur aaneen werd getrakteerd op 8 tot 9 Beaufort bij golfhoogtes tot 4 meter. Hierbij bleef het testschip -weliswaar met een in-mast rolreefsysteem- probleemloos en perfect beheersbaar 9,5 tot 10 knopen lopen. Zeilen zit er dus voor ons niet in, dus nemen wij de tijd om ons met talloze manoeuvres onder motor te kunnen uitleven en zelfs dat maakt indruk. Qua draaicirkel heeft de 64-voeter zowel over SB als over BB (zonder assistentie van boeg en/of hekschroef) slechts een halve scheepslengte nodig! Goed om te weten: op kruissnelheid van 9,5 km/u bij een toerental van 2.400 staat de als betrouwbaar bekende Volvo D4 garant voor een bereik van ongeveer 600 mijl.

Zelfs zonder dit superjacht daadwerkelijk te hebben gezeild stellen wij vast dat het trio Philippe Briand Yacht Design, Andrew Winch Designs en Jeanneau erin is geslaagd om een solide en bovenal veelzijdige blue cruiser te ontwikkelen die de gevestigde orde in dit segment het vuur aan de schenen legt. Immers, qua afwerking en uitrustingsniveau valt er weinig op af te dingen. Maar de grootste pré is de prijs. Want ook al kies je voor een waslijst aan opties, dan nog blijft de Jeanneau 64 honderdduizenden euro’s, zo niet niet een miljoen onder het niveau van de groten der aarde.

 Tekst: Alfred J. Boer
Verschenen in VAREN februari 2016

Specificaties

Lengte over alles: 28,75 m
Breedte: 5,40 m
Diepgang: 2,95 / 2,20 m (standaard- resp. korte kiel)
Doorvaarthoogte: 29,10 m
Waterverplaatsing: 31.000 kg (leeg) 35.000 kg met opties, bemanning enz.
Zeiloppervlak: standaard 170 m2, Classic uitvoering 209 m2
Aantal slaapplaatsen: 6, 8 of 10 + 2
Brandstoftank: 825 liter
Verswatertank: 1.000 liter
Vuilwatertank: 3 x 88 liter
Motorisering: 180 pk Volvo D4 met vaste schroefas en klapschroef
CE Categorie: A12 / B13 / C18
Ontwerp: Philippe Briand Yacht Design, Andrew Winch Designs, Jeanneau Design
Prijs: Vanaf 1.065.650 euro, prijs testschip 1.391.500 euro incl. btw
Dealer: Marina Yachting Center Oostende
Contact: 059/32.00.28 – www.marinaoostende.bewww.jeanneau.com