Garcia 45 Exploration

Garcia 45 Exploration

Voor verre horizonten, je wereldpartner!

Ben je op zoek naar een ‘eyecatcher’, dan hoef je niet verder te lezen. Of misschien toch: de Garcia- 45 valt wel degelijk op door zijn stoer, no-nonsense aluminium uiterlijk. Bovendien weten kenners dat je met die boot letterlijk overal kunt komen, met hun variabele diepgang en droogvalmogelijkheden.

‘Sterk, snel en makkelijk te zeilen, comfortabel, functioneel, aangepast aan zowel de tropen als aan de poolstreken. Meer moet dat niet zijn’. Zo formuleerde Jimmy Cornell, wereldzeiler, nautisch auteur en organisator van de Atlantic Rally for Cruisers (ARC), zijn opdracht aan de Garcia-werf. En hij werkte het concept zelf verder mee uit.

De werf zit samen met ‘collegae’ Allures en Outremer Yachting in de Grand Large Yachting groep, waarmee meteen de toon gezet is: aluminium jachten voor de verre en spannende tochten. Zij bouwen naast de 45’ ook nog een 52, een 65, een 75 voet en diverse boten op maat. Met hun kennis en ervaring in de aluminium jachtbouw vormden zij voor Jimmy Cornell de ideale partnerkeuze voor zijn reisaspiraties met de Garcia 45. Inmiddels heeft hij reeds een succesvolle Noordwestpassage achter de rug.

Deze diashow vereist JavaScript.

Sterk en veilig

Zoals vermeld in de inzet over materiaalkeuze, vormt aluminium voor grote tochten hét materiaal. Hier wordt het consequent toegepast voor romp en opbouw. Enkel het dak bestaat uit kunststof, de rest vormt een ijzersterke doosconstructie. Een hoog vrijboord, een diepe kuip met een vaste overkapping en een breed achterplatform bieden beschutting aan de bemanning. Meerdere ogen kunnen gebruikt worden om zich met lifelines vast te maken. Om zich veilig naar het voordek te begeven zijn er overal handgrepen voorzien. En wordt het echt te gortig of te koud, dan is er een stuurstand vooraan in de kajuit, waar een stuurautomaat het bevel kan overnemen.

Wat niet zichtbaar is, is de onder dek ingebouwde veiligheid. In de voorpiek zitten er twee waterdichte schotten en nog een in het achterschip, alle doorvoeren zijn op de romp gelast en worden boven de waterlijn aangesloten. De lassen van die schotten worden trouwens afgeperst op lekken, de overige lassen worden op een andere manier gecheckt. Garcia wordt trouwens als referentie gebruikt in het lassen van aluminium.

Snel

Uiteraard is de Garcia met zijn kleine 15 ton niet echt licht, een gevolg ook van de uitgebreide uitrusting. Toen we onder barre weersomstandigheden met uitschieters op het Lauwersmeer de boot konden uitproberen, bleven we steeds rond de 8 knopen pendelen. We voeren daarbij gereefd en met de stagfok. De bediening van de zeilen gebeurt vanuit de kuip, in dit geval met (optioneel) elektrische lieren. Bakstagen helpen onder zwaardere omstandigheden de mast rechtop te houden en steunen ook de handige stagfok. Die kottertuigage biedt veel varianten voor de zeilvoering en de roluitvoering laat ogenblikkelijke bediening toe. De bemanning voelt zich in de – door de aluminium constructie vrij rechthoekige kuip – letterlijk hoog en droog.

Op motor, met 75 pk onder de voeten en met een drieblads(klap)schroef op een schroefas komen we ook niets te kort. De schroef wordt beschermd door een scheg, die net iets dieper steekt dan de beide roeren. Die hebben een individuele en uitstekende Jefa-stangenmechaniek en stuurautomaat, maar zijn wel gekoppeld. Bij een defect kunnen de roeren dus ontkoppeld worden. Ondanks het feit dat met twee roeren aan weerskanten de roerdruk in vooruit zo goed als onbestaande is en men dus eerst een beetje vaart moet opbouwen, blijft de boot behoorlijk manoeuvreerbaar. De draaicirkel is met anderhalve scheepslengte niet slecht. Voor havenmaneuvers is een (optionele) boegschroef wel aanbevolen.

Comfortabel

Waar de Garcia aan de buitenkant onopvallend scoort, komt men in de kajuit in een andere wereld terecht met mooi hout, degelijke afwerking, praktische details en veel bergruimte. Van binnenuit heeft men, ook zittend, een 270°-uitzicht doorheen de echt opvallende verticale beglazing rondom. In de zomer is dit een frisse oplossing, in de winter is het dubbele glas uiterst welkom. De zwaardkast zit helemaal verborgen onder de hoge en zwaar geïsoleerde vloer. Er zijn drie uitvoeringen, waarbij die met tweepersoonskooi en technische ruimte achteraan waarschijnlijk meest besteld wordt. Uiteraard slaap je het meest comfortabel in het grote bed voorin, met rechtstreeks uitzicht op het water door de vier raampjes in de romp.

Functioneel

De Garcia 45 kan eigenlijk overal komen met zijn minimale diepgang van 1,10 m. Dat wordt mogelijk gemaakt door een aluminium zwenkkiel, die tot 2,90 m diep kan gaan. Goed voor koersen hoog aan de wind en in volledig opgehaalde toestand veilig bij ruimere koersen. Plat gaan wordt dan immers zo goed als onmogelijk door gebrek aan dwarsscheepse rompweerstand. Bovendien is het zwaard ook bruikbaar voor het trimmen van de boot op de tussenliggende koersen. De bediening gebeurt manueel vanuit de kuip. Bij eventueel aan de grond lopen komt het vanzelf omhoog. En uiteraard is veilig rechtop droogvallen ook mogelijk.

Je komt met de Garcia 45 overal, en je kan er ook een tijdje blijven: met 2 x 250 liter water en 2 x 350 liter diesel kom je een heel eind. Die tanks staan met mekaar in verbinding en de inhoud kan dus ook overgepompt worden als ballast aan de hoge kant.

Evenaar of poolcirkel, parallel of dwars?

Het maakt de Garcia niets uit. Hij voelt zich met zijn verticale ramen en veel schaduw biedende overkapping best wel thuis in tropische gebieden. Maar vooral in de minder herbergzame streken komt hij met zijn grondige romp-, vloer- en opbouwisolatie goed thuis, zonder schrik voor ijsgang of vorst. De dubbele beglazing in de ramen voorkomt condensvorming, zodat het voortreffelijk uitzicht nooit verstoord wordt. Maar ook aan de buitenkant zijn de nodige maatregelen genomen: ankerketting en lier zitten onderdeks vlak voor de mast onder een luik. De ketting valt daar in een diepe put en draagt zo bij tot de ballast. Ook de vallen lopen beschut naar de kuip, met minimaal risico op bevriezing.

Conclusie

Aan al dit denkwerk en de uitvoering ervan hangt uiteraard een prijskaart vast. En we zeggen wel degelijk ‘kaart’. De basisprijs start met 453.000 euro ex btw. En pas dan mag je gaan shoppen in de prijslijst, met keus uit een pak accessoires, die ongeveer alle behoeften van vaargebied en temperatuur dekken. Al gauw ga je dan richting 600.000 euro ex. btw. Toegegeven dat is veel geld, maar je krijgt ook veel terug.

Technische kenmerken

LOA:  14,88 m
Lengte: 11,21 m
LWL:  12,57 m
BOA:  4,44 m
Diepgang:       1,14/2,90 m
Waterverplaatsing: 14.6 ton
Ballast: 4.6 ton
Grootzeil:        50 m2
Solent fok:      41 m2
Diesel: 700 liter
Water: 500 liter
Vuilwater:       110 liter
Motor: Volvo Penta D2-75 75 pk
Ontwerpcategorie:      A
Prijs:   vanaf 453.000 euro ex. btw

Info: www.rossinante.comwww.garcia-yachting.com

Tekst: Paul Van den Keybus
Foto’s: Paul Van den Keybus, Garcia/Morris Adant