North-Line 42 wheelhouse

North-Line 42 wheelhouse

Snel, krachtig en stijlvol

Bretagne, de Solent, de Wadden of Scandinavië. Allemaal vaargebieden die tot de verbeelding van veel Vlamingen spreken, maar waarvoor je een geschikt vaartuig nodig hebt. De 42 Wheelhouse van het in 2007 opgerichte North-Line Yachts is een stoere halfglijder die alles in huis heeft voor offshore trips. Maar ook als sportieve pilot korterbij, of zelfs als toerboot op de binnenwateren, is de North-Line geschikt. Erg veelzijdig, dus. Wij gingen er mee tekeer op de Noordzee en kwamen al snel onder de indruk.

North-Line Yachts werd in 1976 opgericht door Rients van Sluis en Henk van der Land, onder de naam ‘Jachtbouw Zevenhuizen’. Het familiebedrijf in Franeker (Friesland), gespecialiseerd in jachtbetimmering, startte in 2007 onder leiding van Sipko van Sluis een eigen productielijn voor tenders en jachten, die North-Line werden gedoopt. Door het succes van North-Line besloot men in 2012 om te verhuizen naar een nieuw pand aan het Van Harinxmakanaal in Harlingen. Het bedrijf kreeg tevens een nieuwe naam: North-Line Yachts. De werf baat ginder ook een jachthaven uit die snelle toegang biedt tot de Waddenzee.

Deze diashow vereist JavaScript.

Gamma tot 60 ft

North-Line vertegenwoordigt een gamma van boten van 8 tot ruim 19 meter lengte. De kleinste is de North-Line 800, een snelle tender. Verder zien we half planerende kajuitjachten met als exponenten de 37 en 42. Momenteel wordt ook gewerkt aan een North-Line 50. Deze vaartuigen werden ontworpen bij Arthur Mursell TT Boat Design in Engeland, dat een reputatie heeft verworven met Nelson. De bouw gebeurt echter volledig in Friesland. Daarnaast heeft de werf een speciale divisie opgezet voor de beroepsvaart onder de naam North-Line Workboats met pilotboten, crewtenders en werkboten.

Polyester met vacuüminjectie

Op de HISWA te Water werd de gloednieuwe North-Line 42 Wheelhouse voorgesteld, de variant van de 42 Express, voorzien van een gesloten stuurhuis. Tijdens de transfer van Amsterdam naar Southampton maakte het vaartuig een tussenstop in Oostende, waar wij de kans kregen om er mee te varen. Deze North-Line is een halfglijder met rondspant met diepe V, aangedreven met motoren met vaste schroefas. Aan het erg stevige casco, met grote polyesterdikte, en de hoge vrijboorden kan je zien dat deze boot gebouwd is voor de Noordzee. De casco’s worden bij North-Line geproduceerd en zijn gemaakt door middel van vacuüminjectie. Dat resulteert in een erg sterke, homogene en dichte constructie die vrij blijft van osmose en bovendien een stuk lichter is.

Scheeps interieur

In tegenstelling tot de 42 Express met open kuip en radarbeugel, heeft de nieuwe 42 een grote stuurcabine. Dit wheelhouse biedt natuurlijk betere bescherming tegen de elementen, waardoor lange offshore-tochten mogelijk zijn. Laten we binnen een kijkje nemen. Het interieur vertegenwoordigt een ruime salon en is traditioneel scheeps vormgegeven. De stuurstand staat aan bakboord, een mooi uitgewerkt meubel, voorzien van een uitgebreid instrumentenpaneel met zowel grote plotters als digitale en analoge klokken en een Simrad AP70 auto pilot. De schipper stuurt met een groot spakenwiel, gezeten in een comfortabele captain’s seat met armleuningen. Voor de bijzitter heeft de werf een leuk snufje bedacht: het einde van de salonbank kan immers automatisch uitplooien tot een comfortabele zetel.

Goede indeling, kwalitatieve afwerking

Benedendeks zien we een tweede salon, een ruime en vol uitgeruste kombuis en twee kooien: de eigenaarshut met Frans bed in de punt (merk de grote stahoogte op), en aan stuurboordkant een gastenkajuit (2+1 pers.), gedeeltelijk onder het stuurhuis gewerkt. De gebruikers kunnen beschikken over een ruim aantal bergmeubelen. Een hele reeks rechthoekige patrijspoorten zorgt voor goede lichtinval. De natte cellen zijn mooi afgewerkt met Korian, en de douche is voorzien van een handige cilinderschuifdeur. Zelfs in veel jachten van grotere klasse kan de douche niet afgesloten worden van het toilet. Opmerkelijk is de kwaliteit van het schrijnwerk dat in deze boot is toegepast: erg solide en met veilig afgeronde randen. De deuren en laden van de kasten zijn sterk en voorzien van verzonken drukknoppen. Alles doet klassiek en degelijk aan – gebouwd om erg lang mee te gaan.

Stoer poortje

Nemen we een kijkje buiten op het dek van de North-Line 42 Wheelhouse. De kuip achteraan is beschermd door hoge vrijboorden, op hun beurt voorzien van relingen uit roestvrij staal. Een U-vormige bank biedt plaats om gezellig te genieten in de zeelucht. Opmerkelijk: het ‘poortje’ naar het zwemplatform is wel heel erg stoer, een deel van het hek dat open zwaait. De dikte ervan geeft aan hoe degelijk dit schip is gebouwd. De vloer van deze kuip kan hydraulisch worden geopend, met een enorm luik dat toegang biedt tot het motorruim. Binnen is er erg veel ruimte om te werken aan de motoren (zelfs met twee personen), en de vloer is afgewerkt met antislip traanplaat. Omdat de Cummins wit zijn gelakt, en dankzij de witte wanden en reflecterende traanplaten, is het een opvallend helder motorruim. De gangboorden van deze 42 Wheelhouse zijn niet erg breed, maar ze bieden genoeg ruimte voor afmeermanoeuvres. De werf merkt terecht op dat ze goed toegankelijk zijn door de naar binnen vallende opbouw. Opmerkelijk zijn de riante luchtinlaten naar het motorruim, in de wanden van het stuurhuis: typisch North-Line.

Teak en RVS

Heel het dek van dit vaartuig is afgewerkt met teak bevloering, en het RVS beslag, zoals kikkers en verhaalkammen, is van robuuste kwaliteit. De dekvensters zijn afgewerkt met frames uit één aluminium gietstuk, wat erg sterk is.  Helemaal vooraan zien we het anker dat bediend wordt met een elektronische, horizontale ankerlier. Deze boot met CE-certificaat voor de oceaan is beveiligd met extra hoge relingen. Het enige minpuntje dat we na erg lang zoeken kunnen ontdekken is de achterste reling (van het gangboord, niet de kuip) die nog iets solider mag zijn. Niet dat ze het snel zal begeven, maar we hebben ze in deze prijsklasse graag onvermurwbaar.

Gebouwd voor de Noordzee

Nu we de 42 Wheelhouse van onder tot boven onder de loep hebben genomen, is het tijd om de Friese halfglijder uit te proberen op zee. We liggen aan een steiger van de North Sea Yacht Club in Oostende, waar de zon schijnt bij een NO-wind van 2 Bf. Buiten de havenmuren staan golven van een 40-tal centimeter, maar door het erg drukke verkeer van zware pilot-cats staat er in de vaargeul veel golfslag. Onze testboot heeft drie volwassenen aan boord en brandstoftanks en watertank die elk ong. ¾ zijn gevuld. Hij is gewapend met de zwaarste motoren uit de optielijst: twee Cummins QSB 6.7 L van elk 480 pk (standaard: Volvo Penta 260 pk). De North-Line glijdt de haven uit langs de nieuwe muren, om een eindje door te steken zodat we genoeg plaats hebben om te testen. Bij 1000 toeren per minuut genereren de Cummins 6 knopen, om rond de 2.500 t/min en bij 20,7 knopen half te gaan glijden. Dit evenaart volgens de eigenaar de kruissnelheid. De machines worden op volle toeren gebracht, hoge spray wordt door de romp weggeworpen en we bereiken een voor dit soort schepen indrukwekkende top van 29,6 knopen. Door de golven snijden is geen enkel probleem met deze 13 ton wegende kanjer. Woest klieft hij zich een weg, uitdijende hekgolven open kervend, half verborgen in wolken van gewelddadig opspattend water. Maar geen druppel te bespeuren op de ramen. We brengen het vaartuig terug naar kruissnelheid, slaan het stuurwiel vol naar bakboord, en stellen vast dat de draaicirkel ong. 2,5 bootlengtes beslaat. Vervolgens klimmen we opnieuw naar topsnelheid, om de gashendels plotseling in neutraal te gooien: de North-Line stopt al na 1,5 bootlengte. Toch een opmerking: de rondspant heeft de neiging om te rollen als we stilliggen in de golven van de vaargeul, en dat is even wennen. Maar door de snelheid aan te passen naar boven verdwijnt dit effect snel. De waarden die we tijdens deze vaarproef optekenen liggen allemaal binnen de normen van deze klasse van motorjachten, met een topsnelheid die uitstekend mag worden genoemd, en een erg korte stopafstand. We onderstrepen ook de uitstekende respons van het bekrachtigde stuurwiel.

Conclusies

Voor ons was het de allereerste test van een North-Line, en de indruk die we hebben opgedaan was algemeen zeer goed. Niet meteen een boot voor wie op zoek is naar flitsende innovatie, maar voor wie een comfortabel, goed gebouwd, snel en betrouwbaar vaartuig wil lijkt de North-Line 42 een meer dan redelijke optie. Je merkt aan alles dat Arthur Mursell TT Boat Design enorm ervaren is. Een goed vormgegeven onderwaterschip en een uitgebalanceerde architectuur van zowel dek als interieurs, gekoppeld aan motoropties van fabrikanten die hun waarde hebben bewezen (Volvo Penta of Cummins). De Nederlandse bouwers hebben bovendien erg professioneel werk afgeleverd, tot in het detail. Maak alleen dat ene stuk reling nog wat sterker, en het is helemaal perfect. Na onze kennismaking zette deze gloednieuwe North-Line koers richting Zuid-Engeland, en daar is hij helemaal geknipt voor. Je legt er snel grote afstanden mee af, vrank en vrij, ook in meer uitdagende condities. Een extra voordeel is zondermeer dat de netto vaartijd per seizoen erg groot is: deze boot is immers aan geen enkel seizoen gebonden.

Info: www.north-line.nl 

Technische fiche North-Line 42 Wheelhouse

Werf: North-Line Yachts, Harlingen, Nederland
Design: Arthur Mursell TT Boat Design
LOA: 13.80 m
BOA: 4.10 m
Rompvorm: rondspant met diepe V
Waterverplaatsing: 13 ton
Slaapplaatsen: 5+2
Motoren: 2 x 260 pk tot 2 x 480 pk
Materiaal casco: polyester
Brandstoftank: 2 x 1.050 l
Watertank: 700 l
Grijswatertank: 400 l
CE-certificaat: A/Oceaan
Prijs: vanaf 595.000 euro ex. btw

Tekst: Koen Vanderpoorten
Foto’s: Koen Vanderpoorten; North-Line