Lagoon 42

Een zee aan ruimte

Het nieuwe model van de Lagoon-familie blijft herkenbaar als een Lagoon. Toch heeft het recente ontwerp talrijke innovaties ondergaan zonder haar karakter te verloochenen. De doelen van de werf en zijn ontwerpers zijn vooral een eleganter uiterlijk, een verfijndere harmonie tussen de leefruimtes, een betere ergonomie en zeilprestaties. Of ze geslaagd zijn in hun opzet, mochten we uitproberen tijdens een proefvaart te La Rochelle.

Het vernieuwde ontwerp

Het vorige model was wat te zwaar, waardoor de zeilprestaties bij licht weer minder goed waren. Om dat te verbeteren heeft men bij het bouwen gewicht kunnen besparen door de structuur te optimaliseren en het houtwerk van het interieur te herbekijken. Het verticaal glas van de kajuit geeft een betere bescherming tegen de zon en vergroot de binnenruimte. De kajuitopbouw geeft een goede bescherming bij zwaar zweer. Men heeft nog meer volume in de rompen gecreëerd, zonder het onderwaterschip extreem te veranderen. Het polyesterschip is geconstrueerd met hoogwaardig anti-osmosehars. Dek en romp zijn aan elkaar gelamineerd door infusie. Om gewicht te besparen is gebruik gemaakt van polysterconstructie met balsahout. Voor de stevigheid zijn de schotten gelamineerd.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Aan dek

De roerganger zit in een zogenaamde cockpit van waaruit hij als alles kan bedienen, met uitzondering van de schoten voor de code 0 of spinnaker.

Het vernieuwde ontwerp biedt een directe communicatie tussen cockpit en de zeer ruime kuip. Men kan zich makkelijker verplaatsen van de cockpit naar de kuip of omgekeerd. Vanuit de cockpit is de giek beter bereikbaar (waar in het vorige ontwerp hectische toeren voor nodig waren). De roerganger zit onder een vaste bimini. Jammer in dit eerste model is dat de roerganger vanuit de stuurstand de zeilen niet kan zien. In de toekomst zal een vaste bimini met schuifpaneel worden voorzien. Jammer is ook dat men de boegen vanuit de zitpositie niet zichtbaar zijn.

De cockpit is uiteraard voorzien van alle noodzakelijke elektronische instrumenten. De gangboorden zijn voldoende breed. Een elektrische ankerlier en een grote ankerbak staan op de juiste plaats en er zijn voldoende klampen voor het aan- en afmeren.

Op een schip als dit zijn er maar 3 winches (46.2 STA) geplaatst. Dit is niet voldoende als men een code 0 gebruikt. Voor kleine kinderen zijn de handgrepen te laag en de reling om van het dek naar de kuip te stappen, is eveneens te laag. Dat wordt in het volgende model aangepast.

De kuip…of moet men spreken van een zit- met loungehoek?

Op een toercatamaran moet de binnenruimte en de kuip worden gezien als één geheel. De kuip ligt op hetzelfde niveau van het salon, waardoor het een verlengstuk ervan vormt, mede door de grote glazen deur die de gehele breedte van de kajuitopbouw inneemt. De spiegel aan beide rompen is weggelaten. Daardoor is er een breed zwemplatform ontstaan op praktisch hetzelfde niveau als de kuip. Aan stuurboord is er een douche, aan bakboord een zwemladder. Al had douche en ladder aan dezelfde kant misschien een betere oplossing geweest?

Door de vaste bimini heb je voldoende bescherming tegen zon en regen. Er is mogelijkheid om een frigo met ijsmaker te plaatsen vlakbij de wegneembare tafel waar plaats is voor 6 tot 8 personen met meer dan voldoende bergruimte.

Onder zeil

Met een windje van 3/4 Beaufort kregen we ruim de tijd om het schip te testen. De zeileigenschappen stelden, voor een toercatamaran, niet teleur. Een catamaran zeilt niet zoals een monohull. Vooral bij het aandewind varen moet men het monohull-gevoel laten voor wat het is. Ondanks de hoge, smalle tuigage en het vierkant topgetuigd grootzeil (in optie), zal het nooit de zeileigenschappen op deze koersen evenaren.

Bij het overstaggaan noteerden we een dode hoek op kompas van 80°, maar door het snelheidsverlies wordt de drift groter waardoor de dode hoek 110° werd. Weliswaar stond er op dat moment een korte golfslag. Met een ‘platte’ zee zullen deze prestaties ongetwijfeld beter zijn.

Met een windsterkte van 4 Beaufort, klokten we aandewind met volledig uitgerolde fok 8 knopen. Met golfslag verminderde de vaart tot 5 tot 6 knopen.

Om de zeilprestatie optimaal tot hun recht te laten komen, is het noodzakelijk gebruik te maken van een code 0. Dit zeil van 68 m² geeft werkelijk een ‘boost’ aan de snelheid. Men kan dit zeil voeren van een bijdewindse tot een voordewindse koers.

Op vlak water met 3 Beaufort, klokten we een gemiddelde vaart van 8 knopen met een halvewindse koers tot 10 knopen bijdewind.

Voor een monohullzeiler blijft het wennen aan de bewegingen van het schip. Het aandewind varen blijft een vermoeiende bezigheid. Echter, op andere koersen ervaart men het comfort van het rechtopstaand varen. En inderdaad, een glas wijn blijft staan!

Kortom, de werf is erin geslaagd de zeilprestaties te verbeteren ten opzichte van het vorige model. De hogere en smallere tuigage geeft meer ‘performance’, mede door het vierkant topgetuigd grootzeil. Door een meer naar achter geplaatste mast is er een grotere voordriehoek mogelijk, alsook meer oppervlakte beschikbaar voor het voeren van een spi en code 0.

Nog een groot voordeel van deze tuigage is de self-tacking fok. Bij het overstaggaan hoeft men enkel op door de wind te draaien en klaar is kees. (‘een fluitje van een cent’). De kortere giek vergemakkelijkt het manoeuvreren en het centraler geplaatste gewicht draagt bij tot de betere zeileigenschappen.

Op motor

Als standaard is er in elke romp een 45 pk Yanmar met saildrive geplaatst. Dit vermogen is voldoende. Een optie is een 57 pk motor. Dankzij de motor in elke romp, kan men ter quasi ter plaatse draaien en zeer korte bochten maken. Ook het aan- en afmeren in de box gaat gemakkelijk. We zetten het roer midscheeps en werken enkele met de motorbedieningshendels op de boot in de gewenste richting te draaien. Toegegeven, het manoeuvreren met een schip van +/-90 m² vergt wat oefening maar na enkele poging is dit de beste manier om de boot te krijgen waar je wil. Een negatief punt misschien is de geluidsisolatie. Met 800 toeren/min. (vaart 3 knopen) toont de decibelmeter 80 decibel aan in de achterkajuit en tot 70 decibel in de kuip en de voorkajuit. Bij 1.800 toeren/min. (vaart 7.5 knopen) werden ongeveer dezelfde waarden gemeten. De motoren zijn echter zeer goed bereikbaar.

 

Grote autonomie

Als men ervan uitgaat dat de gemiddelde vaart onder motor 7 kopen bedraagt dan heeft men met 600 liter brandstof een autonomie van ongeveer 350 zeemijl. Met een vaart van 4 knopen is deze ongeveer 800 zeemijl. Dit zijn gemeten waarden met de 57 pk motor.

Binnenruimte

Voor wat de ruimte betreft is riant het woord op zijn plaats. Het salon heeft een L-vormige zithoek met aparte tweezit. De zithoek kan omgevormd worden als bed, alsook een koffietafel is mogelijk. Naast de zithoek is er de kaartentafel waarin voldoende ruimte is voor de zeekaarten en ander navigatiemateriaal. In de verticale wand is er voldoende plaats om de elektronica in te bouwen. De kombuis is U-vormig met brede werkbladen met voldoende ruimte voor het keukengerei met ingebouwd vuilbakje en besteklade. Een 100 liter ijskast, oven en driepits kookfornuis maken het geheel compleet. Een microgolfoven en diepvriezer zijn een echter een optie. Standaard beschikt de boot over een 300 liter watertank en een 40 liter warmwaterboiler die werkt op walstroom of via het koelwater van de motor. De grijswatertank heeft een inhoud van 80 liter. Doordat de mast meer naar achter is geplaatst, staat er midden het salon een mastondersteuning. Men kan het als storend beschouwen, maar ook als een extra handgreep of steun bij het varen.

In de romp

Men kan kiezen uit twee versies. De eigenaarsversie heeft 3 hutten, de andere heeft er 4.

Elke hut heeft een dubbel bed. In de achterkajuit hebben ze een royale afmeting van 2 x 1.7 m en zijn bereikbaar aan beide zijkanten. In de voorkajuit zijn de bedden smaller (2 x 1.2 m) en bereikbaar aan één zijkant. Nemen we de eigenaarsversie, dan is de stuurboordromp ook voorzien van ruim voldoende bergruimte en twee kleerkasten. Er is een klein bureautje met boekenrek en een 2-zitssofa. Uiteraard is er het toilet met een aparte douche gescheiden door een deur van plexiglas.  In de bakboordrompen zijn de twee andere hutten. Elk heeft een toilet met niet gescheiden douche. De bergruimtes zijn ook hier logischerwijze wat kleiner. De zeer grote ramen in de hutten bieden een uitstekende verlichting en een prachtig uitzicht op de omgeving.

Het aantrekkelijk en voorgevormd hout (weg met de hoekige afwerking) benadrukt de vloeiende lijnen van het interieur, met zorg ontworpen door het Italiaanse Nautadesign. Het combineert elegantie en functionaliteit. De stahoogtes zijn naar moderne maatstaven ruim. We meten in het salon en in de voorkajuit 2 meter, in de achterkajuit en toiletruimtes 1.9 meter.

Men heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de verluchting. In elke ruimte vinden we er minstens twee.

Elektrische installatie

Deze installatie lijkt ons prima uitgevoerd. 2 startbatterijen (110 Ah) en 2 servicebatterijen (140 Ah) zijn voorzien. Als optie kan men 4 x 140 Ah gel batterijen nemen. Er is voldoende verlichting door de vele LED-lampen, zowel binnen als buiten.

Conclusie

De werf is erin geslaagd van de Lagoon een elegante verschijning te maken met betere zeilprestaties. De vernieuwingen zijn geslaagd en geven een betrouwbaar veilig gevoel. Voor mensen die ruimte en comfort aan boord als prioriteit zien, is dit een ideale boot. Misschien daarom dat 1/3de van de klanten een wereldreis plannen. Aan de weinige minpuntjes zal worden gewerkt.

De prijs

De prijs van het basismodel bedraagt zo’n 300.000 euro af werf (ex. btw). Ons testschip dikte aan tot 400.000 euro (ex. btw). Dat lijkt veel maar het was dan ook voorzien van alle opties. Onder andere: 57 pk motor met 3-blad klapschroef, Mylarzeil code 0, lazy bag + hoes, vierkant getuigd grootzeil, 3 x 120W zonnepanelen, teak dek in de kuip, teak tafel in kuip, omvormer 12/230V 700VA, navigatie-instrumenten met radar, elektrische toiletten, dieselverwarming, microgolfoven, vriezer, 2 x led-tv, bijboot met 20 pk motor, enz.

Specificaties

Lengte over alles:       12,80 meter
Breedte over alles:      7,70 meter
Diepgang:       1,25 meter
Masthoogte:    20,65 meter
Waterverplaatsing: 12 ton
Zeiloppervlak: 90 m2
Volledig doorgelat grootzeil:  55 m²
Vierkant top grootzeil (optie): 59m²
Keerfok:         35m²
Code 0 (optie):           68 m²
Motor (standaard):     2 x 45 CV Yanmar 4JH45 (upgrade 57 pk in optie)
Brandstof capaciteit:   300 liter (+ 300 liter in optie)
Zoetwater capaciteit:   300 liter (+ 300 liter in optie)
Aantal slaapplaatsen:  6 – 12
Info: www.cata-lagoon.comwww.shipshop.be

Keuze mono of cata?

De keuze hang uiteraard af van wat men wil doen met een boot die je koopt.

Het prijskaartje is daar uiteraard een belangrijke factor. Als men dezelfde oppervlakte of inhoud van een Lagoon 42 zou vergelijken met een monohull, dan zou men ongeveer naar een 55 à 60 voet monohull moeten kijken; bv. type Dufour, Bavaria of Hanse. Vergelijkt men de aankoopprijs, dan zal een 55 voet monohull duurder zijn dan de Lagoon. We hebben de prijzen bekeken voor een ligplaats te Nieuwpoort. Het zomerliggeld zal voor de Lagoon 50% duurder zijn. De dagprijs als bezoeker verschilt niet zoveel. Blijft de onderhoudskost en verzekering die voor een catamaran duurder zullen zijn.

Verschenen in VAREN mei 2016