Jetten 50 MPC

Jetten 50 MPC

Boottest: Jetten 50 MPC

Friese perfectie in ultima forma

Ruim een jaar geleden maakten wij kennis met een bijna revolutie op het gebied van Nederlandse staalbouw, de Jetten 50 MPC – Fly. Want niet eerder zagen wij in dit segment een qua bouwmateriaal hybride jacht: een stalen romp/opbouw met een dak van composietmateriaal. Onlangs reden wij opnieuw naar het Friese Sneek om de versie zonder fly bridge aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Goedbeschouwd is Jetten Shipyard in Sneek een buitenbeentje; niet alleen wat betreft haar revolutionaire modellen, maar ook productietechnisch is de door Marcel Jetten geleide werf niet alledaags te noemen. Want waar de meeste jachtbouwers alle deelfacetten in huis doen, maakt Jetten juist gebruik van specialisten in de directe omgeving. De voordelen zijn duidelijk: maximale flexibiliteit, zeker tijdens economisch minder stabiele tijden, maar ook 100% inzet van gespecialiseerde bedrijven en daarmee ook de beste kwaliteit. Tegelijkertijd wijkt de nog niet zo lang geleden tot Jetten Shipyard omgedoopte onderneming af van haar principe, door de faciliteiten mede in te richten voor een in eigen huis te bouwen nieuwe range, de Jetten Beach. Deze volledig van aluminium vervaardigde serie beschikt over een door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde Fast Displacement Hull Form. Dit principe werd eerder alleen door Heesen bij superjachten toegepast en hiermee geeft Jetten antwoord op een veel-gestelde vraag van haar opdrachtgevers: een schip waarmee snel, maar vooral zuinig de Middellandse Zee kan worden bereikt.

Terug naar het onderwerp van deze vaarimpressie: de Jetten 50 MPC, waarbij de afkorting MPC staat voor Multi Purpose Cruiser. Dit model maakte september 2014 haar opwachting tijdens de HISWA te water en oogstte daar direct veel bewondering. Inmiddels zijn er al 12 in diverse uitvoeringen van gebouwd met als resultaat dat de oorspronkelijke bouwtijd van zeven maanden met ruim een maand is teruggebracht. En dat is best opvallend, omdat de variëteit van de 50 MPC-serie erg groot is. Dit wordt bij toeval onderstreept als wij voorafgaande aan de testvaart door de kapitein aan boord worden uitgenodigd van een andere 50 MPC; een jacht dat een dag later zal vertrekken naar haar thuishaven in het Poolse Gdynia. De aparte configuratie van dit schip telt maar liefst vijf hutten, waarvan één crewhut met twee bedden bij de machinekamer. Maar ook zonder de aanwezigheid van een vaste crew is het nodige te zeggen voor zo’n voorziening. Immers, de gemiddelde leeftijd van een jachteigenaar neemt nog steeds toe en tegenwoordig kun je zomaar drie generaties aan boord treffen. Wat is er nu niet mooier om afgemeerd in een mondaine stad als tiener na een avondje stappen een beetje aangeschoten en al ongemerkt weer in je mandje te kunnen duiken?

Deze diashow vereist JavaScript.

Zorgvuldig gepolijst

De Jetten 50 MPC-serie maakt gebruik van een stalen romp met een vlakdikte van 5 millimeter (de romp telt 4 millimeter) en een eveneens stalen opbouw in combinatie met een salondak van composiet, waarin standaard een elektrisch bediend kingsize schuifdak van Webasto is opgenomen. De CE-A-certificering van dit jacht is mede te danken aan de aanwezigheid van een tweetal waterdichte schotten ter hoogte van de voor- en achterzijde van de motorkamer. Een daarvan is voorzien van een zware kneveldeur. En over veiligheid, c.q. zeewaardigheid gesproken: als je opteert voor een zogenaamd ‘Sea package’, dan monteert Jetten onder andere een trossensnijder om de schroefassen en wordt de brandstoftoevoer voorzien van een ‘fuel polishing’ systeem met dubbele brandstoffilters alsmede een omschakelsysteem. Dit geldt trouwens ook voor zwaardere ruitenwissers in combinatie met ruitensproeiers op de voorramen. Maar we gaan eerst nog even naar buiten voor een algemene indruk. De Jetten 50 MPC oogt ronduit hedendaags en zelfs een tikje futuristisch dankzij het uitgekiende lijnenspel, waarbij het negatieve boeisel voor een mooi contrast zorgt. Opvallend is de fraaie en bovendien veilig hoge rvs-zeerailing met een diameter van maar liefst 45 millimeter; de lasnaden uiteraard zorgvuldig gepolijst en galvanisch gescheiden van de stalen romp. En op de juiste plaatsen zien we aan beide zijden vier fors bemeten rvs-bolders, subtiel voorzien van het Jetten-logo en geplaatst op een eveneens rvs-fundatie. Deze behoedt het kostbare laksysteem op het boeisel voor schavielen door landvasten. Minstens zo fraai is het rvs, we noemen het maar ‘eindstuk’, waar het boord geleidelijk overgaat in de spiegel. Jetten plaatste rondom een rubber schuurlijst die goed harmonieert met de scheepslijn. De rondzitbank in de kuip met tafel op twee zware poten wordt beschermd door de gestileerde overhang van het kajuitdak. Hierin is een grote raampartij opgenomen waarvan het middelste gedeelte kan worden geopend om zonlicht toe te laten treden. Maar ook in gesloten positie is de kuip plezierig licht en in het donker zorgt subtiele ledverlichting voor de juiste ambiance. Langs het brede, symmetrische, gangboord lopen we naar het voorschip. Een handrail op of langs het kajuitdak ontbreekt, maar de goot van het immense schuifdak daarentegen biedt ook de nodige houvast. Het plafond van de grote gastenhut en de natte cel in het voorschip vormt de basis van een groot zonnebed met drie afzonderlijke matrassen, waarvan het middelste gedeelte desgewenst kan worden weggelaten, zodat het daglicht ongehinderd door de lichtstraat valt. Er is bovendien gedacht aan stevige handrails met geïntegreerde beker- en flessenhouders.

Het interieur van de salon oogt ruim, mede dankzij de grote raampartijen en de lichte bekleding. Het design is ronduit strak en in deze uitvoering niet typisch scheeps. Over smaak valt niet te twisten, maar wij kunnen dit wel waarderen. Naar wens kan qua betimmering ook voor andere houtsoorten worden gekozen. De aan bakboord gesitueerde stuurstand is ronduit overzichtelijk en is groot genoeg om twee E165 hybrid touch Raymarine schermen te kunnen huisvesten. Verder vallen ons wederom de mooi gestileerde, door Jetten Shipyard ontwikkelde, schakelpanelen op. Achter de luxe stuurbank zien we een dwarsgeplaatste pantry die, zoals je mag verwachten, zeer goed is geoutilleerd. Aan stuurboord is plaatsgemaakt voor een grote bank à la chaise longue en een tafel die elektrisch kan worden versteld. Speciale vermelding verdienen de solide uitgevoerde schuiframen; met name handig als de stuurman wil communiceren met de handen aan dek. Via een trapje bereiken we het lager gelegen dek. Hier vinden we naast de eigenaarshut en alle luxe sanitaire faciliteiten die je maar kunt bedenken. Leuk detail is de make up tafel waarboven een groot raam met schitterend uitzicht vlak boven de waterspiegel. Mogelijk nog interessanter is de de zogenaamde Easy Comfort Cabin aan bakboord; deze is naar keuze in een handomdraai te veranderen in opbergruimte, slaapvertrek met stapelbedden of kantoorplek. In het voorschip hebben de gasten het rijk voor zich alleen in een ruime hut met eigen natte cel, inclusief gescheiden douche.

Varen maar

In de test van de Jetten 50 MPC – Fly die wij eerder publiceerden repten wij in positieve zin over de vaareigenschappen. Met een identieke romp en dito motorconfiguratie vertoont ons testschip exact hetzelfde beeld; zij laat zich ongekend gemakkelijk manoeuvreren, kenmerkt zich door een aangenaam stuurkarakter en ook al draaien de motoren hun maximaal aantal toeren van 2.600, het geluidsniveau is dermate laag dat je elkaar zelfs met gedempte stem prima kunt verstaan. Bij een toerental van 1.500 consumeren de Deutz-diesels 19,4 liter/u, in welk geval het jacht een kleine 8 knopen loopt; al veel te snel voor een gemiddeld binnenwater. Met andere woorden, met gemiddeld een beetje minder toeren op de teller bedraagt het bereik mede dankzij de enorme brandstofcapaciteit van 2.250 liter zo maar 950 mijl. Het is spijtig dat wij de Jetten 50 MPC tot twee keer toe slechts hebben kunnen testen op een ondiep Sneekermeer, terwijl het CE-A kenmerk van dit puur Hollandse product welhaast schreeuwt om een andere habitat. Reken maar dat een reis buitenom naar de Middellandse Zee een geweldige belevenis moet zijn, al helemaal als je bereid bent om een kleine zestigduizend euro extra uit te trekken voor een comfortabele Rotorswing installatie. Aan luxe geen gebrek en zelfs lange medemensen genieten overal in het jacht voldoende stahoogte. Jetten Shipyard getrouw staat de afwerking op een hoog niveau en doet de werf nergens concessies als het gaat om materiaalkeuze. In de geteste configuratie praten we over een waterverplaatsend schip waarvan het log onmogelijk meer dan 10 knopen zal aanwijzen. Wilt u sneller? Met twee NEF motoren van elk 370 pk wordt u op uw wenken bediend!

Specificaties

Lengte over alles:       15,20 m

Romplengte:   14,92 m

Breedte:          4,88 m

Diepgang:       1,30 m

Doorvaarthoogte:       3,45 m

Waterverplaatsing:      25.000 kg

Aantal slaapplaatsen:  6

Brandstoftank:            2.250 liter

Verswatertank:           820 liter

Vuilwatertank:                       350 liter

Motorisering:  2 x Deutz DTA66 170 pk

CE Categorie: A

Ontwerp:        Jetten / Vripack

Prijs:   Vanaf 591.760 euro incl. btw

Werf en dealer: Jetten Shipyard – Hendrik Bulthuisweg 23 – 8606 KB Sneek, Holland

Tel. +31(0)515.56.00.66

Info: www.jettenshipyard.nl

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer – Verschenen in VAREN juni 2016