Saffier Sc 6.50 Cruise

Boottest: Saffier Sc 6.50 Cruise

Wedergeboorte van een legende

Met talloze internationale nominaties en onderscheidingen is het Nederlandse Saffier Yachts goed bezig; met name de grotere modellen scoren ongekend goed. Toch bleef er maar vraag komen naar de allereerste, al lange tijd niet meer leverbare Saffier, de 6.50. Reden voor de gebroeders Hennevanger om dit model een aangepaste wedergeboorte te laten ondergaan.

In de loop der jaren bouwde Saffier Yachts maar liefst 160 exemplaren van de door vader Hennevanger ontworpen Saffier 6.50. Ondertussen werd dit succesnummer enigszins overschaduwd door de ongekend grote populariteit van zowel de Sailing classic- als de Sailing elegance-lijn. Akkoord, de aloude 6.50 bleef op de prijslijst staan, maar werd sinds 2010 niet meer gebouwd. Dit leidde tot behoorlijk wat teleurstellingen en bovendien staat het verkopen van nee niet bepaald hoog in het vaandel van de gebroeders Hennevanger. Kortom: reden voor een herbezinning, waarbij al snel duidelijk werd dat het ongewijzigd op de markt brengen van de bestaande, maar inmiddels ook gedateerde 6.50 geen optie zou zijn. Goed beschouwd was (en is) er niets aan te merken op het onderwaterschip, maar zowel kuip als kajuit verdienden het nodige ‘2.0’ -werk. Hiermee ging Dean Hennevanger voortvarend aan de slag met als resultaat een model dat niet alleen volledig past in de Sailing classic-lijn, maar bovendien prijstechnisch interessant is. Want de instapprijs maakt het mogelijk dat een Saffier thans voor een nog breder publiek toegankelijk is. Maar het meest interessant is toch wel het simpele feit dat de Sc 6.50 Cruise voorbeeldige zeilprestaties aan de dag legt.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Complete metamorfose

Als wij voor deze vaarimpressie op een onbewolkte dag arriveren bij Saffier Yachts in IJmuiden valt allereerst op de grote uitbreiding die onlangs gereed is gekomen. Dennis Hennevanger hierover: ‘Om met behoud van onze kwaliteit te kunnen voldoen aan de vraag hadden we geen keuze moesten we wel uitbreiden. Met name op logistiek gebied zijn de processen enorm verbeterd en is het voor onze medewerkers nu veel aangenamer werken,’ aldus een van de drijvende krachten achter het inmiddels ver buiten de Nederlandse grenzen populaire merk en nog maar net bijgekomen van een tewaterlating in Canada. Feitelijk is ‘aangenamer’ een understatement, want even later tijdens een rondgang door de nieuwe productiefaciliteit blijkt dat Dennis en Dean juist prioriteit hebben gegeven aan de accommodatie en werkomstandigheden van hun medewerkers. Terug naar de Saffier Sc 6.50 Cruise, die we aantreffen in een zonovergoten Marina IJmuiden waar een mooie bries waait voor een interessante vaarimpressie tussen de havenhoofden en zowel komende als gaande zeeschepen. Het valt ons meteen op dat de lay-out van de kuip een complete metamorfose heeft ondergaan. Er is nu ruim plaats voor zes personen. De schoten en vallen laten zich gemakkelijk bedienen met de Harken (8) lieren en we zien handige bakken voor de lijnen ter voorkoming van spaghetti. Alle lijnen zijn bedienbaar vanuit de stuurmanspositie en vanzelfsprekend is de fok zelfkerend, zodat deze Saffier-telg probleemloos solo kan worden gezeild.

Helmhoutverlenger

Een nadere inspectie leert dat de kostbare gelcoat over de gehele lengte wordt beschermd door een halfrond rvs-profiel. Wellicht goed om te melden dat de volglas polyester romp een dikte heeft van 7 millimeter, over de kiellijn 15 millimeter en ter plaatse van het van vier wrangen voorziene kielvlak praten we over een dikte van 22 millimeter. Onder andere ter beperking van het onderhoud past Saffier Flexiteek toe. Dit betekent dat het helmhout het enige hout is dat er aan het exterieur te beleven valt, want zelfs de voetrail is vervaardigd van Flexiteek. En over helmhout gesproken: Saffier Yachts monteert standaard een handige, telescopische helmhoutverlenger die met een simpele klik aan de kuipwand kan worden bevestigd; wel zo comfortabel! Verder naar voren ontwaren we de onderdeks geplaatste genuraroller, fraaie, inklapbare kikkers en niet te vergeten: een afschroefbare RVS boegspriet waarop een gennaker kan worden gevoerd. Nog even over de kuip- en dekbekleding: het Flexiteek is uiterst vakkundig gelegd en dit zien we ook terug bij de vlak gemonteerde luiken, waaronder het motorluik in de kuip. De Yanmar diesel is prima bereikbaar voor dagelijkse inspecties en naar later zal blijken is deze krachtbron zorgvuldig geïsoleerd. De grootschoot komt bijna in het midden van de kuip uit op een stevige rvs-paal  en is -zoals eerder beschreven- prima door de roerganger te bedienen. En aan weerszijden van de kajuitsingang zijn drievoudige Easylock-mini valstoppers gemonteerd.

Ruime trimmogelijkheden

De witte mast en giek zijn van Seldén en bij nadere inspectie blijken deze tot onze verbazing te zijn ‘gewrapt’. Dennis Hennevanger hierover: ‘Afgezien van het esthetische aspect biedt dit ook betere protectie tegen oxidatie van het aluminum; zeker hier aan de kust is dit mooi meegenomen.’ Standaard levert Saffier Yachts een 9/10 getuigd torentuig, maar de klant kan ook kiezen voor een gaffeltuig met een, met één lijn hijsbare, gaffel; ideaal als behoefte mocht zijn aan snel strijkbaar tuig. Het relatief sobere interieur is zonder halsbrekende toeren over het verhoogde brugdek prima toegankelijk en je kunt er warempel ook nog de nacht doorbrengen. Uiteraard is deze ruimte ook prima geschikt voor bagage en andere zaken. Tijd om de boot vaarklaar te maken: mede dankzij de relatief simpele inrichting en de toepassing van onderhoudsvriendelijke – zo niet vrije- materialen varen we ons al binnen enkele minuten vrij van de steiger. Met de motor staande bij zetten we vrijwel direct de zeilen om al laverend Marina IJmuiden uit te varen. Onmiddellijk blijkt hoe gemakkelijk de Saffier Sc 6.50 Cruise mede dankzij de zelfwerkende fok overstag gaat. Eenmaal tussen de havenhoofden stort Dennis Hennevanger zich op de juiste trim, dit visueel bevestigd door de tell tales. Onder invloed van de beroepsvaart moeten we behoorlijk wat klapjes maken, maar dit geschiedt telkens beheerst en in alle rust. Aan de wind noteren we steevast ruim 6 knopen op het log en dankzij de ruime trimmogelijkheden is de roerdruk minimaal en blijven resonanties volledig uit.

Conclusie

We weten genoeg; met een paar vierkante meters meer zeil, een beter tuig en niet te vergeten: een andere kiel en een beter roerprofiel presteert deze Saffier Sc 6.50 Cruise boven verwachting en zelfs beduidend beter dan de oorspronkelijke versie. Je kunt er lekker mee raggen, maar de hoge kuiprand maakt deze dagzeiler ook geschikt om met een of meer kinderen aan boord relaxed een dagje te gaan zeilen. Enig minpuntje is de dwarsgeplaatste motorbediening, waarbij voor- en achteruit niet direct vanzelfsprekend is. Maar hier eenmaal aan gewend kun je er vast mee lezen en schrijven en kun je de Yanmar zelfs met de voet prima doseren. De eenpitter is bovendien prima geïsoleerd en ongeacht welk toerental blijven trillingen uit. Traditiegetrouw ligt de afwerkingsgraad bij Saffier op een hoog niveau en is er nergens bespaard op materiaal en accessoires. Dit uit zich onvermijdelijk in een navenant prijsniveau, maar dan nog heb je voor minder dan een halve ton een aantrekkelijke, klassiek ogende dagzeiler met indrukwekkende prestaties die zich ook nog gemakkelijk solo laat zeilen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat Dennis Hennevanger in slechts enkele maanden tijd al 26 Saffiers Sc 6.50 Cruise wist te noteren.

Specificaties

Lengte over alles:       6,50 m

Breedte:          2,05 m

Diepgang:       0,95 m

Masthoogte:    8,80 m

Waterverplaatsing:      900 kg

Aantal slaapplaatsen:  2

Brandstoftank:            25 liter

Motorisering:  9 pk Yanmar inboard diesel (elektrische aandrijving optioneel)

CE Categorie: D

Ontwerp:        Dean Hennevanger

Prijs:   Vanaf 30.000 euro incl. btw

Werf:   Saffier Maritiem, Rondweg 20, 1976 BW IJmuiden

www.saffieryachts.cominfo@saffieryachts.com – 0031/255.512.8.60

Dealer: Escape N.V, Hooiweg 24a, 2222 Itegem

www.saffieryachts.beev@saffieryachts.be – 0475/28.71.62

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer – Verschenen in VAREN juni 2016