X4

X4

Simply X – De Nieuwe X4 – Back to the roots

Deze zomer pakt het Deense X-Yachts uit met twee nieuwe modellen, de X6 en de X4. Met deze sportieve en luxueuze schepen keert X-Yachts terug naar zijn roots. Snelle en comfortabele cruisers gebouwd volgens de nieuwste standaarden in de wereld van de big boats. Varen trok met de Belgische verdeler, Eddy Verbinnen van Escape Yachting, naar Haderslev en kon er kennis maken met de nummer 1 van beide series. De X4 zal te bewonderen zijn op de HISWA te Water van 30 augustus tot 4 september. Beslist een goede reden om naar Amsterdam te trekken!

Dat X-Yachts snelle cruiser racers bouwt zit in hun DNA. Sinds het ontstaan in 1979 werden tientallen ontwerpen bedacht waarmee wedstrijdvelden gedomineerd werden. De ommekeer kwam in 2008 toen de werf op vraag van zijn ouder wordende klantenbestand koos voor de cruiser serie, de Xc. Het werd groot succes en dus differentieerde de werf zijn aanbod. De Xp, voor de performance racers, lichte boten gebouwd volgens de nieuwste technologieën, de Xc voor de snelle en comfortabele cruiser en de Xr, wat voor racing staat in de eenheidsklasseboten X-35 en X-41. De nieuwe ontwerpen zijn ontstaan uit de vraag naar een 60-voeter die niet volledig gericht is op wedstrijden maar wel de mooie strakke lijnen heeft van een performance yacht in combinatie met alle comfort en ruimte aan boord. De middenweg tussen de Xp en Xc, een dus eigenlijk gewoon naar het originele uitgangspunt, simply X.

Het concept

In 2013 kwam de vraag om een 60-voeter te ontwerpen die comfort en de zeilprestaties van moderne bigboats kon combineren. Het ontwerpbureau ging aan de slag en kwam uit bij de 63-voeter die we konden testen in Haderslev, de X6. Het begin van een nieuwe lijn die deze zomer uitmondde in de voorstelling van een nieuwe X4, later hoopt men daar nog een X8 aan toe te voegen. De boten zijn niet ontworpen om wedstrijden te winnen en in het ontwerp werden dan ook weinig of geen concessies gedaan richting ORC/IRC. De romp heeft voor- en achteraan wat meer volume mee gekregen en gemiddeld is de nieuwe boot 8% zwaarder dan een vergelijkbare Xp. Voor Niels Jeppesen, de designer, blijft veiligheid primordiaal en dus werd bijvoorbeeld het ingebedde stalen kielframe behouden. In alle segmenten van de bouw werden de meest beproefde en moderne technieken toegepast. De epoxy romp wordt nog steeds volgens de vacuüm infusion sandwich techniek gebouwd terwijl het dek een stuk lichter is met de hand lay-up sandwich. Het ballastaandeel is substantieel met 43% en daar is het grotere zeilplan een logisch gevolg van. De boot moet zorgen voor puur zeilplezier in alle comfort én met de looks!

De nieuwe look!

De X4 springt eruit met zijn nieuwe lijnenspel. Opvallend zijn de raampartijen in spiegelglas op de testboot X-quattro. Niet standaard maar een idee van de producent van het glas dat eigenlijk erg leuk voor de dag komt. De boot ligt aan de steiger van de werf in Haderslev en springt eruit, een Xp maar dan met meer volume maar wel met de sportieve lijn. Het kleine knikje achteraan de romp is discreet maar toch aanwezig en geeft de boot een stoer uiterlijk. De open spiegel met dubbele stuurwielen en optioneel zwemplatform ogen knap, het vrijboord redelijk hoog. De opbouw is laag terwijl de gangboord op lijkt te lopen richting boeg. Alles is in proportie.

Deze diashow vereist JavaScript.

Comfortabele cockpit

Het lijnenspel van de boot mag dan aan een racer doen denken, de cockpit doet dat niet. Alles is gericht op prettig zeilen en aan dek verblijven, in alle comfort. De twee stuurstanden met stuurwielen, één meter doormeter, zijn vrij ver naar achter geplaatst. Zittend sturen is prettig en staand kan je genieten van functionele wegklapbare voetsteunen. Onder de vloer vind je op het achterdek twee bergruimtes waarvan er één voorzien is voor het reddingsvlot. De hydraulische achterstag is centraal geplaatst. De cockpit en cockpitbanken zijn standaard bekleed met 9mm teak en dat oogt erg knap. Net voor de stuurwielen zit de overloop van het grootzeil verzonken in de vloer. De schootvoering van het grootzeil is maxi stijl en dus makkelijk bereikbaar voor de stuurman. Net voor de stuurman staat beide lieren, Harken Performa STP 46.2 opgesteld. Op dit soort schepen kan je deze selftailers laten uitrusten met elektromotoren. De genua lieren van hetzelfde type staan meer vooruit gepositioneerd. Het dek is helemaal flush en beiderzijds aan de piano staan een batterij van totaal 9 Spinlock stoppers voor de kleinere Harken lieren (40.2 STP Performa). Schoten en vallen kunnen op klassieke wijze opgeborgen worden. De stuurstanden kunnen optioneel uitgerust met een kompas of houder voor plotter beiderzijds. De ingang wordt afgesloten met schuifluik naar voor en naar beneden, geen gezeul met paneeltjes.

De comfortzone aan dek

Voor de overloop van het grootzeil komen we in de cruising zone. Goede zitbanken bovenop twee grote bakskisten met gasveren, een leuke cockpittafel, alle voorzieningen voor een sprayhood en zelfs spiegels, of neen, dat zijn gewoon de cockpitramen. Naar voor toe is het dek helemaal clean en langs brede gangboorden met knappe brede voetrail kom je op het voordek terecht. Een boegspriet kan je in twee versies krijgen, carbon met of zonder ankerbeslag maar je kan ook voor de gewone GRP-versie met ankerbeslag gaan. De ankerbak is groot en kan tot 50 meter ankerketting herbergen. Hier grijp ook het onderdekse rolsysteem met de genua van slechts 106% aan. Opvallend zijn de genua rails die bovenop het dak van de cockpit geplaatst zijn en niet in het gangboord, dat is niet onlogisch gezien de snit van de zeilen. De instrumenten vonden we op de plotter die bij het testschip op de cockpittafel gemonteerd stond, een goede optie leek ons. Even voor de ingang van het schip worden nog een aantal schermen voorzien.

Krachtige tuigage

Er is gekozen voor een doorgestoken fractionele aluminium mast met twee zalingen van Sélden. Voor de zeilenmaker van North Sails die bij de test aanwezig was een spijtige zaak want naar zijn mening verdient een prachtschip als dit altijd een carbon mast. De meerprijs voor deze langere mast is natuurlijk niet min. Hetzelfde geldt voor de furling boom die je in de knappe optielijst kan terugvinden. De verstaging is standaard ROD. Tijdens de test kregen we een mooie set zwarte North 3Di mee. Het doorgelatte zeil (5 zeillatten) stond er erg mooi op, hetzelfde geldt voor het 150 vierkante meter grote asymmetrische voorzeil. Om een boot met deze krachtige tuigage van voldoende oprichtend koppel te geven kan je kiezen tussen de standaard T-kiel van 2,20 meter van 3.800 kilo of optioneel de langere T-kiel van 2,50 m. Wil je in ondiepere gebieden varen dan is de L-kiel van 1,85 meter aangewezen. Wil de wind het laten afweten dan kan je met de 45 pk sterke Yanmar 4JH45 een behoorlijke snelheid maken. De gemeten geluidswaarden in het schip vallen, dankzij de goede isolatie van het motorcompartiment, mee. 78 dB bij 2.200 t/min en 86 bij 3.000 t/min, de boot haalt dan vlotjes 7.8 knoop.

Naar de volgende comfortzone

Via een brede trap kom je in een verrassend licht interieur. De gekozen houtkleur en de vele witte vlakken zijn daar schatplichtig aan maar het zijn vooral de knappe raampartijen die voor veel licht zorgen. Staand in de boot kan je doodleuk naar buiten kijken zonder je in veel bochten te wringen. Zittend zorgen de 6 rompramen voor zicht op zee. Aan bakboord een ruime en zeer complete keuken in L-vorm. In 1,60 x 1,68 m kan je al vlot twee spoelbakken, een bak frigo, een gasvuur en veel meer kwijt en dan hou je nog heel wat Corian werkblad over. De ramen boven de keuken kunnen geopend worden voor de noodzakelijke verluchting. Voor de keuken een grote zithoek waar makkelijk zes personen kunnen plaatsnemen. De tafel is groot en als je ze openklapt dubbelgroot. Aan bakboord is er de U-vormige bank (2,20 x 1,00 m) en aan stuurboord een lange sofabank (1,90 x 0,60 m). Aan ruimte geen gebrek en het is heerlijk toeven in dit lichte interieur. Bovendien is het een zeilboot en vind je her en der de nodige handgrepen om de veiligheid te garanderen.

Kies je indeling!

In 2016 worden de eerste versies voorgesteld, in 2017 kan je nog twee andere varianten op de indeling kiezen. Tijdens de HISWA te Water kan je kennismaken met dit testschip. Het heeft drie dubbele hutten en twee natte cellen, de meest complete invulling en dat heeft zijn effect. De tweede natte cel bevindt zich in het centrale gedeelte van de boot waardoor de navigatietafel nu zijn plaats moet delen. De navigator zal dus vanop de sofa bank met de blik naar achteren moeten gaan navigeren op een iets kleinere tafel. Het voordeel is natuurlijk wel de tweede natte cel met toilet en douche. De eerste natte cel vinden we op alle indelingen in de knappe eigenaars hut in het vooraan het schip. Het centrale bed is opvallend met 2,00 x 1,40 m en je kan beiderzijds het bed passeren, ongezien op een 40-voeter. Bovendien zit er onder het bed een zeer gerieflijke en makkelijk bereikbare berging, een vondst waar menig dealer al langer op aandrong op de dealersmeeting. De eigenaar heeft zijn eigen natte cel met douche, wasbekken en toilet. In de geteste versie zaten ook nog twee dubbele achtercabines die eveneens genieten van de volumineuze romp. Met bedden van 1,98 x 1,45 m en voldoende bergruimte berging zijn die beslist goed. Licht krijg je er via de romp- en cockpitramen. In 2016 wordt de versie met drie hutten gepromoot, 3 hutten met 1 of 2 natte cellen. In 2017 komt daar de promotie voor de versie met twee hutten bij, met 1 of 2 natte cellen en een grote bergruimte aan bakboord via een bakskist. Deze laatste versie zorgt wel voor een grotere naar voor gerichte navigatietafel en een ruimer gevoel onderdeks. Toekomstige eigenaars moeten goed nadenken over het gebruik vooraleer hun keuze te maken.

Onder zeil

We schepen in op een winderige dag met heel wat wolken. Het heeft de hele nacht geregend maar we hebben het getroffen met een stabiele wind tot 24 knopen en een zomers Deens zonnetje. De X6 en de X4 zijn van de partij en we zullen beide aan de tand voelen. Aan boord zijn Niels Jeppesen en Niels Ditmar van het X-Yachts designteam. Er wordt gezellig gekeuveld en met Niels Jeppesen is het aangenaam van gedachten wisselen. Luisteren naar klanten, dat hebben ze bij X-Yachts altijd goed gedaan. Op de vraag de hoeveelste boot van de werf dit is twijfelt Niels lachend, 55 of 56 misschien? We varen met de fantastische X6 en proberen de X4 op een ruime windse koers de loef af te steken. Zonder succes want met de 150 vierkante meter grote gennaker haalt de X4 vlot 11 tot 13 knopen terwijl de X6 op de gewone genua meedendert. Voor foto’s is het alvast reuze weer en de bemanning, met de zeilenmaker van North Sails voorop, heeft het naar zijn zin. De boot loopt geen enkele keer uit zijn roer en oogt erg stabiel. Wanneer we een dag later de Fjord van Haderslev zullen uitvaren om zelf de X4 zelf aan de tand te voelen vinden we andere omstandigheden. De wind waait met zo’n 6 knopen maar zal gelukkig geleidelijk aanwakkeren tot 10-12 knopen. De motor heeft voldoende vermogen om de boot vlot te manoeuvreren en voort te stuwen. Onder zeil valt het zelf bij 6 knopen wind mee om de boot aan de praat te krijgen, aan het stuur heb je een prima zicht en de trim van overloop en grootzeil stelt geen problemen. Eens uit de Fjord wakkert de wind aan en het zeilplezier laat niet op zich wachten. Bij een schijnbare windhoek van 27 tot 30° halen we vlot 6.8 knopen, even later komt er 150 vierkante meter gennaker bij. De kracht wordt onmiddellijk opgepikt en de boot gaat er vlot vandoor. Dit is zeilen, genieten! Natuurlijk zal een Xp in deze condities nog beter gaan scoren maar dan mis je het comfort en heb je een full crew nodig. En het is ook geen Xc, de look and feel is anders, het is terug Simply X zoals we het vanouds kennen.

Conclusie

De X4 is geboren als derivaat van de super luxueuze X6 en het project mag beslist geslaagd genoemd worden. Stijl, comfort en zeilplezier gecombineerd in een nieuwe lijn die sterk aanleunt bij het originele DNA van X-Yachts. Topkwaliteit in zijn productie maar ook in de keuze van de materialen en afwerking. Deze boten worden vooral gekozen omwille van de zeilkwaliteiten maar ook in comfort en afwerking halen ze nu erg hoge scores. Dat daar een prijskaartje aan hangt is evident maar in herverkoop zijn deze schepen alvast erg waardevast. Of je met deze boten kan scoren in een wedstrijdveld is moeilijk te voorspellen. Wat wel zeker is dat iedereen de knappe nieuwe verschijning van X-Yachts zal opmerken. Wil je de X4 ontdekken? Dan kan je de nummer 1, met 3 hutten en 2 natte cellen komen ontdekken tijdens de Hiswa te Water, de eerste kans in Europa, na ons van de redactie natuurlijk.

Verschenen in VAREN juli/augustus 2016
Foto: Luc Geirnaert en X-Yachts
Tekst: Luc Geirnaert

Kaderstukje

Lengte overall:            13,09 m (42 voet)
Lengte romp:  12,50 m
Lengte waterlijn:         11,31 m
Breedte:          3,95 m
Diepgang Standaard T-kiel:   2,20m (optioneel 2,50 m)
Diepgang Korte L-kiel:          1,85 m
Verplaatsing:  8.850 kg
Ballast:            3.800 kg (43% ballastratio)
Hoogte mast:  19,90 m
Mast Sélden – carbon mast in optie
Motorisatie Yanmar:  45 pk
Tank brandstof:          200 liter
Tank water:     340 liter

Zeilen

Grootzeil:        54 m2
Genua 106%:  43 m2
Asymmetrische spinnaker:     150 m2
Prijs standaarduitvoering:      € 284.500,- ex btw (2 of 3 hutten/1 natte cel)
Contact en info: www.x-yachts.be – Escape N.V.- Eddy Verbinnen, ev@x-yachts.be – 0475/28.71.62