Broom 395

Broom 395

Betaalbare Broom

Nog even en Broom viert haar 120-jarig bestaan. Degelijke bouw, hoge kwaliteit en uitmuntende vaareigenschappen kenmerken het prestigieuze Engelse merk. Daar is de prijs ook naar, maar met de thans uiterst gunstige wisselkoers is deze Brit ronduit aantrekkelijk geworden, zoals de door ons geteste Broom 395. Value for money!

Broom eigenaren zijn behoorlijk merktrouw en deze bevoorrechte groep watersporters beschouwt het bezit van hun Broom als een stukje ‘way of life’, een gevoel dat bijvoorbeeld Land Rover of Aston Martin rijders ook zullen kennen. Echter, alle waar naar zijn geld en de vele arbeidsuren die nu eenmaal zijn gemoeid met de bouw van een Broom moeten wel betaald worden. Maar dankzij de eerdergenoemde gunstige koers van het Engelse pond kon importeur De Vaart Yachting in Lelystad de prijslijst ingrijpend naar beneden bijstellen. Volgens de stand van zaken tijdens de testvaart was het prijsniveau maar liefst 20% gedaald! Enerzijds brengt deze ontwikkeling een Broom voor een grotere doelgroep binnen handbereik, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een uitgebreide optielijst binnen het eerder gestelde budget. Enfin, terug naar het onderwerp van deze vaarimpressie: de Broom 395. Nog niet zo lang geleden onderwierpen wij de grotere 430 aan een uitgebreide vaartest en dat maakt ons wel zo nieuwsgierig. Immers, de romp van deze 395 is identiek aan die van de 430, dus met een een relatief lange kiel en weinig vlaktilling, zoals de hoek van de romp bij de spiegel in vaktermen wordt aangeduid.

Uiterlijk valt de Broom 395 op door de bijzonder vormgegeven, donkergetinte raampartijen die het ontwerp een vleugje Italiaans meegeven. Eveneens in het oog springend is de typische Broom radarbeugel die simpel neerlaatbaar is en waarmee dit motorjacht ook geschikt is om bijvoorbeeld de Franse binnenwateren te kunnen bevaren. Want hoewel deze CE-B gecertificeerde Brit zich bij uitstek leent om buitenom naar de Méditerranée te varen, zullen sommige eigenaren wellicht liever kiezen voor het betere sluiswerk. Genoeg over het vaargebied en de hoogste tijd om aan boord te stappen via een van de trappen die vanaf het zwemplatform leiden naar de stuurstand en brede gangboorden. Hierbij wordt onze aandacht direct getrokken door de drie forse ramen in de spiegel, waarachter zich de riante eigenaarshut bevindt. Wij stellen ons voor hoe het moet zijn om na welverdiende nachtrust te ontwaken met een riant uitzicht over de waterspiegel… Het is inmiddels al bijna herfst en de buitentemperatuur is al behoorlijk gedaald, reden om de cabrioletkap vooralsnog in gesloten positie te houden. Deze voorziening is al een huzarenstukje op zich; in plaats van simpele drukknoppen en een aluminium buizenstelsel maakt Broom gebruik van ingenieus bewegende, zware RVS buizen, een solide knelsysteem om goed te kunnen afspannen en last but not least: een speciaal profiel zorgt voor een waterdichte afsluiting tussen voorruit en tentdoek. En over tentdoek gesproken: de cabrioletkap voorziet in ruim voldoende stahoogte als gevolg waarvan de cockpit een volwaardige ruimte is waar het ook buiten het reguliere vaarseizoen prima toeven is. De riante rondzitbank -waaronder veel bergruimte- is voorzien van comfortabele kussens en dat geldt niet in de laatste plaats voor de ruime stuurbank, die over een behoorlijke lengte verstelbaar is. Dit maakt het mogelijk om zowel zittend als staand een ideale stuurpositie te vinden. In het laatste geval zorgen de fors bemeten ramen in de cabrioletkap ervoor dat zelfs lange personen ongehinderd zicht naar voren hebben.

Goed afleesbaar

Het stuurwiel is niet verstelbaar, maar we hebben deze voorziening eerlijk gezegd ook niet gemist. De elektronisch geregelde afstandsbediening is prima gepositioneerd en met de rechter elleboog in het boord en de voeten op de RVS steun houd je het lang vol. Over de plaatsing van de schakelaars boeg- en hekschroeven zijn we iets minder enthousiast; voor het goede zou de roerganger deze iets dichter onder handbereik moeten hebben. Hier staat echter tegenover dat een beetje Broom-eigenaar zijn motor(en) inzet tijdens het manoeuvreren. De diverse instrumenten zijn goed afleesbaar, hoewel de glimmende gelcoat soms voor wat reflectie van de zon zorgt. Verder niets dan lof over de stuurstand, waar voor voldoende bekerhouders is gezorgd en de meevaarder zich indien nodig kan vastgrijpen aan de daartoe aangebrachte beugel. Aan alles is gedacht.

Typisch Brits

Via een trap aan bakboord dalen we af naar de salon; lange mensen doen er trouwens verstandig aan dit achterwaarts te doen om te voorkomen dat zij per ongeluk het hoofd stoten. Tijdens heftige zeegang is dit sowieso de beste methode, waarbij de zware RVS stang veilige grip biedt. Qua interieur kent Broom twee varianten:  Contemporary of Classic Style. Voor ons testschip is gekozen voor klassiek en met geruite stoffen en her en der ‘webbing look’ panelen oogt deze optie typisch Brits. Daarnaast biedt Broom haar klanten bijna onbegrensde keuze als het gaat om kleuren, materialen en ga zo maar door. Er vaart vrijwel zeker dan ook geen identieke Broom rond. De gastenhut bevindt zich in het voorschip en naast het Franse bed treffen wij er een fraaie spiegelkast en handige lades. Het toilet is aan stuurboord gesitueerd en dient dankzij de aanwezigheid van twee deuren tevens als dagtoilet. Douchen geschiedt -al dan niet zittend op teakhout- aan de overzijde. Het geheel oogt luxueus en is gemakkelijk te onderhouden. De goed geoutilleerde galley is U-vormig en ligt iets verdiept ten opzichte van de salon. Handig voor langere reizen: er staat een separate koel- en vrieskast van het formaat ‘thuis’ ter beschikking.

Dankzij de toepassing van spiegelkastjes aan beide boorden oogt de eigenaarshut groter dan deze al is. Evenals in de gastenhut is hier gedacht aan comfortabele courtesy verlichting onder het Franse bed, veel kastruimte en de eigenaren hebben bovendien een riante sanitaire ruimte tot hun beschikking. Hiervan is de douche aan stuurboord gesitueerd, het toilet en toiletmeubel (met fraaie contrasterende waskom) bevindt zich aan bakboord. De midscheeps geplaatste salon beschikt aan stuurboord over een riante U-vormige zitbank en Broom-getrouw bevindt zich naast de trap een mooi vormgegeven paneel waarop de belangrijkste elektrische boordfuncties afleesbaar zijn. Gezeten op de zitbank kan onder het genot van een drankje een blik worden geworpen op de pop-up TV. Bijzondere vermelding verdienen de schitterend gestoffeerde en zwaar geïsoleerde luiken in de salonvloer; met behulp hiervan kunnen de dagelijkse motorinspecties met het grootste gemak worden uitgevoerd. Trouwens, de salontafel is een meesterstukje op zich.

Varen maar

Na een uitgebreide kennismaking met zowel het exterieur als het interieur is het de hoogste tijd om de vakkundig ingebouwde krachtbronnen aan te spreken. Als na slechts enkele minuten de bedrijfstemperatuur is bereikt steken we van wal en varen we met nagenoeg stationair toerental en een kleine 4 knopen snelheid langs de havenhoofden van de marina het IJsselmeer op. Al eerder meldden wij dat de stuurpositie prima is. Het zicht naar buiten is eveneens goed, ondanks de gesloten cabrioletkap. Akkoord, er staat nauwelijks wind, maar zelfs op lage snelheid is de rechtuitstabiliteit fenomenaal. Dit is mede te danken aan de eerder besproken lange kiel. Langzaam verhogen we het toerental om bij zo’n 2.500 omwentelingen per minuut de boeg zich te zien verheffen en met 500 toeren erbij beweegt de Broom 395 zich majestueus in glijvaart bij een snelheid van 20 knopen. Geluidstechnisch is het voornamelijk bruisend water wat de klok slaat, want de 2 x vier Volvo cilinders in de motorkamer houden zich opvallend gedeisd. Dit is lang vol te houden! Feitelijk zijn wij best wel teleurgesteld dat wij deze vaarimpressie onder welhaast ideale weersomstandigheden uitvoeren; slechts 2 Bft wind en hoegenaamd geen golfslag. Immers, wij weten ook hoe een gemiddelde Broom zich op ruwe zee gedraagt. Manoeuvreren? Een eitje, vaargedrag? Voorspelbaar!

Deze diashow vereist JavaScript.

Conclusie

Over het aantrekkelijke prijsniveau is inmiddels genoeg gezegd, maar het volgende is ook goed om te weten: een Broom is in elkaar gezet, maar kan voor een belangrijk deel ook weer uit elkaar. Talloze delen zijn (onzichtbaar) geschroefd waar andere merken het lijmpistool hanteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat een motor indien nodig in no-time kan worden gewisseld. Dit vertaalt zich concreet in lagere onderhouds- en reparatiekosten. De Broom 395 is een fraai gelijnd en degelijk gebouwd serie motorjacht, maar waar de koper niettemin een belangrijke stem heeft als het gaat om persoonlijke wensen. Daarnaast kenmerkt zij zich door prima vaareigenschappen en is dankzij de afmetingen geschikt voor zowel binnen- als open water.

Specificaties

Lengte over alles:       12,04 m
Breedte:          3,96 m
Diepgang: 1,06 m
Doorvaarthoogte:       3,26 m (met radarmast beneden)
Waterverplaatsing:      10.000 kg
Aantal slaapplaatsen:  4 (optie 4+2)
Brandstoftank:            500 liter
Verswatertank:           463 liter
Vuilwatertank: 156 liter
Motorisering: 2x Volvo D4 / 260 pk
CE Categorie: B
Ontwerp:        Andrew Wolstenholme. Interieur & opbouw: Graham Warren
Prijs:   Vanaf 371.500 euro incl. btw
Werf:   Broom Boats Limited/Norfolk
Verdeler voor België en Nederland:  De Vaart Yachting, Bolderweg 51
Website:          www.broomboats.comwww.devaartyachting.com

Voor een PDF versie van deze vaartest klik hier