Fairline Targa 53 Open

Fairline Targa 53 Open

Bedacht voor totaalbeleving

Als een van de kroonjuwelen van de Britse botenbouw heeft Fairline door de jaren heen een reputatie opgebouwd van luxueuze en erg zeewaardige snelle cruisers. Varen mocht de laatste nieuwe Fairline Targa 53 Open uitproberen, een jacht dat niet alleen klasse uitstraalt maar ook goed presteert op het water.

Het gaat beter met Fairline, nadat de beroemde Engelse werf in de herfst van 2015 in de financiële problemen kwam en bijna kop onder ging. Eind vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door Russische investeerders en werd veteraan Russel Currie aangesteld als algemeen manager. Ondertussen werd ook een akkoord gesloten met de bekende Italiaanse architect Alberto Mancini en met het gewaardeerde Nederlandse ontwerpbureau Vripack. Nieuwe modellen staan op stapel en in 2017 zal Fairline opnieuw te zien zijn op de grootste beurs, Boot Düsseldorf. Het eerste ontwerp van Mancini, de nieuwe Squadron 53, wordt in januari gelanceerd op de London Boat Show. Binnen enkele jaren willen de Engelsen opnieuw 100 jachten per jaar van de band laten rollen. De werf in Corby werd van de hand gedaan en de productie is nu volledig in Oundle gecentraliseerd terwijl in Ipswich zoals vanouds jachten worden getest en afgeleverd aan de klant.

Ontspanning en comfort

Fairline vertegenwoordigt een gamma snelle cruisers van 38 tot 78 voet, onderverdeeld in twee series: de Targa en Squadron. Eerstgenoemde (van 38 tot 63 ft) bestaat uit sportieve jachten met slanke lijn en hardtop (OPEN, GT (= GRAN TURISMO) en GTO (= GRAN TURISMO OPEN)). De Squadron beschikt daarentegen altijd over een flybridge en wordt gebouwd in lengtes van 42 tot 78 voet. Op de Southampton Boat Show afgelopen september werd de nieuwe Targa 53 Open voorgesteld aan het grote publiek, een express cruiser die een maximaal gevoel van vrijheid en plezier op het water moet bieden door een ononderbroken ontspanningsruimte bovendeks, en comfortabele accommodatie beneden. De hardtop is voorzien van een riant schuifdak en de zijramen kunnen naar beneden zodat deze Open ook letterlijk helemaal open kan. Lekker in warme condities. Bij minder goed weer vormt het afgesloten wheelhouse dan weer de nodige beschutting tegen de weerselementen, terwijl je dankzij de grote ramen toch goed zicht rondom behoudt. De Targa valt ook op door de grote raampartijen onderaan in de romp, zorgend voor overvloedige lichtinval benedendeks. Eigenaars kunnen kiezen tussen een versie met twee ofwel drie kajuiten, elk voor twee personen.

Luxueus en degelijk

Achteraan op het dek van dit jacht zien we een nieuw, extra breed zonnebed, dat een ruime tendergarage afdekt. Wie de machinekamer wil bereiken kan heel dat deel van het dek hydraulisch openen, wat zorgt voor een grote en dus handige toegang tot de motoren. Het wheelhouse beschikt over een grote salon met wet bar, en een stuurstand met dubbele pilot seat. De stuurstand is voorzien van een breed uitgesmeerd instrumentenpaneel met Garmin plotter, terwijl de schipper vrij zicht heeft door het brede windscherm en de zijramen, kenmerkend voor Fairline in speerpuntvorm. Nieuw ook aan deze Targa is de grote waterdichte flatscreen televisie van 40 inch die automatisch uit de sokkel rijst en vervolgens naar alle kanten kan worden gekanteld voor maximaal goed zicht. Buiten zien we een breed zwemplatform met in optie een variant die hydraulisch kan neergelaten worden in het water en een capaciteit heeft van 400 kg. Alles ziet er knap ontworpen en degelijk gemaakt uit, met een gevoel van luxe, comfort en functionaliteit, al merken we wel het ontbreken van enkele handgrepen op. Fairline had dat echter al in de gaten en werkt aan een extra handgreep naast de stuurstand en een handreling die rondom het zonnebed loopt.

Stijlvolle en functionele afwerking

Benedendeks valt onmiddellijk het schitterend gefineerde en met hoogglans afgewerkte meubilair op. Zoals gezegd kan gekozen worden uit twee of drie slaapkajuiten. In de tweevoudige versie ruimt een kajuit plaats voor een ruime en comfortabele salon/dinette met tafel ingelegd met steen en een extra televisie van 32 inch. De pantry mag hier een heuse keuken genoemd worden met alle modaliteiten: bergkasten, gootsteen, inductie kookplaat, full height ijskast/diepvriezer en zacht sluitende laden. Nemen we een kijkje in de master bedroom: een kingsize dubbel bed, mood lighting, 32 inch flatscreen en grote, panoramische rompramen zorgen voor veel comfort en licht. Het meubilair is werkelijk tot in de puntjes afgewerkt, kijk maar naar de opmaaktafel met verlichte spiegel en de met leder beklede panelen. Klasse en stijl die we ook aantreffen in de VIP-kajuit voor de gasten, met dekraam en converteerbaar dubbel bed. Voor de afwerking van het interieur van dit jacht kan de klant kiezen uit vier luxueuze interieurschema’s: Capri, St. Tropez, Amalfi en The Hamptons.

Stevige golven

We waren helemaal naar Engeland afgereisd voor een test van deze nieuwe Targa, een operatie die plaats vond in de eerste week van oktober. Vielen de temperaturen met een graad of 16 mee, er stond wel een stevige bries in de jachthaven van Shotley Gate bij Harwich. Dat zorgde voor schuimkoppen en golfhoogten van een meter en buitengaats zelfs veel meer: een leuke uitdaging voor onze testboot. Aan boord waren zeven volwassenen en de brandstoftanks waren voor ongeveer de helft gevuld. De Fairline 53 Targa Open biedt een keuze uit twin Volvo- en Caterpillarmotoren met vaste as, met een vermogen van 675 tot 850 pk. Onze testboot is voorzien van de Volvo D-11-725 motoren en vierbladspropellers. Met brandstoftanks met capaciteit van 2.400 liter heeft het jacht een actieradius van ongeveer 300  mijl.

Bijna 33 knopen

Een commandant van Fairline bracht het jacht buiten de havenmuren, waarna we de motorprestaties onder de loep namen en het vaartuig eigenhandig aan de tand voelden. In neutraal draait de Targa 600 toeren per minuut, terwijl we bij 1.000 rpm een snelheid maakten van 9,47 knopen. Bij 1.500 toeren noteerden we 14,8 kn om dan de kruissnelheid te bereiken van 20 kn (circa 1.800 rpm). Met volledig geopend gas haalde de Targa een snelheid van net geen 33 knopen (2.500 rpm). Dat zijn mooie waarden voor een jacht van deze klasse. Wat ook opvalt is de uitmuntende stabiliteit van de romp. Racend door de relatief hoge golven stampte de Fairline haast nooit. We doorkliefden de golven moeiteloos terwijl spray zelfs in deze omstandigheden goed van de romp werd weggeleid. In scherpe bochten kantelt het jacht naadloos en vertoont een stevige grip. Tijdens manoeuvres geeft de directe respons van het stuur een lekker gevoel, terwijl ook de koersvastheid van de express cruiser goed mag worden genoemd. Tijdens de testvaart, die bijna een uur in beslag nam, hadden we nooit het gevoel beperkt te zijn in zicht dankzij de grote raampartijen rondom.

Conclusies

De algemene lijn van deze cruiser is mooi en sierlijk met een sportieve touch, en wie de Targa binnenin onderzoekt kan niet anders dan besluiten dat de Engelsen hun vak door en door kennen. Zowel salons als keuken en slaapkajuiten zijn vormgegeven met een geslaagde combinatie van stijl, duurzaamheid en functionaliteit. De uitgewerkte raampartijen benedendeks bieden meer lichtinval dan ooit tevoren. Terwijl de prestaties op het water van de Targa 53 Open zelfs de meest veeleisende schipper zullen weten te bekoren, en dat ook in zwaardere condities. Keuzes als de elektronisch uitschuifbare 40 inch televisie en het zwemplatform met lift, net als de ruime toegang tot de machinekamer en de gesofisticeerde inrichting van de kajuiten en de keuken, geven dit jacht een klasse die het verschil maakt met sommige concurrenten. Een stijlvol kajuitjacht voor een totaalbeleving waarbij de hele familie aan haar trekken komt, in alle opzichten geschikt zowel voor dagtochten als meerdaagse excursies. Jonkers Yachts uit Scharendijke is sedert 1 augustus officiële dealer voor de Benelux en West-Duitsland.

Info: www.fairline.comwww.jonkers.org

Fairline Targa 53 Open technische fiche

Werf:   Fairline Yachts, Nene Valley Business Park, Peterborough (Oundle), UK
LOA:  16,92 m (incl. pulpit)
BOA:  4,52 m
Hoogte boven waterlijn:         4,60 m
Transporthoogte:        4,87 m
Waterverplaatsing:      +/- 19.500 kg
Motoren testboot:       2 x Volvo D-11-725
Motoropties:   2 x Volvo D-11-675, 2 x Volvo D-11-725, 2 x Caterpillar C12.9
Brandstoftanks:          2.412 liter
Watertank:      550 liter
Aantal slaapplaatsen:  4-6

Dealer voor Benelux en West-Duitsland:

Jonkers Yachts BV – Haven Kloosternol 1 – NL-4322 AK Scharendijke

Tel: 0031/111.673.330 – info@jonkers.orgwww.jonkers.org

Verschenen in VAREN Januari 2017