Tygo 25

Tygo 25

7.45 m veelzijdigheid

Onder de 30 voet is er nog leven onder de nieuwe zeiljachten, zij het iets minder intens dan boven de 40 voet. De Tygo 25 bewijst dat ook in deze klasse letterlijk ruimte blijft voor ontwikkeling. Hij kan alle kanten uit: of het nu ver is, ondiep, met een lage onderdoorvaarthoogte of met een overaanbod aan bemanningsleden, de Tygo 25 doet het allemaal. Volgens de importeur toch. Varen probeerde het uit.

Algemeen

De Tygo 25 is een verdere ontwikkeling van de Phobos 24.5, die sedert 2010 door de Poolse Dalpol jachtwerf gebouwd wordt. Het gaat hier dus niet direct om een première, maar om een doorontwikkeling van reeds beproefde eigenschappen. Even checken: speelt de afstand een rol? Neen, de boot is inderdaad met zijn breedte van 2m52 overal trailerbaar. Wordt het ondiep? Dan kunnen vrij gemakkelijk en snel kiel en roer opgehaald worden. Ligt er een brug in de weg? Het laten zakken van de mast is een fluitje van een cent, ook solo. Komen er toevallig iets meer liefhebbers voor een zeiltocht aan boord? Dan kunnen we hen met enige improvisatie toch nog te slapen leggen. En kunnen we er ook mee zeilen? Ja, zoals verder hier zal blijken.

Binnen

Een nauwelijks mogelijk geachte ruimte voor zijn bijna 7,5 meter romplengte wacht ons op. Vooral vooraan in de kajuit is er zelfs stahoogte. Veel invallend licht en het bleke hout doen het geheel nog groter ogen. Het hout kan trouwens in diverse soorten gekozen worden. Ook de vormgeving en indeling van het geheel kunnen met de werf overlegd worden.

Bij de testboot hadden we te maken met een tamelijk hoekig, modern interieur, netjes afgewerkt en met enkele opvallende elementen. Zo zit de verlichting ingewerkt in het plafond en is ze ook verder verdekt en sfeer creërend geïnstalleerd. Aan stuurboord zit naast de trap een compact keukenblok met behoorlijke bergruimte. Die bergruimte vinden we trouwens overal in de vorm van kastjes en onder de zitbanken. Als extra kan in het werkvlak van de keuken een kleine koelkast ingebouwd worden. Wat de extra’s betreft: misschien terloops toch wel even vermelden dat dit testexemplaar iets uitgebreider aangekleed was dan de standaardversie, zowel binnen als buiten.

Via de doorgang naast de trap komen we in het open ‘achteronder’ met een groot dubbel bed. De overdwarse plaatsing ervan zal wel enige gewenning vragen en onder zeil – lees onder helling – wordt het moeilijker om lekker te slapen. Maar onder die omstandigheden kunnen we beter terugkeren naar de langsbanken in de kajuit, of in het vooronder gaan rusten. Als het moet, zijn er met enige goede wil, zes slaapplaatsen te maken en volgens de constructeur zelfs nog twee meer… De achterkajuit wordt wel totaal anders wanneer er een optionele binnenboordmotor geïnstalleerd is. Hoe men het verder klaarspeelt weten we niet, maar tegenover de keuken vinden we aan bakboord een heus toilet met wastafel. Dit is wel een optie, want normaal is er een chemisch toilet tegen een lichte meerprijs. De tafel in het midden verbergt ook de ophaalbare kiel. Ze is uiteraard niet heel groot, maar voldoende. In onze testversie was de toegang naar het lichte vooronder open. Ook hier kan er met de indeling gespeeld worden. Globale conclusie van de binnenkant van de Tygo 25: ruim, licht, moduleerbaar en netjes afgewerkt.

Deze diashow vereist JavaScript.

Buiten

In de kuip gaat het ruimteverhaal verder. Die is ook behoorlijk groot, zit ergonomisch goed in mekaar met de plaatsing van lieren en klemmen en een goede voetensteun voor de stuurman. De banken zitten correct, ook de zit op de gangboorden is in orde: daar is er een riem i.p.v. de relingdraad als ruggensteun, toch even zachter voor de rug. De toegang tot het achterplatform via de open spiegel is goed. Opzij achteraan kan een zwemtrap gemonteerd worden. Alleen jammer dat dit belangrijke veiligheidselement enkel als optie leverbaar is. Opvallend is ook de verticale steun helemaal achteraan: die dient om de mast op te vangen bij het strijken. Hij is ook handig geplaatst voor de reddingsboei. Minder handig vinden wij de helmstok, een roestvaststalen constructie die er wel indrukwekkend uitziet. De brede handgreep is goed, maar bij bijvoorbeeld aanlegmaneuvers belet hij de helmstok tussen beide benen te klemmen. Bovendien is er een lichte verticale elasticiteit waardoor hij enigszins verend op en neer gaat. Een uithouder zou ook welkom zijn. Die kan allicht eveneens dienen om het roer even vast te zetten bij het hijsen van de zeilen, zeker indien men solo vaart. De gangboorden zijn relatief breed, maar er zitten op het kajuitdak geen handgrepen, ook niet als extra. Het voordek met een bun voor anker en gasfles wordt voor een groot deel ingenomen door het ver naar voor doorgetrokken kajuitdak. Het kleine platform helemaal vooraan is handig voor op- en afstappen en fungeert meteen ook als ankergeleider. Hij kan eveneens gebruikt worden voor een halfwinder. Alles samen ook hier een positief ruimtebeeld en zoals in de rubriek ‘Binnen’: alles is netjes en met zorg afgewerkt.

Zeilen

We starten de 6 pk-buitenboordmotor en varen de plas bij Zeewolde op. De motorsteun is regelbaar en maakt de motor relatief makkelijk bereikbaar. De qua oppervlak bescheiden zeilen, met doorgelat grootzeil en rolfok, gaan probleemloos de hoogte in. Terloops kunnen we vermelden dat we ‘tussendoor’ zomaar even de mast hebben gestreken en dat is werk voor één man, snel en ongecompliceerd: bijzonder handig voor wie ook kleinere vaargebieden met nogal wat bruggen wil opzoeken.

Het waait slechts 2 – 3 Bf, eigenlijk iets te weinig om echte conclusies omtrent de zeileigenschappen te kunnen trekken, maar de eerste indrukken zijn goed. Aan de wind lopen we 5,5 knopen, een snelheid die iets terugvalt tot 5,2 knopen onder een hoek van 45 graden, waarschijnlijk met wat minder wind. Voor de wind blijft de snelheid steeds boven de vier knopen. Het sturen is licht en het roer voelt niet zenuwachtig aan. Het achterstag is makkelijk regelbaar. Verder zijn er geen specifieke trimmogelijkheden, maar dat is hier ook niet direct de bedoeling. De licht bedienbare zwenkkiel is daarvoor wel bruikbaar: het ophalen voor de wind of bij ruime koersen levert dan een kleiner nat oppervlak, minder loefgierigheid en minder neiging tot hellen op. Het moeiteloos strijken van de zeilen met de lazyjacks en de lazybag maken de Tygo 25 ook aantrekkelijk voor het solozeilen.

Eindoordeel

We zijn gecharmeerd door het concept van de Tygo 25, de uitwerking ervan en de vele mogelijkheden. Tegen een relatief bescheiden introductieprijs van 28.950 euro is hij eigenlijk een koopje. Zelf hebben we een optelsommetje gemaakt met de voor ons belangrijkste accessoires en we kwamen tot de slotsom dat je dan op 40.000 euro moet rekenen. Geen écht koopje meer, maar het komt aardig in de buurt.

Belangrijkste kenmerken

LOA:  7,90 m
Lengte romp:  7,45 m
BOA:  2,52 m
Gewicht:         2.100 kg
Gewicht ballast:          555 kg
Zeiloppervlak: 30 m2
Aantal slaapplaatsen:  6+2
CE categorie:  C
Info:    tygoyachts.nl

Voor een PDF versie van deze vaartest klik hier