Team Brunel maakt zware karwei af en wint zevende Volvo Ocean Race-etappe

Het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking maakte dinsdagmiddag 3 april het zware karwei af en won de zevende Volvo Ocean Race-etappe. De strijd was moeilijk en lang, maar ze hielden stand. Amper een kwartier later finishte Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, als tweede na 7.800 nautische mijlen over de grond gevaren te hebben. Dit was tot dusver de zwaarste fase van de Volvo Ocean Race 2017-18.

“Het was een ongelofelijke etappe”, zei Bekking na binnenkomst. “In ons hart zijn we verdrietig over het verlies van John Fisher (SHK/Scallywag). Dat zit heel diep, maar vanuit sportief oogpunt hebben we een mooie race gevaren. Dat geeft ons vertrouwen.”

Deze zevende etappe van het Nieuw-Zeelandse Auckland naar het Braziliaanse Itajaí nam de teams ver de Zuidelijke Oceaan op. De Ice Exclusion Zone bevond zich op 60-graden zuiderbreedte. In de ‘Furious Fifties’ (zuidelijk van de 50ste breedtegraad) waren de wind en kou ongenadig. Een normale dag betekende een continue stormachtige wind van 30-35 knopen met 4 tot 6 meter golven. Buien konden vlagen tot wel 50 knopen opleveren en een torenhoge zee. De temperatuur daalde tot net boven het vriespunt, waarbij sneeuw en hagel een normaal verschijnsel waren.

Gedurende de eerste zeven dagen wisselden de teams geregeld van positie. Terwijl de boten langs de Ice Exclusion Zone gijpten, zeilde Team Brunel zuidwaarts vanuit een iets noordelijkere positie ten opzichte van de leiders. Uiteindelijk kwamen ze met een voorsprong van 20 nm weer samen.

Bekking en zijn navigator Andrew Cape wisten deze voorsprong tot voorbij Kaap Hoorn vast te houden. Daarmee pakten ze het eerste bonuspunt van deze etappe. Daarna verscheen Dongfeng slechts eenmaal als leider op het positierapport. Dat was drie dagen geleden toen het team van schipper Charles Caudrelier iets westelijker zeilde. Team Brunel pakte de koppositie terug en gaf die niet meer af tot aan de eindstreep in Brazilië. Hoewel het in de laatste 48 uur wel heel spannend werd. Dongfeng naderde tot ongeveer een mijl en dichtbij de finishlijn werd de wind lichter en veranderlijker. Daardoor was alles mogelijk, beide teams konden winnen. Maar Bekking en zijn bemanning hielden het hoofd koel.

Met deze zege strijkt Team Brunel alle 16 voor deze etappe beschikbare punten op (14 voor het winnen van de dubbel tellende etappe, een bonuspunt voor Kaap Hoorn en een bonuspunt voor de etappezege). Daarmee stijgt hun totaalscore van 20 tot 36 punten en doen ze weer helemaal mee voor de podiumplekken.

Caudrelier en zijn bemanning pakken 12 punten, wat wellicht genoeg is om de leiding overall over te nemen van MAPFRE. Het Spaanse team voert al sinds de tweede etappe het totaalklassement aan. Vanwege schade aan de mastrail en het grootzeil lukte het MAPFRE deze etappe niet om bij de kopgroep te blijven. Momenteel varen ze in vijfde positie en proberen ze 2 extra punten in de wacht te slepen door Turn the Tide on Plastic in te halen. Deze 2 boten worden niet voor het weekend in Itajaí verwacht.

“Dit is een geweldig resultaat voor ons. Na heel veel frustratie in de voorgaande etappes hebben we MAPFRE toch te pakken”, aldus Caudrelier. “Deze keer hebben we z ever achter ons weten te houden. Als Turn the Tide on Plastic voor ze kan blijven, hebben wij kans op de overall leiding.” Hij gaat verder: “Maar het belangrijkste was om deze etappe met iedereen aan boord en veilig te eindigen. Natuurlijk denken we aan wat er met Scallywag en John Fisher is gebeurd…Ik leef mee met zijn familie en het hele Scallywag team. Dat is een fantastisch team en ze hebben één van hen verloren…Maar we zijn hier om de grenzen op te zoeken; dat is waarom we in dit gebied zeilen. Triest genoeg gebeurt dit, maar ik denk aan John en ons hele team denkt aan hem en zijn familie.”

John Fisher’s team, Sun Hung Kai/Scallywag, is in Chili aangekomen. De bemanning heeft de afgelopen 7 dagen een zeer emotioneel en fysiek gevecht geleverd. Dit om ervoor te zorgen dat de andere bemanningsleden en hun Volvo Ocean 65 veilig de wal zouden bereiken. Voor de korte termijn laat het team weten dat het in Chili zal blijven voor de debriefing. Ze zullen zich tevens beraden over hoe nu verder. Meer informatie volgt, zodra Scallywag dat heeft. Los hiervan heeft het Maritime Rescue Coordination Centre Chile bevestigd dat de zoek- en reddingsoperatie is stopgezet.

Vestas 11th Hour Racing blijft op de Falkland Eilanden. Daar onderzoekt het team de logistieke opties om de race te hervatten na de mastbreuk enkele uren na het passeren van Kaap Hoorn.

Het Nederlandse team AkzoNobel is naar alle waarschijnlijkheid de volgende boot die zal binnenkomen. Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning varen ongeveer 36 uur achter de leider.