Osprey Vipermax 8.0 Leisure

 

Knallen, maar ook ontspannen

Brugge Marine Center introduceert een nieuwe ViperMax-serie van Osprey, de Leisure, die veel comfortabeler is dan de uiterst zeewaardige doch heavy duty voorgangers. Mogen we de Osprey ViperMax 7.3 Leisure tegen de zomer verwachten, de 8.0 Leisure werd in wereldprimeur voorgesteld op de Belgian Boat Show in Gent. Varen nam de nieuwe telg onder handen, en legde er de zweep op. 

Osprey maakt rigid-inflatables met afmetingen van 5,15 tot 11 meter, en bouwde in 25 jaar een ijzersterke reputatie op met erg zeewaardige RIBs gekenmerkt door een superieure handeling. Veel van de in de beginjaren gebouwde exemplaren varen vandaag nog steeds. Heeft Osprey de status in de pleziervaart van heavy duty, stoere no-nonsense RIBs, gebouwd voor ‘echte mannen’, met de nieuwe Leisure range van ViperMax slaat de werf een nieuwe richting in. Een pak meer comfortelementen en luxueuzere afwerking moeten tegemoet komen aan familiale aspiraties. Zonnebaden, wakeboarden of een duik nemen om te snorkelen moeten de toegevoegde waarde vormen bovenop het stoer knallen op zee.

Klassieke onderbouw

Het grondig vernieuwde dek buiten beschouwing gelaten, is de Leisure niet veel verschillend van de klassieke ViperMax. Gemaakt om de hoogzee te bevaren en de oerelementen uit te dagen. Een betrouwbare klassieke romp met diepe V en sprayrails, bekroond met een set conisch toelopende tubes uit hoogwaardig Hypalon. De krachtbron van dit type ViperMax is opnieuw Mercury, meer bepaald een Verado Pro XL van 250 pk. Onze testboot beschikt voorts over een erg sportieve vierblads propeller Revolution 21 pitch. Allemaal heel herkenbaar, erg ‘Osprey’, zeg maar.

Vrouwen ook welkom aan boord

Wanneer we nu een blik werpen op het dek, dan wordt het Leisure-concept echter meteen duidelijk. ‘Leisure’ is Engels voor vrijetijd of gemak. Meer zetelruimte (achterin, en vooraan in de console), comfortabeler seats, luxueuzere stoffen en meer bergruimte. Maar de Seasport design-console, het zonnebed op het voordek, en de waketower (optie), vormen de meest ingrijpende vernieuwing en onderstrepen de Leisure-look van deze ViperMax. Brugge Marine Center is hierover expliciet: ‘De tijd dat ‘die hard kerels’ er op hun eentje op uit trokken met hun stoere Osprey is een beetje voorbij. De vrouw wil namelijk ook mee op zee in die spannende Osprey. Maar zij wil ook comfort. En dat bieden we nu met de Leisure-serie’, zegt zaakvoerder Kris Deraedt.

Toegevoegd waarde voor ontspanning

De nieuwe console, de Seasport, ziet er gestroomlijnd uit: een knap staaltje vormgeving met een overzichtelijk instrumentenbord, bekroond met een getint windscherm. De seats van dit vrijetijdsgamma zijn voor het uitkiezen: van jockey (standaard) tot afgeveerde bolster seats. De vaartuigen zijn dus custom built, en dat geldt ook voor de stoffering met meer luxueuze textielsoorten. Zowel de achterbank als de in de console gewerkte zetel kunnen worden geopend: er is meer bergruimte dan ooit en het mechanisme werkt met stevige gasveren. Die mooie handtas kan dus spatvrij worden opgeborgen, net als ander materiaal. Het zonnedek zorgt dan weer voor rustig luieren en zonnebaden na een spectaculaire tocht. Deze ViperMax komt met een stevig pakket opties, te noemen onder andere de skipaal en tower, extra zetels, zwemplatform en douche en extra grote brandstoftanks. Nog een nieuwigheid, tenslotte, die het comfortgehalte vergroot: een automatische bilgepomp die regenwater wegzuigt wanneer de boot aan de steiger ligt te overnachten. Handig.

Compromissen qua vaargedrag?

Zijn we overtuigd van het comfortgehalte en de ontspanningsmogelijkheden die de nieuwe Leisure te bieden heeft, nu willen we weten hoe sportief hij acteert op het water. Want het blijft uiteindelijk een ViperMax, een range die bij uitstek bekend staat om zijn krachtige prestaties en superieure handeling. De hamvraag is of er soms compromissen gemaakt zijn op dat vlak. We maakten gebruik van een venstertje mooi weer in het natte voorjaar om de nieuwe RIB van Osprey bij Brugge Marine Center aan de tand te voelen. Wisselende bewolking en een bries met de nodige windrukken, pieken tot een 5 bf, vormden de condities.

Uitstekende respons

De piloot van de ViperMax 8.0 Leisure beschikt over een goed georganiseerd instrumentenbord, zowel met analoge klokken als een Garmin GPSmap 751 XS. Alles tegen een donkere achtergrond die zonreflectie zo goed als uitsluit. Een prima in de hand liggend stuur wordt geflankeerd door de elektronische afstandsbediening van de Mercury Verado. We draaien de sleutel om in het contact en de Verado slaat meteen aan na het kenmerkende bliep-signaal. Na enkele minuten warmlopen manoeuvreren we de RIB uit het dok van Brugge Marine Center, het Boudewijnkanaal op. Meteen valt de uitstekende respons in de kleine ruimte op. De ViperMax heeft een hoog in het water staande V-romp, wat betekent dat de afstand tussen de tubes en het wateroppervlak relatief groot is. Dergelijke structuur is meer onderhevig aan winddrift, maar de goede grip van de romp, de prima balans van de RIB en het uitgekiende koppel van de Mercury zorgen voor verfijnd stuurgedrag.

Sensationeel vaargedrag

Elke type boot heeft een eigen karakter, en omdat we hier te maken hebben met een echte kanon beperken we de eerste handelingen tot rustige manoeuvres vooruit en achteruit. Kwestie van ‘m enkele minuutjes aan te voelen en in de vingers te krijgen. Bij het gas geven valt immers onmiddellijk de enorme kracht op die van de set uitgaat. We gooien het gas volledig open en de erg lichte RIB met 250 pk Verado schiet weg als een raket. Onze testboot is echter een prototype dat afgebouwd is voor de chartermarkt: de afstandsbediening staat links van het stuur zodat de copiloot het gas kan bedienen terwijl de opstapper stuurt. Omdat we alleen varen moeten we dus gas geven met de linkerhand (normaal rechts). Dat betekent dat we de stugge trimknop nooit goed kunnen bedienen met de duim. We besluiten bijgevolg om de test uit te voeren zonder schroeftrim. Koers zettend stroomafwaarts in de richting van Zeebrugge ontdekken we een uitzonderlijk goed accelererend doch stabiel vaartuig, en de topsnelheid die we ongetrimd halen is zowaar 47 knopen. Teruggekeerd naar lagere snelheid slaan we het stuur volledig om en trekken een scherpe bocht in het kanaal. De ViperMax kerft als een mes in het water: geen enkele slip. Opnieuw flink accelererend razen we terug naar Brugge, onderweg enkele forse zigzagbewegingen makend. Alles verloopt rimpelloos.

Op zoek naar spray

Laten we wel wezen. Deze Osprey levert vaarprestaties die ronduit sensationeel mogen worden genoemd. Wat een acceleratie, wat een stuurgedrag! Het snijdt haast de adem af. Om volledig overtuigd te geraken knallen we enkele keren flink door onze eigen hekgolven. Het lijkt alsof de romp over rimpelloos water vliegt: geen tegenstand, geen spray. Passagiers die niet opletten zouden niet eens merken dat we door golven klieven. Dit is Osprey, inderdaad. Wanneer we terug aankomen bij Brugge Marine Center wordt het fijne stuurgedrag dat we bij aanvang vaststelden alleen maar bevestigd. Met enkele subtiele gasstoten en stuurbewegingen meren we de bijna 8 meter lange RIB probleemloos af aan de binnenkant van de steiger. Ondanks de nauwe ruimte en de bij momenten krachtige wind die er heerst. De volgende dag krijgen we van Brugge Marine Center cijfers die zijn genoteerd met twee piloten aan boord en dus met volledige trim van de schroef. Planeren aan 2.600 rpm en bij een snelheid van 15 knopen, en een topsnelheid van 53,5 knopen bij 6.400 omwentelingen. Straf. Zij veronderstellen dat met de lichtste lading, minder volle brandstoftank en een goed gerodeerde 250 pk motor de symbolische snelheid van 54 knopen ofwel 100 km/uur binnen het bereik ligt.

 Conclusies

Osprey heeft met de Leisure besloten om af te stappen van de puur sportieve aanpak, en we mogen stellen dat de architect grondig heeft nagedacht over het nieuwe concept. De ingrepen en aanpassingen op het dek zijn doordacht en komen vakkundig tegemoet aan eisen die families aan grote RIBs stellen. Functioneel comfort en afwerking die niet alleen goed uitgevoerd is, maar ook van smaak getuigt. De ViperMax is een echte allrounder geworden, even geschikt voor pakweg het wakeboarden als om te knallen op zee. Een belangrijk doel van de vaartest was nagaan of Osprey eventueel compromissen heeft gemaakt in het Leisure-concept voor wat betreft de oude vertrouwde vaarprestaties van de ViperMax. Het antwoord is resoluut: neen. Wel in tegendeel, deze ViperMax lijkt zich minstens even sensationeel te gedragen op het water als zijn illustere voorganger. Binnenkort mogen we ook de kleinere Leisure 7.3 verwachten. We geven nog mee dat de website van Osprey is vernieuwd en de moeite om te bezoeken.

Info: ospreyribs.comwww.bruggemarinecenter.com

Technische fiche

LOA:   7,95 m
BOA:   2,60 m
Waterverplaatsing:       900 kg
Max. Motorvermogen: 300 pk (of 2 x 150)
Motor testboot:            Mercury Verado Pro XL 250 pk
Brandstofcapaciteit:     85, 125, 220, 350 of 2 x 220 l
Aantal kamers tube:     5
Materiaal tube: Hypalon Neopreen
Boeg:  soft
CE-categorie:   C
Prijs:    45.454 euro ex. btw
Prijs vaarklaar met Mercury 250 ProXL Verado:         73.866 euro ex. btw
Prijs aanbevolen trailer:           5.495 euro ex. btw

Verdeler

Brugge Marine Center – Pathoekeweg 126 – 8000 Brugge
Tel.: 050/31.35.87 – www.bruggemarinecenter.com

Tekst: Koen Vanderpoorten
(Verschenen in VAREN mei 2015)