Loyal 890 Touring

Compacte en comfortabele waterverplaatser

Staalbouw is het grote handelsmerk van de Nederlandse plezierscheepsbouw, maar steeds meer zien we ontwerpen opduiken die uit aluminium zijn gebouwd. Het is niet alleen lichter maar ook recycleerbaar en onderhoudsvriendelijk. Een nieuwkomer op de markt is Loyal Yachts, dat uitpakt met de Loyal 980, een aluminium kajuitjacht met een eigenzinnige look en ambitieuze doelstellingen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Loyal Yachts is het project van Wim den Os, een bekende broker actief in Nederland. Hij baatte meer dan twintig jaar jachthavens uit en was ook verbonden aan Pedro Boats. Nu gooit den Os het over een andere boeg en brengt een nieuw motorjacht uit. De Loyal 980 vertegenwoordigt een ambitieus project; het moest niet alleen compact, comfortabel en onderhoudsvriendelijk zijn, maar ook betaalbaar. Laten we nagaan in welke mate deze nieuwe realisatie de verwachtingen inlost.

Touring

De Loyal 980 is een waterverplaatsend kajuitjacht met stuurhuis en ruim achterdek dat beschermd wordt door hoge zeerelingen. Het stuurhuis heeft een hoefijzervorm wat zorgt voor een panoramisch uitzicht van 180° voor de schipper. Het is afgedekt met een dak dat doorloopt tot ver over het achterdek. De Loyal wordt uitgevoerd in vier verschillende versies: de Basic, Touring, Seagoing en de Flybridge. Hij is gebouwd uit aluminium met spanten en heeft een rompdikte van 8 mm. Het jacht beschikt over een master bedroom, een aparte douche, een toilet en een ruime salon met pantry in het stuurhuis. De Loyal 980 Touring die we vandaag uittesten is onder andere voorzien van schuiframen aan stuur- en bakboord, een modern verwarmingssysteem en een Craftsman dieselmotor van 42 pk (standaard 27 pk).

Laatste nieuwe aluminiumtechnieken

Het motorjacht, dat ontworpen is door Visser Yachtdesign, heeft een rank onderwaterschip, met stabilisatiestroken en een lange, doorlopende kiel die moeten zorgen voor stabiliteit en koersvastheid. Het casco is gemaakt uit blank zeewaterbestendig aluminium, niet geschuurd of gestraald en volgens de laatste nieuwe technieken samengesteld. Loyal Yachts heeft immers kennis opgedaan bij de vliegtuigbouw. Het casco is gedeeltelijk onder water gelast, en de rest is gelijmd, zoals dat tegenwoordig bij vliegtuigen gebeurt. Door deze technieken treedt er maar weinig vervorming op in de scheepshuid, waardoor plamuren en schilderen niet nodig zijn. Een kostenbesparing dus. De algemene voordelen van aluminium zijn onmiskenbaar. Het is een stuk lichter dan staal, zodat minder vermogen nodig is in de aandrijving (getuige de 27 pk standaard motor. Bovendien vergt aluminium zo goed als geen onderhoud en kan het uiteindelijk gerecycleerd worden. Het casco is overigens gebouwd bij Ament in Kinrooi, dat gespecialiseerd is in plezierjachten.

Praktisch en aangenaam stuurhuis

Nemen we een kijkje in het stuurhuis, dat van het achterdek is gescheiden door een schuifraam. Het is abstract ingericht met een salon, een stuurstand en een kleine pantry met bergkasten. De bergkasten hebben een golvende vorm en zijn afgewerkt met onderhoudsvriendelijk HP2 formica. Het keukenelement bestaat uit een wasbekken langs beide kanten in combinatie met een gaspit. De pitsen staan ver genoeg uit elkaar om te kunnen koken met groot keukengerei. Het salon is net als de stuurstand aan stuurboordkant gebouwd, en beschikt over een L-vormige zetelcombinatie. De leuning aan de kant van de schipper kan omgedraaid worden zodat meer mensen in de salon kunnen zitten. Verder zien we een ruime salontafel dat via een mechanische arm kan versteld worden, zowel in de hoogte als in de richting. Het stuurhuis maakt een praktische en aangename indruk met alle voorzieningen voor leuke momenten aan boord.

Panoramische voorruit

De stuurstand vertegenwoordigt een elementair instrumentenpaneel met analoge klokken (toerenteller, thermostaat en batterijstaat), een goed in de hand liggend stuurwiel en een afstandsbediening. De schipper beschikt verder over een goed geplaatste voetsteun. Het uitzicht over het water is bijzonder vanwege de hoefijzervorm van de voorruit. Een concept dat doet denken aan de bekende Italiaanse Apreamare Maestro. Het zorgt niet alleen voor een panoramisch uitzicht, maar het (thermisch gehard) glas is ook beter bestand tegen breuk.

Extra comfort

Onze Loyal is ontworpen voor meerdaagse tochten en overnachting. De slaapkajuit is netjes ingericht met een tweepersoonsbed dat in de lengterichting elektronisch kan versteld worden. Het bed kan omhoog geveerd worden waardoor een riante bergruimte voor beddengoed verschijnt. Twee patrijspoorten en een dekvenster zorgen voor voldoende lichtinval. Terwijl in de meeste jachten douche en toilet samen zitten in één natte cel, zijn deze onderdelen in de Loyal van elkaar gescheiden. Dat betekent extra comfort. De douche is ruimer, en hier zien we bovendien een zitrand, handig voor personen met een beperking. Het toilet is aan bakboord en beschikt over een elektrisch toilet van normale grootte, inclusief kastje met wasbekken. Het kastje staat van de grond zodat er veel voetruimte is. In het salon kan overigens geopteerd worden voor een dinette zodat extra personen kunnen overnachten.

Goed ingedeeld dek

Alvorens het motorjacht op het water te beproeven werpen we nog een blik op het dek. We vernoemden al het ruime achterdek, langs beide kanten afgewerkt met hoge zeerelingen. Die zijn gesloten maar beschikken over een doorlopende handgreep. De gangboorden langs het stuurhuis zijn voldoende breed voor havenmanoeuvres, en leiden via een trap naar het voordek. Het voordek is niet afgeschermd met een zeereling, maar beschikt wel over een centrale handgreep. Bijzonder mooi is de in de romp meegelaste kikkers zodat alles een mooi en sterkte indruk nalaat.

Stabiel jacht

Onze vaarimpressie vond plaats in het Jachtcentrum Dintelmond (Noord-Brabant, NL), waar de Dintel uitmondt in het Volkerak. De condities waren ideaal voor een test, met een matige zuidwestenwind van 4 Beaufort bij 18°C. Met twee volwassenen aan boord verlieten we de jachthaven om koers te zetten naar het Volkerak, waar vrij lange golven stonden met brede schuimkoppen. Eens de sluis genomen en de haven verlaten gaven we de 42 pk Craftsman diesel de sporen. Bij 2.800 toeren haalden we een mooie 14 km/uur, tevens zijn topsnelheid. Wat daarbij opvalt is de koersvastheid van het onderwaterschip. We hoefden niet teveel bij te sturen in rechte lijn. De Loyal is voorzien van een 18 inch driebladspropeller. Vol gas gooiden we het roer helemaal om naar bakboord, om een bocht te maken van 360°. De diameter van de draaicirkel bedroeg ongeveer 2,5 bootlengtes. Naar stuurboord tekenden we slechts anderhalve bootlengte op. Dat zijn goede waarden. Tijdens de manoeuvres leerden we de Loyal kennen als een stabiel jacht dat zich dankzij de uitstekende respons goed laat sturen. Enige nadeeltje is misschien het lawaai van de motor bij vol gas. Maar de werf voorziet extra isolatie: cavitatiegeluid zal worden ingedijkt met zandbalast tussen de spanten, en bovendien wordt de vloer van de machinekamer geïsoleerd.

Conclusies

Met de 980 wil Loyal een motorjacht op de markt brengen dat compact, comfortabel, betaalbaar én onderhoudsvriendelijk is. Standaard (980 Basic) is het al te krijgen voor 136.500 euro inclusief btw, en dat is een scherpe prijs voor een jacht van deze klasse. De Touring-versie die we hier hebben uitgetest kost 149.000 euro, en dat is nog steeds erg redelijk. Ook op vlak van onderhoudsvriendelijkheid scoort hij goed: we vernoemden al de voordelen van aluminiumbouw. Verder zien we de toepassing van formica in het meubilair als een duurzaam en onderhoudsvriendelijke optie. Maar is de Loyal ook comfortabel? Inderdaad, en de gescheiden douche en toilet mogen we zelfs zien als uitzonderlijk comfort. De vaarkwaliteiten van de traagloper zijn zonder meer goed te noemen, terwijl extra werk zal gestopt worden in geluidsisolatie van de motor. De Loyal 980 komt dus goed uit de test en mag beschouwd worden als een ontwerp dat zijn ambitieuze verwachtingen inlost. Een kajuitjacht dat plezier biedt voor gans de familie.

Technische fiche Loyal 980

Werf:   Loyal Yachts, De Hanze 18, Roermond (NL)
LOA:   9,80 m
BOA:   3,45 m
Diepgang:       0,85 m
Doorvaarthoogte:        3,23 m
Materiaal:        aluminium (romp en spanten 8 mm, opbouw 5 en 6 mm)
Brandstoftank: aluminium 200 l
Watertank:       kunststof 80 l
Zwartwatertank: kunststof 78 l
Waterverplaatsing:       4.900 kg
Motor: Craftsman 27 pk standaard (optie 42 pk)
Boeg- en hekschroef:   35 kgf 12 volt
Roerbediening:           hydraulisch
CE-categorie:   C
Prijs:    112.809 euro exclusief btw
Verdeler: Loyal Yachts Borkerage BV – De Hanze 18, NL-6049 HZ Roermond – 0031(0)475/39.96.244
Info: info@loyalyachts.com – www.loyalyachts.com
Tekst en foto’s: Koen Vanderpoorten
(Verschenen in VAREN juni 2015)