X-Yacht Xc 45 MK II

Zelfde prestaties, nog meer eigentijds comfort

MK II modellen zijn vaak marketing tools om dezelfde boot terug in de markt te plaatsen. Toen X-Yachts in 2007 plots de kaart trok van de nieuwe Cruising line in 2007 keken heel wat one-designzeilers en de winnende performance zeilers erg verbaasd op. De Xc42 en de Xc45 bleken echter absolute trendsetters die nu, acht jaar later, een update kregen. Aan het rompdesign werden weinig aanpassingen uitgevoerd. Er zit iets meer gewicht in de kiel en de grotere raampartijen in de romp zijn de belangrijkste veranderingen. De romp had gewoon geen update nodig. Het is nog steeds een erg leuk zeilend schip dat uitstekend reageert op de trim van de min of meer gedreven zeiler. Het is nog altijd een boot voor de zeiler! Voor de update van deze modellen werden de 250 eigenaars geraadpleegd en hun feedback van meer dan één miljoen zeemijlen blue water sailing heeft geleid tot een boot die nog gebruiksvriendelijker en hedendaagser is. We stuurden onze reporter naar Phuket om er de boot in Thaise wateren te gaan proefvaren. Toegegeven, er zijn zwaardere jobs. Is X-Yachts er in geslaagd om de goede boot nog beter te maken? Neem de tijd en geniet van de reportage.

Op tocht met de nieuwe Xc 45 in Thailand.

Ongeveer een jaar geleden vond Niels Jeppesen, CEO en ontwerper van X-Yachts, dat het juiste moment was aangebroken om alle ervaringen en expertise van eigenaars te verzamelen en met deze informatie een tweede verbeterde generatie Xc cruisers te bouwen. Wij reisden naar de moderne, mooie Ao Po Grand Marina in het noordoosten van Phuket in Thailand om met de nieuwe Xc 45 te zeilen. We mochten de boot gebruiken voor een korte cruise in deze spectaculaire omgeving.

Op het eerste gezicht lijkt de Xc 45 op elk hedendaags jacht met mooie vlakke dekken, volledig in teak waarbij de luiken ingebouwd zijn in het dek. De boot oogt ruim met twee stuurwielen en een vaste kuiptafel. Een diepe en ergonomische kuip zorgt voor comfortabel zitten, ook tijdens langere rakken. De meegeleverde kuipkussens helpen natuurlijk voor dit goede gevoel. Een groot vast windscherm in gebogen glas houdt de wind uit de kuip en zorgt ervoor dat het zicht naar voren steeds goed blijft. Een grote bimini houdt ons koel en uit de zon, ook tijdens het zeilen, wat geen luxe is in deze tropische streek.

Achteraan het jacht plooit een groot zwemplatform naar beneden en nodigt uit  voor een frisse duik. Alhoewel, ….  dit is relatief, we zien op de instrumenten dat de temperatuur van het zeewater 30° bedraagt. Het opengeklapt zwemplatform verbergt de berging voor het reddingsvlot. Dit zwemplatform is groter dan dat van de voorganger. De nieuwe en centrale plaatsing van het reddingsvlot zorgt voor extra ruimte in de achterhutten. Ruimte, en bergruimte in het bijzonder, is een noodzaak tijdens langere verblijven aan boord.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Binnen blijft de modern klassieke lay-out de boventoon voeren met een keuken aan bakboord, recht tegenover de kaartentafel. Het houtwerk is in mooi afgewerkt teak. Deze 45-voeter heeft drie slaapcabines waarvan één ruimere vooraan voor de eigenaar. Het salon is ruim en licht, mede door de licht beige lederen bekleding en de vele luiken en ramen. Opvallend zijn de drie grotere rompramen beiderzijds. Er zijn twee natte cellen waarvan één grotere met aparte douche voor de eigenaar.

Na een korte briefing door Mia Gillow, de lokale X-Yachts en North Sails dealer, verlaten we de marina. De 80 pk Yanmar met drieblads klapschroef geeft voldoende propulsie. Bij 2.200 toeren loopt de boot 8,3 knopen. Bij 1.800 toeren hoor je de motor bijna niet en loopt de boot 7,5 knopen.

Wanneer we het grootzeil uit de “Furling Boom” rollen en we de 108% fok openen begrijpen we waarom ook deze serie  X-Yachts een racing reputatie hebben . Ondanks het aanzienlijke gewicht van ruim 14 ton, mede door de extra grote water- en dieseltanks, stuurt ze verrassend licht, bijna als een race jacht. Het is nog een grotere verrassing hoe vlug de snelheid wordt opgepikt en hoe mooi het schip zeilt in de zeer lichte ochtendwind. Na een half uurtje zeilen worden we overdonderd door de schoonheid en spectaculaire omgeving van de Phang Nha baai. We zeilen rond vele mooie eilandjes met prachtige witte stranden. Op verschillende eilanden vind je een resort waar je het anker kan droppen, in het sop duiken en ’s avonds kan dineren.

We maken een stop bij het Ko Hong Krabi eiland, waar we alleen zijn op het witte strand. Met de bijboot bezoeken we het kleine binnenmeer van het eiland. Twee uurtjes later hijsen we de zeilen en kruisen verder naar het oosten waar we ons anker uitgooien vlak voor Phulay Bay, een Ritz Carlton Reserve resort. Zodra we met de dinghy aan land gaan worden we verwelkomt door een manager die ons welkom heet en wegwijs maakt in alle faciliteiten van het resort die we mogen gebruiken.  We nemen een frisse duik in het zwembad en een uurtje later genieten we van een prachtige zonsondergang met een verse Thai Mojito waarbij de Xc 45 de show steelt. ’s Avonds hebben we een heerlijk diner in het Thai restaurant. De manager komt er even bij staan en vertelt ons meer over dit bijzondere resort. We worden uitgenodigd voor een toer door het complex voor de volgende morgen. We hebben een zeer kalme nacht aan boord onder het comfort van de airco systemen.

Tijdens mijn leven hebben we al veel rondgereisd en in verschillende mooie resorts verbleven, maar dit is nooit gezien. Geen wonder dat dit Phulay Bay Reserve verschillende internationale prijzen heeft gewonnen. Dit is een absolute aanrader als je ooit in de buurt bent, niet goedkoop maar bijzonder uniek! Na het aanschouwen van al deze mooiheid, klasse en perfectie, besluiten we nog één dag te blijven om te genieten van het zwembad en de twee andere restaurants. Met een beetje pijn in het hart lichten we de volgende dag het anker en drukken op de knop om het grootzeil te hijsen. Aan comfort geen gebrek en je moet je niet in het zweet draaien. We zetten koers naar het zuiden van de baai bij een lichte westelijke bries, toch haalt de boot al snel 7 knopen bij een ware wind van 8 tot 10 knopen. Door alle omringende eilanden blijft het water meestal vlak.

Enkele uren later gooien we het anker uit bij het Ko Mai Phai eiland. Weer eentje met zeer mooie witte stranden. Het noordelijke deel wordt druk bezocht door toeristen en daycharters, dus wij gaan aan de meer westelijke kant liggen waar het rustig is en genieten van een zeer mooie verlaten strand waar het heerlijk zwemmen en snorkelen is. Later in de namiddag zeilen we naar het nabijgelegen Phi Phi Don, het grootste van de twee Phi Phi eilanden. Vanuit het zuiden zien we donkere wolken naderbij komen en al vlug zeilen we in 15/18 knopen wind met hevige regenvlagen. We waren bijna vergeten dat het juli is, dus het regenseizoen hier in Phuket.  Ook bij deze hardere wind gedraagt het jacht zich mooi en makkelijk. We lopen nooit uit het roer ook al zeilen we met een ongereefd grootzeil. We lopen zeer hoog aan de wind, ongeveer 30° en kunnen de log op 7,2 houden. Zodra we een rif gepasseerd zijn kunnen we de zeilen een beetje open zetten en al snel gaat de snelheid naar 8 en zelfs 9 knopen. Natuurlijk heeft veel van deze goede zeileigenschappen te maken met het geïntegreerde stalen chassis in de romp en de hoge ballast ratio van het jacht.

Het blaast flink harder tegen dat we aan Phi Phi Don aankomen en we reven het grootzeil. Met het “Furling Boom” systeem van X-Yachts is dit slecht een kwestie van de juiste lijnen rond de elektrische lier te leggen en de knop in te drukken vanuit de kuip. Het is echt makkelijk en kan door één persoon worden gedaan.

In de grote baai van Phi Phi Don hebben we een zeer oncomfortabele nacht. Een deining die vanuit het zuiden in de baai begint te lopen zorgt voor woelig water. ‘s Avonds gaan we aan land op dit beroemde eiland. De drukte is echter niks voor ons. De volgende dag lichten we het anker en vertrekken we naar het kleinere Phi Phi Lee, waar destijds de film “The Beach” werd verfilmd, maar we schrikken enorm. Vele tientallen motorjachten kruisen onze koers op hoge snelheid. De zee lijkt te kolken, we hebben golven van anderhalve meter, vanuit alle richtingen, ondanks er geen fluit wind is. Het is echt oncomfortabel en we besluiten onze plannen te wijzigen.

Xc 45 2015_8

Al spoedig zeilen we langs de oostkust terug naar het noorden van Phi Phi Don, waar we een mooie rustige ankerplaats vinden. We genieten van een mooie dag op het strand. ‘s Avonds ligt een klein vissersbootje, een “longtailer” en een kleine kano met drie man erop, naast ons te vissen. Het is erg donker. De Thai’s lachen en hebben plezier. Plots komt uit het donker een andere boot aanzetten met grote snelheid. Op de vissende “longtailer” wordt snel een klein licht opgestoken. De boot wijkt uit maar gaat nu recht naar de kano die vijftig meter verder ligt in complete duisternis. Eén van de mannen gebruikt zijn mobieltje om met het povere licht zijn positie duidelijk maken. De snelle motorboot wijkt pas op het laatste moment uit. Zodra hij voorbij is wordt hard gelachen op de twee bootjes.

Tijdens de nacht wakkert de wind aan en begint het heel hard te regenen. De wind draait plots 180° en blaast al snel met 25 knopen vanuit zee. We zien geen steek, maar zien wel in dat dit niet gezond is. Het anker wordt dus snel gelicht en we kiezen zee. We besluiten dan maar om ineens terug naar de veilige Ao Po Marina te zeilen. Twee nachten zonder slaap is er een beetje teveel aan. Na een snelle overtocht gooien we het anker uit aan de westkust van het Ko Yao Yai eiland, waar we weer gebruik maken van het restaurant, strand en zwembad van een andere resort.  In de late namiddag zien we plots donkere wolken verschijnen aan de westelijke horizon. Snel springen we in de dinghy. Net als we aan de boot komen begint het hard te waaien en fel te regenen. We zeilen nog een uurtje tot Ao Po Marina, waar aanleggen wat een makkie is met de intrekbare boegschroef. Vier jonge Thai staan ons op te wachten en helpen met de lijnen.

We nemen afscheid van de schitterende XC 45 MK II. De schitterende zeiler heeft ons niet teleurgesteld en de uitgevoerde aanpassingen maken het verblijf aan boord nog comfortabeler. In dit gamma zijn ongetwijfeld nog goede boten te vinden maar slechts weinigen verenigen de uitstekende mix van comfort, bedieningsgemak en de bijzonder goede zeileigenschappen.

De omgeving rond Phuket, Krabi en verder zuidelijk is bijzonder mooi. Door de enorm grote baai en de vele eilanden is de zee bijna steeds vlak, tenzij je verder naar het zuiden de open zee  intrekt. Persoonlijk zou ik dit niet aanraden tijdens het regenseizoen, tijdens onze zomer. Tenzij je veel ervaring hebt en niet terugschrikt voor een klein avontuur. We moeten toegeven dat we geen geluk hadden met het weer. Verschillende “locals” gaven aan dat de eerste drie weken van juli 2015 zowat de slechtste te zijn in vele jaren. Een depressie, vanuit de Indische Oceaan, teisterde het gebied tijdens verschillende weken. Na onze tocht verbleven we de laatste  week van juli in een gehuurde villa in Phuket. Het weer was uitstekend, de zon scheen iedere dag en we noteerden amper nog regen en geen enkele hevige bui.

Wil je een leuke zeiltrip in deze regio plannen dan is het aangeraden dit te doen tijdens het dorge seizoen, onze winter dus. Verschillende bekende chartermaatschappijen zoals Moorings en Sunsail opereren vanuit Ao Po.

Technische gegevens Xc 45

Lengte: 13.86 m
LWL: 12.76 m
Breedte: 4.32 m
Diepgang: 2.2 m (of 1.8 m)
Ballast: 5.965 kg
Waterverplaatsing: 13.220 kg
Motorvermogen: 55 kW
Brandstoftank: 440 liter
Watertank: 615 liter
Prijs: 419.000 euro ex. btw