Maxi 1200

Doordachte en complete family cruiser

Drie jaar geleden kwam het gerenommeerde Zweedse Maxi Yachts in handen van het Poolse Delphia. De zeilerswereld hield haar adem in, maar de familie Kot heeft inmiddels bewezen het merk waardig te zijn. De fonkelnieuwe Maxi 1200 is niet alleen solide gebouwd, maar staat ook bol van slimme details en last but not least: zij zeilt fenomenaal.

De naam Maxi doet veel zeilers nog altijd tot de verbeelding spreken en dat is niet zo vreemd; sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw werden meer dan 16.000 Maxi cruiser/racers geproduceerd. De daadwerkelijke productie van Maxi Yachts mag inmiddels een paar honderd kilometer oostwaarts zijn verplaatst naar het Poolse Olecko, het ontwerp komt nog steeds van voormalig Olympisch zeilkampioen Pelle Petterson. Tijdens zijn indrukwekkende zeilcarrière schreef de inmiddels 83-jarige Zweedse zeillegende een tweetal Olympische medailles in de Star klasse op zijn naam. Naast de bekende Marieholm tekende hij bovendien de legendarische Volvo P1800, die dankzij Roger Moore wereldwijd een groot succes werd. Klaarblijkelijk heeft het familiebedrijf Delphia er goed aan gedaan om Petterson binnen de gelederen te houden, want een eerste blik op de Maxi 1200 stemt ons direct vrolijk; we zien een aantrekkelijk gelijnd jacht met slanke, ellipsvormige raampjes in de boorden, een fraai flush dek, een rechte steven en een mooie set carbon stuurwielen.

Als we deze nieuwkomer van dichtbij bewonderen, dan zien we dat de dekluiken inderdaad volledig vlak liggen en er loopt geen lijn over het dek. Zelfs de genuaschoot loopt onder een paneel in het gangboord, zodat je er aldaar gezeten nooit hinder van zult hebben. De kuip is plezierig ruim en biedt de bemanning ook onder helling voldoende houvast aan de voeten. De spiegel kan op simpele wijze met een vertraagd lijntje worden neergelaten waarmee een groot zwemplatform ontstaat. We zien het uiteraard wel vaker, maar het is en blijft een prima oplossing. Als we later daadwerkelijk gaan varen zullen we merken dat het met de vaak krappe afstand tussen spiegel en stuurwielen bij de Maxi 1200 wel goed zit. Centraal geplaatst tussen de beide stuurwielen is de zwaar uitgevoerde console geplaatst met een grote, dubbelwerkende, elektrische lier en ruimte voor een grote kaartplotter. Aan weerszijden hiervan vinden we de genualieren met daarnaast handige bakken voor de schoten. Kortom: alles onder handbereik van de stuurman, waarmee deze Maxi 1200 zich gemakkelijk met een kleine bemanning laat varen. Overigens heeft Benelux vertegenwoordiger Jonkers Yachts gekozen voor een uitvoering met een speciaal introductiepakket ter waarde van 27.000 euro voor de prijs van 20.000 euro. Dit pakket omvat onder andere een krachtige Webasto AirTop 5500, elektrische ankerlier, twee elektrische 50 lieren in plaats van 45, jaloezieën voor de kajuitramen, elektrisch toilet, walstroominstallatie en een keur aan B&G elektronica waaronder een autopilot en een marifoon.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Interieur

Niemand minder dan Tony Castro ontfermde zich over het interieur en hoewel er over smaak niet valt te twisten vinden wij het ontwerp bijzonder goed geslaagd. De eigenaar van ons testschip met bouwnummer 2 koos voor de indelingsvariant met drie hutten, waarvan twee identieke exemplaren in het achterschip. Daarnaast liet hij de kaartentafel vervallen; voor reizen op groter water in onze ogen een minder geslaagde keuze, maar het komt de zitruimte in ieder geval ten goede. Het oogt bovendien gezelliger dan de oorspronkelijk 3-huts indeling. De eigenaar koos bovendien voor een combinatie van white washed eiken op de vloer met teakhouten betimmering. Ook dit kan ons minder bekoren, maar laten we wel zijn; bij het nieuwe Maxi doen ze niet moeilijk over individuele wensen. De eigenaarshut in het voorschip voorziet in voldoende stahoogte, een dubbelbed, kasten en handige planken in de boorden. De wanden hiervan zijn wit, hetgeen de relatief donkere teakbetimmering smaakvol compenseert. Onder het bed is een met canvas af te sluiten ruimte voor de berging van zeilen of bagage. Een canvas vakverdeling vinden we ook terug op de kast aan stuurboord. Gezeten op het bed heb je hier bovendien de beschikking over een werkblad annex make up tafel. De bedden in beide achterhutten zijn eveneens ruim en ook hier vinden we genoeg kastruimte. Via de kleine ellipsvormige raampjes heb je prima zicht naar buiten. Qua ventilatie moeten de gasten het hier helaas doen met slechts een patrijspoort in de kuip. De (LED)verlichting is in ieder geval dik in orde.

De natte cel is voorzien van een mooi blokrooster en het douchegedeelte is deels afgeschermd; een houten bankje boven het toilet staat borg voor een veilige douchebeurt onder zeil. Bij de uitvoering met twee hutten is de douche volledig afgeschermd, maar ook hier zal het toilet nat worden. De ronden hoeken in deze ruimte maken het kuisen overigens vrij gemakkelijk. Op het Corian blad staat een mooie ronde wasbak met een volwassen thermostaatkraan. De kajuit is een verhaal apart: in de L-vormige pantry aan bakboord is het ook op ruwer water goed te werken en de zware RVS rails onder de vaste kajuitramen completeren het geheel. Deze lopen trouwens door tot het hoofdschot; hier is goed over nagedacht. De pantry zelf beschikt over alle noodzakelijk faciliteiten en voorziet zelfs in een uitschuifbare wasemkap boven het half-cardanische kooktoestel. De beide banken zitten prima, er is meer dan voldoende licht en de opklapbare tafel is dusdanig groot dat je nu eens niet op het puntje van de ‘stoel’ hoeft te zitten om te kunnen genieten van een met liefde bereidde maaltijd.

Het water op

Als we de Volvo 4-cilinder diesel tot leven laten komen valt ons op dat de nog koude motor nauwelijks hoorbaar ronddraait en van enige vibratie is ook geen sprake. Dat begint al goed! Er staat een plezierige bries in Marina Port Zélande, maar onze Maxi 1200 laat zich gemakkelijk ontmeren en manoeuvreren. Eenmaal het havenhoofd gepasseerd is het grootzeil dankzij de centraal geplaatste elektrische lier zonder enige lichamelijke inspanning snel gezet. Met de juiste spanning op het onderlijk blijkt dit jacht zelfs zonder voorzeil nog prima te sturen. Maar als de genua eenmaal is uitgerold – ook een fluitje van een cent dankzij de elektrische, onder handbereik geplaatste lieren – kan het feest pas echt beginnen. Je voelt al snel dat een kortstondige uitschieter op de schaal van Beaufort dit schip meteen en beheerst doet accelereren. De Maxi 1200 is gemakkelijk te trimmen en met een simpele druk op de knop kunnen we zowel het grootzeil als de genua op ieder geweest moment bijstellen. Zelfs de tijdelijke, maar behoorlijk beperkende ‘frozen shoulder’ van uw redacteur vormt geen enkel beletsel om comfortabel te kunnen schipperen. Daarnaast is het wel zo plezierig dat er voldoende opbergruimte is voor de schoten en vallen en de stuurpositie is zowel staande als zittende prima. De grootschoot grijpt aan op de centraal geplaatste console/kuiptafel, als gevolg waarvan dit jacht een overloop moet ontberen. Toch hebben wij er in de praktijk geen hinder van ondervonden en met de juiste trim komen we een heel eind.

Conclusie

Na een paar uurtjes zeilen op de prachtige Grevelingen heeft de Maxi 1200 een onuitwisbare indruk bij ons achtergelaten. Deze Short hands Performance Cruiser, zoals de werf haar producten betitelt, maakt deze kwalificatie in alle opzichten waar. Je kunt haar de sporen geven zonder dan maar ook een moment te vrezen voor een plotseling uit het roer lopen (uiteraard mits tijdig gereefd) en met een beetje ervaring zeil je haar met gemak alleen. Daar komt bij dat er standaard een neerlaatbare boegschroef aanspreekbaar is, terwijl de stuurman alle noodzakelijke lijnen binnen handbereik heeft. De Maxi 1200 is bovendien standaard al ongekend rijk uitgerust en snelle beslissers zijn helemaal voordelig uit met de tijdelijke introductieprijs en het minstens zo interessante introductiepakket. Tel hierbij op dat de werf tot op zekere hoogte aan de nodige individuele wensen tegemoet kan komen en last but not least: qua afwerking valt er weinig op af te dingen. Kortom: een interessante propositie.

Tekst en foto’s: Alfred J. Boer. verschenen in VAREN januari 2016

Specificaties

Lengte over alles: 12,16 m
Breedte: 3,75 m
Diepgang: 2,32 / 2,00 /1,75 m
Doorvaarthoogte: 18,86 m
Waterverplaatsing: 7.300 kg
Aantal slaapplaatsen: 2.470 kg
Brandstoftank: 150 liter
Verswatertank: 260 liter
Vuilwatertank: 60 liter
Motorisering:  Volvo D1 28pk, motor testschip Volvo D2-40, 38pk
CE Categorie: A
Ontwerp: Pelle Petterson / Tony Castro Design
Prijs: Testschip incl. introductiepakket 281.485 euro incl. btw.
Werf: Maxi Yachts, Olecko, Polen
Dealer Benelux: Jonkers Yachts, Haven Kloosternol 1, 4322 AK Scharendijke NL
Website: www.maxiyachts.comwww.jonkers.org