China is terug in de Volvo Ocean Race met Dongfeng

De campagne wordt 100% gedekt door Dongfeng Motor Corporation, de Chinese motorfabrikant met hoofdkantoor in Wuhan, de hoofdstad van de Chinese provincie Hubai. Nadat de verwachtingen in hun debuutrace werden overtroffen met de derde plek overall, achter het Nederlandse Team Brunel, ligt de lat nu hoger. Het doel is om het beter te doen.

China’s Dongfeng Race Team bouwt verder op het succes van zijn Volvo Ocean Race-debuut en keert terug in de 2017-18 editie. Dat wordt de tweede achtereenvolgende campagne met de Fransman Charles Caudrelier als schipper. Dit maakte het team op maandag 7 november 2016 bekend. Dongfeng kondigde het partnership aan in het bijzijn van Charles Caudrelier, Team Director Bruno Dubois en Volvo Ocean Race Managing Director Antonio Bolaños. Dat gebeurde tijdens een persconferentie in Wuhan. Yang Qing, de vice president van Dongfeng Motor Corporation, zegt dat het bedrijf trots is om terug te zijn in de Volvo Ocean Race: “De Volvo Ocean Race is de voornaamste offshore zeilrace voor teams ter wereld en heeft China’s aandacht getrokken. Meer en meer media en publiek kennen nu de Race vanwege Dongfeng Race Team, dat met de steun van Dongfeng aan de 2014-15 editie deelnam. Er bestaat geen twijfel dat Dongfeng Race Team geschiedenis schreef en meerdere Chinese zeilers droegen bij aan dat verhaal.”

“Niet alleen slaagde Dongfeng Race Team in het Chinese motormerk te vermarkten tot een wereldwijd groeiend klantenbestand, het team promootte bovendien de Chinese cultuur gedurende de Volvo Ocean Race. Dongfeng Motor Corporation is vastberaden om het Chinese team, onder leiderschap van schipper Charles Caudrelier, opnieuw te ondersteunen. Om zo nog eens de offshore zeilgemeenschap uit te dagen en om tussen China en de wereld een effectief communicatiekanaal over de zeilsport tot stand te brengen”, besluit Qing.  Caudrelier’s team is de tweede, bevestigde deelnemer aan de Race, die op 22 oktober 2017 van start gaat. Dan begint de vloot aan 45.000 nautische zeemijlen rondom de aarde als één van de zwaarste routes in de 43-jarige geschiedenis van de Race. Het Nederlandse Team Akzo Nobel met schipper Simeon Tienpoint maakte als eerste zijn deelname bekend.

Dongfeng Race Team vertegenwoordigt wederom China, vaart onder de Chinese vlag en blijft de interesse van het Chinese zeilen houden.

“Met het oog op 2017-18 is winnen de doelstelling”, aldus Caudrelier, die zelf in 2011-12 met Groupama aan de eindzege rook. De 42-jarige Fransman is verheugd om China nogmaals te mogen vertegenwoordigen: “Ik ben zeker blij, want ik heb veel over China en de mensen daar geleerd. Ik vind het echt heel leuk om met hen te werken”, reageert Caudrelier. “Het is geweldig dat Dongfeng weer meedoet. Voor ons is het goed om te zien dat een sponsor terugkeert.”

“Met deze aankondiging staat het team vroeg in de startblokken, wat ons voordeel oplevert in het vinden van de beste bemanning en om zoveel mogelijk te trainen. Het wordt geen gemakkelijke opgave, want de komende editie wordt de langste en moeilijkste tot dusver met driemaal zoveel race mijlen in de Zuidelijke Oceaan.” “In de vorige Race voegden de Chinese zeilers, die vrijwel geen offshore zeilervaring hadden, zich bij de groep. Ze deden het uiteindelijk beter dan verwacht aan de zijde van onze professionele, internationale bemanning. Samen lieten we zien wat we konden, hoe we tegenslag overwonnen en daar zelfs als een sterker en meer verenigd team uit kwamen.” Dit tweede Dongfeng Race Team-project volgt na Team Sanya (2011-12) en Green Dragon (2008-09) als vierde, Chinese deelnemer aan de Volvo Ocean Race. Green Dragon was een gezamenlijke inschrijving met Ierland.

“Het is fantastisch nieuws dat Dongfeng voor de tweede achtereenvolgende editie meedoet als sponsor. Daarnaast is het geweldig voor het Chinese zeilen om verder te kunnen bouwen op de erfenis van het eerste Dongfeng Race Team-project”, zei Volvo Ocean Race CEO Mark Turner, die voor zijn indiensttreding in juni 2016 het brein achter Dongfeng Race Team was.

“Het doet me plezier om een Chinese sponsor, die nieuw was in sportsponsoring, voor de tweede keer terug te zien op basis van het succes van de eerste campagne. Zowel voor wat betreft de media als de Business to Business kant van het verhaal. Dat is een zeer grote blijk van vertrouwen in de Race. Niet alleen voor andere Chinese merken, maar ook voor veel bedrijven over de hele wereld die op zoek zijn naar een platform om hun business te veranderen, intern of extern of beide.” Hij gaat verder: “Charles Caudrelier heeft in de afgelopen editie ruimschoots onze verwachtingen overtroffen, gezien het feit dat zijn bemanning op papier minder ervaren was dan veel van zijn concurrenten. Het is goed dat hij er als schipper weer bij is. Hij zal zijn ervaring van de vorige race gebruiken om een geweldig team te bouwen.”

De zeven One Design Volvo Ocean 65’s van de laatste editie ondergaan momenteel een strenge re-fit procedure bij de Race Boatyard in Lissabon, Portugal. Een identieke achtste boot wordt op dit moment in Italië bij Persico Marine in Bergamo gebouwd.

Eerder werd reeds bekendgemaakt dat het parcours twee Aziatische stops, Hong Kong en Guangzhou, bevat. Het wordt de vierde achtereenvolgende editie dat de Race in China stopt. In totaal doet de Race elf steden op vijf continenten aan. Het eerste startschot klinkt in Alicante, waarna de vloot via Lissabon, Kaapstad, Hong Kong, Guangzhou, Auckland, Itajaí, Newport, Cardiff en Göteborg richting de finish in Den Haag racet..

Info: www.volvooceanrace.com – Foto: Yann Riou / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race