Jeanneau 54

Borduurt voort op de populaire 64 voeter

In het tijdsbestek van slechts 18 maanden bracht Jeanneau Yachts maar liefst drie fonkelnieuwe modellen op de markt, de 54, de 57 en de 64. Nadat VAREN de grootste telg al eerder aan de tand mocht voelen, is nu de beurt aan de Jeanneau 54.

Wij maken kennis met de Jeanneau 54 tijdens een persevenement dit voorjaar in het Franse Cannes. Enigszins schoorvoetend deze keer, want het staat ons nog vers in het geheugen dat wij een half jaar eerder tijdens een test met de Jeanneau 64 werden geconfronteerd met totale windstilte. Gelukkig is Beaufort ons deze keer beter gezind; vandaag staat er een mooie constante bries van iets meer dan 20 knopen. We boffen helemaal, want niemand minder dan Erik Stromberg is vandaag onze schipper. De Amerikaan is nauw betrokken bij alle nieuwbouwprojecten van Jeanneau en kent de producten dan ook als zijn broekzak. Bovendien is hij een goede zeiler. We besluiten om van start te gaan met een verkennende ronde over het dek, te beginnen met de kuip. Beide stuurwielen zijn in de boorden geplaatst, waarbij de fors uitgevoerde stuurkolommen tegelijkertijd dienen als ruggensteun voor de langsbanken. Hiermee is een relaxte, voorwaarts gerichte ‘lounge-plek’ ontstaan die uiteraard ook andersom kan worden benut. Mede dankzij de grote breedte van 4,92 meter is de doorgang naar de kajuit gemakkelijk, ondanks de grote, centraal geplaatste kuiptafel. De forse stuurkolommen bieden, naast andere zaken, genoeg mogelijkheden voor het plaatsen van een groot formaat kaartplotter. Het in de spiegel geïntegreerde zwemplatform van de Jeanneau 54 kan handmatig worden neergelaten, maar desgewenst kan deze (overigens simpele) handeling tegen meerprijs ook elektrisch worden geregeld. En wel zo aangenaam: met behulp van kussens kan de zwemtrap deels worden benut als dicht bij de waterlijn gelegen zonnebank. De opklapbare stuurbankjes zijn een handige vondst en staan met kussen en al borg voor langdurig comfortabel sturen. Daarbij is het zicht naar voren uitstekend en dit geldt ook voor de motorbediening; je hoeft hiervoor nu eens niet door de spaken van het stuurwiel te grijpen met het risico van een beklemming of verwonding. Dat zal hier dus niet gebeuren. De RVS stuurwielen zijn afkomstig van Lewmar en zijn bekleed met leer; wel zo plezierig als de buitentemperatuur aan de lage kant is. Los van het esthetische aspect zorgt leer ook voor betere grip.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Subtiele RVS beugels

Vanwege de te verwachten vaarcondities staat de buiskap op, hoewel later zal blijken dat deze nieuwe Jeanneau-telg lekker droog vaart, ondanks een golfhoogte van ruim een meter. Uiteraard mag je van een ruim 16 meter lang zeiljacht verwachten dat alles in proportie is, inclusief de dimensies van de buiskap. Toch zijn we aangenaam verrast dat zelfs personen met een lengte van 1,90 probleemloos rechtstandig onder deze voorziening kunnen staan. En over proporties gesproken: ook de gangboorden zijn goed geproportioneerd, waarmee veilige en ongehinderde doorgang van en naar het voorschip vanuit de kuip mogelijk is. Hiervan zal ongetwijfeld veel gebruik worden gemaakt en dit zeker niet alleen om zeil-technische handelingen uit te voeren; de ontwerpers hebben namelijk kans gezien om hier een ronduit uitnodigend zonnebed te creëren. Mede dankzij de donkere, iets verdiept gelegen, raampartij is het design van deze Jeanneau 54 volledig in lijn met de eerder gelanceerde 57 en 64. Dit uit zich ook in tal van andere details, waaronder de vlak in het dek gemonteerde luiken. Dus geen gevaar voor het verwonden van de zo kwetsbare tenen. Ook geen losse lijnen over het dek, want de genuaschoten worden keurig via RVS-ogen langs de kajuit geleid. Vlak voor de mast monteerde Jeanneau een paar subtiele RVS-beugels; deze voorkomen dat schoten onverhoopt verstrikt raken bij de mastvoet. Het lopend want is sowieso goed voor elkaar en we treffen nergens te karig gedimensioneerde valstoppers, lieren of blokken.

Schrap zetten

Via de goed gedimensioneerde kajuittrap met anti-slipprofielen begeven wij ons naar de salon die baadt in het licht. Dit is grotendeels te danken aan de vele luiken, maar de lichte betimmering draagt hier ook aan bij. Evenals op de grotere 64 is dit niet standaard, maar het blijkt een populaire keuze te zijn. “We hadden dit absoluut niet voorzien, maar tot dusver blijken bijna alle eigenaren van een Jeanneau 54, 57 of 64 te kiezen voor deze optie,” aldus Erik Stromberg. De comfortabele U-zit aan stuurboord heeft een grote, op twee stevige voeten rustende, tafel en vanaf deze plek heb je zicht naar buiten door de relatief grote ramen in de romp. De uitvoering met twee hutten die wij vandaag varen heeft een langsbank aan bakboord; kies je voor een versie met 3,4 of zelfs vijf hutten, dan maakt deze plaats voor de galley. In dat geval wordt de 54 geleverd met een centraal geplaatste bank tegenover de U-zit. De navigatiehoek heeft een plaatsje gekregen aan stuurboord, direct na binnentreden naast de kajuittrap. Het schakelpaneel is overzichtelijk en er is genoeg ruimte om de nodige elektronica te kunnen huisvesten. Onder helling kun je je goed schrap zetten tegen de zijkant van de trap/motorruimte, zo mochten wij aan den lijve ervaren. Achter het schot van de navigatiehoek hebben de ontwerpers de galley getekend. Ook hier zien we een groot raam in het boord. Jeanneau heeft deze ruimte tevens benut om er de vaatwasser, was/droogcombinatie en koel/vries-installatie in onder te brengen. Er bleek bovendien nog ruimte over voor een apothekerskast. Evenals in alle andere vertrekken zijn alle kastjes voorzien van een met leer beklede handgreep en de deurtjes zijn stuk voor stuk gas geveerd. De eigenaarshut is in het voorschip en ligt één trede lager. Deze trede is veiligheidshalve voorzien van een LED-strip; goed over nagedacht! De hut zelf is heerlijk ruim, is voorzien van gemakkelijke zitjes, zicht op zee door de ramen in de boorden, volop bergruimte en niet te vergeten: een riante natte cel (hoewel het woord badkamer hier beter op zijn plaats is met een gescheiden douche, waar je desgewenst ook zittend kunt poedelen). Deze luxe valt ook te beurt aan de gastenhut in het achterschip.

Kleine bemanning

Zoal al eerder aangegeven treffen wij tijdens de test met deze Jeanneau 54 bijna uitgelezen omstandigheden. Bovendien is Jeanneau’s Erik Stromberg bij ons aan boord, die het jacht op alle koersen met subtiele handelingen weet te trimmen. Bij tijd en wijlen liggen we behoorlijk op een oor, maar voor de stuurman levert dit geen problemen op; je kunt je prima schrap zetten en op ruimere koersen blijkt het zitje in de uiterste hoeken goede diensten te bewijzen. Op deze manier kun je het lang volhouden. De (deels elektrische) lieren zijn onder handbereik en al snel wordt ons duidelijk dat dit jacht daadwerkelijk met een kleine bemanning te zeilen is. Desgewenst kan tegen meerprijs een voorziening worden besteld met de naam ‘360 Docking’; deze optie bestaat uit een draaibare pod die door middel van een joystick wordt bediend. Met behulp hiervan is het niet meer nodig om na een fijne zeiltocht enigszins nerveus in de thuishaven of andere plaats te moeten afmeren, onder toeziend oog van de menigte op het terras die met pint in de hand stiekem hoopt op een showtje. Maar ook zonder deze optie laat de Jeanneau 54 zich gemakkelijk manoeuvreren. Wij zouden deze nieuwe Jeanneau wat graag nog langer tot onze beschikking hebben gehad, dit ook om onze ervaringen beter met cijfers te kunnen onderbouwen. Dit neemt evenwel niet weg dat wij ervan zijn overtuigd dat Jeanneau met deze 54 een degelijk gebouwd en bovendien goed zeilend schip op de markt heeft gebracht; de afwerking is goed, de technische installaties zijn vakkundig aangelegd en de vaareigenschappen zijn zonder enige twijfel goed. Het is aan de eigenaar zelf om te beslissen of hij kiest voor een zelfkerende fok of een 109% overlappend exemplaar, voor een in-mast rolgrootzeil of een traditioneel, doorgelat grootzeil. Daarnaast biedt Jeanneau de mogelijkheid voor een ongeveer 50 centimeter kortere kiel. En last but not least: de optielijst biedt veel interieurvarianten. Kort en goed: dit productiejacht is voor een belangrijk deel volledig aanpasbaar aan de wensen en het vaargebied van de eigenaar. Met een aantal opties erbij kan de prijs uiteindelijk behoorlijk oplopen, maar zelfs dan blijft het niveau ver onder dat van Scandinavische en andere topmerken.

Specificaties

Lengte over alles:       16,16 m
Breedte:          4,92 m
Diepgang:       2,24 m (korte kiel 1,77 m)
Waterverplaatsing:      17.164 kg (leeg)
Doorvaarthoogte:       22,40 m
Zeiloppervlak: standaard 111 m2, Classic uitvoering 123 m2
Aantal slaapplaatsen:  6, 8 of 10 + 2
Brandstoftank:            240 liter
Verswatertank :           724 liter
Vuilwatertank:            85 liter
Motorisering:  75 pk Yanmar Saildrive (optioneel 110 pk met vaste schroefas)
CE Categorie: A 14 / B 15 / C 16
Ontwerp: Philippe Briand Yacht Design, Andrew Winch Designs, Jeanneau
Prijs:   Vanaf 412.247 euro incl. btw
Werf: Jeanneau Shipyard
Dealer: Marina Yachting Center Oostende – 059/32.00.28 – info@marina-oostende.be
Website:          www.jeanneau.comwww.marinaoostende.be