Galeon 305 HTS

Puike Poolse

Het Poolse Galeon Boats bouwt al zo’n 35 jaar een fraaie range sportkruisers die zich kwalitatief gezien kunnen meten met andere merken van naam en faam. De zelfstandige onderneming beschikt over de modernste faciliteiten en werkt bovendien samen met gerenommeerder partijen, waaronder Tony Castro Design. En dat is te merken ook, zo stellen wij vast na een kennismaking met de Galeon 305 HTS op de Hollandse Nieuwe Merwede.

De afgelopen decennia heeft de aanvankelijk achtergebleven Poolse bootindustrie een respectabele inhaalslag gemaakt en Galeon loopt hierin voorop; de werf investeerde fors in zowel kennis als technologie en brengt vandaag de dag een breed gamma dat luistert naar modelnamen als Sport cruiser, Hardtop, Flybridge en Skydeck. Deze vaarimpressie betreft de Galeon 305 HTS; een regelrechte Sportkruiser voorzien van een Volvo D4 diesel met een vermogen van 260pk. Naar keuze levert Galeon dit model ook met dubbele motorisering, zowel diesel- als benzine gestookt. Als wij ons melden bij distributeur Klop Watersport in het Hollandse Hardinxveld-Giessendam ligt het fraai gelijnde motorjacht al geduldig aan de steiger te wachten. Hoewel er over smaak uiteraard niet valt te twisten kan het exterieur ontwerp wat ons betreft geslaagd worden genoemd. Naar verhouding is de opbouw (ten faveure van de binnenruimte) weliswaar relatief hoog, maar door het grote glasoppervlak en geraffineerde zwarte vlakken op de romp is er en profil qua belijning niets mis mee. Wij zien mooie ronde vormen die tot onze verbazing zelfs terugkomen in de op één scharnierpunt roterende zijramen; een creatieve oplossing die wij nog niet eerder tegenkwamen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Ankerkluis

Het polyesterwerk is mooi strak en we kunnen de werf nergens betrappen op scherpe randen. Het zonnebed -waarvan het ruggedeelte wel zo comfortabel opklapbaar is- neemt een prominente plaats in op het achterschip. Onder deze voorziening schuilt een grote opbergruimte waar plaats genoeg is voor een rubberboot in niet-opgeblazen toestand. Als je het geheel omhoog klapt krijg je toegang tot de motorruimte waar dankzij de enkelvoudige motorisering van onze testboot probleemloos twee vouwfietsen bij kunnen. De geïsoleerde motorruimte ziet er verzorgd uit en zowel leidingen als bedrading zijn vakkundig aangelegd. Het grote, optionele, zwemplateau is voorzien van een handig, geïntegreerd zwemtrapje. Aan weerszijden van het zonnebed leiden twee treden naar de niet overdreven brede, maar niettemin goed te belopen, gangboorden naar het voorschip. Onderweg is er dankzij de RVS railing langs het kajuitdak voldoende stevige houvast en de relatief hoge zeerailing draagt extra bij tot een gevoel van veiligheid. Ook op het voordek komen zonneaanbidders goed aan hun trekken op het zonnebed. Hiervan kan het middelste gedeelte worden weggelaten om naar believen zowel meer licht als frisse lucht in het vooronder te kunnen laten doordringen. Gelukkig heeft Galeon ook gedacht aan een ruimbemeten ankerkluis. De preekstoel is trouwens gedeeld; wel zo gemakkelijk als via de boeg wordt op- of afgestapt.

Symmetrisch dashboard

Het achterschip is inmiddels uitvoerig aan de orde geweest, dus begeven wij ons via een stevig uitgevoerd deurtje aan bakboord naar de salon/stuurhut. Zelfs met gesloten (standaard) schuifdak is deze ruimte lekker licht en reken maar dat er veel gebruik zal worden gemaakt van de aantrekkelijke loungebank aan bakboord. Er is voldoende stahoogte en zoals we wel vaker zien kan de rugleuning van de stuurbank worden omgesteld om zodoende deel uit te kunnen maken van de U-vormige zitgroep aan stuurboord. De stuurpositie is ondanks het niet-verstelbare stuurwiel zowel staand als zittend goed en ook over de positionering van de afstandsbediening hebben we niets te klagen. Daarnaast is het zicht rondom uitstekend; de grote panoramische voorruit biedt zelfs tijdens de fase voorafgaande aan glijvaart voldoende zicht naar voren. Het symmetrisch uitgevoerde dashboard is in onze optiek een beetje druk, maar biedt wel plaats aan een grote HybridTouch plotter van Raymarine. Erboven is plaats gemaakt voor de set analoge motorinstrumenten van Volvo die daar goed afleesbaar zijn. De diverse schakelaars zijn van het formaat ‘fors’, maar zijn daarentegen in zwaardere zeegang goed te vinden en te bedienen. Het vakje in het boord is erg handig om bijvoorbeeld een losse GPS, marifoon of telefoon zeevast in te kunnen opbergen.

Via een schuifdeur en een trapje aan bakboord is benedendeks bereikbaar; de eerste aanblik is de aantrekkelijke dinette die naar wens kan worden getransformeerd tot een 2-persoonsbed. Er treedt veel licht naar binnen en vanaf de langsbanken geniet je van hetgeen zich buiten de boot afspeelt. Aan bakboord vonden de ontwerpers plaats voor een indirect verlichte pantry die is voorzien van een 1-pits kooktoestel, een (handig afdekbare) spoelbak, een Isotherm koelkast en de nodige, ronduit mooi afgewerkte kastjes en lades. Alleen jammer dat er geen uithouders zijn gemonteerd. De natte cel is aan stuurboord gesitueerd en beschikt in dit demoschip zelfs over een met glazen deurtjes af te sluiten douche. Je zult er alleen genoegen mee moeten nemen dat het toilet tijdens een douchebeurt nat wordt, maar het houdt de boel wel zo kuis! Grote verrassing van deze Galeon 305 HTS is toch wel de deels onder de kajuitvloer gelegen eigenaarshut waarin deels stahoogte. Afgezien van een ruim 2-persoonsbed treffen we hier aan bakboord een zitbank met zicht naar buiten. Een knap ontwerpstaaltje op een boot van nog geen 10 meter lengte…

Varen maar

Na een uitvoerige inspectie van zowel het interieur als het exterieur is het de hoogste tijd om onze testboot te laten doen waar deze voor is gemaakt:varen! Hoewel de motorruimte goed geïsoleerd lijkt te zijn, doet de Volvo D4 luider dan verwacht van zich spreken en naar later blijkt geldt dit ook voor de hogere toerenregionen. Wij zijn er echter van overtuigd dat hier nog veel eer te behalen is. Je kunt elkaar overigens wel nog goed zonder stemverheffing blijven verstaan, zelfs als je volledig open vaart. Als wij na het verlaten van de haven van Klop Watersport de Beneden Merwede en vervolgens Nieuwe Merwede op varen merken we pas hoe fijn de stuurpositie is, om nog maar te zwijgen over het ongehinderde zicht op het intensieve verkeer op deze waterwegen. Het is dat een kleine storing in een van de interceptors een beetje roet in het eten gooit, maar stroomafwaarts noteren we evengoed een GPS gemeten snelheid van 46 km/u; een waarde die stroomopwaarts nog altijd een top van 41 km/u oplevert. Meegenomen, maar als je bedenkt dat gemiddeld minder dan 5% van de motoruren op vol vermogen wordt gevaren, dan zijn vaareigenschappen effectief veel interessanter dan keiharde topsnelheid. Wat dat betreft kunnen we kort zijn:deze Galeon vaart als een scheermes een laat zich bovendien over beide boorden binnen 1,5 meter scheepslengte draaien. Daarnaast vaart deze Poolse plezierig droog, zodat er normaal gesproken geen ruzies zullen ontstaan met zonnebadende passagiers op het voordek. Of je moet natuurlijk in zware zeegang zitten, maar een beetje kapitein verbiedt in dat geval verblijf op het voordek.

Conclusie

Galeon Boats is voor ons al lang geen onbekende meer en deze 305 HTS bevestigt onze eerdere indrukken van deze werf; ook deze telg is degelijk gebouwd en goed afgewerkt. Hoewel wij deze keer geen uitgebreide metingen hebben kunnen doen vanwege de storing in een van de trimtabs, is ons duidelijk dat er op de vaareigenschappen van de Galeon 305 HTS weinig valt af te dingen. Wat vervolgens rest is de prijs/kwaliteitverhouding, waarover wij kort kunnen zijn, voor een vanaf prijs van 145.000 euro (testschip met o.a. een tweetal extra luxepakketten en een verlengd met teak belegd zwemplatform kost 192.360 euro) beschik je over een compleet familieschip met vier volwaardige slaapplaatsen waarvan je ook buiten het seizoen nog heerlijk kunt blijven genieten. Kom daar maar eens om!

Specificaties

Lengte over alles:       9,60 m
Breedte:          2,99 m
Diepgang:       0,72 m
Doorvaarthoogte:       2,95 m
Waterverplaatsing:      5.870 kg
Aantal slaapplaatsen:  4
Brandstoftank:            415 liter
Verswatertank:           200 liter
Vuilwatertank:            60liter
Motorisering:  1 x Volvo D4 260 pk
CE Categorie: B
Ontwerp:        Tony Castro Design Studio
Prijs:   Vanaf 145.000 euro incl. btw
Werf:   Galeon Sp.z.o.o. Sp.K. – Starogardzka 22, 83-010 Straszyn, Polen
Dealer voor België:    Klop Watersport – Rivierdijk 34 – 3372 BG Hardinxveld-Giessendam
Website:          www.galeon.plwww.klopwatersport.nl