Nieuwe boten voor Volvo Ocean Race in de maak

Guillaume Verdier werkt aan ontwerp nieuw One Design racejacht voor Volvo Ocean Race

Fransman Guillaume Verdier leidt nieuw ontwerpproject voor 14e editie met Persico Marine als bootbouwer

Terwijl de laatste voorbereidingen en teamaankondigingen voor de Volvo Ocean Race 2017-18 in volle gang zijn, werkt het leidinggevende team van het evenement tegelijkertijd aan de toekomst van de Race. De veertiende editie, die volgt op 2017-18, zal worden beslist in gloednieuwe One Design racejachten, ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier. De bouw vindt plaats onder leiding van de Italiaanse werf Persico Marine. Dit maakte de raceorganisatie vandaag bekend.

Verdier is toegetreden tot het Volvo Ocean Race Design Team. Momenteel werkt deze groep aan het cruciale vraagstuk of de nieuwe boot een monohull (1 romp) of multihull (meerdere rompen) moet worden. De definitieve beslissing met betrekking tot de voorgestelde ontwerpen wordt op 18 mei wereldkundig gemaakt. Dat gebeurt tijdens een evenement in Göteborg, de thuisbasis van de eigenaars van de race en titelsponsor Volvo.

Guillaume Verdier

Verdier is de ‘stille’ hoogvlieger die in de afgelopen jaren bij de meeste toonaangevende ontwerpen binnen de sport betrokken was. Van mega multihulls, zoals de in juli te lancerenMaxi Edmond de Rothschild van Gitana. Tot de huidige America’s Cup vliegende multihulls van Team New Zealand. En tot maxi monohulls zoals Comanche en de toonaangevende Vendée Globe IMOCA 60 foiling projecten van Hugo Boss en Banque Populaire VIII.

De monohull-multihull vraag is slechts één van de serie belangrijke beslissingenn die in de komende weken genomen moeten worden. Samen met de andere aankondigingen op 18 mei wordt dit de meest radicale ommezwaai van de Volvo Ocean Race sinds het begin in 1973 als Whitbread Round the World Race.

“Bedacht in 2011, werd de huidige vloot gebouwd om gedurende twee edities competitief te zijn”, aldus Volvo Ocean Race CEO Mark Turner. “Om al onze opties in boottype en ontwerp open te houden, moeten we nu met de toekomstige boten aan de slag.”

“We zijn enthousiast om met een getalenteerd persoon als Guillaume Verdier te werken. Hij is de perfecte aanvulling op het bredere Volvo Ocean Race Design Team en de input die we zullen krijgen van een grotere groep professionele zeilers en partners uit de branche.”

Over het besluit om Persico Marine de leidende rol in het bouwen van de boten te geven, in plaats van een consortium zoals bij de Volvo Ocean 65’s, zegt Nick Bice, Chief Technical Development Officer van de Race: “De laatste keer heeft het consortium goed werk verricht in het leveren van gelijkwaardige boten, maar we geven er nu de voorkeur aan om met een enkele bootbouwer in zee te gaan. Die zal ongetwijfeld werk uitbesteden aan andere bootbouwers over de hele wereld, om de bouw op tijd en binnen budget af te krijgen. Persico is al jaren een sterke partner en we zijn blij om opnieuw met hen te werken.”

Marcello Persico reageerde verheugd dat Persico Marine de volgende generatie Volvo Ocean Race-boten mag bouwen. “De laatste acht jaren hebben we nauw samengewerkt met de Volvo Ocean Race. We voelen ons deel van de familie. Wij zullen de Volvo Ocean Race uitstekende ondersteuning en service bieden bij het ingaan van de volgende fase in de geschiedenis.”

One Design Volvo Ocean 65

De introductie van de Volvo Ocean 65 monohull voor de Volvo Ocean Race 2014-15 resulteerde in de spannendste competitie uit de racegeschiedenis. Dit werkte de beslissing in de hand om het One Design-concept voor te zetten.

In de volgende editie, die op 22 oktober 2017 in Alicante start, varen dezelfde Volvo Ocean 65’s. Ze ondergingen echter allemaal een refit van een miljoen euro per boot. De Volvo Ocean 65’s zijn ontworpen om snel en betrouwbaar genoeg te zijn om tenminste tweemaal op het hoogste niveau van professioneel racen in volledig competitieve en gelijkwaardige staat de wereld rond te gaan.

De vloot van zeven bestaande boten van 2014-15 krijgt voor 2017-18 een uitbreiding; de gloednieuwe en toch identieke Volvo Ocean 65 van het Nederlandse Team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont.

De keuze viel op Verdier nadat de race een zestal toonaangevende jachtontwerpers uitnodigde om input te leveren. Daartoe behoorde tevens Farr Yacht Design, het team dat met het leveren van het succesvolle Volvo Ocean-project de aftrap gaf van het One Design-tijdperk.

Foiling evolutie

Verdier’s doel is om met het Volvo Ocean Race Design Team een nieuwe vloot te creëren, die net zo exact gelijkwaardig is als de bestaande One Design-boten. Maar die tegelijkertijd aansluit bij de enorme evolutie in de foiling techniek, die de zeilwereld momenteel doormaakt.

“Gezamenlijk beschikken we over de brede linie over zeer veel ervaring met evenementen als de America’s Cup, offshore multihulls en IMOCA Open 60-projecten”, zegt Verdier. “We beginnen met een blanco pagina. Wat voor soort boot we ook ontwerpen, of het nou een monohull of multihull wordt, we gaan veel van dit samenwerkingsproces leren.”

“Hij gaat verder: “Ik denk dat zeilers gewoon plezier willen hebben en dat ze worden aangetrokken tot de nieuwe manier van zeilen. In de Open 60 bijvoorbeeld, hebben we iets radicaals gemaakt dat toch heel veilig was. Dat is cruciaal voor de Volvo Ocean Race.”

Info: www.volvooceanrace.com