Nimbus 305 Drophead

Een waar genot om te varen    

Met de 305 Drophead borduurt het Zweedse Nimbus voort op het succes van de 305 Coupé en gelijk hebben ze; want haar bijzondere romp leent zich immers bij uitstek als degelijke basis voor een daycruiser. Een die feitelijk minstens zo geschikt is om er een weekend of zelfs langer op door te brengen. Op een winderig Markermeer proberen wij uit te vinden of zij werkelijk zo goed presteert als de folder ons doet geloven. 

Nimbus levert de 305 Drophead met een Volvo D3 5-cilinder diesel van respectievelijk 110, 150 of 220 pk en liefhebbers van elektrisch varen kunnen opteren voor een Torqeedo Deep Blue 80i Shaft. Ons testschip maakt gebruik van de zwaarste Volvo diesel en brengt dus 220 pk aan de schroef. Wij ontmoeten haar op een zonnige, maar winderige dag in de Bataviahaven bij Lelystad. En profil oogt de Zweedse slank met een relatief ver in het boord doorlopend windscherm, dat naar later zal blijken, de passagiers in de grote kuip optimaal beschermt tegen water en wind. Het profiel van het raam is wat forser dan gebruikelijk, maar past desalniettemin prima in het lijnenspel. Nadere inspectie leert dat het profiel bedoeld is als een met rits afsluitbare cassette om de cabrioletkap in neergelaten positie volledig aan het oog te kunnen onttrekken. Een briljante vondst, die het opzetten of neerlaten van de cabrioletkap ongekend laagdrempelig maakt en hiermee de veelzijdigheid van deze Nimbus 305 Drophead onderstreept. Bijkomend voordeel is dat deze luifel tot ver naar achter doorloopt en de wetbar, het zit/eetgedeelte en de stuurstand overkapt. Naar wens kan de voorziening met een druk op de knop elektrisch worden bediend; gemak dient de mens. Bij de spiegel zien we een fors bemeten zwemplatform (met Nimbus-logo in het teak) en de voor Nimbus zo herkenbare RVS korven om vier fenders direct onder handbereik in kwijt te kunnen. De doorgang vanuit de kuip naar het zwemplatform is voorzien van een stevig, vergrendelbaar deurtje. Wel zo veilig, zeker met kleine kinderen aan boord. 

Minstens zo specifiek voor de Zweedse werf is het diepe, asymmetrische gangboord dat aan stuurboord beduidend breder is dan aan bakboordzijde en daarmee goed beloopbaar is. Een extra RVS beugel langs de raamlijn zou voor extra veiligheid kunnen zorgen, maar als je open vaart, dan neemt de cassette van de kap deze functie deels over. De kuip c.q. het achterdek beschikt aan bakboordzijde over een riante U-bank met kussens van voldoende dikte met in het midden een stevige, uitklapbare kuiptafel die gemakkelijk kan worden neergelaten om de bank tot 2-persoonsbed te kunnen omtoveren. Leuk detail van deze tafel (in opgeklapte positie) zijn de uitgefreesde uitsparingen waar een tas koffie of glas wijn tijdens het accelereren niet zo snel van af zal schuiven. De twee maal vier uitsparingen zijn keurig afgewaterd. De ontwerpers van Nimbus hebben bovendien gezorgd voor een stevige RVS rail aan de tafel. Zo zien wij het graag! Een wetbar met koelkast, spoelbak en kookvoorziening (naar keuze gas of elektrisch) completeert het geheel. Over smaak valt niet te twisten, maar de kleurstelling en het patroon van de bekleding geven extra cachet aan deze daycruiser.

Klokkenwinkel

De stuurstand is aan stuurboord geplaatst en dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden van de stoel vinden zowel korte als lange personen er een goede en bovendien comfortabele stuurpositie, zowel zittend als staand. De vertrouwde Volvo-gashendel met trim- en andere bedieningsknoppen is goed gepositioneerd. We hebben evenmin te klagen over het zicht vanaf de stuurstand en indien gewenst kunnen twee personen vanaf de bank aan bakboord meegenieten van het hetgeen zich voor de boeg afspeelt. En mocht de stuurman per ongeluk een golf over het hoofd hebben gezien, dan biedt een stevige, met leer omklede, beugel uitkomst. Handig zijn de beide opbergvakken voor kleine spullen in de boorden. De klokkenwinkel beschikt over een centraal geplaatste 9’ NSS kaartplotter van Simrad met daaronder grote schakelaars voor de belangrijkste functies zoals ruitenwissers, hoorn, ankerlier en boordverlichting. Samen met de zekeringen hebben de overige schakelaars een plaatsje gekregen in het boord. Als plezierig gevolg hiervan kijkt de stuurman of vrouw naar een zeer overzichtelijk dashboard dat bovendien is uitgevoerd in een donkergrijze, matte en dus niet reflecterende finish.

Schuurlijst

In de kuip kan weliswaar naar hartelust van de zon worden genoten, maar op het voordek is het niet anders; twee afzonderlijke kussens vormen gezamenlijk een riant zonnebed dat dankzij de solide uitvoerde drukknoppen onmogelijk onder hoge snelheid over het windscherm zal vliegen. Daarnaast bieden stevige RVS beugels met elk twee bekerhouders veilige steun. De relatief hoge, gedeelde, preekstoel maakt aan- en van boord gaan via de boeg op veilige wijze mogelijk. Het ankergerei is van bovenaf aan het zicht onttrokken en vanzelfsprekend beschikt de ankerketting over een prima geproportioneerde ankerkluis. Daar waar het huwelijk tussen romp en opbouw heeft plaatsgevonden monteert Nimbus en stevige rubber schuurlijst die de 305 Drophead behoedt voor ontsierende krassen in de gelcoat. 

Hoogste tijd om via het goed begaanbare trapje af te dalen naar de hut in het voorschip. Ons testschip is uitgerust met een V-bed, maar optioneel kan hier ook in een schuin geplaatst ‘queen bed’ worden voorzien. Zoals verwacht is ook gedacht aan de nodige kastruimte en dankzij te openen patrijspoorten, al dan niet in combinatie met het dekluik, is voor ruim voldoende ventilatie gezorgd. Op een daycruiser hoef je niet al te veel te verwachten van het sanitair, maar zelfs dit is prima voor elkaar in onze Nimbus. De douche en toilet zijn gescheiden van de toilettafel door middel van een fraai gebogen plexiglazen paneel en tijdens een douchebeurt wordt het toilet keurig afgedekt met een deksel. Hoe je het ook wendt of keert, de boel wordt altijd nat, maar de voorzieningen zijn er wél en het weer kuis maken is in een wip geschied. Midscheeps bevindt zich een tweede, dwarsgeplaatste hut, waarvan de aanwezigheid aan de buitenzijde optisch slechts wordt verraden door de ramen in de romp. Het is beslist geen straf om hier een of meerdere nachtjes door te brengen of er ‘s avonds in alle rust een goed boek te lezen met gebruikmaking van de gezellige LED-leeslampjes terwijl de andere passagiers boven een kaartje leggen. De beschikbaarheid van een bijna volwaardige tweede hut maakt deze daycruiser best wel bijzonder.

Varen maar

Evenals de 305 Coupé is de romp van deze Drophead gebaseerd op het zogenaamde Smart Speed concept. Kort gezegd betekent dit het volgende: waar rompontwerpen in de regel het meest economisch zijn binnen een afgebakend snelheidsraam, voelt de Smart Speed romp zich thuis in een ongekend breed spectrum: van 0 tot maar liefst 22 knopen. Een ander opvallend kenmerk is het ontbreken van een duidelijk merkbare planeerdrempel, inclusief het veelal hinderlijk oprichten van de boeg met als gevolg tijdelijk minder zicht en niet te vergeten: een hekgolf van heb-ik-jou-daar. Varen met een Nimbus 305 is dan ook een bijzondere belevenis. Zelfs op een snelheid net iets boven stationair blijft het roer actief dankzij de plaatsing ervan dicht achter de schroef. Achteruitvaren vereist logischerwijze stuurcorrectie, maar het lukt prima en bij pakweg 11.00 toeren op vlak water blijft het zwemplatform mooi droog. Wij klokken volgas een maximumsnelheid van 42,2 km/h waarbij een nagenoeg identieke waarde aan brandstof door de leiding vloeit. Neem je genoegen met een nog altijd respectabele kruissnelheid van 18 km/h, dan neemt de Volvo D3 bij 2.500 t/pm genoegen met slechts 14 liter per uur. Niet verkeerd! Het roer voelt plezierig aan, de stijfheid van de boot is enorm en rammeltjes of kraakjes zijn dan ook uit den boze. Onze testboot keert zowel over sb als over bb binnen 1,5 scheepslengte en manoeuvreren vereist geen echt geen RYA Yachtmaster diploma.   

Conclusie

Producten van Nimbus behoren niet tot de goedkoopste in hun soort; dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door een degelijke bouwmethode, een hoog afwerkingsniveau, excellente vaareigenschappen en een standaard rijke uitrusting. Daar komt bij dat de vraag naar een gebruikte Nimbus per definitie hoog is en dit vertaalt zich in een relatief lage afschrijving. ‘Met de Nimbus 305 Drophead richten we ons op watersporters die gewoon heerlijk en comfortabel willen varen, waarbij gezelligheid centraal staat en snelheid niet de belangrijkste factor is,’ aldus hoofdontwerper Joacim Gustavsson. Daar sluiten wij ons graag bij aan. Want de combinatie van vaargedrag en comfort maken een vaartocht met de Nimbus 305 Drophead ook voor de opvarenden plezierig. En wat ons betreft zou deze bekoorlijke Zweedse ook met een 150 pk Volvo D3 goed tot haar recht komen. 

Specificaties

Lengte over alles:       10,70 m 
Breedte:          3,25 m
Diepgang:       0,90 m
Doorvaarthoogte:       2,26 m / 2,56 m (met sprayhood)
Waterverplaatsing:      4.025 kg
Aantal slaapplaatsen:  4 + 2
Brandstoftank:            250 liter
Verswatertank:           150 liter
Vuilwatertank:            80 liter
Motorisering:  Volvo Penta D3 220 pk (testschip, standaard D3 110 pk)
CE Categorie:B
Ontwerp:        Joacim Gustavsson
Prijs:   Vanaf 208.000 euro incl. btw
Werf:   Nimbus
Verdeler voor België:De Vaart Yachting, Bolderweg 51, 8243 RD Lelystad
Website:          www.nimbus.sewww.devaartyachting.com

(Verschenen in VAREN januari 2018)