Vedette Navigator 35

Vedette Navigator 35

Je moet je behoorlijk onderscheiden om in aanmerking te kunnen komen voor een HISWA Motorboot van het Jaar nominatie. Vedette Jachtbouw slaagde er met vlag en wimpel voor en ging uiteindelijk zelfs aan de haal met de prestigieuze onderscheiding. VAREN voelde de eerste van een nieuwe lijn Vedette’s uitvoerig aan de tand.

Voor de VAREN-lezer die misschien nog niet zo bekend is met het Hollandse Vedette Jachtbouw een korte introductie. Stuwende kracht achter de in Ter Aar gevestigde jachtwerf is voormalig vliegtuigbouwer Hans van Veen. Met zijn gedegen technische achtergrond startte hij na de teloorgang van Fokker zijn eigen onderneming om vanaf 2002 stuk voor stuk succesvolle stalen jachten op de markt te brengen. Anno 2019 omvat het gamma de Vedette Cabin & Salon, de Vedette Comfort Line, Trust, Hollander Trend, de Steilsteven Sloep en last but not least: de Navigator. Van deze serie is de winnende 35 voeter de benjamin onder de modellen 41 en 48. Een Navigator is standaard rijkelijk voorzien van zaken die zowel het verblijf aan boord als het varen zo comfortabel mogelijk maken. Zo behoren bijvoorbeeld een proportionele boeg- en hekschroef tot de standaardvoorzieningen. Niettemin is de prijsstelling mede dankzij een efficiënt productieproces ronduit aantrekkelijk te noemen. Dit geldt overigens niet alleen voor de aanschaf, maar voor de totale exploitatie. Immers, Van Veen maakt louter gebruik van kwaliteitscomponenten die in combinatie met de robuuste constructie en degelijk installatiewerk voor een minimum aan onderhoud zorgen. De Navigator 35 is een modern, strak gelijnd jacht met verticale ramen in de opbouw en een opvallende bijlboeg. Subtiel rvs-berghout  beschermt de kostbare tweecomponenten lak. Voorts zorgt de hoge verschansing voor een veilig gevoel zonder aantasting van de lijnen en de mooie, ovale zeerailing biedt goede houvast. Minder of zelfs helemaal niet zichtbaar zijn de forse sprayrails en de geveegde kont waarbij gebruik is gemaakt van 4 en 5 mm staalplaat. De volledig in eigen huis ontwikkelde aluminium radarmast is elektrisch bediend en zorgt ervoor dat de doorvaarthoogte met een druk op de knop kan worden teruggebracht tot 2,48 meter. Hiermee kent de Navigator 35 qua vaargebied nauwelijks beperkingen.

Interessante details

Via het gangboord stappen we door de handige opening in de zeerailing aan boord, maar je doet dit even zo gemakkelijk via het zwemplatform van waaruit een tweetal geïntegreerde trappen naar het achterdek leiden. De gangboorden zijn breed genoeg om je comfortabel over het schip te kunnen begeven en we constateren dat de stevige rvs-bolders  op fundaties rusten die tot net iets over het potdeksel steken; zo wordt beschadiging door schavielen van de landvasten voorkomen. De beide luiken in het voordek liggen mooi vlak zodat je hier naar wens een mooi zonnedek zou kunnen creëren. Vedette voorziet de Navigator standaard van Flexiteek in de kuip; voor bekleding van het voordek en gangboorden geldt een meerprijs. En nu we het toch over de kuip hebben: onder de bank aan stuurboord heeft de werf voorzien in een handige koellade. Wél zo gemakkelijk om een gekoeld drankje bij de hand te hebben! Voorts is ons duidelijk dat deze Navigator meer dan voldoende bergruimte biedt en langer verblijf aan boord mogelijk maakt. Onder de achterbank is zelfs ruimte genoeg voor twee vouwfietsen. De kuip geniet bescherming van het verlengde salondak, zodat je hier ook onder minder gunstige omstandigheden comfortabel kunt bivakkeren. En mocht het te fris of nat worden, dan kan de kuip op eenvoudige wijze met een tent worden afgesloten. Nieuwsgierig geworden na het zien van al deze interessante details betreden we de stuurhut/salon, waar de stuurstand op verzoek van de eigenaar aan bakboord is geplaatst. In onze optiek niet logisch en tijdens het aanmeren zelfs wat onhandig, maar Vedette bouwt deze voorziening voor hetzelfde geld gewoon aan stuurboord. De L-vormige bank aan bakboord beschikt over dikke, comfortabele kussens en met behulp van een losse locker kan gemakkelijk een extra plaats aan de dis worden gecreëerd. De salontafel is handig in meerdere richtingen verstelbaar. Tegenover de loungebank bevindt zich het keukengedeelte. De lichte eiken betimmering in combinatie met grijze stoffering zorgt voor een zeer eigentijdse sfeer, maar andere combinaties zijn uiteraard ook mogelijk.

Zwaarder dan nodig

De keuken beschikt over voldoende afleg-en bergruimte en is verder van alle zaken voorzien die je tijdens langer verblijf aan boord nodig hebt. Dankzij de relatief hoge kajuitopbouw heb je zelfs in staande positie ongehinderd zicht rondom en de pet boven de voorruit voorkomt hinderlijke reflecties op de klokkenwinkel. Over dit instrumentenpaneel zijn we overigens wat minder enthousiast; met talloze analoge uitleesinstrumenten en schakelaars doet het nogal onrustig aan. Uiteraard kan dit gemakkelijk worden geholpen door een grotere, multifunctionele kaartplotter. Via een trapje naast de stuurstand dalen we af naar benedendeks waar zich in het voorschip de eigenaarshut bevindt. Deze ruime hut beschikt over een semi (en daarmee ook van de zijkant goed toegankelijk) Frans bed met een lengte van maar liefst 2,05 meter en ook hier ruim voldoende opbergmogelijkheden. De beide vluchtluiken zorgen voor genoeg ventilatie. De natte cel met elektrisch toilet is strak vormgegeven en bovendien functioneel dankzij de gescheiden doucheruimte die gemakkelijk te kuisen is. En zoals overal heeft de werf gezorgd voor voldoende stahoogte; ook benedendeks. Het is wel een beetje schipperen met de deuren van de eigenaarshut en het toilet; deze zitten elkaar een beetje in de weg.

Zoals wij gewend zijn van Vedette Jachtbouw is de technische installatie vakkundig aangelegd en dik in orde. De werf neemt geen risico’s en past hier en daar zelfs iets zwaarder dan nodig componenten toe zoals het solide GKN stuwdruklager. Een treffend voorbeeld van doordacht ontwerpen is de aanwezigheid van twee fors bemeten standpijpen (afvoeren) in het kajuitdak. Deze voeren het water af tot vlak boven de waterlijn en voorkomen dat storende strepen langs de kajuitopbouw kunnen ontstaan. Verder is veel aandacht besteed aan het terugdringen van de motorgeluid. Stel dat je rustig kruist met 10 km/u bij 1.500 t/pm, dan komt het aantal decibellen niet hoger dan slechts 65dB en je dus zonder enige stemverheffing kunt communiceren of kunt genieten van een aangenaam muziekje.

Varen maar

De eigenaar van ons testschip koos voor een groot verticaal geplaatst stuurwiel waarachter je ook staand plezierig stuurt en zoals al eerder geschetst, optimaal zicht rondom geniet. De Vedette Navigator krijgt standaard een 80 pk Nanni diesel mee, maar ons testschip maakt gebruik van een Volvo D3 krachtbron met een vermogen van 150 pk die pas in de hogere toerenregionen van zich doet spreken. Bij het maximum toerental van 3.080 omwentelingen meten we een mooie snelheid van 15,7 km/u. Helaas hebben wij geen verbruikscijfers kunnen noteren, maar gelet op het efficiënte onderwaterschip en onze ruime ervaringen met de D3 moet je met de beschikbare brandstofvoorraad van 350 liter een heel eind komen. Tijdens onze testvaart -kort voor de opening van de HISWA te Water- worden we in Lelystad getrakteerd op zonnige omstandigheden met slechts weinig wind. Rondom ons heen wordt korstachtig gewerkt om klaar te zijn voor de show en hebben we maar weinig ruimte om de Vedette Navigator buitengaats te dirigeren. Maar niet getreurd: met behulp van de proportionele boeg- en hekschroef is het werkelijk zo simpel als wat. De verstelbare stuurbank blijkt comfortabel te zitten en je kunt vanuit deze positie probleemloos bij de belangrijkste bedieningsfuncties. De koersvastheid is subliem: je hebt beslist geen stuurautomaat nodig om achteromkijkend een kaarsrecht zog te kunnen zien. Achteruitvaren doet deze Vedette telg netjes, zonder extreme stuurcorrecties. Afhankelijk van over welke boeg bedraagt de draaicirkel maximaal 1,5 bootlengtes.

Conclusie

Met de introductie van de Navigator serie doet Vedette Jachtbouw in onze ogen een succesvolle stap om ook in dit kritische marktsegment te penetreren. De 35-voeter is degelijk gebouwd en wordt standaard geleverd met een batterij accessoires waarvoor je bij menige concurrerende werf nog eens fors in de buidel moet tasten. Daarnaast biedt Vedette Jachtbouw veel mogelijkheden om het jacht verder naar wens in te richten, vaak zonder meerkosten. Het verplaatsen van de stuurstand naar bakboord van ons testschip is hiervan een goed voorbeeld. Al met al is de conclusie gerechtvaardigd dat de Vedette Navigator 35 een interessante propositie is voor een doelgroep die graag lange reizen maakt zonder gebrek aan comfort. Vedette Jachtbouw heeft ons in de afgelopen 17 jaar feitelijk nog nooit teleurgesteld, hetgeen met deze eigentijdse 35-voeter nog eens expliciet wordt bevestigd.

Specificaties

Lengte over alles:       10,65 m
Breedte:          3,90 m
Diepgang:       1,00 m
Doorvaarthoogte:       2,48 m
Waterverplaatsing:      11.800 kg
Aantal slaapplaatsen:  4
Brandstoftank:            350 liter
Verswatertank:           400 liter
Vuilwatertank:            88 liter
Motorisering:  Volvo D3-150 150 pk (standaard: Nanni 4.80 80 pk)
CE Categorie: B
Ontwerp: Vedette Jachtbouw
Prijs:   Vanaf 299.500 euro incl. btw.
Werf:   Vedette Jachtbouw – Smidskade 18, 2461 TR Ter Aar, Nederland
Website:          www.vedette.nu