Solaris 44

Al 45 jaar timmert het Italiaanse Solaris succesvol aan de weg met een brede range zeiljachten die geduchte concurrenten in het wedstrijdcircuit zijn. De nieuwe Solaris 44 vormt hierop geen uitzondering maar leent zich bovendien bij uitstek voor comfortabel mijlen maken.

Feitelijk is het niet zo gek dat Solaris Yachts bekend staat vanwege de hoge kwaliteit en superbe zeileigenschappen van haar producten. Immers, de aan de Venetiaanse lagune gelegen werf bouwt niet alleen nieuwe zeiljachten, maar heeft de afgelopen ruim veertig jaar ook aangetoond specialist te zijn op het gebied van refit. En reken maar dat je tijdens zo’n refit zaken tegenkomt waar je van leert en kan meenemen in het eigen productieproces. Tegelijkertijd sluit je de kans op fouten uit. Het gamma van Solaris Yachts is ongekend breed: het begint met de 37 voeter en reikt tot en met de 80 waartussen de geteste Solaris 44, 47, 50, 55, 58, 60, 64 RS, 68 RS en 72 Classic. Voor 2010 staat ook nog een 110 voeter op het programma. De werf is met name sterk in het segment tussen 47 en 70 voet, maar vlak de 44 ook niet uit, zo blijkt deze zomer tijdens een test op een regenachtige Noordzee bij IJmuiden. De Solaris 44 werd in samenwerking met het Solaris Design Team ontworpen door niemand minder dan Javier Soto Acebal, waar de werf in het verleden onder anderen werkte met minstens zo klinkende namen als Doug Peterson, Sparkman & Stephens en Frans Maas. Acebal tekende naast de 68 en 72 voeter bovendien voor meerdere succesvolle IMS ORC racebakken. Een van de sterke punten van Solaris is de vergaande toepassing van composiet, waar andere merken veelal combinaties van verschillende materialen toepassen. Treffende voorbeelden hiervan zijn de volledige ingelamineerde composiet wantputtings; deze, uit maar liefst 28 uni-directionele lagen bestaande, wantputtings vormen niet alleen een ijzersterke verbinding met zowel dek als romp, maar smoelen tegelijkertijd uitzonderlijk fraai. Daarnaast leert een blik in de bilge dat bij de kiel/romp-bevestiging ook niet over een nacht ijs is gegaan: de rvs-grondplaat heeft een dikte van drie centimeter en maar liefst 12 uit de kluiten gewassen RVS bouten zorgen voor een degelijke verbinding.

DNA-profiel

Vanwege een recente operatie zijn fysieke inspanningen even niet handig, maar gelukkig mag uw verslaggever tijdens deze test rekenen op de hulp van journalist/Laserzeiler Lieke Bos en niet te vergeten: drievoudig Whitbread/Volvo Ocean racer en importeur van Solaris Yachts Gideon Messink. Na een uitgebreide briefing in het kantoor van Messink Yachting in aanwezigheid van Sebastien Meert van Blue Marine Yacht Broker, verdeler voor België, maken wij ons gereed om aan boord te stappen. Ondertussen is het iets minder zacht gaan regenen, maar wij hebben er veel zin in en zijn erop gekleed. Voor een juist begrip gaan we eerst nog even in op de prijsstelling: de Solaris 44 die wij vandaag varen is qua interieur (met eikenbetimmering) de goedkoopste uitvoering. Met een gebleekt eiken interieur komt er excl. btw 10.000 euro bovenop de basisprijs van 298.000 euro excl. btw ex werf. Mocht de keuze vallen op klassiek teak, dan komt er nog eens ruim 6.000 euro bij. Over smaak valt niet te twisten, maar wat ons betreft is er absoluut niets mis met de genoemde basisbetimmering. De eerlijkheid gebiedt ons echter wel te zeggen dat ons testschip rijkelijk is voorzien van de meest uiteenlopende opties, waarmee het bedrag dat uiteindelijk op tafel moet worden gelegd uitkomt op zo’n 617.000 euro. Maar dan heb je ook bijkans alles wat het leven aan boord gemakkelijk maakt en geef je tijdens een wedstrijd de concurrentie gegarandeerd het nakijken. Zoals de intrekbare boegschroef, de langere mast, benedendeks gemonteerde Furlex rolinstallatie, hydraulische bakstagspanner, Webasto verwarming, zwaardere (60pk) motor, klapschroef, teak in de kuip en op de gangboorden, sprayhood, zwemplatform, een uitgebreid B&G navigatiepakket en een zeilgarderobe van North Sails met een 3Di grootzeil. Alleen al deze laatstgenoemde set vertegenwoordigt een waarde van zo’n 40.000 euro excl. btw. Genoeg hierover, we gaan aan boord maar niet zonder ons erover te verbazen hoe vlak de opbouw wel is. Het past overigens volledig bij het DNA-profiel van Solaris. De dubbele stuurwielen, de hoge, verjongde en zwart gespoten mast en de vaste boegspriet doen onmiskenbaar vermoeden dat we dit jacht serieus moet nemen…

Lijnen onderdeks geleid 

Eenmaal aan boord wordt nog eens benadrukt hoe ongekend ‘flush’ het dekontwerp is. Zelfs de grootschootoverloop is verlaagd gemonteerd. Je zult dus niet gauw struikelen en dankzij de eerdergenoemde lage kajuitopbouw is het zicht naar voren uitstekend. Zoals te doen gebruikelijk in dit segment worden alle lijnen keurig onderdeks tot binnen handbereik van de stuurman geleid en met een viertal grotere Harken Performa 50 lieren (optioneel), waarvan twee elektrisch, kan dit jacht met het grootste gemak met een kleine bemanning worden gezeild. De Jefa stuurwielen staan via een koolstof kwadrant in verbinding met de beide roeren. De werf koos ervoor om de stuurwielen zo ver mogelijk aan de boorden te plaatsen met als gevolg dat de ruimte tussen deze stuurorganen plezierig groot is en je dit jacht ook zittend in het gangboord relaxed kan sturen en daarbij nagenoeg ongehinderd zicht naar voren hebt. Absoluut vermeldenswaard is de manier waarop de buiskap kan worden opgeborgen; doek en frame vallen keurig in een goot die vervolgens wordt afgedekt met een vlakliggende hoes. In deze ‘modus’ komt het sportieve karakter van de Solaris 44 nóg beter tot uiting! Vanuit de kuip naar het voordek lopen is zo gemakkelijk als het maar zijn kan; dat krijg je met zulke brede gangboorden… De relatief hoge preekstoel is gedeeld en maakt in- en uitstap vanaf de boeg gemakkelijk. Staand en lopend want zijn dik in orde, waarbij wij nogmaals in herinnering roepen dat ons testschip op dit gebied over behoorlijk wat optionele zaken beschikt. Terug in de enorme kuip dalen we de vier brede treden van de trap af en belanden we in een oase van licht en ruimte, hetgeen vooral te danken is aan de lichte (standaard) eiken betimmering. Ook de talloze ramen in het boord, in de kajuitopbouw en in het dak dragen hiertoe in belangrijke mate bij. De indeling is traditioneel, dat wil zeggen een uitgebreide pantry aan bakboord met daarachter een grote bank en direct aan stuurboord de navigatiehoek en een tweede zitbank. De eigenaarshut is gesitueerd in het voorschip en beschikt over een eigen toilet/douche-combinatie. Beide gastenhutten bevinden zich in het achterschip en maken gezamenlijk gebruik van een tweede douche/toiletgroep dat tevens dienst doet als dagtoilet. Voor alle vertrekken geldt: licht, ruim en voldoende opbergmogelijkheden, terwijl de afwerkingsgraad absoluut niets te wensen over laat.

Varen maar 

Zoals reeds opgemerkt zijn de weersomstandigheden deze keer niet ideaal; het is grauw, grijs en het regent pijpenstelen. Het weerhoudt ons niet om de landvasten los te maken nadat de (optionele) Volvo D2 60pk diesel op temperatuur is gekomen. De Solaris 44 reageert onder motor goed op het roer, precies zoals je (met een beetje snelheid) mag verwachten met dubbele roeren. Eenmaal buiten het havenhoofd staat het grootzeil in no time en even later is ook de genua in een mum van tijd en zonder noemenswaardige inspanningen gezet. De Solaris versnelt onmiddellijk en al snel lopen we een kleine 7 knopen. Eenmaal getrimd stuur je dit jacht met een vinger. Er staat zo’n 18 knopen wind en zoals vaker bij de havenmond van IJmuiden lijken de golven van alle kanten te komen. Geen nood, want ons testschip geeft blijk van een enorme koersvastheid. Een paar overstagmanoeuvres verder maakt duidelijk dat dit schip kinderlijk eenvoudig met een kleine bemanning te varen is, zeker als je ook kiest voor de optionele boegschroef. Verder is deze Solaris 44 uitzonderlijk stijf en geeft letterlijk geen krimp; geen moment! Het is jammer dat de weergoden tijdens de testvaart niets beters voor ons in petto hebben, maar we kunnen ons maar al te goed voorstellen hoer het moet zijn onder een Mediterraan zonnetje. 

Conclusie 

Solaris Yachts heeft een naam hoog te houden, hetgeen met deze Solaris 44 andermaal wordt bevestigd. Deze jongste telg past naadloos in het gat tussen de 37 en de 47 en weerspiegelt de solide bouw waarmee de Italiaanse werf zich al tientallen jaren weet te onderscheiden. De 44 leent zich bij uitstek voor langere reizen met een kleine bemanning, maar vlak ook het wedstrijdpotentieel, zeker met een paar extra’s, niet uit. De prijs is niet mals, maar daarentegen volledig in lijn met de kwaliteit en vaareigenschappen.

Specificaties

Lengte over alles:       13,35 m 
Lengte waterlijn:         12,71 m
Breedte:          4.18 m
Diepgang:       2.60 m, optioneel 2.40 m 
Waterverplaatsing:      9.900 kg
Ballastaandeel:            3.600 kg
Zeiloppervlak: 118 m2
Aantal slaapplaatsen:  6 + 2
Brandstoftank:            220 liter
Verswatertank:           380 liter
Motorisering:  Volvo D2 60 (optioneel), een D2 50 is standaard. Een D2 75 in optie
CE Categorie: A-Oceaan
Ontwerp:        Javier Soto Acebal, Solaris Design Team
Interieurontwerp:        Solaris Design Team
Prijs:   Vanaf 360.580 euro incl. btw af werf. Testschip: plm. 617.000 euro
Werf:   Solaris Yachts SRL, Aquieia UD, Italië
Verderler België:        Blue Marine – www.bmyb.be – Sebastien Meert
Tel.:     +32(0)479/65.12.69 
Verdeler Nederland:   Messink Yachting – www.messink.nl
Website:          www.solarisyachts.com