Fairline F//Line 33

Na een ronde langs de diverse Europese bootshows in het najaar waaronder de Belgian Boat Show Float werd Fairline’s jongste telg, de F//33 onlangs beschikbaar voor een nadere kennismaking. Een ontmoeting die wij niet snel zullen vergeten!

Het Britse Fairline staat bekend om haar uitgebreide serie modellen die luisteren naar tot de verbeelding sprekende namen als Squadron en Targa. De in Oundl gevestigde werf bouwt motorjachten in lengte van 45 tot 68 voet, maar tijdens de laatste Cannes Boat Show werd tot verrassing van eenieder een compleet nieuw model aan het publiek getoond: de knalblauw gewrapte F//33. Deze weekender wordt aangeboden in zowel een volledig open versie als een met een T-Top. Qua motorisering biedt Fairline de keuze uit een duo Volvo V6 sterndrives van elk 240 pk, 2 x Volvo D3-220 (pk), 2 x Volvo V8 van elk 430 pk of een dito set van elk 480 pk waarmee een topsnelheid van 45 knopen op het log kan worden gebracht. De boot waarmee wij op uitnodiging van Jonkers Yachts vanuit Nieuwpoort naar Neeltje Jans varen betreft bouwnummer 1 en heeft de beschikking over twee Volvo V8 motoren van elk 430 pk, de op een na meest puissante configuratie. Als wij in Nieuwpoort arriveren zijn de tentenbouwers nog druk doende met het afbouwen van de Belgian Boat Show Float. Het is een drukte van belang en er wordt zichtbaar haast gemaakt omdat het zonnetje het zienderogen moet afleggen tegen een alarmerend loodgrijs zwerk. Dan is het zo ver; wij krijgen de hoofdrolspeler van vandaag in het zicht. Weliswaar kletsnat van de laatste regenbui, maar voor dit moment nog even glimmend onder een aantrekkelijk najaarszonnetje. In ons vak bedienen wij ons liever niet van superlatieven, maar het moet gezegd: dit tien meter lange jacht mag zich scharen onder de mooiste ontwerpen die de laatste tijd op ons pad zijn gekomen, waaronder wij bijvoorbeeld ook de eveneens Britse Princess R35 rekenen. En profil onderscheidt deze Fairline F//33 zich enerzijds door strakke lijnen, maar anderzijds wordt dit beeld subtiel genuanceerd door speels gebruik te maken van donkere elementen. Bovendien zij de ontwerpers erin geslaagd om de lijnen van de ver in het boord doorlopende voorruit voor het oog gracieus door te laten lopen tot aan de spiegel.

Pantografische scharnieren

Via het grote, met een schakelaar te bewegen, zwemplateau begeven wij ons boord. Het duurt even voordat wij met vereende krachten de kuip droog hebben gemaakt, maar goed beschouwd is het een uitgelezen kans om de Fairline F//33 aan een gedetailleerd onderzoek te kunnen onderwerpen voordat wij het ruime sop kiezen. In eerste instantie plaatsen wij vraagtekens bij de manier waarop het aanlokkelijke zonnebed op het voorschip kan worden bereikt, maar Fairline blijkt in het vrijboord deurtjes te hebben aangebracht die vanaf de buitenzijde bijna onzichtbaar zijn. Aan de binnenzijde echter treffen wij zware scharnieren en een bijbehorende knevelsluiting die op een megajacht niet zouden misstaan. In geopende positie valt het deurtje langs mooi langs het boord dankzij de toepassing van pantografische schanieren. Deze handige deurtjes maken de instap vanaf de boorden wel zo gemakkelijk. De stuurstand is overzichtelijk en voorzien van een drietal diepe bekerhouders, maar afgeruimd voor kleine spulletjes ontbreekt. Voor de productiemodellen kan daar zeker iets op worden gevonden, zoals dit ook geldt voor een minder scherpe afwerking van een enkele RVS sierstrip. Fairline past een -verstelbaar- stuurwiel toe dat rechtstreeks ontleend lijkt te zijn aan de automobielindustrie: met behulp van knoppen kunnen allerlei functies worden bediend waaronder de audioinstallatie. De stuurbank biedt plaats aan twee personen en is voorzien van flip-up zetels. De zit is prima, maar te laag, waardoor kleinere personen in zittende positie moeite hebben om over de boeg te kunnen kijken. Ook dit aspect is inmiddels onderkend en zal worden aangepast, waarbij het niet ondenkbaar is dat er in de onderliggende ruimte meer hoofdruimte zal ontstaan.

Detaillering

Achter de stuurbank is plaats gereserveerd voor een wetbar en weer daarachter bevindt zich een comfortabele, ‘spiegelgerichte’ loungebank. Daarop gezeten geniet je optimale bescherming tegen weer en wind met uitzicht op het imposante zog. In de haven of voor anker kun je vanaf deze plek ook de spelende kinderen op zwemplateau in de gaten houden of converseren met de gasten op de tegenoverliggende bank die tevens dienstdoet als zonnebank als het zwemplaten is neergelaten. Via een van de eerder beschreven deurtjes begeven wij ons over het smalle gangpad naar het voordek, waarbij je voldoende houvast vindt aan de omlijsting van de voorruit. Op het voordek is ruimte gereserveerd voor een groot zonnebed dat aan beide zijden beschikt over een tweetal bekerhouders. Het anker is deels geïntegreerd in de boeg en dit geldt ook voor de navigatieverlichting. Het stelt ons gerust dat Fairline ook midscheeps gebruik maakt van inklapbare klampen zodat je gemakkelijk een spring kunt uitbrengen. Hier en daar valt zeker nog wel wat op te merken, maar je kunt zien dat Fairline veel aandacht aan detaillering heeft besteed. In het door middel van indirecte ledstrips verlichte vooronder is het onder mindere weersomstandigheden prima vertoeven en desgewenst kan hier een extra 2-persoons slaapgelegenheid voor gasten worden gecreëerd. De matig geventileerde, maar luxueuze natte cel bevindt zich aan stuurboord en is voorzien van mooie matzwarte meng- en douchekranen. De dwarsgeplaatste eigenaarshut bevindt zich onder de kuipvloer en benut de volledige breedte van het schip.

Varen maar

In tegenstelling tot hetgeen normaal gesproken gebruikelijk is, mogen de drie aanwezige journalisten om verzekerings-technische redenen helaas nog niet zelf achter het stuur plaatsnemen; Fairline heeft Alex Cleverly van Universal Maritime Motor Yacht Delivery Services gestuurd om deze dankbare klus te klaren… Het is niet anders en bovendien: gedurende de urenlange tocht over de Noordzee krijgen wij als geen ander de nodige indrukken van deze fonkelnieuwe Fairline-telg als het gaat om haar vaareigenschappen. Nadat wij ons -vijf opvarenden in totaal- hebben gehuld in waterdichte kledij en zwemvesten is het tijd om de inmiddels op temperatuur gekomen V8 motoren aan te spreken. Behoedzaam dirigeert schipper Alex de Fairline F//33 met gebruikmaking van de joystick van de wal en nemen wij de taak waar om de landvasten op te schieten en zeevast te bergen. Plaats genoeg! Met een druk op de knop verheft het zwemplateau zich van haar horizontale positie waarna de kuip volledig is afgesloten bij de spiegel. Wel zo veilig. Ondertussen maken wij ons op voor een eerste confrontatie met Pluvius, maar de bui blijft uit. Sterker nog: de zuidelijk hemel kleurt weliswaar inktzwart, maar over de boeg gezien richting Neeltje Jans lijkt de regenkans aanmerkelijk kleiner. De afgelopen dagen heeft de zee zich kunnen opbouwen en golven van meer dan anderhalve meter zijn geen uitzondering. Jammer, want dit is geen handig uitgangspunt voor het doen van de gebruikelijke toerental versus snelheid en verbruik metingen. Maar niet getreurd, want dit is nog altijd beter dan een gladde zee, waar bijna elke boot zich van zijn goede kanten laat zien. Onder de huidige omstandigheden is volgas varen naar goed zeemanschap weliswaar geen goed plan, maar desondanks kunnen wij vaststellen dat deze Fairline F//33 zich op hogere snelheden, zelfs bij een onaangename dwarszee, zich voorbeeldig gedraagt. Deze kleinste Fairline-telg vaart verrassend droog; slechts een enkele keer moeten we even bukken om de nodige liters boegwater te omzeilen. Via Oostende, Blankenberge en Zeebrugge bereiken wij uiteindelijk de sluiskolk bij Neeltje Jans, zonder ook maar een moment het gevoel te hebben gehad dat wij ook maar enigszins in de buurt van de limieten te zijn gekomen.

Conclusie

We gaven het al aan: de boot die Jonkers Yachts ons ter beschikking stelde betreft bouwnummer 1 en vertoont logischerwijs hier en daar nog wat hiaten. Zaken die in de productiemodellen zeker en vast aangepast zullen zijn. Wij stellen dan ook vast dat Fairline een geslaagd avontuur is aangegaan dat naar meer smaakt en dan hebben wij het niet alleen over de fraaie kleuren die leverbaar zijn! De F//33 is een aantrekkelijk gelijnd, degelijk geconstrueerd jacht met een doordacht onderwaterschip en dito indeling. Dit maakt deze nieuwkomer breed inzetbaar en zeker kansrijk!

Specificaties

Lengte over alles:       9,99 m
Breedte:          3,50 m
Diepgang:       0,87 m
Waterverplaatsing:      6.029 kg
Aantal slaapplaatsen:  4/6
Brandstoftank:            680 liter
Verswatertank:           220 liter
Vuilwatertank:            80 liter
Motorisering:  2 x 430 pk Volvo V8 Sterndrive
CE Categorie: C
Prijs:   Vanaf 347.800 euro.
Dealer voor B en NL: Jonkers Yachts B.V. Kabbelaarsbank 11, 3253 ME Ouddorp
Email:  info@jonkers.org
Website:          www.fairline.com – www.jonkers.org