Bénéteau Oceanis 30.1

De eerste indruk is al positief: de boot ziet er netjes uit, zowel binnen als buiten. Strak gelijnd en met een niet storende hoogte voor zijn lengte. Die lengte is naar huidige normen beperkt: negen meter is immers een maatvoering die we tegenwoordig niet vaak meer aantreffen. Omwille van een aantal opvallende eigenschappen stond hij op de nominatielijst van de HISWA zeilboot van het jaar. Varen heeft hem ter gelegenheid van de HISWA te Water 2019 in Lelystad aan de tand kunnen voelen met een exemplaar dat door Nova Yachting (dealer voor Nederland, nvdr) werd ter beschikking gesteld.

Ontwerp

De Océanisreeks van Bénéteau heeft als basisopdracht een degelijke en vlot zeilende toerboot te leveren, zonder echte wedstrijdallures. Het ontwerp van de romp met de duidelijke knik boven de waterlijn is van Pascal Conq, het interieur is ontworpen door Nauta Design. Constructief hebben we zeker niet te klagen. Materialen en afwerking zijn degelijk, zowel de romp als het dek worden professioneel gemaakt in Polen. De definitieve afwerking gebeurt op de werf van Bénéteau. De degelijkheid blijkt onder andere ook uit het feit dat tijdens het zeilen onderdeks weinig geluiden te horen zijn, zeker geen gekraak. Wij hebben de versie gevaren met de diepe kiel met een klapschroef. Daarnaast is er ook een versie met ondiepe kiel en ook nog een met een klapkiel: die maakt in combinatie met de twee roerbladen perfect droogvallen mogelijk.

Aan boord

De kuip is voor een boot met deze afmetingen bijzonder ruim. De stuurman vindt een goede zit achter de eerder bescheiden stuurwielen. Dat is een optie want de standaarduitvoering komt met helmstok. Het ruimtegevoel wordt nog versterkt door het ontbreken van een achterstag. De tuigage met sterk achterwaarts pijlende zalingen is immers zo ontworpen dat die overbodig worden. Met de bergruimte is het zeker OK. De spiegel is open, hij wordt achterin afgebakend door een horizontale buis. Lager nog zit een klapluik dat kan gevierd worden tot een achterplatform met een goede handgreep opzij. De uitschuifbare zwemtrap ernaast is uitstekend geplaatst. De kuiptafel is weliswaar een optie, maar in onze ogen is ze onmisbaar. Ze biedt houvast en steun onder helling. De grote buiskap geeft een degelijke bescherming voor slechter weer of als het wat harder gaat. Brede gangboorden vergemakkelijken de toegang naar het voordek, onderweg bieden handgrepen steun en het voordek zelf is netjes opgeruimd. De ankerkluis is asymmetrisch geplaatst naast de boegspriet die gesteund wordt door een waterstag.

De reeds vermelde en visueel toch niet storende hoogte van de boot biedt binnenin een zee aan ruimte. Wij hebben vroeger zelf een 30-voeter gehad: de plaats die men hier aantreft is onvergelijkbaar. De brede kajuitingang, met een makkelijke trap en met goede handgrepen geeft toegang tot de salon. Bijna overal is er stahoogte. Die wordt op een slimme manier gewonnen: zo is de vloer mooi verzonken tussen de brede spanten en vormt daarmee een glad oppervlak. 

Aan bakboord achterin vinden we een ruime tweepersoonshut met een groot bed (2 x 1,80 m), dat als enige beperking een ietwat verlaagde hoofdruimte voor een van beide slapers biedt. De kaartentafel heeft moderne – lees: beperkte – afmetingen, maar een al even moderne kaart past erop. Het keukenblok is ruimschoots voldoende, het kookwerk vergt echter enig overleg. Het deksel van de grote koelruimte maakt immers deel uit van het werkvlak en moet voor elke koelkastactie ontruimd worden. Een goede opstaande rand beveiligt het werken onder helling en boven het gasvuur met oven zorgt een klapraam voor de verluchting. Het water komt uit een fors bemeten tank van 160 liter. Eten doen we aan een ruime tafel (1,20 x 0,98 m) met twee opklapbare vleugels. 

De grote toiletruimte aan stuurboord bij de kajuitingang is mooi glad afgewerkt, dus makkelijk te reinigen en heeft een grote zwartwatertank, netjes weggewerkt in de wand. 

Ook voorin is er een groot dubbel bed, met daaronder beperkte bergruimte. Opvallend is wel de toegang tot die voorpiek: via een dubbele deur hebben ook grotere personen geen probleem.

Varen

Het square headed grootzeil wint met zijn vierkante kop aan oppervlak. Die constructie is mogelijk door de ontbrekende achterstag. Dit gaat dan wel in beperkte mate ten koste van de ietwat afgenomen spanning op de voorstag. Dat dit geen echt negatieve invloed heeft op zijn zeileigenschappen blijkt al snel wanneer we halfwinds met een snelheid van ongeveer zeven knopen de haven van Lelystad uitlopen. Die snelheid werd bij het oploeven uit de beschutte havenkom echter fors gereduceerd eens we op groter water oploefden tot aan de wind. Met de stevige westenwind was Lelystad echt lagerwal en het IJsselmeer, de vroegere erg ondiepe Zuiderzee, is berucht omwille van zijn korte en steile golfslag. Onze lengte van zowat 30 voet paste precies in een golfdal bij het zeilen aan de wind, met als gevolg dat de boot moeite had om op gang te komen. Een iets lagere koers en een knikje in de schoten dreven de snelheid weer op. Met deze ingrepen hadden we direct een goed reagerende en vlot manoeuvreerbare zeilboot in handen. Opvallend was daarbij ook de snelheidswinst toen we aan de wind de opgerolde en op die koers nutteloze code zero weghaalden. Die had blijkbaar wel een behoorlijk remmende invloed op de snelheid. 

Bij overstagmaneuvers is de keerfok een uitstekende hulp. Met het relatief beperkte zeiloppervlak is de Océanis 30.1 dan ook makkelijk alleen of met beperkte bemanning te zeilen. De motor met 21 pk is ruimschoots voldoende voor het relatief bescheiden gewicht van deze boot. Een kruissnelheid van 6 knopen en een top van ruim zeven knopen zitten er zeker in. De dieseltank is met zijn inhoud van 130 liter opvallend groot: de meeste schippers zullen kunnen volstaan met één tankbeurt per jaar. 

Besluit

Nieuwe ontwerpen in deze afmetingen van zeilboten zijn eerder zeldzaam, maar de Bénéteau 30.1 is een perfecte maat voor de schipper die het niet te groot zoekt qua formaat, maar die wel een grote binnenruimte en kuip weet te appreciëren. Deze boot voldoet helemaal aan de verwachtingen, zowel op het punt van constructie, beschikbare ruimte als vaareigenschappen. Hij biedt dat alles tegen een zeer redelijke beginprijs van 86.188 euro inclusief btw, maar de lijst van opties kan eerder lang uitvallen en vraagt wel enige studie. 

Rest nog een dankwoord aan Marnix Hameeteman (Nova Yachting) voor het ter beschikking stellen van de boot. (nvdr)

Belangrijkste kenmerken

LOA:  9,53 m
Romplengte:   8,99 m
LWL:  8,65 m
BOA:  2,99 m
Diepgang:       1,88 m/1,30 m
Gewicht kiel:  973 kg/1.150 kg
Ophaalbare kiel:         0,95 m – 2,33 m
Waterverplaatsing:      3.995 kg
Brandstof:       130 liter
Water: 160 liter
Motor: 15/21 pk
Grootzeil:        23,80 m2/18,80 m2 (rolgrootzeil)
Fok:    15,70 m2
Genua: 22,10 m2
Code 0:           34,80 m2
Asymm. Spi:  70,00 m2
Dealer voor België:    Belgian Boat Service / Nieuwpoort