Aquador 28 HardTop

Fins vernuft

Slechts daags voor de bekende Corona maatregelen in de Lage Landen maakte VAREN gebruik van de uitnodiging om op een uitgestorven IJsselmeer kennis te maken met de nieuwe Aquador 28 Hardtop, een model dat het gat vult tussen de populaire 25 en 30 voeter. Verrassend!

Aquador mag bij ons minder bekend zijn dan bijvoorbeeld Nimbus, maar vlak dit Finse merk zeker niet uit. In de Scandinavische landen is Aquador een zeer bekende verschijning en dit is mede te danken aan het simpele feit dat de Finnen als geen ander boten bouwen die excelleren als het gaat om hun vaareigenschappen. Immers, op de vele duizenden meren en in de archipel kan het behoorlijk spoken. Bedenk immers dat vele Finnen (één op de zeven Finnen is in het bezit van een boot) tijdens het relatief korte vaarseizoen van een boot gebruik moeten maken om zo snel als maar mogelijk is van het vaste land naar hun zomerhuisje en terug te kunnen varen. Aquador maakt onderdeel uit van het eveneens Finse Bella-Veneet Oy, een van de grootse werven van Scandinavië. Wellicht leuk om te weten is dat CEO Raimo Sonninen in zijn jonge jaren een zeer succesvolle powerboat piloot was en bovendien een autoriteit blijkt op het gebied van rompontwerp. Dit zien wij dan ook terug in het ontwerp van de Aquador modellen, die, zoals reeds aangegeven, in lengte variëren van 25 tot 30 voet. Op basis van dezelfde 25- en 28-voets rompen bouwt Aquador ook Day Cruisers. De 35 AQ is het vlaggenschip van de onderneming. De afgelopen twintig jaar hebben wij aardig wat Aquador modellen mogen varen en het vaargedrag van deze 28 HT zal ons niet teleurstellen. Op het moment dat wij arriveren bij De Vaart Yachting in Lelystad is de boot zojuist voorzien van brandstof en schroef, nadat zij dezelfde morgen nog over de weg vanuit de Amsterdamse RAI is aangekomen. Vanaf de hoger gelegen wal krijgen wij een mooi vogelperspectief en wordt ons tegelijkertijd een blik gegund op de beide zonnepanelen (55W elk en optioneel) op het salondak. Panelen, die overigens met volledig geopende dakluiken ongetwijfeld aan capaciteit zullen inboeten vanwege het getinte glas. Maar dit terzijde. We zien een mooi gelijnd jacht met een sierlijke zeerailing, prachtige panoramische voorruit, ruime kuip en een opvallend groot zwemplateau. De kuip is op dit moment nog voorzien van de cabrioletkap, maar deze zullen wij tijdens de testvaart wegnemen om betere plaatjes te kunnen trekken. Wat ons betreft is de keuze voor zwarte stof trouwens een goede, want met opgezette cabrioletkap worden de vloeiende lijnen nauwelijks verstoord.

Goed houvast

Via het reeds benoemde, grote zwemplateau stappen we opzettelijk vrij bruusk aan boord; ondanks het relatief lichte gewicht van ongeveer 4.000 kilogram reageert onze Aquador minimaal op een plotselinge belasting van pakweg 77 kilo. We zien dit weleens anders en zegt iets over de stabiliteit. Rondom beschikt de Aquador 28 HT ter bescherming van de romp over fors rubber berghout. Verder zien we een mooie ingebouwde zwemtrap en aan de spiegel zorgde de werf voor ruim voldoende opbergmogelijkheden voor fenders, lijnen enzovoorts. Als de cabriolet in gebruik is, dan klim je vanaf het zwemplateau via een traptrede gemakkelijk op het gangboord, waarbij je goed houvast vindt aan meegestikte banden bovenop de kap. De symmetrische gangboorden zijn behoorlijk smal en je zult dan ook gebruik moeten maken van de RVS handrail langs het kajuitdak om je veilig naar het voordek te kunnen bewegen. Het voordek zelf oogt groot en is dit ook, hetgeen we later terugzien in de eronder gelegen eigenaarshut. De preekstoel is gedeeld, waarbij ons testschip is voorzien van een optionele RVS dolfijnneus met geïntegreerde trap. Wel zo handig als je neus-in in je box ligt afgemeerd. Daaronder steekt het anker via een stevige roller uit de romp; een anker dat door middel van een elektrische lier wordt bediend. De ankerkluis is ruim bemeten en zelfs een forse fender kan er met gemak in worden opgeborgen. Minder enthousiast zijn wij over het feit dat het ankerluik niet is voorzien van een sluiting; onder invloed van de forse golfslag op het IJsselmeer bleek dit met kracht open te vliegen. Gelukkig kan dit op eenvoudige wijze worden opgelost.

Aanlokkelijk tweepersoonsbed

Terug naar de kuip, die via een stevig deurtje in de spiegel bereikbaar is. De U-vormige bank zit gerieflijk en dankzij het hoge vrijboord kunnen ook de (klein)kinderen er veilig toeven. Wat je echter niet zou verwachten is dat de kuiptafel met een druk op de knop elektrisch kan worden neergelaten, waarna met behulp van inzetstukken een nagenoeg volwaardig tweepersoonsbed annex zonnebed ontstaat. Reken maar dat je op deze plek, al dan niet met gesloten cabrioletkap, razendsnel in Morpheus armen belandt! Onaangenaam koud zal het niet worden; ten eerste wordt het onder zwart canvas snel warm en de Wallas heteluchtverwarming doet de rest. Over de stuurstand valt ergonomisch gezien werkelijk niets te klagen; dit is te danken aan goed zitmeubilair voor twee personen met individuele flip-up kussens, een goed gekozen positie voor de Volvo afstandsbediening in het boord en een ruim verstelbaar stuurwiel. Naast de stuurbank bevindt zich een comfortabele meevaarbank (ook met flip-up kussen) waaronder een kookplaat schuil gaat. Uiteraard heeft de werf ook gedacht aan een met een deksel afsluitbaar spoelbakje. In het lager gelegen vooronder is de goed geventileerde eigenaarshut gesitueerd, voorzien van een aanlokkelijk tweepersoonsbed en de nodige kastruimte. De natte cel met fraai teak blokrooster is aan bakboord geplaatst en een uittrekbare sproeikop maakt het mogelijk om hier eveneens te kunnen douchen. Wat je onderdeks evenwel niet verwacht is de slaapgelegenheid voor twee onder de stuurstand. Weliswaar niet afsluitbaar, maar voor een 28 voeter toch mooi meegenomen én geschikt als extra bergruimte.

Varen maar

Ondertussen is de nieuwe Volvo Penta D4 Z-Drive met 270 pk aan de schroef op werktemperatuur en kunnen we van wal steken. In de beschermde omgeving van De Vaart Yachting is het ontmeren mede dankzij de boegschroef zo simpel als wat. Het is pakweg 20 minuten varen voordat we zijn aanbeland bij de Noordersluis; het geeft ons de kans om de stuurpositie nogmaals kritisch te beoordelen en nemen ook de kans waar om staande sturend met het hoofd uit het geopende dakluik. Gaat prima! Ter voorbereiding op de sluis proberen we een landvast te beleggen op de middenbolder, maar dat blijkt op het smalle gangboord met een hand best wel lastig, zoals dit ook geldt voor de bevestiging van een fender midscheeps. Weliswaar niet bepaald salonfähig, maar met een fenderclip is dit laatste probleem uit de wereld. Eenmaal buitengaats blijkt sprake te zijn van een pittige golfhoogte en is het niet mogelijk om de gebruikelijke snelheids- en verbruiksmetingen tot volgas aan toe uit te voeren. Zou trouwens ook niet zo slim zijn met een kakelverse Volvo krachtbron…3.500 rpm is het maximum, waarbij de Aquador 28 HT 54 km/h op het log brengt bij een verbruik van 55 liter per uur. Planeren geschiedt bij ongeveer 2.800 krukasomwentelingen en snelheid van ongeveer 22 km/u. Je kunt vervolgens gas terugnemen tot 2.600 rpm om te blijven planeren. Kies je voor maximale efficiency, dan heb je aan 1.500 rpm genoeg om een snelheid te lopen van 13 km/u. In dat geval kom je met een verbruik van 8,7 liter per uur en een brandstoftank van 380 liter aan een bereik van ruim 500 kilometer. De Aquador 28 HT vaart ondanks de forse golfslag plezierig droog en houdt prima koers, ook als er 4 Bft van opzij blaast. Met ruim 44 km/u zetten we een scherpe bocht over bakboord in nadat we ons door het eerder genoemde dakluik ervan hebben overtuigd dat de kust vrij is. De snelheid loopt uiteraard wat terug, maar de romp geeft geen krimp.

Conclusie

Deze Aquador 28 HT heeft ons ervan overtuigd een ideaal familieschip met verrassende gebruiksmogelijkheden te zijn. Het jacht is degelijk gebouwd, het installatiewerk is prima op orde en de afwerking is zoals je dit van een Fins product mag verwachten. Optioneel zou je kunnen kiezen voor een 370 pk motor, maar met 100 pk minder heb je minstens zo veel plezier. Tot slot is de prijs niet verkeerd.

Specificaties

Lengte over alles: 8,55 m
Breedte: 3,05 m
Diepgang: 0,90 m
Waterverplaatsing: 4.000 kg
Aantal slaapplaatsen: 4 + 2
Brandstoftank: 380 liter
Verswatertank: 95 liter
Motorisering: Volvo Penta D4 270 pk met Z-Drive
CE Categorie: C
Prijs: vanaf 195.000 euro, prijs getest model 225.800 euro.
Werf: Bella-Veneet Oy
Verdeler voor België: De Vaart Yachting, Bolderweg 51, 8243 RD Lelystad
Website: www.aquadorboats.fi en www.devaartyachting.com