Princess R35

Pure snelheid verpakt in een nu al iconisch design

De Nieuwe Princess R35 is razendsnel, dankzij technologisch vernuft. Daarnaast is het Italiaans ontwerp fraai en ontworpen om snel te varen. Er zijn state of art materialen gebruikt om dit schip zijn unieke eigenschappen te geven.

Ik heb er mee mogen varen. Wat accelereerde dat snel, tot zo’n 50 knopen/uur; ja u leest het goed tot bijna 100 km/uur en dat in enkele seconden. Het bijzondere daarbij was dat echte stuurkunst, zoals bij race speedboten vereist is, hier niet nodig was. Je gooide het roer om en het jacht maakte een perfecte bocht en deed precies wat ik wilde. Adembenemend. Fun!

Het lijkt zo eenvoudig als je achter het roer zit en de gashendel even maximaal naar voren drukt en vervolgens nog een scherpe bocht maakt, maar niets is minder waar. Er zit de meest up-to-date technologie achter. Een samenwerking van diverse topspecialisten heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe Princess R35 in vele opzichten heel bijzonder is. Daarover in dit artikel meer.

De opdracht aan dat team topspecialisten was: ‘Ontwerp een supersnelle speedboot, die uiterst comfortabel en veilig is, waar je ook nog gezellig een koud drankje op kunt drinken en op kunt slapen’. En dat werd de Princess R35.

De werf
Princess is opgericht in 1965. De werf is gevestigd op een historische plek, daar waar vroeger een marinewerf was, in het Zuid-Engelse Plymouth. Princess is een van de allergrootste jachtwerven van de wereld. Er werken 3.000 personen en het terrein beslaat 350.000m2.

De Princess R35
Met de Princess R35, een nieuwe telg van de Princess familie, kun je heerlijk toeren en als het even kan snelheid maken. De R35 accelereert in enkele seconden tot een maximum van maar liefst 50 knopen, ruim 90 km/uur. De twee Volvo Petrol V8 motoren leveren samen 860 pk. Er is gekozen voor een benzinemotor om gewicht te besparen. Een dieselmotor weegt immers meer. Het jacht weegt, dankzij de carbon romp en opbouw en ondanks zijn lengte van 10.89 m, slechts 4.500 kg. De foils, draagvleugels, regelen de stabiliteit op een ongekende manier. De rompvorm is ontworpen om snelheid te kunnen maken.

Hydronamica
Aan hydronamica wordt, vooral in de wedstrijdzeilerij, veel aandacht besteed. Het meest geavanceerd zijn de schepen van de America’s Cup. De foils ervan zijn het meest opvallend. De zeilschepen worden erdoor uit het water getild, met als gevolg een minimale weerstand. Het enige wat het water nog raakt zijn deze foils. Daarbij zijn de foils van de America’s cup schepen nog verstelbaar met flaps, die je ook ziet bij de vliegtuigen om naar links of rechts te vliegen of te stijgen en dalen. De foils hebben eenzelfde werking, met als doel het schip te liften en stabiel in, of liever gezegd op het water te houden. Dat gedachtengoed hebben BAR technologies, de ontwerpers van het Britse jacht van de America’s cup, gebruikt voor het ontwerp van de foils van de Princess R35. Ze ogen eenvoudig, maar zijn wel zo vormgegeven en geplaatst dat ze optimaal effectief zijn tijdens de verschillende snelheden en water- en weersomstandigheden. Ze zijn in diepte verstelbaar en bewegen onafhankelijk van elkaar. Er wordt 100 x per seconde informatie van de foils naar een onboard computer gestuurd, die de verzamelde gegevens per ommegaande vertaalt naar de juiste positie van de foils. Het programma is een slimme algoritme. Hogere wiskunde dus zorgt voor de juiste stand van de foils.

Het resultaat is stabiliteit en waanzinnig veel grip, bij verschillende water- en weeromstandigheden, golven en wind, bij verschillende snelheden. De foils zorgen ook voor 30% minder weerstand en dus een hogere snelheid of minder brandstofverbruik. De foils zijn opvallend klein, slechts 50 cm breed en zijn uitgevoerd in carbon, om de grote krachten die er bij hoge snelheden op komen te staan te kunnen weerstaan. De foils hebben een profiel dat lijkt op een vliegtuigvleugel. Hiermee vindt ‘lift’ plaats. Dat betekent dat door het vleugelprofiel het schip wordt opgetild. Dit komt de snelheid ten goede of levert brandstofbesparing op.

Het verschil met de America’s cup boten is dat de foils niet het schip uit het water tillen, maar de romp naar een optimale positie brengen en houden, waarbij de weerstand van de romp, de stabiliteit en het liftend vermogen elkaar versterken. Een hoge snelheid, waarbij comfort en veiligheid behouden blijven, is het resultaat. Hoe dat precies gaat is niet goed uit te leggen.

Een algoritme is hier de baas van het geheel.

De ontwerpers en ontwikkelaars hebben daarbij er ook nog voor gezorgd dat de stuurman kan kiezen uit een sport en comfort stand van de foils.

Het hard en tegelijk comfortabel kunnen varen worden niet alleen met de foils bereikt. Het onderwaterschip en de motoren, plus het gewicht, zijn de andere veroorzakers die het gewenste resultaat realiseren.

Het onderwaterschip
Het onderwaterschip oogt niet bijzonder. Er is ook niets over te vinden op internet; toch moet het ontworpen zijn om er zo hard mee te kunnen varen. Een rondspant loopt naar achteren over in een kleine V-vorm. In combinatie met de foils moet het de eenheid vormen die het schip zijn juiste positie geeft om 50 knopen te kunnen varen, en dat zonder op het water te klappen. Dat gebeurt met deze Princess namelijk niet of nauwelijks. Veel speedboten zie je enorm bonken als ze harder gaan. Daarnaast blijkt dat je straffeloos met een eenvoudige draai aan het stuurwiel, ook op hoge snelheid, scherpe bochten kan maken. Het zorgt voor het supercomfort op hoge snelheid. Onderwaterschip en foils moeten wel in evenwicht zijn om dit te realiseren.

De motoren
De twee krachtige, in V-vorm geplaatste, Ferrarirood geschilderde, benzinemotoren zijn nagenoeg midscheeps geplaatst, wat voor de gewichtsverdeling de enige juiste plaats is. Het gewicht bedraagt 1.176 kg per motor. Beide motoren hebben samen een cilinderinhoud van 6,2 liter. De motorblokken zijn van aluminium. De maximaal te behalen 430 pk wordt bereikt bij 6000 omwentelingen per minuut. Het maximale koppel bij 560 Nm. De motoren worden elektronisch aangestuurd, met als doel een juiste mix van efficiency en zuinigheid te bereiken. Het directe injectiesysteem zorgt voor een lagere brandstoftemperatuur en een betere mix van zuurstof en brandstoftoevoer. Het gevolg is een verminderde emissie en beter, zuiniger, gebruik van de benzine.

Het verbruik varieert van 8 liter per uur, bij een snelheid van 3,6 knopen tot 258 liter bij een snelheid van 44 knopen per uur. De metingen zijn uitgevoerd op vlak water.

De motoren werken mee als het gaat om het sublieme bochtenwerk. Ze bewegen onafhankelijk van elkaar en leveren elk verschillende power op verschillende momenten. Samen met de foils vormen zij de eenheid waarmee de uitzonderlijk prestaties geleverd kunnen worden. 

Gewichtsreductie in combinatie met onverwoestbare kwaliteit
Het totale lege gewicht van het schip is 4.500 kg. Trekken we daar het gewicht van de twee motoren, elk ruim 1.100 kg af, dan weegt het hele schip nog maar 3400 kg. Het lage gewicht is te danken aan de gebruikte materialen. De hele romp is gebouwd van Carbon. Het tot nu toe lichtste en sterkste materiaal wat in de scheepvaart gebruikt wordt. Lastig om een romp mee te produceren en duur als materiaal. Toch is het Princess gelukt om een carbon romp te maken. Tussen de carbon lagen is, in dunne lagen, epoxyhars in een sandwichconstructie verwerkt. De epoxy vult de lege ruimtes tussen de lagen carbon. Hiermee wordt het mogelijk om een perfect gietsel als basis te hebben om het geheel in de R35 mal vacuüm te kunnen trekken. Een hele dunne, 500 micron dikke harslaag wordt aan de buitenkant aangebracht om, na licht opschuren, de verflaag in de gewenste kleur te kunnen aanbrengen. De verf wordt daarna op de romp gespoten. Om dit geheel zo te kunnen doen is veel kennis en ervaring vereist, en dat is juist wat de Britse werf bezit.

Bovenwater aerodynamica in combinatie met comfort
Bijzonder is ook het ontwerp van het ‘bovenwaterschip’. Hier speelt aerodynamica een grote rol. De voorruit is in de windtunnel zo gevormd dat er minimale weerstand ontstaat bij hoge snelheden en zittend achter het stuur de wind in het gezicht minimaal is. Dat is ogenschijnlijk niet te combineren. Toch is het Princess gelukt.

De cockpit en het dek
Achter het stuur kun je in één oogopslag alle functies van het schip zien. Het display kan in 3 varianten en meerdere kleuren worden weergegeven. Per variant is de hoeveelheid informatie overweldigend. Toch blijft het overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar. Ook met zon op de displays. De banken zitten redelijk comfortabel. Misschien dat de ontwerpers hier iets aan kunnen aanpassen. De gemiddelde Italiaan is kleiner dan de Belg. Een in hoogte verstelbare bank zou prettig zijn.

Het dek is bij uitstek een zonnedek. De kussens zijn zacht en goed van kwaliteit. Gelukkig zijn ze goed vastgemaakt. Bij hoge snelheid zouden ze anders van het dek afwaaien. In de kuip is het lekker zitten. De zitbanken zijn van prima kwaliteit en voelen zacht aan.

Het interieur
Het interieur heeft twee slaapplaatsen, een toilet, een wasbak en zelfs een douche. Het is niet ingericht voor lang verblijf, maar dat is logisch en met snelheden van rond de 40 knopen kun je ook snel op de plaats van bestemming zijn. Het geheel is strak en functioneel.

Besturing
Met het stuurwiel is het bijzonder gemakkelijk sturen, alsof je een auto bestuurt. De boot doet precies wat jij aangeeft. Het stuurwiel voelt prettig aan. Pal vóór de gashendel zit een joystick waarmee je op lage snelheden stuurt. Voor aanleggen zit daarnaast een hendeltje dat je naar links en rechts kan duwen. Hiermee bedien je de boegschroef. Gemakkelijk om aan de kant te komen in een nauwe ruimte of een box in te varen.

Het anker
Het anker zit verstopt in de boeg. Een deel, waarachter het verstopt zit komt los van de boot en de ankerketting wordt automatisch gevierd. Schitterend om te zien en uiterst praktisch. 

Design
De Italiaanse designstudio ‘Pininfarina’ is verantwoordelijk voor het design. Pininfarina is bekend geworden met het ontwerpen van bijzonder fraaie auto’s als Ferrari’s en Alfa Romeo’s. Later heeft de ontwerpstudio ook zijn status verworven met het ontwerpen van enkele motorjachten.

De Princess R35 heeft een ondiep onderwaterschip en komt daardoor hoog op het water te liggen. Dit oogt stoer. Toch komt het jacht beslist niet gedrongen over. Dat komt mede door de strakke romplijnen die richting de spiegel uitlopen in licht gebogen vormen. Het lijnenspel vormt een stilistische geheel en geven de boot zijn zo uitzonderlijke uitstraling. De luchtuitlaten, te zien vanaf de achterkant van de boot dragen hier zeker toe bij. Je ziet de boeg bij wat hogere snelheden iets uit het water komen. De voorkant oogt dan nog imposanter. Het in lagen opgebouwde achterdek is chique te noemen. Van alle kanten is het schip visueel in evenwicht.

De testvaart
De testvaart was fantastisch. De haven uitvaren ging uiteraard rustig. Zodra we op de rivier waren, werd de gashendel opengezet. Dat was een ware sensatie. Je werd tegen de bank aangedrukt en binnen enkele seconden voeren we met een snelheid van ruim 45 knopen. Zonder maar één moment het gevoel te hebben dat we met iets gevaarlijks bezig waren, stoven we over het water op de brug af. Eronderdoor was het volgende. Gewoon sturen en uitkijken voor de pijlers die razendsnel op je afkomen. Even wennen dus. Daarna het bochtenwerk. De eerste keer draaide ik op bijna volle snelheid voorzichtig het stuur om. Dat ging uiteraard prima, zoals verwacht. De tweede bocht werd al wat sneller ingezet, en een paar bochten verder ging het heel snel van links naar rechts. Gewoon spelen op hoge snelheid. Wat een fun! De motoren gromden verder, maakten een aangenaam geluid en overheersten niet. Het aantal decibel hebben we niet gemeten, maar het volume van het geluid was zeker heel acceptabel.

Van wind in de kuip was nauwelijks sprake. Mijn haren bleven in vorm, dankzij de unieke constructie van de voorruit in combinatie met de zijruiten. Pas als je boven de voorruit uitkwam voelde je hoe hard het waaide bij een snelheid van rond de 45 knopen.

De stabiliteit was fabelachtig goed. De boot lag als een blok op het water en volgde exact mijn stuurbewegingen. Ik verwachtte een flinke hekgolf, maar die was er niet. Mede door de aerodynamische luchtuitlaten op de spiegel wordt de hekgolf geminimaliseerd. Dat is wel heel bijzonder. Op deze boot is vaartechnisch niets aan te merken.

Ook de bediening was zo gemaakt dat het na een korte uitleg eenvoudig was de informatie te lezen en interpreteren. De displays waren duidelijk afleesbaar en de gashendels en het stuur zaten op de juist plek. Hier wordt een staaltje ergonomie van de bovenste plank getoond. Je merkt pas hoe goed het is gemaakt als je erop wordt geattendeerd. Het is daarnaast een fraai ogend schip, zowel van de buitenkant gezien als vanuit de kuip en vanachter de stuurstand. Je voelt en ziet dat hier topontwerpers met elkaar hebben samengewerkt om tot dit resultaat te komen. Afmeren was een peulenschilletje.

Conclusie
Wat moet je nog toevoegen aan bovenstaande bevindingen? De Princess R35 is werkelijk een optelsom van alle recent ontwikkelde technieken, op een unieke manier toegepast en samengebald in één jacht van 35 voet. Daarnaast is het jacht uiterst modern vormgegeven. Strelend voor het oog. Er zullen mensen zijn die nog moeten wennen aan dit uiterlijk, maar dat de R35 bijzonder is en wat vormgeving betreft klopt, zal niemand kunnen ontkennen. De vaareigenschappen zijn subliem. De gebruikte materialen zijn het beste van het beste. Daar waar mogelijk is carbon gebruikt om gewicht te besparen, om stijfheid te bewerkstelligen en om een lange levensduur te garanderen. De motoren zijn een ware krachtbron, waarin de modernste technieken zijn toegepast. De hydronamica en aerodynamica zijn uniek. De displays zijn duidelijk en gemakkelijk uit te lezen. Het meest bijzondere zijn de foils, draagvleugels, die voor het unieke vaargedrag zorgen. De R35 vaart hard en blijft onder alle omstandigheden comfortabel en veilig aanvoelen. Wat willen we nog meer?

De Princess R35 is helaas niet voor iedereen te koop. De aanschafprijs bedraag rond de € 770.000,00, en dat is niet weinig, maar voor dit geld krijg je wel het meest bijzondere jacht in deze klasse.

Daarnaast is het absolute brandstofverbruik fors, maar als je de prestaties ertegenover plaatst, is het ineens geen benzineslurper meer.

Al met al; Het varen met de Princess R35 was een unieke, zoals de werf het zelf noemt, adembenemende ervaring. Wat een techniek achter het genot van hard varen.

Technische gegevens

Lengte: 10,89 m
Breedte: 3,27 m
Diepgang: 0,76 m
Waterverplaatsing: 6.500 kg
Brandstoftank: 600 liter
Watertank: 140 liter
Motor: Volvo Petrol V8 2x 430 pk
Snelheid: 45 – 50 knopen
Prijs: 770.000 euro
Dealer: www.princess-yachts.nl – info@princess-yachts.nl
Tel.:    +31(0)402.221.888

(Verschenen in VAREN november/december 2020)