Superlauwersmeer 47 OC

Semi-custom built

Herinnert u zich nog de door ons geteste, knaloranje Super Lauwersmeer 47 OC? Dit jacht vormde de degelijke basis voor een nagenoeg custom built versie met onder andere een verlengd zwemplateau. Onlangs kregen wij in Friesland de gelegenheid om dit ongekend kindvriendelijke jacht aan de tand te kunnen voelen.

De broers Bastiaan en Louis Jousma van Frisian Motor Boats hebben al eerder aangetoond dat zij als geen ander in staat zijn om een serieproductie model tot in details te personaliseren. Zo werd eerder bijvoorbeeld de opbouw van een Discovery 47 OC mede dankzij ontwerper Arnold Ruyter nagenoeg onzichtbaar tien centimeter verhoogd om de rijzige eigenaar voldoende stahoogte te kunnen garanderen. De door ons geteste Superlauwersmeer 47 OC gaat – met enig gevoel voor understatement – nog een stapje verder. Het verhaal begint bij een energieke dertiger die zijn vrije tijd graag met zijn gezin op het water doorbrengt. Met de komst van een derde kindje ontstond de wens om voortaan nóg relaxter nautisch te kunnen recreëren. Na een uitgebreide verkenningsronde slaagde hij uiteindelijk dicht bij huis: bij Frisian Motor Boats in Noardburgum. Bij de gebroeders Jousma vond hij een luisterend oor om de vele specifieke wensen in vervulling te laten gaan. Geen sinecure in de wetenschap dat zijn vrouw Loekie veel affiniteit heeft met het stylen van interieurs. Een standaard, toch al zeer eigentijds ogende, Superlauwersmeer 47 OC vormde de basis die dankzij zwarte accenten nóg exclusiever en opvallender is geworden. Een van de eisen was een interieur met drie in plaats van twee hutten; de twee oudste kinderen van 4 en 6 zouden een hut mogen delen, maar de eenjarige dochter moest over een eigen accommodatie kunnen beschikken; een peuter van die leeftijd moet overdag immers nog haar slaapjes doen en daarom stond ook optimale isolatie hoog op de uitgebreide wensenlijst. Daarnaast moest worden voorkomen dat de kinderen ongemerkt op het gangboord zouden kunnen klimmen, laat staan zelfstandig een van de zijdeuren in de verschansing zouden kunnen openen.

Passende rondingen
In nauwe samenwerking met het team van Frisian Motor Boats kwam de opdrachtgever zoals gezegd uit bij een weliswaar van oorsprong seriematige Superlauwersmeer Discovery 47 OC, maar een die feitelijk 90% custom built is. Niet alleen de gedroomde drie hutten werden gerealiseerd, maar ook de toch al behoorlijk stil opererende 150 pk sterke Volvo Penta D3 werd in verschillende fases nagenoeg volledig het zwijgen opgelegd. En waar je meestal niet ontkomt aan toerental specifieke resonanties is de werf erin geslaagd om het jacht compleet te vrijwaren van vibraties over het volledige toerenbereik. Het jacht is bijna onwerkelijk stil; met het gangwerk ingeschakeld en bij een stationair toerental van 700 omwentelingen per minuut geeft de geluidsmeter een waarde aan van slechts 42 dBa, vergelijkbaar met dat van een stil klaslokaal. Uiteraard lopen de waarden op naarmate je op het gas gaat, maar met 1.500 rpm (snelheid ruim 9 km/h) blijft de geluidswaarde steken op 50 dBA, het niveau van een koelkast. Tot 2.500 rpm komt het niveau niet hoger dan 59 dBA om pas op topsnelheid 62 dBA aan te tikken, vergelijkbaar met een concert kwakende kikkers. Het maakt in dit geval nauwelijks uit of je vaart met geopende of gesloten salondeuren. Nu is geluidsisolatie één aspect, maar met een groot glasoppervlak is het minstens zo plezierig om ook de klimaatbeheersing op orde te hebben. De eigenaren kozen ervoor om de klimaatbeheersing te beperken tot de hutten, dus niet in de salon. Maar een matzwart salondak vraagt toch echt om aanvullende isolatie met schuim en ook dit heeft zijn uitwerking niet gemist. Overigens is de ventilatie in deze ruimte prima geregeld dankzij de grote, elektrisch bedienbare Webasto schuifdaken in combinatie met geopende salondeuren. En over zwart gesproken: zoals hierboven beschreven hechtte de eigenaar veel waarde aan extra zwarte accenten, inclusief donker getinte RVS delen. Het kostte de nodige research, maar uiteindelijk stuitte de werf op een voor ons zorgvuldig geheim gehouden procedé waarmee alle RVS delen inclusief hang- en sluitwerk en zeerailing werden behandeld. Het ‘Satin black metallic’ resultaat is nog niet diepzwart en doet sterk denken aan gun metal; het vereist nog aanvullende behandelingen om diep zwart zoveel mogelijk te benaderen. Hoe dan ook, deze details vormen een fraai contrast met de krijtwitte romp.

Kelder
Een van de ‘custom built’ ingrepen is het verlengde zwemplateau; hierop is een speciaal systeem van Hurley Marine gemonteerd waarmee de Yamaha waterscooter of rib zonder enige lichamelijke inspanning kan worden gelanceerd en weer aan boord worden genomen. Kort voor het gereedkomen van het casco bedacht de eigenaar dat een extra schaduwvoorziening in de kuip een goede zaak zou zijn. Een ontsierende bimimi was echter uit den boze. Een Nederlands bedrijf werd gevonden dat een op maat gemaakte parasol kon leveren die bestand is tegen 5 Bf en waarvan de hoek exact overeenkomt met die van het salondak. Het accessoire is gemonteerd op een draaibare, -uiteraard- Satin black metallic RVS, buis die kan worden vergrendeld zodat de parasol naar wens ook het zwemplatform kan overschaduwen op het moment dat de barbecue wordt gebruikt. Deze barbecue is een van de vele zaken die een plaatsje kregen onder de spiegelbank. Deze ruimte is op speciaal verzoek via een luik toegankelijk vanaf het zwemplatform zodat er geen bakskist met kussens en al geopend hoeft te worden. Slim! Ook in het interieur ontdekken we verschillende details die wij nog niet eerder zagen op een Discovery 47 OC. Zo heeft de U-vormige salonbank plaats gemaakt voor een L-vormig exemplaar zodat de kinderstoel aan het hoofd kan worden geplaatst. De zware, maar losse salontafel staat op een stevig basis om te voorkomen dat deze zou kunnen omvallen door een onverhoedse aanval van de kinderschaar. Wat dat betreft hebben de eigenaren bewust gekozen voor kunststof afwerking van het timmerwerk, een donkere pvc-salonvloer en de toepassing van waterbestendige en afwasbare Sunbrella bekleding van de kussens. De uitgebreide galley is onder andere voorzien van een 4-pits inductiekookplaat van Bosch die dankzij de intelligente elektronica kan volstaan met een compact eencilinder aggregaat van Fisher Panda. Deze stroomvoorziening staat opgesteld in de met een stevige kneveldeur afgesloten motorkamer, een ruimte waar een beetje techneut zich voelt als een kind in een speelgoedwinkel. De diepe en bovendien grote ‘kelder’ die zich bevindt tussen de spiegel en de motorkamer en is toegankelijk via een trapje.

Varen maar
De hoogste tijd voor een uitgebreide testvaart op het Bergumermeer. Gezeten op de luxueuze stuurstoel zien we onder andere een joystick van Vetus waarin de bediening van de proportionele Bow Pro 150 kgf boeg- en hekschroef is geïntegreerd; een voorziening die in de praktijk voorbeeldig blijkt te werken. Pursuit of Happiness ligt strak afgemeerd in een boothuis, maar onze schipper rangeert de 4.36 meter brede Lauwersmeer Discovery 47 OC fluitend naar buiten. Een paar kgf is al voldoende om op de centimeter nauwkeurig te kunnen manoeuvreren, maar met een puist zijwind is het wel zo plezierig om over totaal 300 kgf aan zijdelingse kracht te kunnen beschikken. Zoals al eerder opgemerkt doet de Volvo Penta D3 zijn werk fluisterstil. Op de Kûkhernsterfeart nemen we het roer over en geven iets meer gas, maar met relatief weinig water onder de 1.20 meter stekende kiel houden we ons bewust in. Verrassend genoeg produceren nauwelijks enige hekgolf. Ook op het ruime Bergumermeer is er vanwege het relatief smalle betonde vaarwater weinig speelruimte; zo nu en dan rest ons nog hooguit 10 centimeter onder de kiel. Met zo weinig marge zou je verwachten dat de koersstabiliteit veel geweld wordt aangedaan, maar ons testschip laat zich geen moment van de wijs -lees koers- brengen. De verlenging van het zwemplatform en dus langere waterlijn blijkt dus ook een gunstige uitwerking te hebben gehad op het vaargedrag. Tijdens de talloze 360 graden bochten op verzoek van onze fotograaf wordt extra duidelijk dat het zicht rondom optimaal is met slechts minimale dode hoeken schuin achter. Met het flip-up kussen houdt je het ook staande sturend lang uit. Speciale vermelding vraagt het ‘Augmented Reality’ systeem van Raymarine met onder meer koers- en AIS-informatie, naast op het camerabeeld geprojecteerde objecten en boeien.  

Conclusie
Inmiddels is bekend geworden dat de jury van de Best Of Boats Awards deze bijzondere Superlauwersmeer Discovery 47 OC heeft genomineerd in de categorie Best for Travel. Dit neemt niet weg dat dit specifieke jacht is toegespitst op de aanwezigheid van drie kinderen waarbij de ouders zich geen zorgen hoeven te maken over de veiligheid van hun kroost. Met andere woorden: ook een ideaal familieschip en bovenal een degelijk gebouwd schip met uitmuntende vaareigenschappen!

Specificaties

Lengte over alles:       14,90 meter
Breedte:          4,36 meter
Diepgang:       1,20 meter (vol beladen)
Doorvaarthoogte:       3,25 m (2,75 m met neergelaten windscherm)
Waterverplaatsing:     22.400 kg
Aantal slaapplaatsen: 5
Brandstoftank:            750 liter
Verswatertank:           800 liter
Vuilwatertank:           210 liter
Motorisering:  1 x Volvo Penta D3 150 pk
CE Categorie: B
Ontwerp:         Louis Lousma, Arnold de Ruyter (AR Design), Loekie van der Veen
Prijs:   vanaf 548.878 euro incl. btw. (Luxury uitvoering) 578.092 euro incl. btw (Exclusive uitvoering)
Werf:  Frisian Motorboats BV

Website:         www.superlauwersmeer.nl

(Verschenen in VAREN november/december 2021)