XO Boats 260 Cabin

Zoals in: alles is mogelijk 

Als je in Finland boodschappen wil doen, stap je best in een boot. Het land, net boven en onder de Poolcirkel, bestaat uit 70% bos en 30% water. Met 60.000 meren -alleen al in het centrale deel van de uitgestrekte ruigheid- is niet kunnen, mogen of willen varen een straf. Ontelbare kanaaltjes en natuurlijke, rotsachtige engtes maken de links uit van een gigantisch, vrijwel getijdenloos waternetwerk. Dit is de bakermat van een heel nieuwe generatie van boten die tegen het harde weer bestand zijn.

Gaan vissen, bij de familie op bezoek gaan, verhuizen maar ook uit de drukte van Helsinki ontsnappen doen de Finnen dus met de boot. Hun zeemanschap is legendarisch, hun zin voor stilering en technologie is dat ook. Het land heeft een overweldigende bootbouwcultuur en dito productie, dat spreekt. De overtreffende trap in boating rolt van de XO tekentafels. Een futuristisch ontwerp dat de totaalbeleving in de natuur dient. ‘Zoek je naar een boot met uitstekende vaarkwaliteiten die je naar het einde van de wereld kunnen brengen zodat je de meest exotische locaties op deze planeet kan verkennen? Zoek niet verder.’ Zegt XO-Boats. We zijn benieuwd.

Op een dag met laaghangende echte en Coronawolken hebben we in Antwerpen afgesproken op het ponton Palingplaat, net uit de bocht van de Schelde aan Linkeroever. Uit het zuiden schuift de XO 260 Cabin naar ons toe. Het is een op zijn minst gezegd opvallende verschijning die in proportie alles met een klassiek jacht gemeen heeft, maar dan houdt de vergelijking met de traditie van het motorboat design wel op. Stoer, stevig, robuust, synoniemen die door de geest gaan terwijl de boot sierlijke bochten voor het ponton maakt om op haar best op de foto te komen. Veel gas, weinig gas, accelereren, links, rechts, korte bochten,…er is geen moment dat de XO 260 de indruk geeft veel bijsturen nodig te hebben. Zelfs met de verraderlijke stroom die rond het ponton kolkt is er niet veel nodig om de boot vlotjes de haarspeldbocht te laten maken om weg te varen. Uiteraard met steun van de (optionele) boegschroef maar rekenend op de soepele maneuvreerbaarheid met de buitenboordmotor.

Dagboot voor ruig en zacht werk
De XO 260 werd vorig jaar gelanceerd als de tweede generatie van deze opmerkelijke sport- en avontuurboten. De werf zocht en vond meer stabiliteit in combinatie met meer binnenruimte. De proportioneel bredere dagboot biedt meer ruimte in vier leef- en werkzones: de open bow zone vóór het dekhuis, de stuurzone binnen met daarachter een relax zone, en een achterplecht met zitfunctie.

Net als de andere XO-Boats is ze uit aluminium panelen gebouwd, een techniek waar Finland zeer in uitblinkt. Ook omdat ze er in slagen om de constructie preventief tegen het corrosie / elektrolyse effect te vrijwaren door toepassing van speciale lastechnieken, isolatie en het beste, zeewaterbestendige aluminium.

De futuristische boot straalt een uitgesproken stijl uit: strakke lijnen, hoekige aanzetten, een fors geblokt dekhuis, aaneen gesloten vakken met contrasterende tinten grijs, wit en zwart. Duidelijk een Scandinavisch model uit het land van Nokia, Marimakko en Iittala; een ‘future classic’. Onderwater zorgt een scherpe voorvoet, een uitwaaierende, getrapte romp en een redelijk scherpe (22°) V-spiegel voor een betrouwbaar zeegedrag, comfortabel incasseringsvermogen op golven en een grote stuurvastheid.

Indeling
We lopen nog eens van voor naar achter. Voorin valt de brede plecht op met stevige handgrepen op de rechte boeg, waardoor je dus heel makkelijk vooraan van en aan boord kunt stappen. Oh-wee de onverlaat die toestaat dat hier kinderen op mogen zitten terwijl de boot vaart, ook al is de verleiding ook zo groot. In de kuip zijn drie zitjes voorzien met telkens een enorme bergruimte eronder waarin veel meer kan worden geborgen dan ankergerei, landvasten en stootwillen. Op de zitvlakken kunnen kussen bevestigd worden met drukknoppen. Een stevige deur sluit de doorgang naar het dekhuis af. Het raamwerk waarin de grote plexiglaspartij vervat zit, het slot en de scharnieren, alles omrand door dikke rubberen randen garanderen dat dit een stevige constructie is, die best tegen een overkomende golf of een andere stoot bestand is. Denk ook aan geluidsisolatie, want het valt op dat het motor en vaargeluid met de deuren dicht verwaarloosbaar is.

Aha: afgeveerde zetels met rug- en armsteun aan zowel de kant van de stuurman als voor de copiloot. Het geeft al een indicatie dat je met deze XO 260 ook hard kunt gaan op zware golfslag en dat de werf dat goed heeft ingecalculeerd. De positie van de stuurman is uitermate comfortabel. Zonder enige inspanning of rek en strek werk hou je de gashendel aan de rechterkant en het stuurwiel tussen de vingers. Je hebt een optimaal zicht op het megascherm van de SIMRAD plotter waarop zowel alle navigatie- als motorprestatie gegevens kunnen getoond worden. Ook voor de bediening van bv. de ruitenwisser, de ankerlier, de autopilot en de boegschroef moet de stuurman in principe de zetel niet uit. In tijden van elektronische navigatie is het wellicht minder kritisch dat het kompas rechts naast het dashboard is gemonteerd dan vlak voor de neus van de stuurman. Onder het stuur en navigatieblok zit een ruim bemeten koelkast met een links openzwenkende deur zodat je altijd vlot aan de inhoud kan. Dat kan ook een lade-koelkast worden, indien gewenst.

De copiloot zit voor een verhoogd blok waarin een ruimte natte cel huist met een elektrisch toilet. Dit voert af naar de vuilwatertank. Ook hier is er veel berg- en voldoende maneuvreerruimte voor de gebruiker maar hadden we graag wat meer daglicht gezien als de deur dichtgaat om de claustrofobie te counteren.

Laat er licht zijn
Zowel stuurman als co-piloot genieten net als de andere passagiers van een verbluffend ongehinderd uitzicht rondom. XO Boats maakt met de strakke, rechte opbouw grote raampartijen mogelijk. De twee glaspartijen in het dak zorgen veel extra veel daglicht. Het voorste gedeelte kan elektrisch worden opengeschoven, wat geen overbodige luxe blijkt te zijn. Met vier passagiers in een gesloten ruimte op een dompig herfstige dag laat zich gauw vertalen in condens, dus is ventilatie een must.

Achterin het dekhuis zit aan bakboord een kleine zithoek rond een klaptafel. Die kan zakken om ofwel in de langsrichting een eenpersoonsslaapplek te creëren, ofwel een tweepersoons in de dwarsrichting. Dan moet je wel de voordeur als toegang gebruiken of bereid zijn de capriolen in bed te verlengen om door de schuifpui achteraan te geraken. Ook onder deze banken is veel bergplaats. In de rechterwand is het gezekerde schakelpaneel voor de boordelektra ingebouwd.

Door de schuifpui bereik je de achterste zone die, net als bij de open boeg, diep is, waardoor je je veilig voelt als je zit. Er is voldoende beenruimte en de lay-out is zo bedacht dat je makkelijk aan de opgeklapte motor kan werken. Die hangt aan zijn hydraulische stuurinstallatie achter de opklapbare bank. Links en rechts daarvan kan je zonder inspanning op de dekjes stappen waarvan het bakboord een uitschuifbare zwemtrap bevat. Het XO concept en de uitrusting zorgt ervoor dat de motor feitelijk iets achter de romp hangt, wat de bestuurbaarheid gunstig beïnvloed, en dat zal bij golfslag des te meer blijken.

Motorisering en uitrusting
De X0260 is uitgerust met een ferme Mercury 350 pk buitenboordmotor. XO heeft een solide aanpak als het neerkomst op het personaliseren, dus het zelf samenstellen van je voorkeurboot. Zo zijn er niet minder dan 9 Mercury motoren verkrijgbaar, met een vermogen tussen 400 en 250 pk. In de configurator kan men ook kiezen voor een elektrisch openschuivend dak, trimflaps, boegschroef, zoeklicht, navigatie en communicatiepakket van Simrad, Webasto verwarming, Fusion sound systeem veel meer. Tot en met de vlaggenstok. Wij voeren met de bijna full options versie, wat uiteraard een grote meerwaarde inhoudt voor het comfort en de prestaties.

Varen
We zijn dus vier passagiers die op een rustige dag de Boven-Schelde gaan verkennen. Een bijna standaard uitje met een dagboot als deze. Een keer voorbij Hoboken, richting Temse is de golfslag vrijwel helemaal weg en glijdt de boot als een slee over het water. Het is heerlijk vertoeven in het dekhuis, men zit elkaar niet in de weg. Met de deuren dicht zit iedereen comfortabel zonder hinder van geluid. De boot reageert vief op de druk op de gashendel, we zijn redelijk snel in plané als we dat al zouden willen want voorbij Temse wordt het decor wel heel feeëriek. De boot neemt heel vlot en zonder caviteren haar bochten, de besturing voelt heel direct aan en hoeft dus geen corrigeren. Als we terug naar Antwerpen varen, voelen we de golfslag. Die is natuurlijk niet te vergelijken met die van open zee, maar de hekgolven van de scheepvaart laten aanvoelen dat de ligging van deze XO heel betrouwbaar is. De bemanning kan zich in talloze hoekjes scherp zetten zonder tegen een scherpe kant aan te knallen. De boot benadert het acceleratiepotentieel van een sportboot. Wellicht gaat dat nog sportiever worden met de zwaarste 400 pk buitenboordmotor en een aangepaste schroef, maar dat valt voor het vooropgestelde gebruik van dit (proef)model buiten de scoop van de eigenaar.

De XO 260 is bedoeld als dagboot, het overnachten aan boord kan je amper zien als een essentieel onderdeel van het programma. Er is ook geen kombuis of wat daar voor zou moeten doorgaan. Maar de dagjesbemanning neemt alles voor de dag mee, klasseert de drankjes en hapjes netjes in de koelkast en het avontuur kan beginnen. 

XO-Boating Belgium: meneer, mevrouw: taxi?
Dit jaar nog wil zaakvoerder Philippe Ophoff een vijftal van deze XO 260 en 280 ’s in de vaart hebben. Op basis van een solide businessplan wil hij de passagier diverse vaardiensten aanbieden. De focus ligt op een watertaxiservice tussen Temse en Antwerpen, maar ook tussen Antwerpen centrum en het havengebied op Linkeroever. Als alternatief voor in de file staan met de Oosterweelwerken op Linkeroever klikt dat bevrijdend. ‘Maar het concept is ook veel ruimer’, voegt Ophoff er aan toe. Particulieren zoals gezinnen of vrienden kunnen de boot met schipper huren voor een dagje exploratie op de Schelde. Van het romantische decor van de BovenSchelde of de Durme, tot de uitgestrektheid van de banken van de Zimmerman, tot een rondje Zeeland met overnachting in een B&B in Goes of een hotel in Zierikzee, dat kan allemaal.’ En terwijl we een perfect s-vormig kielzog tekenen op de spiegelgladde Durme stapelen de vaarmogelijkheden voor waterratten zonder vaarbewijs zich op. Het is een kwestie dat XO-Boating Belgium de instap- en belevingsdrempel zo laag mogelijk gaat houden voor een zo breed mogelijk publiek. Eventueel worden er op de XO’S in de nabije toekomst ook praktijklessen gegeven voor enthousiastelingen die een vaarbewijs willen behalen.

XO 260 Cabin
LOA.: 8,57 meter
Breedte: 2,55 meter
Diepgang: 0,9 meter
Gewicht: 2.200 kg (excl. motor)
Toegelaten aant. Passagiers: 8
Slaapplaatsen: 2
Brandstoftank 315 liter
Classificatie: C
Maximum snelheid: 50 knopen
Motorisering: 200 tot 400 pk
Deadrise: 22°
Romp: aluminium
Prijs: op aanvraag
Info: XO-Boating Belgium, Kloosterstraat 73, 9150 Rupelmonde
Mail: info@xoboating.be – website: www.xoboating.be
Tel.: +32 475/28.75.28

Tekst: Pit De Jonge, foto’s: Pit De Jonge en XO Boats
(Verschenen in VAREN februari 2021)