ASTender Beach 340

Zelfs lichter dan een Duitse dog!

De ASTender 340 is een revolutionaire Duitse Dinghy die dankzij de toepassing van koolstofveel slechts een fractie weegt van een gemiddelde Duitse Dog. Zelfs de zwaardere standaard polyester versie komt qua gewicht niet in de buurt van de kolossale viervoeter. VAREN nam dit bijzondere ontwerp de loep en beleefde veel plezier!

Nog voordat de Corona maatregelen in Duitsland werden verscherpt kreeg VAREN de gelegenheid om tijdens Boat & Fun Inwater op de Großer Zernsee kennis te maken met deze bijzondere ASTender Beach 340. Maar voordat wij hier over uitweiden eerst iets over de herkomst van dit slechts 3,40 meter grote bootje. De dinghy wordt geproduceerd door Advanced Sailing Technologies; een jonge en bovendien kleinschalige onderneming gevestigd in Potsdam. Geestelijke vader van ons testonderwerp is jachtontwerper Thilo Keller die al eerder zijn sporen verdiende met de inmiddels wereldwijd verkochte Foiling Dinghy en de recent geïntroduceerde, 3,82 meter lange Lowrider L12. Daarnaast houdt de onderneming zich bezig met de productie van prototypes met minimale toleranties. Kortom: Advanced Sailing Technologies is bepaald niet de eerste de beste onderneming die op enig moment denkt even een bootje te kunnen ontwikkelen. Enfin, laten wij ons concentreren op de ASTender Beach 340; een Duitse Dinghy die in Carbon-uitvoering slechts 39 echter kilogrammen aan de haak brengt en daarmee aanmerkelijk lichter is dan een beetje Duitse dog die gemakkelijk 80 kilogram haalt. Het lage gewicht is volledig te danken aan de toepassing van koolstof als bouwmateriaal. Er is ook een glasvezelversterkte  polyester versie leverbaar die weliswaar 16 kilogram meer weegt, maar daarmee alsnog prima door twee personen op het dak van een personenauto kan worden getild. Onlangs is het gamma onder de naam Coast 340 nog uitgebreid met een versie die is voorzien van een stuurstand/jockey seat.

Massa’s bergruimte
Ontwerper Thilo Keller is een watersporter pur sang en heeft goed nagedacht over waar de ideale tender aan zou moeten voldoen. Dat hij koolstofvezel zou gaan gebruiken stond vanwege zijn expertise én productiemogelijkheden wel vast, maar naast het feit dat het bootje gemakkelijk te handelen moest zijn, stonden goede vaareigenschappen eveneens hoog op het verlanglijstje. Het resultaat is de ASTender Beach 340 waarmee wij in twee sessies op een zonnige nazomerse dag vanuit jachthaven Havelauen mogen stoeien. We starten met een 9,9 pk Mercury buitenboordmotor als krachtbron om daarna een elektrische Torqeedo te proberen. De eerste aanblik is zeker niet verkeerd; we zien een strak gelijnd bootje in een mooie kleurstelling, aan weerszijden twee stevige handgrepen en onder de boeg ook nog eens twee neopreen exemplaren. Als we verder kijken, dan valt ons op dat er onder de holle ‘tubes’ een zee van bergruimte aanwezig is. Dit geldt ook voor de ruimte vóór het zitbankje, waar plaats is voor grotere spullen. Qua afwerking scoort de ASTender Beach 340 hoge ogen, hetgeen mede te danken is aan de bekleding van de romp met zwart EVA-schuim, welk materiaal door Advanced Technologies is doorontwikkeld om meer mechanische sterkte te kunnen bereiken. Keller koos bewust voor zwart materiaal, zodat eventuele schade aan de romp niet zo snel opvalt. Bovenop de tubes en op het zitbankje is eveneens EVA-schuim geplakt dat zorgt voor een hoge mate van slipvastheid én het wordt bovendien niet warm onder de zon. Wij vinden de (optionele) neerlaatbare strandwielen aan de spiegel een slimme vondst waarmee je deze dinghy zonder noemenswaardige inspanningen achter je aan kan trekken. Laten we trouwens niet vergeten te melden dat de dubbele bodem is volgeschuimd en daarmee zorgt voor onzinkbaarheid.

Varen maar
Zoals hierboven omschreven starten wij onze testsessie met een benzinemotor aan de spiegel. Het maximaal toegestane vermogen is 15 pk, maar in ons geval varen we met een 9,9 pk Mercury exemplaar met helmstokverlenger. Thilo Keller heeft reeds plaatsgenomen en als wij instappen blijkt de aanvangsstabiliteit van dit toch kleine bootje verrassend goed te zijn. De zit op het EVA-schuim is zeer comfortabel en behoedzaam draaien wij het gas een beetje open. De Mercury kortstaart buitenboordmotor reageert onmiddellijk en zelfs een beetje bruter dan wij verwachtten met twee volwassenen aan boord. Het is even wennen, maar al snel voelen wij ons gezeten in het boord helemaal op ons gemak, te meer omdat je goede houvast hebt aan de randen van de holle tubes. Eenmaal op de Großer Zernsee trekken wij het gas open. In no-time komt de ASTender Beach 340 in plané en even later klokken we 14,8 knopen. Met 15pk aan de spiegel zal het nóg sneller gaan, maar dit lijkt ons onverstandig. De wendbaarheid is overigens ongekend goed en de boot vaart bovendien prettig droog. Als wij ‘middags een tweede sessie doen met een elektrische Torqeedo Travel 1103 CS motor van omgerekend 3 á 4 pk, dan worden we helemaal blij. Akkoord, minder spannend, maar geruisloos en bovenal een perfecte, onderhoudsvriendelijke combinatie met een kleine ecologische voetafdruk. Deze Duitse Dinghy is niet alleen een leuk speeltje, maar bovenal een ideale bijboot. Wat wil je nog meer?

Specificaties

Lengte over alles:       3,40 m
Breedte:          1,62 m
Diepgang:       1,62 m
Waterverplaatsing:     3.900 kg
Brandstoftank:            extern
Motorisering:  6 tot 15 pk
Ontwerp:         Thilo Keller
CE categorie:  C
Max aantal personen: 5
Prijs:   7.015 euro excl. motor
Werf:  Advanced Sailing Technologies GmbH, Postdam, Duitsland
Verdeler voor de Benelux:     The Boatshed BV in Goes
Website:         www.ast-yachts.comwww.theboatshed.eu

(Verschenen in VAREN februari 2021)