Aira 22

‘Samen’ goed zeilen

Daar is echt over nagedacht! Jos Snijders Blok, beroemd van de zeilschool Vinea, als leerling, instructeur en later zelfs eigenaar, gaf een opdracht: ‘Ontwerp een jacht van rond de 20 voet dat snel zeilt, gemakkelijk hanteerbaar is, comfort biedt en voldoet aan de eisen van deze tijd en ook nog betaalbaar is’. De opdracht werd gegeven aan niemand minder dan Maarten Voogd, van het inmiddels beroemde ‘Simonis Voogd Yacht Design’. Maarten is een Nederlandse ontwerper die zijn sporen heeft verdiend met jachtontwerpen, zoals onder andere de Dehler serie. Het resultaat van het verzoek van Jos werd de Aira 22.

De Aira 22 is een gemakkelijk zeilend schip waar iedereen met een beetje zeilervaring mee uit de voeten kan. Het is de eigentijdse opvolger van de Polyvalk. De houten Valk, de voorganger van de Polyvalk stamt al uit 1939! Die dus meer dan 70 jaar oud; maar dat doet de Aira geen eer aan. De Aira is veel meer dan een opvolger. Het is een eigentijdse boot die voldoet aan de eisen van nu. Strakke vorm, modern onderwaterschip, lange waterlijn, torpedo kiel, redelijk diepstekend roer, elektromotor die ingetrokken wordt tijdens het zeilen, uitstekend zittende banken, handig vooronder, gemakkelijk te bedienen zeilen. Als optie wordt een gennakerboom met Gennaker geleverd en zo nog wat meer vernuftigheden. Wat wil je nog meer? En dat voor een betaalbare prijs. 

De Aira; voor wie?
De Aira wordt momenteel 3 jaar verkocht. Er zijn er inmiddels ruim 100 gebouwd. In 2018 12, 2019 35 en dit jaar tot op heden al meer dan 50. Als de stijgende lijn gevolgd wordt zullen er zeker nog heel veel verkocht gaan worden. 

De kopers zijn heel divers. Het zijn mensen die zorgeloos, comfortabel willen zeilen met een goed zeilend schip en toch niet te veel willen of kunnen uitgeven. Er zijn drie varianten, die 3 doelgroepen moeten vertegenwoordigen. De Clubsailer-CS, voor verhuur en zeilscholen. Wat hier opvalt is de stevige rubberen stootrand en rubberen neus. De boot is verder vrij ‘kaal’, maar de keuze voor opties is groot. Daarnaast worden de DaySailer, DS, en de MatchRacer MR aangeboden. De DS, waar het accent wordt gelegd op comfort en de MR waar snelheid de boventoon voert.

De concurrentie
De laatste paar jaar zijn er een aantal Daysailers op de markt gebracht. Van snelle wedstrijdboten tot comfortabele toerzeilers. Elk groot merk heeft momenteel wel een daysailer in het programma. De lengtes zijn verschillend. Van 18 tot 30 voet. Ook de prijzen variëren sterk. Van € 20.000 tot € 200.000. Echt goed vergelijken is onmogelijk. De AIRA is misschien wel de best geprijsde, met ‘waar voor je geld’, maar dan zijn toch nog smaak en eisen, die aan een schip gesteld worden en natuurlijk het budget dat je er aan uit wilt geven, de doorslaggevende factoren. Anders zouden er nooit schepen van rond de 200.000 euro  aangeboden worden. Die zijn echt wel bijzonder, bijzonder fraai of bijzonder snel.

De constructie
De romp wordt gebouwd met de beproefde vacuüm-injectietechniek. Het geheel vormt een uiterst stijve constructie die de tand des tijds zeker zal doorstaan.

De mast staat op de kajuitopbouw en wordt onderdeks verstevigd door een mastpaal, die op zijn beurt op een verstevigd deel van de bodem is bevestigd. Ook dit oogt stevig en degelijk. Het roer is aan de spiegel bevestigd met twee RVS-verbindingen waardoor een pin steekt die op zijn beurt aan het roer bevestigd zijn. Eenvoudig van constructie en wat ik merkte tijdens de testvaart met uitstekende roereigenschappen.

De kiel
De Aira kan geleverd worden in verschillende kielvormen en -dieptes. De keuze bestaat 1,00 meter of de 1,20 meter. De 1,20 meter diepe kiel is ophaalbare; de vaste kiel van 1.00m niet. De eerste is bijzonder geschikt voor vervoer met een trailer, maar ook met de vaste kiel kan getrailerd worden. Aan de klant de keuze aan welke kiel de voorkeur wordt gegeven.

Het loden ballastdeel weegt 250 kg en dat is iets meer dan 35% van het totaal leeggewicht van 700 kg. Dat is gemiddeld voor een zeilboot van deze lengte. Er blijft wel wat gemakkelijker ‘rommel’ aan de kiel hangen, zoals wier of een plastic zak. Het grootse deel van het ballastgewicht ligt op het laagste punt van het schip, in de torpedo dus. Dus theoretisch hoef je dan iets minder snel te reven en zal de hellingshoek ook minder zijn, maar dat verschil zal minimaal zijn bij de Aira.

Het verschil tussen 1,00 meter en 1,20 meter kan wel net wat uitmaken in ondiep water. Ook de vorm van de 1.00m kiel geeft minder kans op vastlopen. De aandewindse eigenschappen zijn met een minder diep stekende kiel ook wat minder, maar voor een toerzeiler is dat vermoedelijk niet waarneembaar.

Het roer
Het roer is aangehangen, redelijk smal en steekt ongeveer 80cm diep. Het is enigszins geprofileerd. De stuureigenschappen zijn goed, zo bleek uit onze test. De combinatie kiel en roer zorgen voor goede stuureigenschappen. Omdat het roer smal is, is weinig kracht nodig om te sturen. Prima dus. De helmstok en de joystick zijn gemakkelijk bedienbaar. Het zit comfortabel achter het roer.

De rompvorm
De Aira is een rondspant met een nagenoeg verticale steven en een bijna rechte spiegel geleverd. Hiermee wordt een lange waterlijn bereikt, 6,45 meter ten opzichte van de totale lengte 6,50 meter. De theoretisch maximaal te behalen snelheid is 6,16 knopen. Harder varen betekent dus planeren. Met een gewicht van 700 kg zal dat pas met wat meer wind kunnen. Het gewicht is gemiddeld voor een schip van deze lengte.

Het volume in het voorschip is voldoende om niet te snel te gaan buizen. Het vrijboord, 67 cm boven de waterlijn, is hoger dan gemiddeld bij een schip van deze lengte. Dit geeft in de kuip ook een hogere rugleuning en voldoende ruimte om de knieën in een 90 graden positie te kunnen plaatsen. Het ronde kapje voor de mast geeft ook enigszins beschutting. De ruimte eronder is ideaal voor de lijnen te leggen en bagage te stallen.

Het lijnenspel
De Aira oogt modern, mede dankzij de bijna loodrechte boeg en spiegel. Het vrijboord is relatief hoog. Het vooronder, het kapje, is niet echt hoog opgebouwd. Met een breedte van 2,20m heeft het schip van deze lengte vergelijkbare afmetingen met de bekende Valk, maar is ook te vergelijken met een moderne Pointer 22. De Aira22 oogt robuust zonder plomp over te komen.

De kleuren
De Aira22 biedt een scala aan mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor wit, met een zwarte stootrand en een blauwe streep net boven de waterlijn. Het opbouwtje is dan ook blauw. Maar ook okergeel of een rood dakje is mogelijk. De kuip is altijd wit. Het geheel geeft de Aira een speels karakter.

De kuip
De kuip is ruim en biedt ruim plaats aan 5 personen. De geprofileerde banken zitten zowel met als zonder kussens prima. De rugleuning is hoog genoeg om lekker tegenaan te kunnen leunen. Onder de banken is veel ruimte om het een en ander op te bergen.

Je kunt je bij een aandewinds rak je met je voeten goed schrap zetten aan de opstaande rand op de bodem of tegen de rand van de tegenoverliggende bank plaatsen. Als je voor een zitplaats op het dek kiest kun je met je voeten op de bank zitten. Bij harde wind is dat iets minder comfortabel. Hangbanden zijn dan aan te raden, die overigens tegen een meerprijs te leveren zijn. Zelf maken kan ook natuurlijk.

De grootschoot zit midden in de kuip. Als je met de joystick vaart heb je daar geen last van. De fok en de gennaker zijn vanuit de kuip prima te bedienen. De fokkenschoot loopt via een kleine rail op het voordek naar een klem op dat voordek. Met die klem zet je de fok vast. Er zijn geen lieren en die zijn ook niet nodig. Het vaart heel gemakkelijk

Het vooronder
Precies vanaf de mast, naar de punt toe, wordt de kuip afgesloten met een dak. Ik noem het maar het vooronder. Er is ruimte om het een en ander droog op te bergen. Bij alle versies zijn er, tegen een meerprijs, wegneembare schotten te koop, die het vooronder afsluiten.

Beslag en tuigage
De mast en giek zijn van aluminium. De mast staat op het dakje en wordt door een stevige aluminium paal, onderdeks, die op de bodem rust, verstevigd. In totaal reikt de mast tot 8,60m boven de waterlijn. De giek komt tot boven het achterdek van het schip. Deze is vrij hoog aan de mast geplaatst. Het is daardoor gemakkelijk onder de giek langs, overstag te gaan en je hoofd niet te stoten.

Er is gekozen voor een eenvoudige bediening. Alle functies zijn vanuit de kuip te bedienen. Alle lijnen lopen bovendeks. Het zijn er niet zoveel. Het geheel blijft hierdoor overzichtelijk. De trimmogelijkheden zijn goed, maar niet groot. Er zit bijvoorbeeld standaard geen cunninghamhole op. Het onderlijk kan eenvoudig worden getrimd met één lijn. Die wordt 4 x vertraagd en komt aan de voorkant onder uit de giek. Het voorzeil is gemakkelijk te trimmen met een kleine rail op het dakje van het voordek. Dat geldt uiteraard niet voor de versie met een keerfok, waarmee wij voeren. Omdat de rail dicht bij de mast staat, geeft dit de mogelijkheid om hoog aan de wind te kunnen varen. De grootschoot wordt 4x vertraagd en loopt naar een putting op de bodem van de kuip. Er is géén overloop. Een 8 x vertraagde neerhouder zorgt ervoor dat de giek, zonder veel kracht, indien nodig, laag kan worden getrokken.

De verstaging bestaat uit een voorstag die van de top van de mast naar de punt van de boot loopt en een dubbele stag, aan stuur en bakboord, die vanuit één putting naar het midden van de mast loopt en via een zaling naar de top van de mast. Hiermee wordt de nodige stijfheid van de mast verkregen. De breedte van het schip, 2,20m, draagt ook bij tot die stijfheid. Er is geen achterstag. De giek wordt door een kraanlijn bij gestreken mast op zijn plaats, hooggehouden totdat de mik, die stevig in een uitsparing in de bodem wordt geplaatst, de ondersteuning overneemt.

Het reefsysteem van Seldén is perfect. De vertraging bij reven is aan de achterkant van het zeil is veel groter dan bij de mast. Met het aantrekken van één lijn wordt het rif meteen perfect gezet en dat kan aan de wind al zeilend zonder problemen uitgevoerd worden. Het geeft veel veiligheid en vooral een veilig gevoel als de wind plotseling opsteekt. Meer informatie hierover vindt u op de website van Seldén. Internet ‘single-line reefing boom’. Vermeld moet nog worden dat het uitzicht aan lij met de door ons gevaren keerfok uitstekend was. Dat gold ook voor de Gennaker. Jij kan gemakkelijk onder de zeilen doorkijken. Op de vaak drukke Friese meren zeker een pré.

De boegspriet voor de gennaker is van aluminium en wordt met één lijn vanuit de kuip uitgetrokken en met een andere weer ingetrokken. De schoten van de gennaker lopen naar een ratelblok op het achterdek en vandaaruit middendeks naar een tweede katrol met daarnaast een klem om de gennaker vast te zetten.

De zeilen
Standaard wordt de Aira 22 met specifiek voor Aira gemaakte zeilen uitgevoerd. Alle Aira’s 22 worden standaard met een doorgelat grootzeil geleverd. Het grootzeil wordt met een zogenaamde losse broek gevaren. Bij het zetten van een rif kunnen reefknuttels het zeil dicht bij de giek houden. In de praktijk zullen die niet vaak gebruikt worden, is mijn ervaring.  De maten voor grootzeil fok en gennaker zijn respectievelijk 14,8 en 28 m2.

Motor met schroef
De schroef wordt opgehaald en verdwijnt in het achteronder. Hierdoor wordt de weerstand van de schroef ‘nul’. Het is een vernuftig bedacht systeem.

Standaard wordt een Caroute elektromotor van 1,5kW geleverd. De prijs daarvan is exclusief accu en inclusief BTW 2.000 euro. Er kan gekozen worden uit twee accu’s: een lithium accu van 40Ah en een van 60Ah. Van de schepen die in 2020 zijn geleverd is er geen een die voorzien is van 2 accu’s. Laat staan 3, wat ook mogelijk is. Één voldoet. Daarnaast zijn er een aantal schepen geleverd met een solar paneel. In 3 gemiddelde dagen in de zomer wordt daarmee één accu van 1,5kW volledig gevuld. Het paneel wordt op het voordakje geplaatst levert 67Wh maximaal per 24 uur.

Met een gemiddelde snelheid van 4 knopen vaar je met één accu ongeveer 2 uren oftewel 8 mijl. Een lange tocht op de motor zit er dus niet in. Met 3 accu’s kun je dat verdrievoudigen. Een brandstofmotor is dan dus echt niet meer nodig. Het bijzonder is dat alle in 2019 verkochte Aira’s met slechts één accu zijn geleverd. De reden daarvoor was, zoals Jos vertelde, dat niemand lange tochten op de motor maakt.

Opladen doe je met een snoer die aan bakboord onder het kapje, naast de mast zit. Het voordeel van stroom aan boord is dat je bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen tijdens het varen of een mini koelkastje van energie kunt voorzien. Twee accu’s zijn dan wel aan te raden. Een voor varen en een voor de koelkast.

De Aira wordt standaard niet geleverd met een buitenboordmotor, maar het kan wel. Voor 160 euro heb je een motorplank aan de spiegel bevestigd en kun je zelf een buitenboordmotor kiezen. Ik zou daar niet voor kiezen. Het vaart zo relaxed met een elektromotor. Gas geven doe je met een draaiknopje dat aan de achterkant van kuipbank bevestigd is. Het werkt prima. Het laten zakken en ophalen van de motor wordt op hetzelfde paneel bediend. In 7 seconden is de schroef naar beneden en is de motor bedrijfsklaar.

Drijfvermogen bij omslaan
Er zijn twee gescheiden luchtkasten, één onder de vloer van de kuip en achter de banken. De tweede is voorin geplaatst.

Trailerbaar
De Aira 22 is uitstekend trailerbaar. Het totaalgewicht van 700k g is voor een auto met een niet al te zware motor goed te doen. Omdat de kiel op het laagste punt ligt, is de wegligging van de combinatie trailer en boot goed. De kiel wordt voor vervoer ingetrokken tot aan het loden deel bij de 1,20 meter versie. Bij de vaste 1m kiel versie kan dat niet.

De boot ligt dan wel wat hoger boven het wegdek.

Het vaargebied
De Aira is gecertificeerd als een CE-C boot, dat wil zeggen: ‘ontworpen voor het varen in kustwateren, riviermondingen, baaien, meren en rivieren tot en met windkracht 6 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 2 meter, bijvoorbeeld beperkte kustvaart’. Ik zou varen met de Aira op zee met windkracht 6 wel een beetje te veel vinden. Maar het schip zou het moeten aankunnen. En dat is wel bijzonder. Het hoge vrijboord van 67 cm en de grote stabiliteit zullen zeker bijgedragen hebben bij het besluit de C-certificering toe te kennen. Kortom: Het is op redelijk beschut water veilig varen met de Aira. 

De Zeeuwse stromen, Friesland, de Belgische en Hollandse en de rivieren zijn er uitermate geschikt voor. De ARIA vaart inmiddels ook op de Oostzee, de Elbe, in Bretagne, Ierland en op zee in Zuid-Spanje.

Het zeilgedrag – omstandigheden
We hebben gevaren met een standaard vaste kiel, van 1 meter diep, met stootrand en gennakerboom. Het woei behoorlijk, windkracht 4 tot 5 (11 – 21 knopen) met uitschieters in buien, tot windkracht 6 (25 knopen). Er waren ondanks de wind geen hoge golven. Omdat het al laat in het seizoen is en het buiig was waren we de hele testvaart alleen op het water. Heerlijk! En dat op het Sneekermeer, dat in de zomer overvol is. De zeilen waarmee we voeren waren de standaard zeilen van Aira. Die waren goed, niet uitzonderlijk. Ze bestonden uit een relatief kleine, maar wel goed gesneden fok voor aandewindse koersen, een doorgelat grootzeil dat naar verhouding groot is en het formaat van de fok grotendeels compenseert plus een gennaker waarmee we maar even hebben kunnen varen. 

Vaaromstandigheden
We, zoon Jelmer en ik, hebben deels volgetuigd en deels met één rif gevaren. Het reven en ontreven ging werkelijk heel gemakkelijk. Dat geeft een veilig gevoel. Omdat het zo gemakkelijk gaat doe je het ‘even’. Je wacht niet tot het echt nodig is. De Gennaker hebben we ondanks de harde wind toch even kunnen testen. Tot ongeveer 15 knopen was het heel goed te doen, daarboven begon de boot te duiken. Het inhalen ging ook eenvoudig. Je moet wel weten wat je doet. Dus oefenen met minder wind is aan te bevelen. 

Als eenmansboot
Als eenmansboot is de Aira ook geschikt. De fokkenschoot moet dan wel beter voor de stuurman te bereiken zijn. Jos gaat daar op studeren en komt waarschijnlijk met een mooie oplossing. De fokkenschoot zit nu in een klemmetje op het kapje en dat is te ver weg voor de stuurman. Ik had de schoot, die gelukkig wel lang was, aan de voet van de grootschoot gebonden. Je kon er zo, als stuurman, dan altijd bij. Dat werkte goed, maar is niet de bedoeling.

Een ander dingetje was het even vastzetten van de helmstok. Op het achterdek kon ik de joystick onder de kikker klemmen om een rechte koers te blijven varen en zo zelf de zeilen hijsen. Als eenmansboot is de Aira 22 dus prima te varen.

Aan de wind en overstag gaan
Ook omdat het goed woei was de kleine keerfok voldoende om de snelheid in de boot te krijgen en te houden. Aan de ene kant zou ik aan een iets grotere fok de voorkeur geven, maar het gemak waarmee het zeilt en vooral waarmee je overstag gaat, weegt ruimschoots op tegen misschien dat halve mijltje dat je met een gewone fok harder zeilt. En overstag gaan gaat zo snel en gemakkelijk dat zelfs het smalste kanaaltje niet uitnodigt om te gaan motoren. Zoals eerder gemeld compenseert het grote grootzeil voor een deel de kleine fok. Omdat de fok redelijk ‘strak’ is uitgevoerd is het bijna een high aspect’. Het zeil kan tot dicht richting de mast worden getrokken. Hiermee kan redelijk hoog aan de wind worden gevaren.

Ruime wind
Met ruime, harde wind, boven 4-5 Bft (ongeveer 15 knopen) is de gekozen combinatie fok en grootzeil prima om snelheid in de boot te krijgen. Daaronder is de Genakker waarmee we voeren een gewillig zeil waarmee tot ongeveer 800, schijnbaar aan de wind, gevaren kan worden. Dat voelde prima.

Maximale snelheid
De maximale theoretische snelheid van de Aira 22, met een LWL van 6,45 meter is 6,16 knopen. Daar zaten we snel en vaak tegenaan. Om sneller te kunnen varen moet er geplaneerd worden. Aan de wind klokten we snelheden van rond de 5 knopen. Met iets afvallen werd al snel een hogere snelheid gemeten. Heel af en toe hebben we even kunnen planeren.

Stuurgedrag 
Op alle koersen was het gemakkelijk sturen. Soms wilde de boot met een windvlaag uit het roer lopen. Iets vieren van de grootschoot, dus minder druk op het grootzeil en het probleem was voorbij. Dat voelde ook weer erg veilig. Bij ruime wind reageert de boot ook prima op elke koerswijziging. Overstag gaan in de smalle vaarwateren naar het meer toe ging wel heel makkelijk en was voor mij een feestje.

Vallen en schoten
Alleen de fokkenschoot was voor de stuurman moeilijk bereikbaar, zoals al eerder beschreven. De schoot was ook erg dun, 6mm en sneed door de handen bij het stevig aantrekken aan de wind, bij harde wind. De schoot zelf liep, ondanks de vele katrollen waarlangs de fokkenschoot liep, wel soepel. Dit was volgens Jos het gevolg van de niet te dikke schoot. ‘Ik heb bewust voor een dunne schoot gekozen en als het pijn doet aan je handen, dan moet je bij harde wind maar handschoenen aantrekken’: was zijn reactie op mijn vraag waarom hij niet voor een dikkere schoot had gekozen. Verder zaten alle schoten en vallen op de juiste plaats.

Bijzonder is dat er geen enkele lier op de boot te vinden is. Alles is zo goed vertraagd dat het zonder kan. Je zou verwachten dat er dan heel veel schootlijn aan boord zou moeten liggen en dat is ook niet het geval. Bijzonder toch.

Trimmen zeilen
Wat te trimmen was ging gemakkelijk. ‘De Aira is ontworpen om comfortabel te zeilen en daar horen niet te veel trimlijnen bij. Het achterlijk kon gemakkelijk worden aangetrokken en gevierd tijdens het zeilen. De neerhaler was ook met 8x vertraging goed te bedienen, ook met harde wind. Omdat we met de zelfkerende fok voeren was het niet mogelijk deze te trimmen. Je wordt er best wel een beetje lui van; het is ook heel ontspannend, temeer daar de snelheid en het ‘zeilgevoel’ niets te wensen overliet.

Hijsen en reven
De hijs- en reeflijnen zitten tegen de mast aan. Hijsen en reven gingen gemakkelijk vanuit de kuip. Het kost niet veel kracht. De vallen waren duidelijk herkenbaar meteen goede kleuraanduiding van de lijnen.

Zitcomfort
Jos vertelde dat er tijdens het ontwerpen van de Aira 22 heel veel tijd was besteed aan het zitcomfort aan boord. Hij liet ons houten voorbeelden zien waarmee uitgebreid getest was. De hoogte van de romp is zelfs een beetje aangepast om het zitcomfort te optimaliseren. De schuinte van de rugleuning en de kleine knik die erin zit zorgen voor werkelijk een perfect zitcomfort. Zowel op de banken als op de kuiprand. Ook dat verhoogt het zeilcomfort aanzienlijk. Wat we in deze Aira misten waren zeilbanden, maar die zijn tegen een meerprijs te leveren.

Varen op de motor
Starten is bijzonder. Eerst de schroef neerlaten en dan starten, oftewel schakelaartje in de stand ‘down’ drukken; 7 seconden wachten en dan een draaiknopje naar rechts draaien om vooruit te varen en naar links voor achteruit. De elektromotor is nagenoeg stil. Er was voldoende power om goed te kunnen blijven sturen. De maximale snelheid op vlak water is 5knopen. Ook remmen op de motor was goed te doen.

De prijs
De prijs is onwaarschijnlijk laag voor een boot van deze kwaliteit. Stel dat ik kies voor een goed uitgeruste MatchRacer. Die kost 18.125 euro. Ik kies dan standaard voor het gennakersysteem en de diep stekende, ophaalbare torpedokiel van 1,20 meter. Dat is exclusief een gennaker van 790 euro, de elektromotor van 2.000 euro en een accu van 760 euro. De boot kost dan nog géén 22.000 euro. Voor rond de 28.000 euro heb je echt alle opties erbij en dat is, vind ik, veel te veel. Rond de 25.000 euro heb je een perfect uitgerust schip met alles erop en eraan. De goedkoopste Aira 22 kost ‘kaal’ 16.700 euro.

Een trailer heb je al voor 3.500 euro. Daarmee kun je door heel Europa reizen en dus ook varen. 

Conclusie
Voor minder dan 20.000 euro heb je een perfect zeilende dagzeiler, de Aria 22 die volledig voldoet aan de eisen van deze tijd.

Het bedienen van de zeilen gaat gemakkelijk, de trimmogelijkheden zijn goed, maar niet uitgebreid, velen zullen zeggen: ‘ze zijn niet overdreven’. Het beslag is van goede kwaliteit, over de plaatsing ervan is nagedacht. Het hijsen, laten zakken en reven gaat zonder problemen. De keerfok beviel ons uitstekend. De bediening van de gennaker zou iets beter kunnen, maar is zeker niet als negatief punt aan te merken. De Aira 22 buist niet. Het zitcomfort is meer dan goed.

Op alle rakken is het aangenaam zeilen. Ook bij harde wind laat de Aira zich goed mennen. De stuurkwaliteiten, zowel onder motor, als onder zeil, met ruime wind en aan de wind zijn goed. Bijzonder voor een schip van deze lengte is de inhaalbare schroef.

Voor meer informatie: airaboats.nl

Kortom
Een perfecte dagzeiler voor iedereen die voor relatief weinig geld zich een uitstekend zeilend schip wil aanschaffen, wat voldoet aan alle eigentijdse eisen voor een klein jacht.

Voor nog meer informatie en foto’s over deze boottest, surf naar onze website onder boottesten.