Klassen uitgelicht: EUROPE

De ‘Belgische’ Europe

We kunnen het niet over de Europe hebben zonder te spreken over de rijke historiek en de Belgische connectie ervan. De Europe is ontstaan uit de internationale Moth-klasse die in 1935 werd opgericht in de VS, daarom spreken veel oudere zeilers nog steeds over de Moth-Europe.

De Moth was echter een restrictieklasse, wat inhield dat, afgezien van de lengte (11 voet) en het zeiloppervlak (7m2), de bouw volledig vrij was. In 1938 werd de klasse ook in Europa geïntroduceerd, initieel vooral in Frankrijk, waar men enkele boten naar Amerikaans model had gebouwd. Zo ontstonden er vloten in Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechoslowakije, Portugal en Duitsland, elk met hun eigen type boot die in beperkte series werd gebouwd. Enkele leden van de Franse Moth-federatie streefden echter naar een eenheidsklasse, d.w.z. een boot gebouwd volgens strenge regels wat betreft vorm en gewicht. 

In België werd er op dat ogenblik ook aan een boot gewerkt onder impuls van Rene Counet. Uit de samenwerking met de scheepsarchitect Pierre Marique ontstond de Moth Marcounet, die het uiteindelijk ontwerp dicht benaderde. Ten slotte werd een nog meer uitgewerkt ontwerp van de Belg Aloïs Roland gekozen als nieuwe eenheidsklasse en sedert 1963 werd de klasse dan ook officieel in Parijs erkend. 

Het vakmanschap van A. Roland wordt bewezen door het feit dat, niettegenstaande zijn werf in 1979 sloot, er in 2021 nog steeds boten rondvaren van zijn hand. 

Na enkele jaren wordt het rompgewicht opgetrokken tot 45 kg om toe te laten polyester rompen te bouwen die toch voldoende stijf en duurzaam zijn.

Ook komt de overschakeling van houten naar aluminium en vervolgens naar carbon masten, wat het voor de zeilers gemakkelijker maakt een tuig te kiezen dat overeenkomt met hun eigen fysieke capaciteiten. 

Zo ontstond een zeewaardige, levendige boot, snel op de ruimewindse rakken die een grote stuurvaardigheid vereist. De veelvuldige trimmogelijkheden maken weliswaar een studieperiode onontbeerlijk, maar eens men deze onder de knie heeft vertaalt dit zich in een ongekend vaarplezier. De Europe was trouwens een Olympische klasse voor vrouwen tijdens de spelen van 1992, 1996, 2000 en 2004. Door zijn lage gewicht en het feit dat hij zich zeer gemakkelijk laat vervoeren, leent de Europe zich trouwens als de boot bij uitstek voor jongeren vanaf 15 jaar (gewichtsklasse 55 – 80 kg) maar uiteindelijk is gebleken dat zeilers van alle leeftijden, veel plezier kunnen beleven aan de Europe. 

De klasse zelf heeft zich over de jaren geprofileerd als een graag geziene gast bij diverse wedstrijden en evenementen in zowel binnen- als buitenland. We beschikken over een behoorlijk geladen trainingsprogramma wat ons toelaat om de instappers in de klasse, binnen een behoorlijk korte termijn wegwijs te maken in de vele mogelijkheden van deze schitterende boot. 

Door een goede en efficiënte samenwerking met de klasse-verenigingen in de andere landen slagen we er elk jaar opnieuw in om ook een mooi wedstrijdprogramma aan onze zeilers voor te schotelen. 

De absolute uitschieters zijn uiteraard ons jaarlijks terugkerend WK en het EK (zowel voor masters als youth) maar ook ons open Belgisch kampioenschap, dat traditioneel in Oostende plaatsvindt, kan jaar na jaar heel wat nationale en internationale Europe zeilers bekoren.

Nieuw dit jaar is dat we gaan werken met een “Designated Trainer”, Nicholas D’hondt (zelf een toegewijde Europe-zeiler) zal vanaf 2021 de taak als hoofdtrainer waarnemen om onze zeilers zo nog nauwgezetter te begeleiden in hun carrière. Door interactie en besprekingen met de andere trainers kunnen we op die manier een betere continuïteit en een meer gepersonaliseerd trainingstraject aanbieden voor zowel de instappers als de gevorderden.

De klasse tracht altijd om aan alle meisjes en jongens evenveel aandacht te geven, ongeacht hun niveau. Zo kan iedereen groeien en blijft onderling respect groot. Uiteraard draagt een goed bestuur bij tot een goede werking. Het huidige bestuur gaat dan ook prat op zijn goede samenwerking tussen de ouders, de leden en de vorige besturen. Zo ontstond een heel hechte groep van 50 zeilers.

Wil je meer weten over de Europe klasse? Bezoek dan zeker eens de website op www.europeclass.be of bezoek onze facebook pagina www.facebook.com/EuropeClassBelgium

Voor verdere vragen kan je ons ook steeds bereiken op europeclassbelgium@gmail.com

Europe Class – voor wie?

De boot was olympisch tijdens de Olympische Spelen van 1992 tot 2004. Vele Belgische toppers zeilden hierin. Min Dizillie behaalde op de Spelen van 2000 zelfs een zesde plaats maar ook andere toppers als Evi Van Acker en Emma Plasschaert zeilden in de Europe. Carolijn Brouwer werd zelfs verkozen tot World Sailor of the Year na haar wereldtitel in Europe in 1998. Hoewel de klasse niet langer olympisch is blijft ze bijzonder populair bij jongens en meisjes van 50 tot 85 kilo – door te spelen met mast en zeil kan je de boot toegankelijk maken voor beginners tot topzeilers. Grote kampioenschappen lokken steevast grote vloten in categorieën van jeugd tot de masters. Wedstrijden in het Italiaanse Torbole blijven succesvol maar ook bij wedstrijden in eigen land wordt op hoog niveau gepresteerd. Het OBK op zee lokt steevast 60 tot 80 zeilers uit een vijftal landen. De werking en begeleiding zijn op niveau en een goede wedstrijd Europe kan je tweedehands al vinden vanaf 3.000 euro, een hele nieuwe boot kost rond de 9.000 euro. De klasse organiseert verschillende introductiedagen waar geoefende zeilers kunnen kennismaken met de boot. In België is Pieter Van Laer de leverancier voor de boten. 

Tekst: Filip Demazière
Foto’s: Europe Class en VAREN