Klassen uitgelicht: FINN

De Finn: een levendige legende 

In 1950 stelde Rickard Sarby, een Zweedse kanobouwer, zijn jol voor aan het Finse Olympisch Comité. Na proeven met verschillende ontwerpen, werd Sarby’s boot gekozen voor de OS in Helsinki in 1952 en ‘Finn’ gedoopt.

Niemand die toen dacht dat precies zeventig jaar later, de Finn nog steeds één van de Olympische klassen zou zijn. Zet een houten Finn van 1950 naast een moderne Finn, en je zal vaststellen dat de elegante romp weinig veranderd is. De ‘International Finn Association’ of IFA is er met veel intelligentie en inzicht altijd in geslaagd de ‘oer-Finn’ te laten evolueren. De houten jol, met een houten mast en giek en een katoenen zeil, is geworden tot een hypermoderne boot uit polyester, met carbon mast en Kevlar/mylar zeil.

Al 18 keer achtereen Olympische klasse. Het palmares klinkt als een ‘Who is who’ van de zeilsport: Paul Elvström, John Bertrand, Russell Coutts, Iain Percy, Ben Ainslie, Mateusz Kusznierewicz, Giles Scott… 

Maar ook de Belgen hebben mee Finn geschiedenis geschreven: André Nelis won zilver in Melbourne (1956) en brons in Rome (1960). In 1996 won Sebbe Godefroid zilver in Atlanta. Filip Willems nam deel aan de OS in 1984. En last but not least: Jacques Rogge, de vorige voorzitter van het Olympisch Comité, naam ook drie keer deel aan de OS.

De moderne Finn
Op Finn zeilen staat geen leeftijd. Bewijs: de IFA organiseert jaarlijks de ‘Masters’, een wereldkampioenschap dat open staat voor zeilers van over de veertig jaar. De Masters zijn waanzinnig succesvol: in Barcelona (dat was in 2018) waren er meer dan 350 deelnemers! Naast een algemeen klassement is er ook een apart klassement voor 40-, 50-, 60-, 70- en zelfs 80-plussers!

Finn Masters
In 2021 wordt het kampioenschap gevaren in Medemblik. De verwachting is dat het aantal deelnemers van El Balis kan geëvenaard worden. Op de dag van het schrijven van dit artikel staat de teller op 161. Als het record van El Balis niet wordt gebroken dan breken we alvast het record van het grootste aantal Belgen aan de start van een WK. 15 is een haalbaar getal. o.a. Filip Willems die medaille kanshebber is bij de 70-plussers.

Op Finn zeilen staat geen leeftijd

Met 34 leden is de Belgische klasse zeer actief. De meeste varen op het Gavermeer of op het Galgenweel. Voorts zijn er Finns in Brabant, in Oostende, in het Luikse. Ook in Limburg begint de belangstelling te groeien.

De klasse zorgt elk jaar voor een aantrekkelijke kalender: wedstrijden met een mooi deelnemersveld, mooie plek, leuke sfeer. En dan is er begin september het Open Belgisch Kampioenschap… Gemene noemer: wedstrijdzeilen op niveau, een geweldige sfeer, veel vriendschap, veel ambiance.

OBK 2020
De Finn is geen boot voor doetjes. Hij is relatief zwaar (+/- 120 kg) en vooral: er staat een behoorlijk groot zeil op (10,5 m2). Reken maar dat je er vanaf een 15 knopen wind serieus de handen aan vol hebt. Gijpen bij 20 knopen wind is telkens weer een belevenis.

Daartegenover staat dat het (nog steeds) een fantastische zeilboot is: hij is snel, heel trimgevoelig, heel zeewaardig, en geeft je, zeker met een knik in de schoot, ongelooflijke acceleraties en sensaties. Het streefgewicht van een ambitieuze Finn zeiler die Olympische ambities heeft ligt best tussen 90 en 100 kg. Bij voorkeur ben je 1m90 om het moment zo groot mogelijk te maken. Maar als je je ambities beperkt tot kleiner zeilwater, dan zal je merken dat je, met 80 kg, vaak een voordeel hebt t.o.v. de zware jongen. Een soepeler mast, een vlakker zeil bieden lichtere zeilers of zeilsters ook kansen.

Voor beginners is de Finn niet echt geschikt. Maar wie enige ervaring heeft in dinghy’s zal met wat begeleiding vlug merken dat de boot verrassend stabiel is, en vrij snel kunnen vorderen in deze zeer technische en atletische boot. En begeleiding is geen punt: als nieuwe Finn zeiler word je met open armen ontvangen en bijgestaan door de actieve leden van de Belgische Finn klasse.

Overigens organiseert de klasse elk jaar een promotie dag of -weekend. Er worden enkele Finns ter beschikking gesteld van zeilers die geïnteresseerd zijn in de boot, maar aarzelen om zich te gooien. Na een half uurtje briefing (hoe optuigen, welke lijntje dient waarvoor, hoe trim je het zeil,…) gaat iedereen het water op onder begeleiding van een RIB en enkele ervaren Finn zeilers. Daarna komen er enkele rondjes rond de boeien, en wordt een ‘Rookie of the Year’ verkozen. Ambiance verzekerd! Die promotiedagen zijn een enorm succes: bijna elk jaar ‘bekeren’ wel een of twee zeilers zich tot de Finn. Er worden ook geregeld training dagen georganiseerd, laatst nog in Scharendijke, op de Grevelingen.

Tot slot nog dit, voor wie de kriebels voelt opkomen. De prijs van een nieuwe Finn (pakweg 27.000 euro) zal velen ontmoedigen. Maar dankzij de voorzichtige technische evolutie kunnen oudere boten perfect meedoen. Komt daarbij dat de Finn zo goed als onverwoestbaar is. Een twintig jaar oude Finn kan dus nog heel competitief zijn. En voor zo’n Finn ga je iets van een 4.500 à 6.000 euro neertellen (strandkar en trailer inbegrepen). En dan heb je echt wel een goede boot. Je kan ook goedkopere boten vinden, maar daar ga je dan wellicht wat aan moeten sleutelen om hem weer 100% wedstrijdklaar te krijgen. In elk geval zal de klasse je begeleiden bij de zoektocht en de juiste keuze.

Ga ook eens kijken naar: www.finnclass.org (de website van de IFA) en www.finn-sailing.be Wedden dat je door de knieën gaat?

Tekst: André Sainderichin/FINN Klasse
Foto’s: Robert Deavis/FINN Klasse