Axopar 22 Spyder Jobe Revolve

Ultiem speeltje!

Via een livestream met Helsinki voor de pers mochten wij begin van dit jaar getuige zijn van de lancering van Axopar’s indrukwekkende benjamin: de 22 Spyder. Des te reikhalzend keken wij uit naar een persoonlijke kennismaking met deze nieuweling, te meer omdat het in dit geval gaat om een speciale uitvoering: de Axopar 22 Spyder Jobe Revolve.

Als Bart Kempers van de gelijknamige watersportonderneming in het Hollandse Aalsmeer ons belt met de mededeling dat hij voor slechts één dag de beschikking heeft over deze ronduit opvallende Axopar, dan hoeven wij, ondanks de ronduit slechte weersverwachtingen met lage temperaturen, geen moment te twijfelen. Over de Axopar 22 Spyder: evenals de grotere 28 en 37 modellen beschikt deze 22-voeter over een getrapte ‘Deep V’ romp, in dit geval met een vlaktilling die bij de spiegel slechts 17º bedraagt en welke getal trapsgewijs oploopt tot een bijkans scheermes-waarde van 54º bij de boeg. Dit maakt dat deze Axopar 22 Spyder een ronduit voorspelbaar vaargedrag ten toon spreidt. Het is trouwens buitengewoon slim dat Axopar het programma naar onder toe heeft uitgebreid, want het biedt nu ook beginnende watersporters de kans om kennis te maken met deze ongekend plezierige manier van vrijetijdsbesteding. Akkoord, met alles erop en eraan inclusief een leuke buitenboordmotor zal je alsnog ruim een halve ton moeten vrij maken, maar daar staat veel tegenover: een onderscheidende, veelzijdige boot met uitmuntende vaareigenschappen die, als je na een aantal jaren besluit toch voor een grotere Axopar te kiezen, nog een verrassend hoge inruilwaarde zal laten zien. In het geval van deze Jobe Revolve uitvoering is het woord onderscheidend bijna een understatement, want mede dankzij de, voor het Hollandse Jobe kenmerkende, zeegroene details is deze boot een regelrechte eyecatcher. Zelfs het EVA dekmateriaal is Jobe groen. Daarnaast doen talloze ontwerpdetails ons positief verrassen. Daarover straks meer. Qua motorisering biedt Axopar de keuze uit een vermogenspallet van 115 pk V4 tot 200 pk V6. Daarnaast levert de werf drie indelingsvarianten met bijvoorbeeld alleen een bank aan de spiegel, een gezellige U-zit in de kuip of een compleet zonnebed aldaar. Bijzonder op een 22-voeter is de mogelijkheid om een bescheiden ‘gemak’ te bestellen waar zelfs een volwassen vent zijn knieën in kwijt kan!

Zijdelingse steun
Ons testschip is een zogenaamd pre-productiemodel en ligt klaar voor vertrek afgemeerd in de overdekte botenloods van Kempers Watersport. Vanwege het koude en dreigende weer neemt Bart Kempers snel nog even de gelegenheid om de ‘hangmat’ in de boegsectie te demonstreren die hoort bij het Jobe Revolve pakket. In het tijdsbestek van nog geen minuut monteert hij de lounge-voorziening die naar verluidt tot wel drie personen kan dragen. De stuurstand is voorzien van een windscherm dat in twee posities kan worden gefixeerd om zodoende ook bij mindere weercondities zoals vandaag voldoende bescherming te kunnen bieden. Even later zal blijken dat het systeem prima voldoet. De stuurpositie is mede dankzij de goed verstelbare en van flip-up kussens voorziene zetels prima, zowel zittend als staand. Beide stoelen kunnen bovendien 180º worden gedraaid. De testboot is voorzien van een 12 inch Simrad kaartplotter maar er is genoeg plaats voor een tweede exemplaar waarmee nóg meer gegevens tegelijkertijd kunnen worden getoond. Gelukkig staat de afstandsbediening op een iets verhoogde, richting roerganger geplaatste console en is daarmee goed bereikbaar. De comfortabele stoelen bieden bovendien voldoende zijdelingse steun. Boven de voetensteun is gedacht aan wat opbergruimte voor bijvoorbeeld de boordpapieren en twee afgewaterde bekerhouders maken het verhaal compleet. Het vrijboord is behoorlijk hoog en biedt samen met de bijna over de volledige lengte aangebrachte handrail prima houvast. Deze rvs-rail is net zoals een aantal andere zaken voorzien van een zwarte coating. Het oogt zonder twijfel erg fraai, maar op een zomerse dag kan de temperatuur ervan wel eens fors oplopen.

Doordacht
Voor een 22 voet biedt de Axopar 22 Spyder veel ruimte in de boegsectie, waarachter bovendien ook nog plaats blijkt te zijn voor een diepe ankerkluis, gekoppeld aan een bankje voor twee. Naar believen kun je er ook nog een tafeltje plaatsen. Optioneel kan tegen de stuurconsole een tweede bankje worden besteld zodat je er met pakweg drie personen kunt chillen. Het eerdergenoemde hoge vrijboord is prettig en wel zo veilig, maar zie maar eens makkelijk in of uit te stappen. De in het vrijboord geïntegreerde treden zijn dan wel zo handig. Dit brengt ons op de grote kuip, die in het geval van de Jobe Revolve is uitgerust met een ‘Multi Storage pack’ waar volop plaats is om naast de kuiptafel allerlei speeltjes zoals wakeboards en waterski’s in te kunnen plaatsen. In deze ruimte zijn ook de beide hoofdschakelaars gesitueerd en er is ook nog plaats voor een tweede accu. Een goed idee, want het is altijd beter om de start- en accessoire stroomvoorziening te scheiden. Er bovenop zorgden de ontwerpers voor een multifunctionele bank waarvan het rugdeel (met bekerhouders) zowel in de lengte- als breedterichting kan worden geplaatst, maar desgewenst ook kan worden verwijderd en er vervolgens een groot zonnebed ontstaat. De kussens zijn verankerd met handige clips en kunnen uiteraard worden weggenomen. Al met al een doordacht en vooral veelzijdig concept.

Varen maar
We stappen aan boord waarbij direct duidelijk wordt wordt dat de ontwerpers van de romp niet over een nacht ijs zijn gegaan; voor deze lengte helt de Axopar 22 Spyder slechts in geringe mate. Ook constateren we dat de Jobe blauwe EVA-dekvloer comfortabel aanvoelt en bovendien zeer goede antislip-eigenschappen heeft. Enfin, handschoenen aan, mutsen op, landvasten en fenders los en opgeborgen. We zijn klaar voor de testvaart! De botenloods ligt nog tjokvol en we hebben dan ook maar weinig ruimte om achterwaarts naar buiten te varen, maar het is werkelijk een peace of cake. Met het gangwerk vooruit en met zo’n 1.000 rpm varen we als een streep door het water; iets dat je met een heckdrive gegarandeerd enigszins zwalkend zou doen… De stuurpositie met flip-up kussen omhoog is prima. Comfortabel leunend sturen wij onze Axopar de haven uit en eenmaal buitengaats spreken we de 200 stille paardenkrachten van de Mercury V6 aan. Trimmen is niet nodig, dat doet de (optionele) Mercury Active Trim automatisch. Er staat een puist wind op stuurboord, maar onze koers is kaarsrecht, dwars over de verlaten Westeinderplas. Vanwege de striemende wind suggereert Bart om lekker te gaan zitten; prima beschermd waarbij het zicht naar voren onverminderd goed blijft vervolgen we onze test. Rond 2.600 toeren per minuut gaat de Axopar 22 Spyder bijna ongemerkt in plané om uiteindelijk een topsnelheid op het log te brengen van ruim 41 knopen bij een maximaal toerental van 5.280. Zekerheidshalve varen we met het oog op de harde wind verschillende koersen, waarbij de snelheden logischerwijze iets fluctueren, maar belangrijker nog: ook al blaast de wind vol op een van de boorden, zoals reeds opgemerkt houdt Mercury Active Trim de boot perfect in balans. Dit betekent dus dat de beginnende watersporter zich volledig kan concentreren op het stuur en gas, zonder afgeleid te worden door soms lastige trimhandelingen.

Bart Kempers geeft meer uitleg tijdens dit filmpje over de Axopar 22. (Engels)

Conclusie
Axopar heeft er goed aan gedaan om een kleiner model op te markt te brengen. Een model dat evenals haar grotere broers ongekend goede vaareigenschappen biedt maar daarnaast ook nog eens zeer veelzijdig is. Al eerder startte Axopar succesvolle samenwerking met het Duitse performance merk Brabus en wij denken dat Jobe met haar omvangrijke watersportprogramma eveneens een slimme zet is. Maar ook als ‘simpele’ Axopar 22 Spyder valt ongetwijfeld al veel plezier te beleven. Wij voeren met 200 pk aan de spiegel, maar naar verwachting zal een 150 pk buitenboordmotor beslist geen slechte keuze zijn. Speelt snelheid überhaupt geen rol, dan is 115 pk zeker en vast voldoende voor veel vaarvreugde.

Specificaties
Lengte over alles: 7,20 meter
Breedte: 2,23 meter
Diepgang: 0,80 meter
Waterverplaatsing: 1.200 kg
Brandstoftank: 230 liter
Verswatertank: 40 liter
Motorisering: 1 x 200 pk Mercury V6 Verado
CE Categorie: C (7 personen)
Ontwerp: Aivan Design OY
Prijs: Vanaf 53.762 euro incl. btw en 115 pk Mercury
Werf: Axopar Boats Oy – www.axopar.fi
Dealer: Kempers Watersport – www.kemperswatersport.nl

(Deze test is verschenen in VAREN juli/aug 2021)
Tekst en foto’s: Alfred J. Boer

Waarom is het belangrijk om de kleine lettertjes te lezen wanneer u generische Viagra koopt

Generieke Viagra en generieke sildenafil worden beide gebruikt voor de behandeling van erectiestoornissen (ED). Hun effecten en de manier waarop ze moeten worden gebruikt zijn echter verschillend. Generieke Viagra wordt gewoonlijk oraal ingenomen, terwijl sildenafil gewoonlijk plaatselijk wordt toegepast. Beiden behoren tot een categorie geneesmiddelen die bekend staan als PDE-5-remmers; zij ontspannen de bloedvatwanden die de penis van bloed voorzien. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer naar de penis en komt de erectie niet volledig tot stand.

Bij gebruik van generieke Viagra sildenafil kopen helpt het PDE-5-remmende mechanisme om de bloeddruk te verlagen. In het geval van sildenafil is het effect echter vergelijkbaar met dat van een antidepressivum bij het verlagen van de bloeddruk. Sildenafil kan bovendien het stikstofoxidegehalte in het lichaam verhogen en men denkt dat dit verantwoordelijk is voor de positieve bijwerkingen van het geneesmiddel. Stikstofmonoxide staat bekend als een natuurlijke bloeddrukregelaar.