Axopar 25 Cross Bow

Uitzonderlijke prestaties én veelzijdig!

Vorig jaar mochten wij tijdens Cannes Yachting Festival 2021 kennismaken met de Axopar 25 Cross Top, maar wij konden het niet laten om het toch bijna identieke T-top-loze zusje van deze nu al razend populaire 25-voeter eens onder handen te nemen. Plaats van handeling deze keer de Hollandse Westeinderplassen. Een bevestiging van onze eerdere indruk? U leest het hieronder!

Onze eerste kennismaking met de Axopar 25 Cross Top dateert nog maar van slechts een jaar geleden, maar wij herinneren ons nog goed hoe enthousiast wij waren over deze nieuwkomer. Extra bijzonder, want het Finse Axopar durfde het aan om het kritische journaille een pre-productiemodel mee te geven. Maar de Cross Top kwam glansrijk door de test. Als Bart Kempers ons uitnodigt voor een testvaart met de Axopar 25 Cross Bow, dan kunnen wij geen nee zeggen! En we treffen het, want het is een zonnige zomerdag als wij afreizen naar het Hollandse Aalsmeer. De Axopar is slechts kortelings voor onze aankomst ‘nieuw uit de doos’ gekomen, dus het kan zijn dat zich nog wat onvolkomenheden openbaren. Later zal trouwens blijken dat de bouwers hun zaakjes goed voor elkaar hebben, want alleen de brandstofmeter wil even niet meewerken. Zekerheidshalve laat Bart Kempers dan ook nog wat extra sap tanken. Voordat we daadwerkelijk van wal steken nog even iets over het rompontwerp dat zo kenmerkend is voor de Axopar-lijn. Zoals te doen gebruikelijk maakt ook dit model gebruik van een getrapte romp die een soort van ‘down force’ genereert en leidt tot betere stabiliteit. De zeeg buigt neerwaarts naar voren met als voordeel dat het zicht naar voren tijdens de pre-planeerfase niet wordt belemmerd door de boeg. Overigens vertonen Axopar’s in het algemeen sowieso weinig, nose-up’. De Axopar 25 is gebaseerd op de 22 en heeft dan ook dezelfde breedte. Niet zo verwonderlijk, want daarmee past deze nieuwkomer probleemloos in een zeecontainer en kunnen de transportkosten beperkt blijven. De ruimtewinst zit dus in de lengte, zodat een heuse cabine kon worden gerealiseerd inclusief wastafel en toilet. Dit maakt deze Axopar 25 Cross Bow ook tot een interessante weekender.

Windscherm verstelbaar
De eerdergenoemde tanksessie benutten wij gemakshalve voor een verkennende rondgang over het dek, waarbij nog eens duidelijk wordt dat de ontwerpers gevoel hebben voor zowel esthetiek als detail. Een treffend voorbeeld hiervan is de fraaie, matzwart uitgevoerde handrails; waar je je ook bevindt, overal tref je veilige houvast. Dit, in combinatie met de hoge verschansing, maakt de Axopar 25 tot een veelzijdige boot die ook geschikt is om ontspannen te kunnen recreëren met kinderen aan boord. Dankzij de gedeelde preekstoel is de op- en afstap via de boeg gemakkelijk. Het zonnebed op het voordek oogt aantrekkelijk en is, zoals het hoort, voorzien van bekerhouders. Alleen de rugleuning is te laag; wellicht gedaan om voldoende lichtinval in de cabine te creëren, maar comfortabel is het niet. Gelukkig kan dit gemakkelijk worden opgelost. Wellicht goed om te melden dat het voordek alleen over bakboord bereikbaar is, want aan stuurboord is niet voorzien in een gangboord. In de praktijk is dit absoluut geen gemis. Het grote windscherm voldoet uitstekend en is bovendien verstelbaar. Over de stuurstand niets dan lof, want de afstandsbediening is goed – en bovendien onder de juiste hoek – gepositioneerd. Verder is genoeg ruimte gecreëerd om een fors formaat (12 inch) Simrad touch screen plotter te kunnen monteren. De beide ruim verstelbare stuurzetels zijn beide voorzien van flip-up kussens, zodat zowel staand als zittend comfortabel kan worden gestuurd. De verleiding is groot om ons via de rechts van de stuurstand gesitueerde toegang onderdeks te begeven, maar niet zonder eerst het ruime achterdek aan een nadere inspectie te onderwerpen. Zoals te doen gebruikelijk bij Axopar is deze ruimte modulair van opzet. Je kunt dus kiezen voor meerdere indelingen, waaronder een met een centraal gelegen opbergruimte onder een groot zonnebed. De Axopar die wij vandaag onder handen nemen is uitgevoerd met een rondzit en een centrale kuiptafel die je kunt laten zakken. Vervolgens kan er met behulp van extra kussens een riant zonnebed worden gerealiseerd. In ‘diner stand’ tref je hier een uitgelezen lounge plek waarbij ook de beide stuurzetels kunnen worden betrokken; deze zijn immers 180 graden draaibaar. De bergruimte onder de langsbanken is open en zodoende ook toegankelijk als de banken bezet zijn. De optionele zwarte skipaal dient tegelijkertijd als handige opstap als je via de zwemtrap weer aan boord wil klimmen. De maximaal 250 pk sterke buitenboordmotor is deels omgeven door het zwemplatform en zo enigszins beschermd tegen eventuele schade.

De praktijk
Genoeg gezien aan dek betreden we via de glazen schuifdeur rechts van de stuurstand de cabine. We treffen er een tweepersoonsbed waar zelfs lange personen ruimte genoeg hebben. Aan weerszijden zien we handige bergvakjes. Het is bijna onvoorstelbaar dat men heeft kans gezien om zelfs een elektrisch toilet en een spoelbakje in deze ruimte onder te brengen, waarmee deze Axopar 25 daadwerkelijk het predikaat Weekender verdient. Tot zover het verrassende interieur en de hoogste tijd om de trossen los te gooien en het ‘ruime sop’ van de Westeinderplassen te kiezen. Het valt ons eigenlijk nu pas op dat de hagelwitte en vooral ongekend stille Mercury Verado perfect harmonieert met de hagelwitte romp van de Axopar. Zo goed stationair varend zien we achter ons een kaarsrecht zog, precies zoals we dit een jaar geleden ook constateerden in de Vieux Port Cannes. Het grote verschil met onze vorige ervaring is dat ons testwater nagenoeg vlak is en bij gebrek aan beter creëren we dus zelf maar golven om te zien hoe de Axopar 25 Cross Bow reageert. Precies zoals we al verwachtten: geen krimp! Zelfs op hoge snelheid onder een bewust foute hoek doorklieven we onze eigen hekgolf, waarbij de getrapte romp zich niet van de wijs laat brengen. En minstens zo plezierig: de V8 blijft zich koest houden en maakt gesprekken aan boord zelfs bij hoge toeren goed mogelijk. En mocht de lezer zich zorgen maken over de brandstofkosten, geen zorgen. Want Mercury is erin geslaagd om deze kostenpost goed binnen de perken te houden. Akkoord, op topsnelheid (we noteerden 81,1 km/u bij 6.000 toeren!) gaat het hard, maar bij lagere toerentallen loopt het verbruik net zo hard terug. Wat wij trouwens niet mogen vergeten te melden is dat Axopars vanwege hun traditionele grote brandstoftanks over een enorm bereik beschikken. De tank van deze 25-voeter meet maar liefst 230 liter!

Conclusie
De Axopar 25 Cross Bow is een degelijk gebouwde, veelzijdige boot die voortreffelijke vaareigenschappen tentoonspreidt. Dankzij de voorzieningen kun je er gerust in overnachten. De meeste eigenaren zullen hier waarschijnlijk geen gebruik van maken, maar het kan wel! Wij beschikten over 250 Mercury Verado V8 paardenkrachten aan de spiegel. Toch denken wij wel zeker te weten dat je met 50 pk minder ook veel plezier aan deze boot zult beleven. Alleen, met vrienden of met het gezin: dankzij de modulaire opzet laat deze Finse zich perfect aanpassen aan elk gebruiksdoel. De Axopar 25 Cross Bow laat zich dankzij het relatief bescheiden (leeg)gewicht van 1.750 kilogram bovendien goed laat traileren. O ja, en mocht fossiele brandstof een bezwaar zijn, geen nood. Want tijdens Cannes Yachting Festival 2022 konden we ook al kennismaken met een elektrisch aangedreven versie. Hoe veelzijdig wil je het hebben? Tot slot dit: mocht er op enig moment behoefte zijn aan een groter model, dan kun je rekenen op een interessante inruilprijs, want gebruikte Axopars zijn zeer gewild.

Specificaties
Lengte over alles: 8,00 meter
Breedte: 2,23 meter
Diepgang: 0,85 meter
Waterverplaatsing: 1.750 kg
Aantal slaapplaatsen: 2
Brandstoftank: 230 liter
Motorisering: 1 x 250 pk (advies minimum vermogen: 200 pk)
CE Categorie: C
Prijs: 115.583 euro zoals getest incl. motor
Werf: Axopar Boats Oy
Verdeler voor België: Kempers Watersport
Website: www.axopar.fiwww.kemperswatersport.nl

Tekst: A. J. Boer, foto’s: Kempers Watersport. Verschenen in VAREN oktober/november 2022.