Arcona 50 – Comfortabele lange afstanden
Deze mooi geprofileerde, goed afgewerkte zeilboot kan gerust vergeleken worden met de Xc 47. Ook de Arcona 50 is immers bestemd voor comfortabele en lange trajecten met een beperkte bemanning. Het vrijboord is relatief hoog en het achterschip blijft breed, wat de beschikbare ruimte binnenin uiteraard ten goede komt.
Aan dek
De kuip is echt ruim met twee klaptafels die onder helling voor elke lichaamslengte een steun bieden. Achteraan zit uiteraard een platform, een mooie dubbele stuurstand met mogelijkheid tot inbouw van instrumenten en met daarvoor de totaal verzonken overloop, een doordachte constructie. Alle lijnen lopen onder het dek naar de stuurman en zijn efficiënt weggewerkt. De gangboorden zijn voldoende breed, het dek is bijna volledig vrij. Het anker hangt netjes onder een kleine boegspriet.
Binnen
Het formaat van de Arcona 50 biedt een groot beschikbaar volume, maar daarmee wordt qua bergruimte iets minder ‘gewoekerd dan op de Xc 47. Toch volstaat de ruimte in salon, keuken, slaapplaatsen en sanitair.
In het salonplafond zitten heel wat handgrepen, de echte kaartentafel is voldoende voor moderne apparatuur, de keuken is groot en praktisch. Een ruime eigenaarshut sluit aan op een sanitair blok dat absoluut gezien mag worden. Dat geldt ook voor de gastenkamers. Na het bezoek aan de Xc47 kwam de eerste indruk van het interieur wel wat minder licht over, maar dat heeft allicht te maken met de gebruikte houtsoort. Dit is uiteraard ook in de Arcona 50 aanpasbaar.
Varen
We vertrekken vanuit de Bataviahaven in Lelystad met forse windvlagen, op een bepaald ogenblik zijn er zelfs twee windhoosslurfen te zien. Op motor blijkt het vermogen ruimschoots voldoende. Onder zeil ontlopen de Arcona 50 en de Xc 47 mekaar niet veel, al leek de eerste een tikkeltje sneller en loopt de Xc47 allicht iets hoger. Als het op echt vergelijken aankomt moeten we wachten op geschikter weer, want we voeren hier een niet helemaal uitgerolde genua, samen met een paar slagen in het grootzeil. De knik in de romp maakt dat boot helt tot op een bepaald punt, waarna hij blijft hangen. Het sturen ging soepel en voldoende licht om aan te voelen wat de boot eigenlijk wil. Onze maximale snelheid liep daarbij op tot 10 knopen. Al het werk aan de lieren verloopt uiteraard elektrisch en kan dus ook door een kleine bemanning worden uitgevoerd, al zal het op sommige momenten wel iets spannender worden.
Conclusie
Met de Arcona 50 heeft de Zweedse werf een zowel mooi, snel als degelijk product op de markt gezet. Uiteraard weerspiegelt dit alles zich in de prijs van ongeveer 1,2 miljoen euro, maar dat geld is dan ook goed besteed.
Info: www.escape-yachting.com