Northman 1050 Trawler Electric – Eigenzinnig talent
Niet alleen zijn looks zijn eigenzinnig, ook de globale aanpak van interieur en toegankelijkheid zijn dat. Eveneens gedurfd: een flybridge op een boot van 10 meter, om nog maar te zwijgen over de trap daarheen die slim voorop zit.
Concept
Al jaren sleutelt het familiebedrijf – vader, twee dochters en een zoon – aan het concept van een elektrisch aangedreven boot. Even terzijde: dat bedrijf was ook de HISWA Start-up van het Jaar 2022. De boot zelf wordt, in overleg met de familie, in Polen gebouwd. De motorisering, die trouwens ook klassiek kan zijn, gebeurt in Nederland. Wat de betrouwbaarheid betreft is de verhuur door Natural Yachts van diverse types een uitstekende testbank voor vaar- en andere kwaliteiten.
De indeling is in principe niet variabel, maar de bestaande configuratie en uitrusting zal voor bijna Iedereen voldoende zijn. De kuip met makkelijke instap heeft twee opklapbare panelen: het ene voor het bereiken van het achterplatform, het andere aan stuurboord met daarvoor een klein deurtje voor de uitstap opzij. Dat vraagt wel enige gewenning om het vlot te passeren. Bank en tafel in de kuip zijn verplaatsbaar. De gangboorden hebben een verschillende breedte, aan stuurboord biedt die een deur naar de stuurstand wat erg handig is voor snelle tussenkomsten van de stuurman bij manoeuvres. De ramen staan verticaal en bieden een voortreffelijk zicht rondom, ook niet gestoord door de trap naar de flybridge. Uiteraard is het zicht bovenop de flybridge helemaal grenzeloos. Binnen zijn er twee variabele tafels, een keukengedeelte met tweepits inductieplaat en een behoorlijke stuurstand. Verder naar beneden is de eigenaarshut zeker niet onderbenut of onderbelicht: 4 grote ramen maken er een licht- en kijkruimte van. Het toilet is praktisch. Aan bakboord is er ook een gastenhut die profiteert van een bijkomend groot raam.
Varen
De grote bezorgdheid van de meeste schippers is de actieradius van een elektrisch aangedreven boot. Met de 18 kw aandrijving en een accucapaciteit die vastgelegd wordt in overleg met de werf is dat hier zeker voldoende voor behoorlijke tochten. Het directe verbruik ende resterende actieradius worden op de instrumenten overigens duidelijk weergegeven, net als het aantal uren dat nog beschikbaar is. Tijdens de nacht is laden ook met de gewone walaansluiting voldoende en de speciale snellaad installaties komen steeds vaker voor, ook langsheen het water. Op de binnenwateren ligt de gemiddelde snelheid van deze boot tussen de 8 en de 10 km per uur. Manoeuvres vormen geen probleem, maar het achteruitvaren moet wel even geoefend worden; eens op gang loopt de Northman 1050 probleemloos achter zijn roer aan.
Conclusie
De Northman 1050 is een weldoordacht en uitstekend uitgevoerd concept, dat met een beginprijs van 236.875 euro exclusief btw correct geprijsd lijkt. Het geheel van innovaties maakt dat hij een welverdiende onderscheiding van Motorboot van het Jaar krijgt. Wie een en ander even tevoren wil uitproberen, kan trouwens een van de elektrische motorboten van het bedrijf in Friesland – een watersportparadijs – huren.
Info: naturalyachts.com